Coal Pony "Jolly Jumper"

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
bob.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 21:21
Mijn mountainbike: Radon Jealous & Transition Patrol

Wat een gave bike! En vervelende omstandigheden om op die wijze te moeten 'overleven' in Canada ;-)

V.w.b. die EVOC bike bag; dien je de dérailleur ook te demonteren om de bike goed te verpakken? Of alleen de wielen en het stuur? Overweeg zelf een dergelijke tas aan te schaffen, maar heb er nog nul ervaring mee.
drBunhead
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 11 augustus 2017, 15:41

In principe hoeft alleen het stuur los en de wielen eraf. Omdat ik een groot frame heb haal ik ook de lucht uit de vork om het mezelf makkelijker te maken. Voor de zekerheid haal ik de derrie wel los, maar dat is meer voor mijn eigen gemoedsrust dan dat het nodig is.

Qua inpakken is het doodsimpel dus, ben er heel blij mee. Ook op vliegvelden en tijdens de treinreis makkelijk zat meenemen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

V.w.b. die EVOC bike bag; dien je de dérailleur ook te demonteren om de bike goed te verpakken? 
Beetje off topic, maar nu de Evoc toch ter sprake komt.
Ik haal de derailleur ook los.
Het frame staat op een blok taai schuim, voorblad en derailleur raken de bodem in principe niet.
Maar... Er wordt erg lomp mee gedaan. Liever 1 inbusje meer losdraaien dan bij aankomst er achter komen dat er iets krom is.
Ik verwijder de derailleur met patje en al, dan kan er echt nieks fout. En een dummy as in het frame, zodat de boel ook niet geplet wordt als er iets op ligt.

Banden, vork en demper moeten leeg volgens luchtvaart regelgeving.
Ik heb een HT, dus geen demper.
De vork (29" 140mm) past net zonder leeglopen in de koffer.
29" banden moeten wel leeg, anders passen ze niet in de zijvakken. Als ze goed geplopt zijn blijft de band goed om de velg, dus ook geen probleem bij latex. 27.5 en 26 zal wel passen.
Maar ik heb verhalen gehoord dat boze medewerkers de banden lekprikken als er nog lucht in zit, dus geen risico.
Tevens geef je dan het signaal dat je je aan de regeltjes houdt, en kom je er mee weg dat vork en demper gewoon op druk blijven ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
drBunhead
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 11 augustus 2017, 15:41

Banden moeten leeg bij een 29er was ik vergeten te melden ja, maar dat moet voor de regelgeving toch. In Canada checken ze dat ook als je de koffer afgeeft. Op Schiphol zijn ze veel gemakkelijker met alles.

Wat voor dummy as doe jij in het frame? Heeft dit meerwaarde dan alleen de steekas terug doen?

Vork en demper (bij de vorige fiets) haal ik altijd van druk af omdat dit beter past. Wist niet dat die officieel drukloos moeten zijn. De dropperpost laat ik dan ook gewoon op druk (PNW kun je op druk brengen als een vork, weet niet hoe dat met andere droppers is).
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Dummy as ter breedte van je naaf maar dikker dan de as die je vork en of achterbrug uit elkaar houd :-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een pijpje van 148 (of 142) waar je steekas doorheen past.
Dat voorkomt dat je achtervork naar elkaar wordt gebogen als er iets op de koffer komt te liggen.
Bij mn oude fiets gebruikte ik een as uit een oude qr naaf.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
drBunhead
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 11 augustus 2017, 15:41

Goed, lichtelijk probleem met het achterwiel. Gezien het terrein in Bromont dusdanig vol rotsen, wortels en andere narigheid zit waren er nogal wat spaken in het achterwiel los getrild. Als nood oplossing alles aangedraaid, om zo toch verder te kunnen fietsen daar, maar haastige spoed is zelden goed. Het wiel staat niet (meer) centraal in de fiets. Los van dat er nog een kleine slag in zit, is dit een ramp?

Is het verstandig om hier zelf mee bezig te gaan? Ik heb een spoke key, maar geen truing stand of tension meter, weinig geduld en geen ervaring. Belangrijkste is natuurlijk dat de fiets klaar is voor de BOTY deadline :roll:
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2468
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

"weinig geduld en geen ervaring" Is geen goed recept voor een wiel dat het serieus voor de kiezen krijgt, los van de equipment die je nodig hebt. Maar voor de BOTY foto's is het snel goed genoeg,

Met de fiets (op zijn kop) als truing stand, een Youtube video en/of een bereidwillige helper met iets ervaring krijg je het wiel altijd wel recht genoeg. Spoke tension is toch niet zichtbaar op de foto's. :wink: Of je doet niets en zoekt een positie/kijkhoek die de afwijkingen verbloemt :bier:

Go for it!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
drBunhead
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 11 augustus 2017, 15:41

Nou ja, het is niet perse alleen voor de foto's natuurlijk. Er moet ook weer gefietst gaan worden.

Eerste poging was met tiewraps aan de seat tubes en dan gelijk proberen te trekken, maar uiteindelijk is dat dus niet netjes gegaan. Heb alle spaken wel op gehoor op spanning gezet en het slag wat er daardoor in zat voor 80% weg gekregen. Dit was alleen al een avond werk op de hotelkamer. Vrees zelf een hele dag kwijt te zijn om het nu goed te gaan krijgen.

Misschien toch maar eens langs de LBS gaan en kijken of hij nog een plekje vrij heeft volgende week. De fiets in zijn algemeen nalopen na al het geweld dat er op is losgelaten is ook wel handig denk ik.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2468
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

"goed" krijgen, wat vind je "goed"? Voor de foto's wel goed genoeg dus op naar de BOTY.

maar was dat wiel met "nogal wat spaken los getrild" ook door de LBS geleverd?

Ik ken je LBS natuurlijk niet maar een wiel wat zo "slecht" is herstellen is tricky en vergt een goede wielbouwer. Een bouwer die ziet wat er echt mis is en ook niet schroomt om het je te zeggen. De goede niet te na gesproken, maar niet alle LBSen hebben zo iemand, maar alle LBSen hebben wel "ervaring". YMMV maar je weet het pas als je met de Pony weer over serieuze trails boendert.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
drBunhead
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 11 augustus 2017, 15:41

Dat wiel kwam zo van Chain reaction cycles. Is een Nukeproof Horizon, fiets is wel langs de LBS geweest voor een check up voor ik naar Canada ging. Daar is die over Canadeze double black diamonds gegooid alsof het een downhill fiets is.

Misschien maar eens bij de andere LBS kijken die vorige keer mijn wielen gespaakt hadden. Die waren goed en daarvan weet ik dat ze ruime ervaring hebben.

Oh en ik wacht nog de komst van mijn nieuwe pedalen af en eventuele black friday deals voor andere leuke upgrades :P
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Laat een goede wielbouwer er naar kijken.
(Dat kan best een LBS zijn, sommigen kunnen goede wielen bouwen)
Zelf heb je het blijkbaar niet in de vingers, of het materiaal is beyond repair.
In beide gevallen is het goed als iemand anders er naar kijkt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
drBunhead
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 11 augustus 2017, 15:41

Beyond repair zal het niet zijn, denk dat het een kwestie is van goed opspannen en klaar.

Zit er in de buurt van Enschede nog een goede wielbouwer anders?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Jan?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
drBunhead
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 11 augustus 2017, 15:41

Wie is Jan?
Plaats reactie