Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Erg mooie en leuke fiets. Kleurstelling is top en die bandjes staan ‘m erg goed. Ben benieuwd hoe die Wicked Wills het in Zuid Limburg doen in verhouding tot de WP Cross, beetje hetzelfde profiel lijkt het. In de winter wellicht een mooie combi met NN’s.
Mbt de WiWi's tov een Cross, en wat andere ervaringen:
Gisteren op en neer naar Banneux gereden, >70km, rond 1000hm, klimmen tot 200hm, soms lange stukken asfalt, ook een zware hele steile wand met losse keien als ultiem technisch daaltestje (met nog niet goed ingeremde remmen...), de nodige gewone bostrails die geleidelijk op/af gingen, bezaaid met wortelen, stenen, hier en daar een trap of bruggetje, typische voor-Ardennen omgeving kortom.
De WiWi's rollen opvallend licht op asfalt, had ik niet verwacht! En het vertrouwen tov een 2,4" Cross voor is veel groter, duidelijk. Maar dat zal niet komen door het verschil in band alleen. 120mm plushere veerweg tov mijn oude 110mm oude Fox 34, de 30mm velg tov de oude 25mm velg, de wat slackere stuurhoek... ook dat helpt mee.
De andere 'oude' Lux en Epic in het bekende vaste gezelschap hield ik prima bij bergop, de onderlinge verhoudingen waren daar niet veranderd, mooi zo.
Wat wel duidelijk is... op de lange stenige afdalingen bij Banneux, door de geulen en keienstroken, is de Lux Trail echt niet meer bij te benen door de andere genoemde fietsen, dan loop ik veel ruimer uit. Ik vind dalen altijd het leukste, ging me altijd al het makkelijkste af, maar nu ging het helemaal erg hard. De echt grote test komt echter over een week, tijdens de transalp, ik kocht 'm met name om in de 'echte bergen' wat relaxter bergaf te kunnen rijden op de meer uitdagende trails, met nog meer hm's bergaf en -op (oude Lux vond ik voor 'hier' al prima genoeg).
De oude Lux, die 'beter'/lichter was afgemonteerd, en korter is, met een scherpere stuurhoek, voelde wel 'agieler'. Daar kon ik heel makkelijk mee scherpe bochtjes rijden, om een boompje heen, even mee op/over een stammetje wippen steil bergop. Dat kost iets meer inzet bij deze wat langere slackere Lux Trail, die nou eenmaal ook wat zwaarder is. Technische natte steile keien/stenen klim ging ook makkelijker dan voorheen, met de vering helemaal aan. De erg efficiente oude Lux heeft daar wat hulp nodig door beter met je gewicht te spelen om zo tractie trachten te behouden, wat ik op zich ook een uitdaging vond van het steile technische klimwerk. De vering van de Lux Trail slikt veel meer, helpt meer mee, dat gaat wat makkelijker, het straft foutjes minder snel af.
Wat ik tzt nog eens ga uitproberen:
Eens kijken wat een iets diepere zit brengt, mbv een pennetje met 12 gr. negative rise (nu -6). Kom ik een halve cm dieper mee te zitten. Gewoon zien wat dat brengt.
En na de transalp gooi ik ter vergelijk mijn lichtere 25mm DT1250 wielset van mijn oude Lux er nog eens op, met de lichtere 2,4"Cross-Race combi. En die combi ook eens rijden op de nieuwe 30mm wielset. Eens kijken hoe dat de rij-ervaring weer verandert in Zuid L eo. Kan die lichtere set evt ook gebruiken 'hier', en de iets zwaardere 30mm set voor de inzet in de bergen.
Al met al ben ik erg blij met de nieuwe bike, went zeer snel. De grote winst zit 'm bergaf, als het echt wat lastiger en technischer wordt. Doordat je dan harder gaat is wat meer stevigheid van de wielset natuurlijk wel een pre.
Hij is prima zoals hij stock komt. Ik had alleen, als ik produktmanager was geweest, gekozen voor een dropper met een tik meer veerweg, die variabel instelbaar is. De stock nieuwe Transfer SL met 10cm drop in maat S, of in of uit, is het net niet, naar mijn smaak. Het is wel zeer licht en racy, en functioneert blitssnel (sneller dan elke gewone hydrolische dropper die ik ken). Die zit nu lekker op mijn oude 110mm Lux.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Dank voor de aanvullingen over de WiWi's, mooie ervaringen
Ik snap goed dat je de dropper vervangen hebt, ik gebruik de dropper net zo vaak om het zadel één of twee cm te laten zakken op vlakke technische/bochtige stukken dan dat ik 'm helemaal laat zakken voor een afdaling. Een in-of-uit dropper zou dus ook niet mijn keus zijn.
Zo, gisteren het 3e ritje, de vering gefijntuned, want de eerste keer in mijn uppie, tijd voor. Kwestie van klikje erbij, klikje eraf, druk bleef onveranderd. Banden op 1,3 en 1,4 bar rijdt lekker. Taperen voor Ischgl - St Moritz. En los van het taperen na het fijntunen een paar keer eens gas gegeven om te testen... resultaat: veel fun, 4 kommetjes bergaf en op een trailtje verzameld, ondanks bijremmen voor wandelaars (dat waren de 'enige obstakels' waar we 'moeite' mee hadden, de rest wat we tegenkwamen (spoelgeulen zijn geniepig momenteel) liet 'm vrij koud ... zonder gekheid, wel keurig getingeld en geremd, hoor... en op hele lange afdalingen valt er nog wat goed te maken).
Panoramatransalp, here we come ...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Om het jaar doen we met inmiddels een man of 25 ‘een transalp’, met Vasa, klopt. Vrij grote vaste kern, soms neemt iemand weer een nieuw iemand mee, heel leuk! Er gaan ook altijd 1-2 dames mee.
1e keer was Mittenwald-Meran met 7 man, daarna volgde met ruim 20 man (door de enthousiaste verhalen) de Giro Dolomiti hutten tocht, daarna een ‘rondje’ Mont Blanc, de Garda Ronda, en nu de TransAlp Ischgl-St.Moritz / Panorama Transalp Engadin, een transalp met 2 smaken.
Wordt mijn eerste Panorama Transalp. Nog steeds evenveel hm’s klimmen, maar door extra liftgebruik meer daalmeters. De baas van Vasa vond dit wel bij ons (groep MTB-ers gelieerd aan Eijsden) passen, ivm het meer dalen, nadat ‘ie ons een week had gadegeslagen op onze XC hardtails en te weinig veerweg fully’s . Een klein deel van de groep doet de ‘gewone’ transalp, die hebben meer met ‘gewoon XC’, minder met technischer dalen. Maar we zien elkaar steeds in de hotels, zelfde hoofdroute, maar andere invulling ervan.
We gaan het meemaken. Ben normaal niet zo van liftgebruik tijdens een transalp. Alles fietsen, ook omhoog, vind ik het meest uitdagend. Nu houd ik mezelf voor: ‘’t is vakantie’, en het extra afdalen is de figuurlijke ‘vette kluif’ die ik me mentaal maar voor houd. Ik laat me dus verrassen, en ga er de nieuwe Lux Trail eens lekker de sporen geven.
Het zijn erg leuke trips met allemaal gelijkgestemden. Lol hebben, samen afzien, pracht omgevingen… Bouwpakket en MTBarc waren al een paar keer van de partij. Ben al eens gegidst door Tiewrap (wat zag ik af die dag!).
Highlights van de hobby!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Vandaag een heerlijke eerste panorama transalpdag gehad.
Eerst de klim naar de Fimberpass boven Ischgl, met op het laatst nog wat gemene loopstukken erin tot de pas.
Toen de beloning, een heerlijke technische natuurtrail af. In de slipstream van de gids naar beneden gevlogen, de rest van de groep was nergens meer te bekennen, af en toe dus ook halt gehouden zodat iedereen weer aan kon sluiten. Rotsblokken, steile passages, dropjes, watertjes, alles zat er wel in. Lijnen lezen, sturen en maar gaan… genieten! Als toetje een paar km worteltrail en hangbruggen een riviertje volgend naar Scuol.
De lichte Lux Trail klimt lekker, wat is die 3-standenlock fijn, en hij daalt echt su-per! Haal er veel hogere snelheden mee dan met mijn 110mm Lux. Enige waar even ik wat aan moest wennen was de langere wielbasis. Mijn Lux Trail S heeft een even lange wielbasis als de Lux L (!). Zeer stabiel in de afdalingen, maar krappe switchbacks met af afgrondjes nabij ‘zijn wat spannender geworden’, zeg maar. De worteltrail klimmen gingen ook top, nergens vast gelopen, kwam overal makkelijk op en over, waar ik met de oude Lux nog wel eens kon blijven hangen als ik niet scherp genoeg was.
Vanwege dit stevigere daalwerk met name wilde ik wel een Lux Trail. En de fiets heeft alle verwachtingen prima waargemaakt.
De Wicked Wills zijn ook echt lekkere bandjes. Combi van snel rollen en goede grip. Moest even de juiste druk vinden. Met 1,5-1,4 bar bij 68kg gleed ‘ie nog wat op steile afdalingen. Even wat lucht eruit gelaten, en super grippy. Van harte aan te bevelen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.