2021 Trek Fuel EX carbon; 15K km's and counting...

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Ja natuurlijk wel wat andere geo, maar mij zeggen de getallen niet zoveel om daar wat uit op te maken mbt de andere rijeigenschappen

Grootste verschillen zitten in (9.8 vs 7):
Stack 609 om 603
Reacht 475 om 465
Seattube angle 75,5 om 74,7
Headtube angle 66,5 om 67,7
Rake 43 om 53
Trail 116 om 99
Wheelbase 1210 om 1188

Front center 775 om 758

headtube is wat slacker, trail en rake wat hoger en de wheelbase is wat langer dan de 7. Dat zou juist moeten resulteren in minder snel sturen?
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2232
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

erwin.burgers schreef: do 22 juli 2021, 10:40 Ja natuurlijk wel wat andere geo, maar mij zeggen de getallen niet zoveel om daar wat uit op te maken mbt de andere rijeigenschappen

Grootste verschillen zitten in (9.8 vs 7):
Stack 609 om 603
Reacht 475 om 465
Seattube angle 75,5 om 74,7
Headtube angle 66,5 om 67,7
Rake 43 om 53
Trail 116 om 99
Wheelbase 1210 om 1188

Front center 775 om 758

headtube is wat slacker, trail en rake wat hoger en de wheelbase is wat langer dan de 7. Dat zou juist moeten resulteren in minder snel sturen?
En bij die cijfers moet je ook nog de instelling van de MinoLink meenemen: bij de oude was daardoor ook de BB hoogte variabel, bij de nieuwe alleen de bbdrop.
Uiteindelijk is de EX een andere bike geworden na de update: alleen de naam is gebleven. Werd toen ook bevestigd door de productmanagers mtb.
Maar alle cijfergekheid op een stokje: Jij ervaart wat ik ook duidelijk merkte: de nieuwe vond ik stukken beter dan de oude, b2b gereden op hetzelfde XC rondje, rondje 3 met een 2020 TopFuel, en ook die was minder.
Laatst gewijzigd door Har77 op do 22 juli 2021, 11:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Je vergelijk van de geometrie gaat niet helemaal op omdat je in je nieuwe frame een 130 mm voorvork hebt gemonteerd.
De nieuwe F EX is ontworpen voor een 140 mm vork en de maten daarmee opgegeven.

Het is natuurlijk wel een andere bike dan het vorige model. Ze zitten niet stil daar bij Trek.

Kleiner is wendbaarder gaat niet altijd op. Ruimte voor je lichaam in de fiets maakt het sturen eenvoudiger.

Ik heb er een paar keer opgereden. En het stuurt en fiets boven verwachting voor zo'n groot apparaat. Mijn vergelijk is een 26 " 2012 bike. De FEX staat er aan te komen, eind september.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

corex schreef: do 22 juli 2021, 11:27 Je vergelijk van de geometrie gaat niet helemaal op omdat je in je nieuwe frame een 130 mm voorvork hebt gemonteerd.
De nieuwe F EX is ontworpen voor een 140 mm vork en de maten daarmee opgegeven.
Dat klopt inderdaad. Niet over nagedacht maar die 10 mm zorgen denk ik voor minimale verschillen.
veel plezier met jouw nieuwe F EX
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
RideOrCrash
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 18 juli 2021, 01:35

erwin.burgers schreef: do 8 juli 2021, 20:53 Woww, woww, woww..... Vorige week nog aan het treuren om een mogelijke scheur in mijn frame en vandaag staat er al een fonkel nieuw frame maatje L (weer met alle onderdelen gemonteerd) in mijn tuin.
Eerst foto's, dan het verhaaltje...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat een super service van Trek. Miniscuul scheurtje in de bovenbuis van de alu. EX7, gecompenseerd met een carbonnen Fuel EX frame (voor de 9.8 en 9.9 uitvoering).
Zelfs de kosten voor ombouw waren voor Trek. Alleen wat kosten voor nieuwe kabels en een trapas lager.
Hulde! Hulde! Hulde!
En natuurlijk ook een dikke :-q aan de forum-admin die geholpen heeft e.e.a. te regelen. Kenners kennen deze kenner...

Punt van aandacht is nu de schakelgroep. Ik had 2x10. Deze heeft geen voorderrie meer dus nu maar even 1x10 en op zoek naar wat leuks in de 1x11 of 1x12 hoek. Een eerste ritje door de buurt (zonder steile bergen :wink: ) leert dat voorlopig in Nederland nog wel door te komen is met een 36 voorblad en 11-36 cassette achter.

Verder is hij voorzien van de 'oude' onderdelen:
Fox Rhythm 34 130 mm
Rad15 30 mm wielset
Vittoria Barzo en Mezcal in de 2.35 grijze uitvoering (tubeless)
XT remmelarij
XT schakelarij
Deore 2x10 crank. Nu in 1x uitvoering met 34T RaceFace blad
XT spd's
KS eThirty dropper
Bontrager voorbouw, stuur en zadel
Verkeerd rode Esi grips;vervangen door zwarte Esi's
Lachouffe topcap :bier:; vervangen door VBCK Belgium Brewey - untouched by monks

De rode kleur is wel bijzonder. Van heel donker bordeaux rood (bijna paars) tot fel kersenrood, afhankelijk van de zon. Lastig vast te leggen in de foto's.

Morgen maar eens op HVLV loslaten :D
Zeer mooie mtb!!
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Nog geen foto met een nieuwe stuurdop?
Ben wel nieuwsgierig welke je uiteindelijk hebt gekozen.

:-q
:bier:
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Meegs schreef: wo 28 juli 2021, 11:27 Nog geen foto met een nieuwe stuurdop?
Ben wel nieuwsgierig welke je uiteindelijk hebt gekozen.

:-q
:bier:
Voorlopig deze....ivm matchende kleuren :wink:
Komt me bekend voor.... Van welke brouwerij is ie?
Afbeelding

Ff ander dingetje. Vanwege vakantie wat meer tijd om te verdiepen in de aandrijving.
Voorlopig hou ik het nog ff bij de 1x10 set-up, want in het vlakke Nederland heb ik vooralsnog niet meer nodig. En aangezien de voorraden laag en dus de prijzen hoog (geen aanbiedingen) hou ik m'n geld nog ff in mijn zak tot een echte upgrade.
Bij het grote blad achter loopt ie wel wat 'rauw'. Waarschijnlijk door de (te) schuine kettinglijn. Nu is de kettinglijn (recht ligt ie op het 4e kransje) namelijk 56 mm ipv de 'standaard' 52 mm. Daar is vast met shims en wat langere chainring boutjes wat aan te doen. Wellicht niet helemaal tot 52 mm, maar wel 2 of 3 mm beter.
Ideeen?
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

New Holland Brewery uit Holland, Michigan :bier:
Komt van een fles Dragon's milk.
En past inderdaad goed bij je fiets :-q


Over je aandrijving heb ik verder geen advies/opmerkingen.
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Een klein maandje verder. En ik maak niet alleen foto's van m'n fiets of wissel topcaps.... ik fiets er ook op :wink:
Vandaag 2 rondjes Lemelerberg met wat aan- en afloop km's.
Op dit parcours wel vaker (dan me lief is) het grote tandwiel gebruikt. Ik moet er gewoon aan wennen dat ie wat minder soepel loopt dan ik met 2x10 gewend was.
Fiets bevalt verder (natuurlijk) super goed. Een paar wat langere afdaling met uitgespoelde gootjes en dus keien en wortels gingen heel goed en heel hard. Zoveel vertrouwen..... nog steeds zo blij mee!
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Dikke steen en klim Kerkweg heb je zeker het grote blad nodig gehad? 34 voor en 11-36 achter? 32 voor en eventueel 11-42 achter kan ook met een 1x10 drivetrain. Of dan een nwe Deore derailleur aanschaffen of een Goatlink van Wolftooth.
Zelf rij ik 32 voor en 11-42 achter met een XT derailleur en Goatlink. Gaat echt prima. Casette is van Shimano.
“Old, not obsolete”
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Top.
Rij je de mino-link high of low .
Kan het niet goed zien op de foto.
Heb je deze 2 standen al uitgeprobeerd en hoe beviel dat?
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Mino link staat op low.
Eens omzetten en kijken wat er dan veranderd.
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Ondertussen al weer heel wat (voor mijn doen) km's verder, maar de grote grijns op mijn gezicht blijft als ik de parcours over 'knal'.

Gisteren Zeisterlitz gedaan en wat een feest was dat weer. Zeker de wortelpartijtjes die je zo af en toe tegenkomt, zijn zo fijn met deze fiets.
Het is gewoon het vertrouwen wat ie geeft, waardoor het allemaal beter gaat. Fietsmaatje gaf ook al aan dat ik nu gewoon heel anders fiets dan met de Devinci. Ik kan meer snelheid vasthouden in de bochten zonder persé te moeten trappen. Met de EX7 was dat al meer het geval, maar voor mijn gevoel gaat dat nu nog beter. Ook nu niet bezig met druk houden op het voorwiel, wat bij de Devinci écht een ding was, om niet de grip te verliezen.

Ik laat de Mino-link maar even op high staan. Nu al best regelmatig een pedaal aan de grond.

Ook op zoek naar een alternatief voor de Esi Chunky's. Net nieuw maar nu al aan 1 kant kapot door een lichte touché met een boom.

Aandrijflijn (34-11/36) voldoet, ook voor Zeisterlitz. Het eerste plan om naar Spaarnwoude te gaan heb ik maar even laten varen. De steile klimmen daar schat ik in niet te kunnen doen met deze set-up.
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Die klimmen bij Spaarnwoude zijn wel pittig ja.
Qua grips:
Afbeelding
In mijn beleving meer comfort als de Esi,s, meer grip en gaan langer mee.
:-q
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Cycleintothewind
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 16 december 2020, 08:59

De meeste klims kom je met 34-36 wel op, op Spaarnwoude. Alleen de zware klim aam de achterkant wordt wel even beuken. Daar heb ik zelf de 34-42 nodig om lekker omhoog te rijden. Echter, die klim kan je ook overslaan.
Plaats reactie