Netjes gedaan van Trek. Maar het valt mij op dat je zadel/dropper gedeelte wel erg hoog staat. Had je dat bij de vorige ook? Ik heb er zelf ook een fuel ex maar die steekt een stuk minder hoog uit het frame.erwin.burgers schreef: ↑do 19 augustus 2021, 11:40 Ondertussen al weer heel wat (voor mijn doen) km's verder, maar de grote grijns op mijn gezicht blijft als ik de parcours over 'knal'.
Gisteren Zeisterlitz gedaan en wat een feest was dat weer. Zeker de wortelpartijtjes die je zo af en toe tegenkomt, zijn zo fijn met deze fiets.
Het is gewoon het vertrouwen wat ie geeft, waardoor het allemaal beter gaat. Fietsmaatje gaf ook al aan dat ik nu gewoon heel anders fiets dan met de Devinci. Ik kan meer snelheid vasthouden in de bochten zonder persé te moeten trappen. Met de EX7 was dat al meer het geval, maar voor mijn gevoel gaat dat nu nog beter. Ook nu niet bezig met druk houden op het voorwiel, wat bij de Devinci écht een ding was, om niet de grip te verliezen.
Ik laat de Mino-link maar even op high staan. Nu al best regelmatig een pedaal aan de grond.
Ook op zoek naar een alternatief voor de Esi Chunky's. Net nieuw maar nu al aan 1 kant kapot door een lichte touché met een boom.
Aandrijflijn (34-11/36) voldoet, ook voor Zeisterlitz. Het eerste plan om naar Spaarnwoude te gaan heb ik maar even laten varen. De steile klimmen daar schat ik in niet te kunnen doen met deze set-up.
2021 Trek Fuel EX carbon; 15K km's and counting...
- erwin.burgers
- Pro Biker
- Berichten: 1306
- Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
- Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
- Contacteer:
Van dat hoge zadel valt me op de foto's ook steeds op, terwijl in het echt het veel minder extreem lijkt. Daarbij ben ik 1.83, heb geen lange slungelbenen en is het een maatje L. In maatvoering niks raars dus.
Dropper zit ook meer dan voldoende in het frame. Ver voorbij het streepje iig.
Eens letten op hoe ik de foto's neem.
Bij de EX 7 leek het ook wel wat hoog, maar viel het minder op iig.
Dropper zit ook meer dan voldoende in het frame. Ver voorbij het streepje iig.
Eens letten op hoe ik de foto's neem.
Bij de EX 7 leek het ook wel wat hoog, maar viel het minder op iig.
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
- Jurf
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2181
- Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
- Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo
Dat doe ik je niet na. Met 32-50 kom ik boven maar ga daar elke keer goed stuk.Cycleintothewind schreef: ↑do 19 augustus 2021, 12:55 De meeste klims kom je met 34-36 wel op, op Spaarnwoude. Alleen de zware klim aam de achterkant wordt wel even beuken. Daar heb ik zelf de 34-42 nodig om lekker omhoog te rijden. Echter, die klim kan je ook overslaan.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
-
- Moderator
- Berichten: 16850
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Dat streepje geeft alleen aan wat voor de zadelpen de minimale insert is.erwin.burgers schreef: ↑do 19 augustus 2021, 19:14Dropper zit ook meer dan voldoende in het frame. Ver voorbij het streepje iig.
Je frame kan (duidelijk) meer nodig hebben. In elk geval moet de pen zover in het frame zitten dat hij tot onder de onderste verbinding (lasnaad bij een metalen frame ) van zitbuis en bovenbuis komt.
Iets meer is altijd beter voor het krachtenspel, maar op een gegeven moment zitten er vaak dingen in de weg (bochten, draaipunten, bidonnokken, whatever).
Vroeger waren er Specializeds die een klein controlegaatje hadden in de zitbuis. De pen moest dat afdekken, anders was hij te kort.
Simpele en alle twijfels wegnemende oplossing
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
- erwin.burgers
- Pro Biker
- Berichten: 1306
- Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
- Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
- Contacteer:
Ik zal 'm het weekend eens los halen om te zien of de pen idd (voor)bij de versterkingshoek steekt. 12Go heeft hem weer opgebouwd en ik heb er niet meer aangezeten, dus ik schat in dat zij daar op gelet hebben. Of ik pak gewoon de boormachine erbij en boor een controle gaatjekermit schreef: ↑vr 20 augustus 2021, 10:09Dat streepje geeft alleen aan wat voor de zadelpen de minimale insert is.erwin.burgers schreef: ↑do 19 augustus 2021, 19:14Dropper zit ook meer dan voldoende in het frame. Ver voorbij het streepje iig.
Je frame kan (duidelijk) meer nodig hebben. In elk geval moet de pen zover in het frame zitten dat hij tot onder de onderste verbinding (lasnaad bij een metalen frame ) van zitbuis en bovenbuis komt.
Iets meer is altijd beter voor het krachtenspel, maar op een gegeven moment zitten er vaak dingen in de weg (bochten, draaipunten, bidonnokken, whatever).
Vroeger waren er Specializeds die een klein controlegaatje hadden in de zitbuis. De pen moest dat afdekken, anders was hij te kort.
Simpele en alle twijfels wegnemende oplossing
Twijfel sowieso momenteel over het tijdelijk vervangen van de dropper voor een vaste pen. Buitenland zit er voorlopig toch niet in.
-edit-
Net maar even de zadelpen er eens uitgehaald. En deze zit inderdaad nog met een heel eind in de seattube. De zandkorrels net boven m'n wijsvinger is de plek tot waar de zadelpen in mijn frame zit.
Ook de Mino-links omgedraaid van low naar high. Kijken wat dat gaat uitmaken
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
- erwin.burgers
- Pro Biker
- Berichten: 1306
- Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
- Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
- Contacteer:
Helaas is de testrit met de mino-link in de high positie op niks uitgelopen afgelopen zaterdag.
Na een slordige 9 km over het asfalt naar Noordwijk toe, was het na 1 km parcours snel klaar.
Een hevige brandende pijn aan mijn wang/kin. Gestoken/gebeten door 'iets'.
Omdat het vroeg was en ik als eerste alle spinnenwebben mocht doorkruisen dacht ik eerst aan een spin, maar ik weet niet eens of spinnen in Nederland wel kunnen bijten en of je dat überhaupt voelt....
Omdat ik ook niks had zien of horen vliegen en het zo vroeg was, ging ik ook niet direct uit van een bij of wesp.
Nog even doorgefietst, in de hoop dat het branderige gevoel af zou nemen. Dat gebeurde ook wel, maar in plaats daarvan kreeg ik een verdoofd gevoel op die plek. Ondertussen voelde ik ook dat er een bult aan het opkomen was. Omdat ik wel allergisch ben voor bijen/wespen steken (maar niet dat het heel gevaarlijk wordt) uiteindelijk maar huiswaarts gegaan.
Thuis aangekomen antihistamine genomen, maar ondertussen was de zijkant van mijn gezicht al aardig aan het opzwellen.
Uiteindelijk maar door naar de huisartsenpost voor een zwaarder middeltje.
Het hele weekend met een kop als een halve meloen rondgelopen en een onderkin van hier tot... nou ja vér.
Nu, een dag of 3-4 verder, is het gelukkig allemaal al weer redelijk in normale proporties aan het komen.
Komend weekend een herkansing.
Note to self: antihistamine tabletje in m'n rugzak stoppen.....
Na een slordige 9 km over het asfalt naar Noordwijk toe, was het na 1 km parcours snel klaar.
Een hevige brandende pijn aan mijn wang/kin. Gestoken/gebeten door 'iets'.
Omdat het vroeg was en ik als eerste alle spinnenwebben mocht doorkruisen dacht ik eerst aan een spin, maar ik weet niet eens of spinnen in Nederland wel kunnen bijten en of je dat überhaupt voelt....
Omdat ik ook niks had zien of horen vliegen en het zo vroeg was, ging ik ook niet direct uit van een bij of wesp.
Nog even doorgefietst, in de hoop dat het branderige gevoel af zou nemen. Dat gebeurde ook wel, maar in plaats daarvan kreeg ik een verdoofd gevoel op die plek. Ondertussen voelde ik ook dat er een bult aan het opkomen was. Omdat ik wel allergisch ben voor bijen/wespen steken (maar niet dat het heel gevaarlijk wordt) uiteindelijk maar huiswaarts gegaan.
Thuis aangekomen antihistamine genomen, maar ondertussen was de zijkant van mijn gezicht al aardig aan het opzwellen.
Uiteindelijk maar door naar de huisartsenpost voor een zwaarder middeltje.
Het hele weekend met een kop als een halve meloen rondgelopen en een onderkin van hier tot... nou ja vér.
Nu, een dag of 3-4 verder, is het gelukkig allemaal al weer redelijk in normale proporties aan het komen.
Komend weekend een herkansing.
Note to self: antihistamine tabletje in m'n rugzak stoppen.....
Laatst gewijzigd door erwin.burgers op di 24 augustus 2021, 16:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Zo te zien zit je pen echt ver genoeg in je frame.
Ben maar blij dat je shelob uit LOTR. niet bent tegengekomen
Ben maar blij dat je shelob uit LOTR. niet bent tegengekomen
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!
First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
- erwin.burgers
- Pro Biker
- Berichten: 1306
- Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
- Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
- Contacteer:
Gezicht ondertussen weer naar normale proporties, dus ook weer op de fiets gezeten.
Deze keer het parcours in het Haarlemmermeersebos (home ground) een paar keer gedaan.
Bigspottershill via de weg om hoog ging lekker, maar naar via de zijkanten naar beneden nog lekkerder.... elke knik van vlak naar schuin met de wieltjes los.
Ook op de singletracks, dier erg bochtig zijn met veel boompjes, ging het super. Zonder echt gepusht te hebben (want wat veel granulaat op het pad) toch al heel dicht bij mijn pr's.
Update aan de fiets:
Spacers van 2 mm aangebracht tussen crankarmen en tandwiel.
De kettinglijn is nu iets lekkerder (was 56 mm zo ongeveer) en het geknars op het grootste tandwieltje is zo goed als weg. Ligt nu op 5e kransje als de ketting recht loopt.
Nog niet optimaal denk ik, maar eerst maar eens kijken hoe dit gaat.
Verder ook maar besloten, bij gebrek aan 1x11 spul, op zoek te gaan naar een 10 speed 11-40 / 11-42 cassette, zodat ik iets meer bereik heb met het klimmen. Mogelijk eind september nog ff naar Italië. Dan zou het prettig zijn om niet bij elk steile klimmetje af te moeten stappen.
Deze keer het parcours in het Haarlemmermeersebos (home ground) een paar keer gedaan.
Bigspottershill via de weg om hoog ging lekker, maar naar via de zijkanten naar beneden nog lekkerder.... elke knik van vlak naar schuin met de wieltjes los.
Ook op de singletracks, dier erg bochtig zijn met veel boompjes, ging het super. Zonder echt gepusht te hebben (want wat veel granulaat op het pad) toch al heel dicht bij mijn pr's.
Update aan de fiets:
Spacers van 2 mm aangebracht tussen crankarmen en tandwiel.
De kettinglijn is nu iets lekkerder (was 56 mm zo ongeveer) en het geknars op het grootste tandwieltje is zo goed als weg. Ligt nu op 5e kransje als de ketting recht loopt.
Nog niet optimaal denk ik, maar eerst maar eens kijken hoe dit gaat.
Verder ook maar besloten, bij gebrek aan 1x11 spul, op zoek te gaan naar een 10 speed 11-40 / 11-42 cassette, zodat ik iets meer bereik heb met het klimmen. Mogelijk eind september nog ff naar Italië. Dan zou het prettig zijn om niet bij elk steile klimmetje af te moeten stappen.
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29980
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Deore 11 speed 11-51.erwin.burgers schreef: ↑vr 3 september 2021, 13:30 ...
Verder ook maar besloten, bij gebrek aan 1x11 spul, op zoek te gaan naar een 10 speed 11-40 / 11-42 cassette, zodat ik iets meer bereik heb met het klimmen. Mogelijk eind september nog ff naar Italië. Dan zou het prettig zijn om niet bij elk steile klimmetje af te moeten stappen.
Niet de lichtste, maar prima cassette en met 51t kom je overal boven.
Online nog verkrijgbaar bij Decathlon.
https://www.decathlon.nl/p/shimano-cass ... mc=8647370
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- erwin.burgers
- Pro Biker
- Berichten: 1306
- Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
- Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
- Contacteer:
Okee, eens even in verdiepen.ThaSingleTrackMastah schreef: ↑za 4 september 2021, 14:02 Deore 11 speed 11-51.
Niet de lichtste, maar prima cassette en met 51t kom je overal boven.
Online nog verkrijgbaar bij Decathlon.
https://www.decathlon.nl/p/shimano-cass ... mc=8647370
Vandaag een nieuw zadel binnen gekregen. Al eens op test gereden en toen beviel hij goed.
Een Prologo Dimension T4.0
Kort en met een uitholling om de 'dooie fluit' tegen te gaan, waar ik de laatste tijd steeds meer last van krijg.
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29980
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Dan is iemand anders je voor...Okee, eens even in verdiepen
Of zit er nu ook 10 speed op ?
Je schreef het alsof je bij gebrek aan 11 speed cassettes uit wilde wijken naar 10 speed.
Tenminste, zo begreep ik het.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- erwin.burgers
- Pro Biker
- Berichten: 1306
- Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
- Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
- Contacteer:
Heb nu 10 speed, en zou dan helemaal om moeten naar 11 speed (mijn uiteindelijke doel).
Door beperkte voorraad nu ook aan het kijken naar een 10 speed cassette met groot bereik. Als tussenoplossing, tot er weer voldoende Shimano spullen te krijgen zijn.
Door beperkte voorraad nu ook aan het kijken naar een 10 speed cassette met groot bereik. Als tussenoplossing, tot er weer voldoende Shimano spullen te krijgen zijn.
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29980
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
OK.
Maar houd er rekening mee dat een 10-speed cassette met 42 of 46 tandjes een 11-speed derailleur nodig heeft om goed te functioneren.
Dan kan je misschien beter meteen de overstap naar 11 speed maken.
Een 10-speed derailleur is gemaakt voor 36t.
42 werkt soms, 46 nooit.
Je kunt een der.oog verlenger gebruiken, maar dan ligt de ketting minder ver rond de kleine kransjes, lastig als je echt kracht zet op 11t.
Maar houd er rekening mee dat een 10-speed cassette met 42 of 46 tandjes een 11-speed derailleur nodig heeft om goed te functioneren.
Dan kan je misschien beter meteen de overstap naar 11 speed maken.
Een 10-speed derailleur is gemaakt voor 36t.
42 werkt soms, 46 nooit.
Je kunt een der.oog verlenger gebruiken, maar dan ligt de ketting minder ver rond de kleine kransjes, lastig als je echt kracht zet op 11t.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- erwin.burgers
- Pro Biker
- Berichten: 1306
- Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
- Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
- Contacteer:
Oww dat wist ik niet. Thnx. Dan weet ik dat ik toch gewoon voor de 1x11 set-up moet gaan kijken en her en der vandaan moet gaan verzamelen.ThaSingleTrackMastah schreef: ↑zo 5 september 2021, 00:17 OK.
Maar houd er rekening mee dat een 10-speed cassette met 42 of 46 tandjes een 11-speed derailleur nodig heeft om goed te functioneren.
Dan kan je misschien beter meteen de overstap naar 11 speed maken.
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi