2021 Trek Fuel EX carbon; 15K km's and counting...

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 5 september 2021, 00:17 OK.
Maar houd er rekening mee dat een 10-speed cassette met 42 of 46 tandjes een 11-speed derailleur nodig heeft om goed te functioneren.
Dan kan je misschien beter meteen de overstap naar 11 speed maken.
Een 10-speed derailleur is gemaakt voor 36t.
42 werkt soms, 46 nooit.
Je kunt een der.oog verlenger gebruiken, maar dan ligt de ketting minder ver rond de kleine kransjes, lastig als je echt kracht zet op 11t.
Als ik naar 1x11 wil, bv 11-46 (of nog wat groter), kan ik dan ook naar een 1x12 derailleur kijken? Die heeft zeker voldoende bereik en de derailleurwieltjes zijn toch niet anders als bij een 11 speed? Ik bedoel, de ketting van 1x11 past toch ook op een 1x12 derailleur? Als de shifter maar 11 speed is toch?

Ik zie ook veel 2x11 achter derailleurs. Die hebben vaak maar een bereik tot 42 tanden. Die zijn dus niet geschikt, juist?

Idem eigenlijk voor de crank. Kan ik alleen naar een 1x 11 crank zoeken, of zou een 1x12 crank ook kunnen?
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

erwin.burgers schreef: wo 8 september 2021, 15:54
ThaSingleTrackMastah schreef: zo 5 september 2021, 00:17 OK.
Maar houd er rekening mee dat een 10-speed cassette met 42 of 46 tandjes een 11-speed derailleur nodig heeft om goed te functioneren.
Dan kan je misschien beter meteen de overstap naar 11 speed maken.
Een 10-speed derailleur is gemaakt voor 36t.
42 werkt soms, 46 nooit.
Je kunt een der.oog verlenger gebruiken, maar dan ligt de ketting minder ver rond de kleine kransjes, lastig als je echt kracht zet op 11t.
Als ik naar 1x11 wil, bv 11-46 (of nog wat groter), kan ik dan ook naar een 1x12 derailleur kijken? Die heeft zeker voldoende bereik en de derailleurwieltjes zijn toch niet anders als bij een 11 speed? Ik bedoel, de ketting van 1x11 past toch ook op een 1x12 derailleur? Als de shifter maar 11 speed is toch?

Ik zie ook veel 2x11 achter derailleurs. Die hebben vaak maar een bereik tot 42 tanden. Die zijn dus niet geschikt, juist?

Idem eigenlijk voor de crank. Kan ik alleen naar een 1x 11 crank zoeken, of zou een 1x12 crank ook kunnen?

Waarom stap je eigenlijk niet gelijk over op 1 x 12? Heb je gelijk meer bereik.
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Die keuze is ingegeven door een aantal zaken. Maar de keuze ligt overigens nog niet vast hoor.
Probleem is eigenlijk dat ik (nog) te weinig weet van 1x11 en 1x12 en de voor- en nadelen. Ik kan daardoor online maar lastig een mooie set bij elkaar scoren (probleem is ook de slechte beschikbaarheid).
  • Allereerst liggen de kosten voor 1x12 toch wel wat hoger dan voor een 1x11 set-up als ik zo rond neus
  • Daarnaast heb ik voor 1x12 ook een andere body nodig.
  • 1x11 heb ik al wel eens getest en dat beviel goed (al zal 1x12 ook vast goed bevallen)
  • Ik zoek iets wat vergelijk baar is met mijn vroegere 24-36 / 11-36 2x10 set-up
  • 1x12 lijkt nog lastiger beschikbaar te zijn dan 1x11
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

12 speed heeft zeker genoeg bereik, maar is duurder en slecht beschikbaar
En de range van een 1x11 is typisch kleiner dan wat je nu hebt

Met 42-46 achter ipv 36 kun je voor hetzelfde verzet met 28 of 30t voorop rijden
Bij een11 achter hoort zo de 36t voorop, met een 10 achter kan een 32 met klein verlies.

Maar heb je range altijd nodig?

Steek een 36 evt een 34 en power!! op korte klimmetjes. We hebben geen bergen in NL
Op vakantie verwissel je dan de 36 voor een 28 of 30t. Dit heb ik 2 jaar zo gedaan, werkt prima
En bv de One-Up Switch is niet duur en je wisselt in 2 minuten het voorblad.

Alternatief: wide range cassette bv 11-50 met een 32 of 34 voorop, er zijn er plenty,
https://bikepacking.com/index/wide-range-cassettes/

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 5 september 2021, 00:17 OK.
Maar houd er rekening mee dat een 10-speed cassette met 42 of 46 tandjes een 11-speed derailleur nodig heeft om goed te functioneren.
Dan kan je misschien beter meteen de overstap naar 11 speed maken.
Een 10-speed derailleur is gemaakt voor 36t.
42 werkt soms, 46 nooit.
Je kunt een der.oog verlenger gebruiken, maar dan ligt de ketting minder ver rond de kleine kransjes, lastig als je echt kracht zet op 11t.
Hangt sterk af van de derailleur die er aan hangt. Heb je een M6000 derailleur, dan werkt een 11-46 cassette meer dan prima, draait probleemloos op mijn hardtail. De cassette is zelfs origineel shimano.

Neemt niet weg dat als je alleen de shifter zou laten zitten, je net zo goed naar 1x11 kunt gaan natuurlijk. Dan zit je met een deore groepje gelijk op een breed bereik (cassette van 11-51) en hoef je geen voorblad meer te wisselen.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 5 september 2021, 00:17 OK.
Maar houd er rekening mee dat een 10-speed cassette met 42 of 46 tandjes een 11-speed derailleur nodig heeft om goed te functioneren.
Dan kan je misschien beter meteen de overstap naar 11 speed maken.
Een 10-speed derailleur is gemaakt voor 36t.
42 werkt soms, 46 nooit.
Je kunt een der.oog verlenger gebruiken, maar dan ligt de ketting minder ver rond de kleine kransjes, lastig als je echt kracht zet op 11t.
Ik rij al jaren 1x10 met een 32t op een11-42 cassette, wel met een Wolftooth Goatlink. Dit werkt echt goed, ook bij volle bak op het 11t kransje.
Inclusief bepakking zit ik op een slechte dag op 120kg. Een hoop koppel dus.
“Old, not obsolete”
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Maar die Goatlink is bijna net zo duur als een 11 speed Deore derailleur (en niet meer leverbaar)

Mijn 8000 derailleur deed het net wel / net niet met een 11-42 cassette.
Misschien is het per achterpatje nog verschillend.
Nu een 11-46 cassette met een 11 speed Deore derailleur. Dat gaat heel lekker.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

bedankt voor het meedenken over de eventuele nieuwe schakel groep. Nog maar eens goed overdenken.

De laatste ritten waren voor mijn doen wat langer en heb daardoor het nieuwe zadel goed kunnen testen. Ook bij 3 uur+ op het zadel geen last van kont of andere body-parts. Dat gaat dus prima. Wel moet ik wennen aan dat het zadel een stuk stroever is dan de voorganger, ondanks dat er geen antislip ribbels oid op zitten. Hierdoor schuift mijn fietsbroek af en toe bij in en uit het zadel gaan. Dit zal bij langer gebruik wel beter worden.

Gisteren een klein kraakje ergens bij de crankset vandaan. Nader onderzoek wijst uit dat mijn rechter XT pedaal speling vertoont. Als het goed is is die na te stellen. Eens kijken of dat nog zin heeft. Zijn wel oudjes.....

Was wel weer ff fijn gisteravond...
Afbeelding
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

ThaSingleTrackMastah schreef: do 9 september 2021, 22:55 Maar die Goatlink is bijna net zo duur als een 11 speed Deore derailleur (en niet meer leverbaar)

Mijn 8000 derailleur deed het net wel / net niet met een 11-42 cassette.
Misschien is het per achterpatje nog verschillend.
Nu een 11-46 cassette met een 11 speed Deore derailleur. Dat gaat heel lekker.
Goatlink kost iets van €20,- - €25,-. Een 11spd Deore derailleur kost €40.- - €45,-. Een 11-spd cassette 10-51 zit ergens rond de €50,- - €60,- (Decathlon) Een 10x 11-42 Deore Cassette kost ergens rond €35,- - €40,-. Heb je dus een 10 spd shifter en een longcage 10 spd derailleur dan kun je voor weinig geld rond zijn voor 11-42 setup.
Een complete 11spd setup met 11-46 kost je ergens tussen de €170,- en €200,-.
“Old, not obsolete”
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, is weer leverbaar :-q
https://www.deporvillage.com/eslabon-wo ... atlink-10v

Half jaartje geleden unobtainable of rete duur.
Mn 11-speed Deore was stukken goedkoper.
Anyway met een standaard 10-speed kreeg ik 11-42 niet lekker werkend, bleef vaak hangen in de 1e versnelling.
Maar misschien ben ik wat kritischer dan menigeen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

ThaSingleTrackMastah schreef: za 18 september 2021, 16:04 Maar misschien ben ik wat kritischer dan menigeen.
Of menigeen heeft de boel beter afgesteld dan jij :winkie: :bier:
“Old, not obsolete”
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Pas op wat je zegt :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

De geplande 3-daagse Italie trip met 2 vrienden om te hiken, biken en speedboten rondom en op het Lago Maggiore, ging door Corona bij 1 van de 2 vrienden helaas niet door. Met de overgebleven vriend daarom maar 2 daagjes Zuid Limburg gedaan.

Het was geweldig weer (tot laat op het terras) en het was dus genieten op Vijlen/Epen en Gulpen op dag 1 en Valkenburg op dag 2.
Vooraf bang dat ik met mijn huidige set-up 34-11/36 veel te kort zou komen op de steile klimmetjes her en der (had geen tijd meer om een 32 voorblad te scoren). Maar eigenlijk ging het nog best redelijk.
Op één helling na, overal fietsend boven gekomen. De stijl was wat anders dan ik normaal gedaan zou hebben. Niet rustig, heel licht malend naar boven, maar deze keer full-power naar boven rammen. Continue vechten tussen grip/slip en kiezen tussen zitten/staan. Hartslag wel tot boven de 190, wat voor mij heel hoog is, maar het lukte wel. De volgende dag voelde ik de benen wel meer dan normaal in het Limburgse land.

De afdalingen gingen heerlijk. Nog niet eerder met deze FEX (ook niet met zijn voorganger) in zijn natuurlijke habitat geweest, maar hij kwam echt wel goed tot zijn recht. Wel de demper helemaal los, voor het beste effect. Tijdens de westen-vh-land-rondjes zet ik hem meestal op half open. En ik merk dat ik de voorvork een volgende keer iets 'smoother' moet instellen.
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Zojuist een nieuwe schakelset gekocht. Een SLX M7000 shifter, -cassette en -derailleur met nog een SRAM ketting en 2 linkjes erbij, zijn onderweg. Cyclebrother had alles op voorraad....

Het is uiteindelijk 1x11 geworden, met een bereik van 11-46. De ervaring met 1x10 11-36 met 34T voorblad, leert dat ik met 11-46 en hetzelfde voorblad, best een heel eind moet komen. Steile klimmen op de bekende parcours in de buurt (Spaarnwoude, Noordwijk, Zandvoort) en de steile hellinkjes in Zuid Limburg gaan nu met 34-11/36 best behoorlijk.
Met RitselRechner de bestaande en nieuwe setup eens goed vergeleken en ik denk met deze setup een mooi compromis te hebben tussen meer bereik en niet al te grote tussen stappen.

Vraag die blijft is over het voorblad, de 34T narrow/wide van RaceFace. Die is nu gemonteerd op een XT crankstel (104 mm) bedoeld voor 2 x 10. De binnenmaat van de ketting van 10 en 11 speed is het zelfde toch? Dat zou moeten passen, volgens mij.
Alleen kijken hoe de kettinglijn wordt op het 46 kransje. ik heb het voorblad al meer naar binnen gebracht (3 mm) met daarvoor bedoelde vulbusjes. Zou dat een nog probleem kunnen gaan opleveren met die grotere cassette?
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik heb een voorkeur voor een kettinglijn net iets richting grote kransen op de cassette. Omdat het aan die kant wat kritischer komt, je schakelt pas groot als je heuvelop kracht gaat zetten. Op de kleinere kransjes rouleer je vaak wat soepeler.
Dus dat de ketting ongeveer recht loopt op kransje vijf (vanaf groot gezien). Maar gewoon in het midden is natuurlijk ook goed, daar is de boel op bedacht.
Aan de andere kant, je rijdt in NL waarschijnlijk juist veel op de kleinere kransjes... dus overal zijn wel argumenten voor te bedenken ;-)
Het lijkt me in elk geval niet raadzaam om de kettinglijn meer dan één kransje vanaf de middelste te kiezen.

Ik rijd op de e-mtb met een 34 blad en 11-46 cassette en daar heb ik nooit problemen mee. Alles zoals af fabriek, dus met rechte kettinglijn op het middelste kransje.
Nu is er één verschil met een analoge bike, bij een e-mtb kun je de ketting niet achteruit trappen... er zit namelijk ook een vrijloop op de crankas :-) Dus het probleem dat sommigen ervaren, dat de ketting van de grootste krans loopt bij achteruit trappen is niet mogelijk bij mijn fiets.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie