Nog een stoic 2!

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Ook ik ben gevallen voor deze ruige fiets met vriendelijke prijs. Ik heb hem inmiddels twee weken, en heb er paar rondjes in de Ardennen en een paar lokale rondjes op zitten. Komt bij mij voor vooral de natte maanden naast mijn fully (die nogal lang in onderhoud staat, maar daar komt tzt wel update over in sys van die fiets :lol: )

Sinds ik de banden heb ingewisseld voor een setje cross/speed wolfpacks (met dank aan Lars TB!) is het een heerlijke fiets. Gelijk mijn PR op Harry Slinger ge-evenaard met deze banden (gezet op Cube stereo 120) terwijl ik niet echt mijn best deed. Mooi blijk van vertrouwen in fiets en band. Sowieso was het wisselen van de standaard banden (magic mary/hans dampf) naar snel setje goed voor complete metamorfose van de fiets, stuurt ook veel lichter en neutraler in en rolt heerlijk.

Maar goed het is een sys en geen banden review! Ik ben verder wel even bezig geweest met afstellen remhendels/shifter, is met de 2 vinger hendels van shimano wat lastiger, heb ze nu eigenlijk zo dat ik toch met 1 vinger rem, kan nu overal goed bij. Ook de handvatten vervangen door setje ESI chunky's en ik zoek nog een specialized phenom 143 om het zadel te vervangen. De vork valt me eerlijk gezegd tot nog toe klein beetje tegen, lijkt me toch wel erg stug en slecht in kleine hobbels filteren in vergelijk met mijn andere vork (Suntour AION 35), ik hoop hier met wat afstellen (en misschien beetje inrijden?) nog beter mee uit te komen. Zitten nu Stamp 1 pedalen op die ik nog had liggen, maar die zijn r*k zie review hier op de site. As is te dik, pinnen te kort. Dus die worden nog vervangen door stamp 4 of beter tzt. Komt ook nog wel een dropper op om volledig potentieel te kunnen benutten. Ik wil er ook nog een beesten printje van Dyedbro op stickeren, wordt door de modepolitie vast afgekeurd, maar lijkt mij erg gaaf op deze witte achtergrond.

Maar voor nu bevalt hij prima, tovert flinke smile op mijn gezicht en ga er lekker kilometers mee maken. Hieronder paar plaatjes gemaakt na 1e rondje Amerongen/Rhenen.
Afbeelding
Afbeelding
en de stickers liggen al klaar:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Heerlijk voornemen die stickers.
Modepolitie keurt dat goed. De zwartrijders vinden het vast te eng, maar laat ze, die weten niet beter.

#ikvinhelemaalmooi
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Gedicteerd Ido :-q

Waar komt die mooie print? Top tube of downtube?
nick22
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: di 14 juli 2020, 11:12
Mijn mountainbike: meta tr29 2021

mooie fiets hoor. lekker stickers plakken, heb ik ook gedaan
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Patrick_V schreef: di 3 augustus 2021, 10:05 Gedicteerd Ido :-q

Waar komt die mooie print? Top tube of downtube?
misschien heeft hij wel een paar van die dozen en doet hij zijn hele frame. Of breng ik iemand nu op een idee... :roll:
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Lekker no-nonsense rammelen op de hardtail. Heerlijk :winkie:

Ben benieuwd wat je er nog meer aan gaat doen. Bij mij zouden de remmen wel hoog op het wensenlijstje staan :bier:
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Patrick_V schreef: di 3 augustus 2021, 10:05 Gedicteerd Ido :-q

Waar komt die mooie print? Top tube of downtube?
Ik moet nog even kijken, ik heb in principe voor top, down en chain en seat stays. Ik begin denk ik met de toptube en kijk even hoe ver ik het door wil voeren.

En ik zal je nog even een appje sturen om een let's ride stoics te organiseren (of iig te vragen of jij daar zin in hebt :lol: )
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

MacReal schreef: di 3 augustus 2021, 11:45 Lekker no-nonsense rammelen op de hardtail. Heerlijk :winkie:

Ben benieuwd wat je er nog meer aan gaat doen. Bij mij zouden de remmen wel hoog op het wensenlijstje staan :bier:
iig geen gedoe met lagers en bouten uit de achtervering wat onderhoudstijd kost :lol: . Ik wil dus iig dropper en andere pedalen/zadel maar dat heeft allemaal geen haast.
Ik moet zeggen dat de remmen me totaal niet storen, zoals gezegd beetje puzzelen waar je de hendels vastzet, maar doen het nu goed en liggen zo ook goed in de hand.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Gisteren uitgeprobeerd in Limburg (rode beek en brunsummerheide). Daalt zonder achtervering minstens zo goed als mijn fully door long, low en slack. Hierdoor ook klimmend een hoop plekken boven gekomen waar ik met mijn kortere hogere fully niet boven kwam (druk op voorwiel, instabiel krappe bochten). Door lage zwaartepunt en gewicht meer in midden van de fiets kom ik dus met deze langere fiets ook beter boven op krappe bochtjes.
De vork leek het hier (zonder remknippen) ook een stuk beter te houden, zat ook iets minder druk in, ga ik nog even mee verder spelen. Verder dacht ik een vervelend kraakje te hebben, maar dat blijkt de remkabel te zijn die op het frame klappert, dat wordt dus vrij makkelijk opgelost.
Al met al zeer tevreden, en besloop me zelfs de gedachte "wat moet ik nog met mijn fully"... de moderne geo lijkt voor mij (1.92) toch wel echt beter te werken. Lars zei nog dat hij zich afvroeg hoe mijn fiets met oude geo nog zou bevallen. heb nog niet op mijn oude fiets kunnen fietsen sinds de stoic binnen is, maar het zou tegen kunnen vallen.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Dat is wel herkenbaar. Ik merk ook dat ik op de hardtail sneller boven ben, maar eigenlijk net zo snel beneden...

Ook mijn hardtail is wat moderner dan de fully (vooral iets langer), dat lijkt toch echt wel te helpen.
(reach van 460 vs 445 lijkt niet veel verschil, maar bij een hardtail komt er iets bij onder sag)
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7384
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

I_do schreef: do 5 augustus 2021, 08:46Al met al zeer tevreden, en besloop me zelfs de gedachte "wat moet ik nog met mijn fully"... de moderne geo lijkt voor mij (1.92) toch wel echt beter te werken. Lars zei nog dat hij zich afvroeg hoe mijn fiets met oude geo nog zou bevallen. heb nog niet op mijn oude fiets kunnen fietsen sinds de stoic binnen is, maar het zou tegen kunnen vallen.
Weg doen zolang de vraag nog groter is dan het aanbod...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

+1 en +2

Hier ook dezelfde ervaring. Zolang je achterband niet te hard is (<1.8bar) en je je lichaam gebruikt zoals het hoort heb je die 100 of 120cm achtervering echt niet nodig :-q
En je bent weer lekker bezig met actief rijden en lijnen kiezen, imho is dat veel leuker!
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Patrick_V schreef: do 5 augustus 2021, 09:36 +1 en +2

Hier ook dezelfde ervaring. Zolang je achterband niet te hard is (<1.8bar) en je je lichaam gebruikt zoals het hoort heb je die 100 of 120cm achtervering echt niet nodig :-q
En je bent weer lekker bezig met actief rijden en lijnen kiezen, imho is dat veel leuker!
Ik moet zeggen dat de stoic toch ook een aardige monstertruck is waarbij lijnkeuze niet heel kritisch is...
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

cheeta schreef: do 5 augustus 2021, 09:30
I_do schreef: do 5 augustus 2021, 08:46Al met al zeer tevreden, en besloop me zelfs de gedachte "wat moet ik nog met mijn fully"... de moderne geo lijkt voor mij (1.92) toch wel echt beter te werken. Lars zei nog dat hij zich afvroeg hoe mijn fiets met oude geo nog zou bevallen. heb nog niet op mijn oude fiets kunnen fietsen sinds de stoic binnen is, maar het zou tegen kunnen vallen.
Weg doen zolang de vraag nog groter is dan het aanbod...
hij staat helaas al een tijdje in onderhoud. Maar als dat ooit klaar is, is dat zeker het overwegen waard.

Het plan was fully voor de zomer, stoic voor de winter. Maar als de hardtail net zo goed daalt (behalve op remknippen) en beter klimt, en fijnere geo heeft, dan heb je 2 fietsen die precies hetzelfde kunnen, waarvan er nu 1 fijner lijkt. Maar wil nog even paar rondjes doen op de fully voor ik de knoop door hak.

En dan op termijn een fully met vergelijkbare geo erbij.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16782
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Afhankelijk van waar/wat voor soort trails je rijdt heeft die moderne geo meer of minder invloed. Long-low-slack komt het beste tot z'n recht als het steiler en technischer wordt (of heel hard gaat) naar mijn idee, op de meeste NL rondjes is iets gematigder vaak helemaal niet zo verkeerd.

Dus je kunt ook beide bikes houden en de fietskeus van de rit van die dag laten afhangen :)
Nadeeltje zou kunnen zijn dat je moet wennen, al valt dat ook wel mee als je op beiden regelmatig genoeg rijdt.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie