2021 Trek Fuel EX carbon; 15K km's and counting...

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 917
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

erwin.burgers schreef: do 19 augustus 2021, 11:40 Ondertussen al weer heel wat (voor mijn doen) km's verder, maar de grote grijns op mijn gezicht blijft als ik de parcours over 'knal'.

Gisteren Zeisterlitz gedaan en wat een feest was dat weer. Zeker de wortelpartijtjes die je zo af en toe tegenkomt, zijn zo fijn met deze fiets.
Het is gewoon het vertrouwen wat ie geeft, waardoor het allemaal beter gaat. Fietsmaatje gaf ook al aan dat ik nu gewoon heel anders fiets dan met de Devinci. Ik kan meer snelheid vasthouden in de bochten zonder persé te moeten trappen. Met de EX7 was dat al meer het geval, maar voor mijn gevoel gaat dat nu nog beter. Ook nu niet bezig met druk houden op het voorwiel, wat bij de Devinci écht een ding was, om niet de grip te verliezen.

Ik laat de Mino-link maar even op high staan. Nu al best regelmatig een pedaal aan de grond.

Ook op zoek naar een alternatief voor de Esi Chunky's. Net nieuw maar nu al aan 1 kant kapot door een lichte touché met een boom.

Aandrijflijn (34-11/36) voldoet, ook voor Zeisterlitz. Het eerste plan om naar Spaarnwoude te gaan heb ik maar even laten varen. De steile klimmen daar schat ik in niet te kunnen doen met deze set-up.
Netjes gedaan van Trek. Maar het valt mij op dat je zadel/dropper gedeelte wel erg hoog staat. Had je dat bij de vorige ook? Ik heb er zelf ook een fuel ex maar die steekt een stuk minder hoog uit het frame.
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1306
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Van dat hoge zadel valt me op de foto's ook steeds op, terwijl in het echt het veel minder extreem lijkt. Daarbij ben ik 1.83, heb geen lange slungelbenen en is het een maatje L. In maatvoering niks raars dus.
Dropper zit ook meer dan voldoende in het frame. Ver voorbij het streepje iig.
Eens letten op hoe ik de foto's neem.
Bij de EX 7 leek het ook wel wat hoog, maar viel het minder op iig.
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Cycleintothewind schreef: do 19 augustus 2021, 12:55 De meeste klims kom je met 34-36 wel op, op Spaarnwoude. Alleen de zware klim aam de achterkant wordt wel even beuken. Daar heb ik zelf de 34-42 nodig om lekker omhoog te rijden. Echter, die klim kan je ook overslaan.
Dat doe ik je niet na. Met 32-50 kom ik boven maar ga daar elke keer goed stuk. :-{ :-{
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16809
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

erwin.burgers schreef: do 19 augustus 2021, 19:14Dropper zit ook meer dan voldoende in het frame. Ver voorbij het streepje iig.
Dat streepje geeft alleen aan wat voor de zadelpen de minimale insert is.
Je frame kan (duidelijk) meer nodig hebben. In elk geval moet de pen zover in het frame zitten dat hij tot onder de onderste verbinding (lasnaad bij een metalen frame ;-)) van zitbuis en bovenbuis komt.
Iets meer is altijd beter voor het krachtenspel, maar op een gegeven moment zitten er vaak dingen in de weg (bochten, draaipunten, bidonnokken, whatever).

Vroeger waren er Specializeds die een klein controlegaatje hadden in de zitbuis. De pen moest dat afdekken, anders was hij te kort.
Simpele en alle twijfels wegnemende oplossing :-q
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1306
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

kermit schreef: vr 20 augustus 2021, 10:09
erwin.burgers schreef: do 19 augustus 2021, 19:14Dropper zit ook meer dan voldoende in het frame. Ver voorbij het streepje iig.
Dat streepje geeft alleen aan wat voor de zadelpen de minimale insert is.
Je frame kan (duidelijk) meer nodig hebben. In elk geval moet de pen zover in het frame zitten dat hij tot onder de onderste verbinding (lasnaad bij een metalen frame ;-)) van zitbuis en bovenbuis komt.
Iets meer is altijd beter voor het krachtenspel, maar op een gegeven moment zitten er vaak dingen in de weg (bochten, draaipunten, bidonnokken, whatever).

Vroeger waren er Specializeds die een klein controlegaatje hadden in de zitbuis. De pen moest dat afdekken, anders was hij te kort.
Simpele en alle twijfels wegnemende oplossing :-q
Ik zal 'm het weekend eens los halen om te zien of de pen idd (voor)bij de versterkingshoek steekt. 12Go heeft hem weer opgebouwd en ik heb er niet meer aangezeten, dus ik schat in dat zij daar op gelet hebben. Of ik pak gewoon de boormachine erbij en boor een controle gaatje :wink:

Twijfel sowieso momenteel over het tijdelijk vervangen van de dropper voor een vaste pen. Buitenland zit er voorlopig toch niet in.

-edit-
Net maar even de zadelpen er eens uitgehaald. En deze zit inderdaad nog met een heel eind in de seattube. De zandkorrels net boven m'n wijsvinger is de plek tot waar de zadelpen in mijn frame zit.
Ook de Mino-links omgedraaid van low naar high. Kijken wat dat gaat uitmaken

Afbeelding
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1306
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Helaas is de testrit met de mino-link in de high positie op niks uitgelopen afgelopen zaterdag.
Na een slordige 9 km over het asfalt naar Noordwijk toe, was het na 1 km parcours snel klaar.
Een hevige brandende pijn aan mijn wang/kin. Gestoken/gebeten door 'iets'.
Omdat het vroeg was en ik als eerste alle spinnenwebben mocht doorkruisen dacht ik eerst aan een spin, maar ik weet niet eens of spinnen in Nederland wel kunnen bijten en of je dat überhaupt voelt....
Omdat ik ook niks had zien of horen vliegen en het zo vroeg was, ging ik ook niet direct uit van een bij of wesp.

Nog even doorgefietst, in de hoop dat het branderige gevoel af zou nemen. Dat gebeurde ook wel, maar in plaats daarvan kreeg ik een verdoofd gevoel op die plek. Ondertussen voelde ik ook dat er een bult aan het opkomen was. Omdat ik wel allergisch ben voor bijen/wespen steken (maar niet dat het heel gevaarlijk wordt) uiteindelijk maar huiswaarts gegaan.
Thuis aangekomen antihistamine genomen, maar ondertussen was de zijkant van mijn gezicht al aardig aan het opzwellen.
Uiteindelijk maar door naar de huisartsenpost voor een zwaarder middeltje.
Het hele weekend met een kop als een halve meloen rondgelopen en een onderkin van hier tot... nou ja vér.
Nu, een dag of 3-4 verder, is het gelukkig allemaal al weer redelijk in normale proporties aan het komen.

Komend weekend een herkansing.

Note to self: antihistamine tabletje in m'n rugzak stoppen.....
Laatst gewijzigd door erwin.burgers op di 24 augustus 2021, 16:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Alle spinnen kunnen bijten alleen zijn de tanden niet groot genoeg om door de opperhuid heen te komen. Op je kin is je huid wel dun dus het zou kunnen 8)
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Zo te zien zit je pen echt ver genoeg in je frame.👍
Ben maar blij dat je shelob uit LOTR. niet bent tegengekomen🤣
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1306
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Gezicht ondertussen weer naar normale proporties, dus ook weer op de fiets gezeten.
Deze keer het parcours in het Haarlemmermeersebos (home ground) een paar keer gedaan.
Bigspottershill via de weg om hoog ging lekker, maar naar via de zijkanten naar beneden nog lekkerder.... elke knik van vlak naar schuin met de wieltjes los.

Ook op de singletracks, dier erg bochtig zijn met veel boompjes, ging het super. Zonder echt gepusht te hebben (want wat veel granulaat op het pad) toch al heel dicht bij mijn pr's.

Update aan de fiets:
Spacers van 2 mm aangebracht tussen crankarmen en tandwiel.
De kettinglijn is nu iets lekkerder (was 56 mm zo ongeveer) en het geknars op het grootste tandwieltje is zo goed als weg. Ligt nu op 5e kransje als de ketting recht loopt.
Nog niet optimaal denk ik, maar eerst maar eens kijken hoe dit gaat.

Verder ook maar besloten, bij gebrek aan 1x11 spul, op zoek te gaan naar een 10 speed 11-40 / 11-42 cassette, zodat ik iets meer bereik heb met het klimmen. Mogelijk eind september nog ff naar Italië. Dan zou het prettig zijn om niet bij elk steile klimmetje af te moeten stappen.
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

erwin.burgers schreef: vr 3 september 2021, 13:30 ...
Verder ook maar besloten, bij gebrek aan 1x11 spul, op zoek te gaan naar een 10 speed 11-40 / 11-42 cassette, zodat ik iets meer bereik heb met het klimmen. Mogelijk eind september nog ff naar Italië. Dan zou het prettig zijn om niet bij elk steile klimmetje af te moeten stappen.
Deore 11 speed 11-51.
Niet de lichtste, maar prima cassette en met 51t kom je overal boven.
Online nog verkrijgbaar bij Decathlon.
https://www.decathlon.nl/p/shimano-cass ... mc=8647370
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1306
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: za 4 september 2021, 14:02 Deore 11 speed 11-51.
Niet de lichtste, maar prima cassette en met 51t kom je overal boven.
Online nog verkrijgbaar bij Decathlon.
https://www.decathlon.nl/p/shimano-cass ... mc=8647370
Okee, eens even in verdiepen.

Vandaag een nieuw zadel binnen gekregen. Al eens op test gereden en toen beviel hij goed.
Een Prologo Dimension T4.0
Kort en met een uitholling om de 'dooie fluit' tegen te gaan, waar ik de laatste tijd steeds meer last van krijg.

Afbeelding
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Okee, eens even in verdiepen
Dan is iemand anders je voor...

Of zit er nu ook 10 speed op ?
Je schreef het alsof je bij gebrek aan 11 speed cassettes uit wilde wijken naar 10 speed.
Tenminste, zo begreep ik het.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1306
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Heb nu 10 speed, en zou dan helemaal om moeten naar 11 speed (mijn uiteindelijke doel).
Door beperkte voorraad nu ook aan het kijken naar een 10 speed cassette met groot bereik. Als tussenoplossing, tot er weer voldoende Shimano spullen te krijgen zijn.
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

OK.
Maar houd er rekening mee dat een 10-speed cassette met 42 of 46 tandjes een 11-speed derailleur nodig heeft om goed te functioneren.
Dan kan je misschien beter meteen de overstap naar 11 speed maken.
Een 10-speed derailleur is gemaakt voor 36t.
42 werkt soms, 46 nooit.
Je kunt een der.oog verlenger gebruiken, maar dan ligt de ketting minder ver rond de kleine kransjes, lastig als je echt kracht zet op 11t.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1306
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 5 september 2021, 00:17 OK.
Maar houd er rekening mee dat een 10-speed cassette met 42 of 46 tandjes een 11-speed derailleur nodig heeft om goed te functioneren.
Dan kan je misschien beter meteen de overstap naar 11 speed maken.
Oww dat wist ik niet. Thnx. Dan weet ik dat ik toch gewoon voor de 1x11 set-up moet gaan kijken en her en der vandaan moet gaan verzamelen.
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Plaats reactie