Canyon Lux Trail CF7, een lekkere trail-racer! - Transalp pics pag. 4, 5; Voerstreek 8

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik heb mijn Lux Trail CF 7 vandaag voor het eerst uitgelaten in Zuid-L.... mijn oude Lux ging al als de bliksem... maar deze nog veel meer :P!

Bergop niets ingeleverd, een fijne 3-standenlock, en bergaf en op de trails, zoals gehoopt en verwacht: heerlijk. Meer rust en controle, lekker draaien en keren, makkelijker snelheid vasthouden in de stroken met stenen, in/bij/over de huidige diepe watergeulen. Een lekkere lichte trail-racer (maar Downcountry bike mag ook).
De zit is tov de oude Lux hetzelfde gebleven, al is de geometrie flink anders. Van 69,5 naar 67,5gr stuurhoek, zitbuis half graadje steiler, de reach nam bijna 3cm toe naar 44cm in maatje S, maar icm een kortere stuurpen, een iets breder stuur.... nog steeds dezelfde vertrouwde zit.
Maar dus met wat een effect! De oude Lux accelereerde een tikkie vinniger, maar dat wijt ik ook aan de iets zwaardere wielset met iets zwaardere banden op deze CF 7. Heb nu een 30mm DT Swiss XCR 1700 carbonnen setje (zou volgens Canyon 1550-1600gr moeten wegen), ik kom van een 25mm DT XRC 1250 setje met lichtere Wolfpack Cross en Race bandjes.

Tov de stock afmontage (Shimano XT, Fox) een paar dingetjes aangepast, veranderd, mede ivm een naderende 'transalp', maar ook een prima (winter) set up voor Zuid Limburg, Voerstreek, Vise eo:
- De hele lichte Fox Transfer SL dropper van 350gr met 10cm drop, met alleen of in of uit stand, meteen vervangen door mijn vertrouwde 12,5cm Bike Yoke Revive met variabele drop (ik vind het ook lekker om met maar een beetje drop te rijden), incl. oude comfortabele Ergon zadel.
- 34T rond vervangen door Absolute Black ovaal 30T, om de lange steile klimmen vol te houden.
- RaRa achter (lekker snel bandje, verrassend veel grip, bewaar ik voor de lente/zomer) vervangen door een Wicked Will, voor meer (rem)grip op lange steile afdalingen en grip steil bergop (met dank aan forummember Idske, die ook een Lux Trail heeft, maar zijn WiWi niet ging gebruiken). Die WiWi is trouwens echt fijn, prima voorspelbare grip (meer grip en voorspelbaarheid dan de Cross, ), en licht rollend.
- En natuurlijk een mudguard en een beschaafd belletje...

Heb alles ingesteld volgens de fabrieksinstellingen. Vork en demper relatief plush afgesteld, geloof dat ik weinig meer hoef te veranderen.
De oude Lux had een 2-standen remote Lock. Deze Lux Trail heeft een 3-standen Lock. Mede daarom gekozen voor een plushe afstelling. 'Geheel open' 'bopt' al niet op de trails, 'halverwege' rijdt het als op mijn oude Lux, efficient en met meer terugmelding, en 'geheel gelockt' is ook geheel gelockt, lekker met staand klimmen, iets wat ik relatief vaak doe over korte stukken.

Plaatjes van voor de kleine aanpassingen van vanmiddag, nog zonder Wicked Will achter en 30T ovaal:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door aurelius op do 11 november 2021, 12:57, 8 keer totaal gewijzigd.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Van harte! Toch wel een super bike die nieuwe lux. Kleurtje is ook top 8)
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Mooie trailracert 8)
Zelfs de skinwalls staan `m erg goed (en dat zeg ik niet snel). Veel plezier en veel veilige km`s :-q
Idske
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 29 augustus 2007, 09:24
Mijn mountainbike: Canyon Lux Trail
Contacteer:

Mooi man! Veel plezier met de WiWi :)

Top locatie woon je ook! Jaloers haha. Ach, we hebben hier op de heuvelrug ook niks te klagen :)

Hoe heb jij de sag nu ingesteld trouwens? Ik op 15% op vol open. De midden stand is dan al zeer strak. Moet er nog wat meer mee spelen
Bikes: Canyon Lux Trail - Canyon Grizl - Cube Agree SL
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik heb de demper op ongeveer 20%, 100-105 psi bij 68kg. Demping bijna op zijn traagst.
Vork 68 psi... bij 68kg (klopt vooralsnog nog steeds, je gewicht in psi in je Fox Float vork). Demping op 10 clicks van 20.
Slow speed compressions 3 clickjes, ook comfortabel, zoals geadviseerd (en beviel op mijn vorige 110mm 34 Fox ook).

Deze 120mm 34 Fox is sowieso wel plusher dan de oude 110mm Fox. Uit de laatste had ik alle 3 de spacers verwijderd. In de huidige vork zit er geloof ik standaard 1 in, die laat ik lekker zitten, heb de hele veerweg wel gebruikt.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Gaaf ding zeg!
Die kleur is ook wel heel cool.
Ik sluit me trouwens volledig bij TenZNL aan, de skinwalls staan 'm goed :-q
Sneeuwmonster
nick22
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: di 14 juli 2020, 11:12
Mijn mountainbike: meta tr29 2021

gave kleur en opvallende combo.
zo af en toe fiets ik in zuidlimburg,wie weet kom ik je eens tegen
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Mooie bike. Snap helemaal dat je dropper hebt vervangen voor een volwaardige.
Heel benieuwd naar je ervaringen tijdens Transalp.

Is de reach, door de kortere stem, even lang als je oude Lux? Of toch iets langer.
Agamer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 752
Lid geworden op: vr 30 april 2010, 21:49
Mijn mountainbike: Canyon Lux trail

Ik vind het wel een erg mooie fiets hoor :-q . Ook goed dat je toch de voordelen ervaart ten opzichte van je vorige Lux, die op papier natuurlijk niet een heel andere fiets is als deze, maar in de praktijk wel. Het is toch een beetje een gok met een model dat nog niet eerder is uitgebracht.

Veel plezierige km's gewenst!
Canyon Lux trail
Cannondale FSi Carbon 3 (2017)
Cube Reaction GTC Pro 29 (2015)
Trek Fuel 90 (2007)
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

ReinierT schreef: wo 1 september 2021, 22:20 Mooie bike. Snap helemaal dat je dropper hebt vervangen voor een volwaardige.
Heel benieuwd naar je ervaringen tijdens Transalp.

Is de reach, door de kortere stem, even lang als je oude Lux? Of toch iets langer.
Ik heb dezelfde ‘zit’ als op de oude.
Reach (3cm) en bovenbuis zijn nu langer, maar de stuurpen is veel korter, stuur wat breder… de ‘zit’ bleef al met al gelijk (maatje S).

Het fietsgevoel is wel anders.
Minder vinnig en agiel, meer rust op hogere snelheid, of dat nou vlak, op, of af is.
Bochtsnelheid is hoger, en bergaf vloog ik al op de oude, op deze is het helemaal genieten, op technische ondergrond (stroken met stenen, veel wortels, lange diepe watergeulen) houd je veel makkelijker je snelheid vast.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Sjiek kleurtje, 't wordt nog eens wat :wink: :bier:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Bij gebrek aan beter altijd maar voor neutraal zwart gegaan... maar deze vond ik zelf ook echt eens mooi. Thnx :-q .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Idske
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 29 augustus 2007, 09:24
Mijn mountainbike: Canyon Lux Trail
Contacteer:

Er was mijns inziens ook niet echt een mooier alternatief :)

Ik vind hem zelf ook erg mooi al had ik het liest de groene kleur gehad welke op de endurace te krijgen is.

Afbeelding
Bikes: Canyon Lux Trail - Canyon Grizl - Cube Agree SL
nickster
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 438
Lid geworden op: di 30 juni 2009, 15:33
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF 7 Custom

Leuk hoor, goed om je ervaringen ook te lezen. :-q

Op deze fotos van vind ik de grijs toch weer wat beige achtig/minder mooi, blijkbaar zit er een hoop verschil in de fotos. Ik zag onderstaande real life fotos van idske en die vond ik dan weer mooier.
Afbeelding

Zal wel geen kleurafwijking zijn, maar zal eerder aan de camera/lichtsetting liggen.

Veel veilige kms :D en benieuwd naar je ervaringen over een tijdje
Laatst gewijzigd door nickster op do 2 september 2021, 15:09, 1 keer totaal gewijzigd.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ook erg mooi inderdaad!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie