2021 Trek Fuel EX carbon; 15K km's and counting...

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Over van 1x10 naar 1x11.
Voor niet al te veel een nieuwe SLX M7000 1x11 shifter, cassette en derailleur gekocht en meteen vanmiddag gemonteerd.
Het is een 11-46 cassette. T/m de 10e versnelling komen de verzetten redelijk overeen met wat ik gewend ben (10 sp 11-36) Maar voor de echte steile stukjes is het 46T cirkelzaagblad een goeie uitkomst.
In het weekend maar eens goed testen in Spaarnwoude.

Afbeelding
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Alweer een tijdje met de 1x11 set-up op pad en ik moet zeggen, het bevalt prima!
Had gedacht dat het ontbreken van de linker shifter meer ontwenningsverschijnselen zou opleveren, maar het voelt eigenlijk heel natuurlijk om alleen rechts te schakelen. Nu ik een 2x10 racefiets heb, merk ik eigenlijk pas goed hoe 'onhandig' zo'n 2e blad vóór is.

In deze tijd wel vaak last van modder op de paden en dan merk je wel dat de ketting behoorlijk schuin loopt naar het grootste blad achter. Best wat gekraak vanuit het achter-onder. Des te meer reden om bij zulke omstandigheden de weg op te zoeken met de racert.

Verder kan ik over de Fuel ex niets anders zeggen dan dat het een geweldig apparaat is. Het is, zeker in mijn niet originele staat (garantieframe met eigen onderdelen), niet de lichtste, maar het gooien en smijten op het parcours gaat echt fantastisch. Niet het gevoel dat ik hem op de grens van zijn kunnen aan het berijden ben. Dat moet sowieso wachten tot we weer eens naar de Italiaanse- of Spaanse bergen gaan. En ook dan zal ik vast niet bij de grenzen van zijn (of haar?) kunnen in de buurt komen. Ik denk dat mijn grenzen veel eerder bereikt zullen zijn ;)
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

De Vittoria Barzo 2.35 Skinwalls (de 2.35 had ik nog niet eerder gezien in skinwall, de 2.25 wel) in de aanbieding bij Futurum. Meteen maar een set besteld want ze bevallen me prima.
Gisteren besteld, vanochtend al binnen, vanmiddag gemonteerd. Wat gaat dat heerlijk snel altijd bij Futurum...
Skinwalls vind ik meestal wel mooi. In ieder geval op een effen fiets. Toch de gok maar genomen op mijn rood/zwarte fiets en ik moet zeggen, het ziet er niet verkeerd uit. Hij oogt in zijn geheel wat lichter, minder lomp ofzo....
Het tubeless maken met mijn spa-fles tubeless-kit was een fluitje van een cent

Afbeelding

Afbeelding
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Mooie Bike, nog steeds

Dat diepe rood is voor mij een van Trek’s betere kleuren. En skinwalls ben ik ook wel van.
Maar Spa-fles tubeless kit maakt me nieuwsgierig, is dat je eigenbouw booster, is er een linkje?

Enjoy!!

Edit, heb hem al gegoogeld, gmbn hacks heeft er een. Ga ik ook proberen. 8)
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Heckler40 schreef: vr 18 februari 2022, 17:04 Maar Spa-fles tubeless kit maakt me nieuwsgierig, is dat je eigenbouw booster, is er een linkje?

Enjoy!!

Edit, heb hem al gegoogeld, gmbn hacks heeft er een. Ga ik ook proberen. 8)
Idd een booster gemaakt.
Het begon ooit met een petfles-raket bij een natuurkunde projektje voor mijn dochter :lol:
De eerste proefvlucht eindigde aan de andere kant van het woonblok. Zoveel druk kan zo'n fles aan...

Afbeelding
Laatst gewijzigd door erwin.burgers op ma 21 februari 2022, 12:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik heb wel wat beschrijvingen voorbij zien komen.
Zo'n pet fles kan best hoge druk aan.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Matiesz
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: di 24 december 2013, 16:35
Mijn mountainbike: Pilot Primum V2

Skinwall banden maken de fiets!
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Ondertussen alweer een ruime 2200 km weg getrapt met mn FEX.
Naarmate ik meer train en ik dus steeds harder over de verschillende parcoursen kan, verleg ik de grens steeds weer een stukje. Ondertussen kan ik 'lezen en schrijven' met 'm. Het is een feestje.
Vooral op specifieke Strava segmenten is het leuk om alles uit de kast te halen. HV-noord bijvoorbeeld; 14 minuten rammen en knallen, driften en springen. Wat een genot!

Kleine update, niet echt voor de fiets maar voor de registratie van de km's, is een Garmin snelheidssensor. Ik kwam erachter dat de km's met mijn Garmin horloge opgenomen, zo'n 10% afweken van anderen op hetzelfde rondje.

Momenteel wel wat gedoe met mijn versnellingen. Ik krijg het net niet lekker afgesteld. Gaat het opschakelen goed, dan hapert het afschakelen weer wat en als ik het afschakelen goed afstel, moet ik weer een halfje 'bij drukken' om hem goed opgeschakeld te krijgen. Met name op de kleinere kransjes.
Met de 'lock' op het achterderrailleur gaat het schakelen helemaal niet lekker. Veel weerstand in de shifter en geratel van achter.
Verder de remmen weer eens ontluchten. Niet dat hij sponzig voelt, maar de slag voelt wat groot aan.

Maatje heeft nu ook een FEX9.7, maar dan met alle originele spullen erop. Toch ook maar eens nadenken over een 35 mm stem en dubbele zuiger remmen..... Tis in ieder geval een mooi stel zo bij elkaar
Afbeelding
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Wat betreft het schakelen, toevallig een schuiver gemaakt of de derailleur een drukkert gegeven waardoor de boel krom is?

En anders wat gaan afstellen met je B-Tension schroef en kabelspanning.
“Old, not obsolete”
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Marco79 schreef: ma 4 april 2022, 16:00 Wat betreft het schakelen, toevallig een schuiver gemaakt of de derailleur een drukkert gegeven waardoor de boel krom is?

En anders wat gaan afstellen met je B-Tension schroef en kabelspanning.
Nog (steeds) geen schuiver gemaakt en ook de shifter is nog goed, maar check van het padje kan ik nog wel ff doen..
Denk inderdaad dat het de kabelspanning is, want door die te stellen wordt of het opschakelen of het afschakelen beter, maar een mooie middenweg krijg ik niet voor elkaar. B-tension volgens Shimano instructie afgesteld een paar maanden terug en er niet meer aangezeten.
Het is nu toch weer om in de schuur te pielen ipv buiten.....
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16705
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Kabel is wel schoon en gaat soepel?
Als die stroef gaat heeft dat meer invloed op de schakelwerking dan het verschil tussen een dure en goedkope derailleur.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Als je de binnenkabels vervangt of het geheel. Gebruik dan gesealde eind kapje. B.v. De Shimano sp 40. Daar heb ik goede ervaringen mee. Minder vuil en water in buitenkabel.

https://www.bike-discount.de/de/shimano ... -10-stueck
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

erwin.burgers schreef: di 5 april 2022, 10:38
Marco79 schreef: ma 4 april 2022, 16:00 Wat betreft het schakelen, toevallig een schuiver gemaakt of de derailleur een drukkert gegeven waardoor de boel krom is?

En anders wat gaan afstellen met je B-Tension schroef en kabelspanning.
Nog (steeds) geen schuiver gemaakt en ook de shifter is nog goed, maar check van het padje kan ik nog wel ff doen..
Denk inderdaad dat het de kabelspanning is, want door die te stellen wordt of het opschakelen of het afschakelen beter, maar een mooie middenweg krijg ik niet voor elkaar. B-tension volgens Shimano instructie afgesteld een paar maanden terug en er niet meer aangezeten.
Het is nu toch weer om in de schuur te pielen ipv buiten.....
Geen schuiver gemaakt is altijd goed :winkie:.
Ik had nagenoeg dezelfde setup (XT ipv SLX) op mijn fiets en kwam erachter dat de afstelling vd B tension en de kabelspanning wel behoorlijk van invloed waren. De kabelspanning een tikje verzetten scheelde een hoop. Nu over gegaan op een 11-50 cassette, toen moest ik nog weer behoorlijk tweaken aan de B tension en iets minder aan de kabelspanning. Schakelkabel heb ik van Jagwire.
“Old, not obsolete”
Gebruikersavatar
Hannibal
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 611
Lid geworden op: do 4 september 2003, 13:57
Mijn mountainbike: Curve GMX+

Ziet er goed uit met die bandjes! :-q
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Marco79 schreef: ma 4 april 2022, 16:00 Wat betreft het schakelen, toevallig een schuiver gemaakt of de derailleur een drukkert gegeven waardoor de boel krom is?

En anders wat gaan afstellen met je B-Tension schroef en kabelspanning.
Gekeken naar de B tension en die stond inderdaad wat ruim (te grote afstand tussen groot tandwiel en derailleurwieltje). Wel apart, want die had ik bij het monteren van het nieuwe derailleur volgens mij goed gesteld.
Nu op zo'n 5-6 mm en het schakelt weer prima.
Deze week nog even de remmen op druk zetten, wat extra latex in de bandjes en ik ben klaar voor de MillManTrail van aanstaande zondag.... zin in!

En nog weer een nieuwe bierdopjes headset update:
Afbeelding
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Plaats reactie