Canyon lux CF7 Alpecin/fenix

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Kramsky
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 6 maart 2016, 17:36

Wildfire schreef: wo 8 september 2021, 22:14 Hmmm.. begin gelijk te twijfelen over de maat als ik jouw verhaal zo lees. Canyon adviseert de xl vanaf 193. Nu heb ik al een Exceed in Xl omdat ik 193 ben.
Heb erg lange armen (spanbreedte boven de 2m) maar heb een stuurpen van 3cm korter moeten monteren om een goede zit te krijgen.

Nu is de trail versie zelfs 2 cm langer en is stuurpen eigenlijk niet meer in te korten dus ben hiervoor toch maar voor de maat L gegaan.

Maar als ik je zo hoor is de keuze voor een xl bij je 1.88 enkel geweest voor een betere handeling van je fiets en niet voor je zit?
Nee het ging om de zit, dat de handling beter is, is mooi meegenomen, maar misschien had dat ook in de L versie zo geweest, denk dat voor mij nu de gewichtsverdeling gewoon goed uitpakt.
Kramsky
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 6 maart 2016, 17:36

Calimero1977 schreef: wo 8 september 2021, 17:57

En ja de twijfel blijft dus nog steeds of ik de gewone Lux of de Trail moet hebben. @aurelius is wel erg lovend over de trail.
Ik woon dichtbij de uhr dus het zullen voornamelijk lokale rondjes zijn, maar buitenlandse tripjes wil ik zeker niet uitsluiten.
Aurelius was ook zeer lovend over zijn oude Lux, ik kan hem alleen maar vergelijken met de Nerve uit 2016.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Calimero1977 schreef: wo 8 september 2021, 19:49
ivocare schreef: wo 8 september 2021, 19:45

Voor de uhr zou ik zeker de trail nemen. De fox34 hierop is echt top. Ik rij er niet zo heel vaak, maar op een Niner (Ad)Ros9 met 120mm heb ik daar de meeste lol gehad. Naar beneden knallen was echt een feestje en de rem klippen werden mooi weg gefilterd. Als de Lux trail verder perfect klimt en verder bijna even snel is zou ik het wel weten.
Zou dat echt zoveel verschil zijn met de gewone Lux. Beiden hebben de fox34 sc vork. Puur reach verschil
Mooie bike!

Ik heb inderdaad nog een 110mm 34Fox Lux CF en net een nieuwe 120mm 34Fox Lux Trail CF7.
En uhhh… tsja… ik denk dat beiden prima zijn, zeker ook op de UHR.
‘t Hangt af van je rijstijl, smaak, waar je de fiets veel voor gebruikt. Hoe technisch is de ondergrond, hoe lang zijn de afdalingen?

Een rap aanvoelende scherp sturende vlot accelererende 110mm doet het uitstekend op de UHR, waar het toch vooral flowen is op een goed onderhouden parcours. ‘Voorspelbare bochten, gesoigneerde ondergrond’. Geen gekke onverwachte dingen.
De Lux Trail is qua karakter echt meer ‘Down Country’ gericht. Voelt wat gemoedelijker, rustiger, ‘dus’ vraagt om zwaardere trails. Maar gaat op ‘slechte ondergrond’ als een speer, en helemaal bergaf, op lange afdalingen met meer hm’s. Op dat terrein verleg je met een Lux Trail weer grenzen.

Ik wilde ‘m omdat ik dat terrein veel tegenkom in Zuid L en net over de grens in Blg, en omdat ik ook vaak op vakantie ga in de bergen. Ik klim meestal naar het kruis, het liftstation op de top, en de afdaling is dan de beloning. De 110mm is een uit-ste-ken-de klimmer. Die afdalingen kan de gewone Lux ook, maar… daar breng ik de 110mm Lux, en mezelf, wel aan de grens. Niet op Schotter, maar ik ga er bv ook een rode of zwarte trail mee op. Met de 120mm Lux Trail is die grens weer wat opgeschoven. Niet alleen 120mm, ook 110mm achter, 30mm wielen, een lange reach, icm 67,5gr stuurhoek. Maar wel in hetzelfde lichte frame-pakketje.
Ik houd wel van de grens voelen en opzoeken met MTB-en. Ik wil bv geen fiets die alles opslokt en me te makkelijk maakt, ik wil graag terugmelding voelen, scherp kunnen en moeten rijden, in een licht pakketje. Met je eigen techniek passages meesteren, niet alleen met/door de techniek van een fiets.
Op de UHR deed de gewone 110mm Lux dat voor mij ook al uitstekend, al is zijn geometrie wat behoudender. Maar de Lux Trail doet dat daar natuurlijk ook prima, die laat het wat gemoedelijker aanvoelen daar, omdat ‘ie gewoon meer reserves heeft.
Nogmaals… rijstijl, smaak, wat wens je…
Ze zijn allebei prima. Zeker voor de UHR. ‘t Is maar wat je wilt.

Mooie nieuwe fiets.
Enige mindere…
Ik zou als ik Canyon was zeker de 110mm en 120mm Luxen uitvoeren met meer drop, die bovendien variabel is.
De Lux Trail heeft bv ook ‘maar’ 10cm, en of in of uit. Voor de echte racy 100mm Lux nog wel passend, voor de andere Luxjes had het van mij functioneel best wat meer mogen zijn, ipv daar te focussen op gewicht.
Verder topafmontages voor de prijs, natuurlijk.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Kramsky
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 6 maart 2016, 17:36

aurelius schreef: do 9 september 2021, 07:38
Calimero1977 schreef: wo 8 september 2021, 19:49

Zou dat echt zoveel verschil zijn met de gewone Lux. Beiden hebben de fox34 sc vork. Puur reach verschil
Mooie bike.

Ik heb inderdaad nog een 110mm 34Fox Lux CF en net een nieuwe 120mm 34Fox Lux Trail CF7.
En uhhh… tsja… ik denk dat beiden prima zijn, zeker ook op de UHR.
‘t Hangt af van je rijstijl, smaak, waar je de fiets veel voor gebruikt. Hoe technisch is de ondergrond, hoe lang zijn de afdalingen?

Een rap aanvoelende scherp sturende vlot accelererende 110mm doet het uitstekend op de UHR, waar het toch vooral flowen is op een goed onderhouden parcours. ‘Voorspelbare bochten, gesoigneerde ondergrond’. Geen gekke onverwachte dingen.
De Lux Trail is qua karakter echt meer ‘Down Country’ gericht. Voelt wat gemoedelijker, rustiger, ‘dus’ vraagt om zwaardere trails. Maar gaat op ‘slechte ondergrond’ als een speer, en helemaal bergaf, op lange afdalingen met meer hm’s. Op dat terrein verleg je met een Lux Trail weer grenzen.

Ik wilde ‘m omdat ik dat terrein veel tegenkom in Zuid L en net over de grens in Blg, en omdat ik ook vaak op vakantie ga in de bergen. Ik klim meestal naar het kruis, het liftstation op de top, en de afdaling is dan de beloning. De 110mm is een uit-ste-ken-de klimmer. Die afdalingen kan de gewone Lux ook, maar… daar breng ik de 110mm Lux, en mezelf, wel aan de grens. Niet op Schotter, maar ik ga er bv ook een rode of zwarte trail mee op. Met de 120mm Lux Trail is die grens weer wat opgeschoven. Niet alleen 120mm, ook 110mm achter, 30mm wielen, een lange reach, icm 67,5gr stuurhoek. Maar wel in hetzelfde lichte frame-pakketje.
Ik houd wel van de grens voelen en opzoeken met MTB-en. Ik wil bv geen fiets die alles opslokt en me te makkelijk maakt, ik wil graag terugmelding voelen, scherp kunnen en moeten rijden, in een licht pakketje. Met je eigen techniek passages meesteren, niet alleen met/door de techniek van een fiets.
Op de UHR deed de gewone 110mm Lux dat voor mij ook al uitstekend, al is zijn geometrie wat behoudender. Maar de Lux Trail doet dat daar natuurlijk ook prima, die laat het wat gemoedelijker aanvoelen daar, omdat ‘ie gewoon meer reserves heeft.
Nogmaals… rijstijl, smaak, wat wens je…
Ze zijn allebei prima. Zeker voor de UHR. ‘t Is maar wat je wilt.


Mooie nieuwe fiets.
Enige mindere…
Ik zou als ik Canyon was zeker de 110mm en 120mm Luxen uitvoeren met meer drop, die bovendien variabel is.
De Lux Trail heeft bv ook ‘maar’ 10cm, en of in of uit. Voor de echte racy 100mm Lux nog wel passend, voor de andere Luxjes had het van mij functioneel best wat meer mogen zijn, ipv daar te focussen op gewicht.
Verder topafmontages voor de prijs, natuurlijk.
Dankje, vind het zelf wel de mooiste kleur die ze hadden van alle Lux modellen.

Ik kan hem niet vergelijken zoals jij, mijn enige referentie zijn een trek mamba hardtail, toen de Canyon Nerve, en nu de Lux, maar qua handling en bochtenwerk vind ik hem(pas 150 km erop zitten) top.

Ik heb zelf een ascend brand x 125 dropper op de Nerve gezet, dus die kan ik altijd nog wisselen. Die is ook op elke stand vast te zetten.
Kramsky
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 6 maart 2016, 17:36

Wildfire schreef: wo 8 september 2021, 22:14 Hmmm.. begin gelijk te twijfelen over de maat als ik jouw verhaal zo lees. Canyon adviseert de xl vanaf 193. Nu heb ik al een Exceed in Xl omdat ik 193 ben.
Heb erg lange armen (spanbreedte boven de 2m) maar heb een stuurpen van 3cm korter moeten monteren om een goede zit te krijgen.

Nu is de trail versie zelfs 2 cm langer en is stuurpen eigenlijk niet meer in te korten dus ben hiervoor toch maar voor de maat L gegaan.

Maar als ik je zo hoor is de keuze voor een xl bij je 1.88 enkel geweest voor een betere handeling van je fiets en niet voor je zit?
Ik heb voordat ik hem bestelde wel wat rondgezworven bij diverse merken, en de conway is redelijk vergelijkbaar, en die neemt je armlengte mee in het advies.
https://conway-bikes.de/en/bikes/rlc-fs ... e-2884005/
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Mooie bike , kleurstelling ook precies goed , veel plezier :-q
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

Fijn apparaat hè? Ik heb hem zelf ook in een maatje kleiner. Had hiervoor een Cube ams 100, de Lux is een stuk stakker aan de achterzijde, wel iets minder comfort.
Rij je de 36 oval met de originele ketting?
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
Kramsky
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 6 maart 2016, 17:36

At1 schreef: za 11 september 2021, 19:13 Fijn apparaat hè? Ik heb hem zelf ook in een maatje kleiner. Had hiervoor een Cube ams 100, de Lux is een stuk stakker aan de achterzijde, wel iets minder comfort.
Rij je de 36 oval met de originele ketting?
Ja, vergeleken met de Nerve lijkt het soms wel een hardtail, en ja rij hem met de originele ketting, 2 tanden verschil leek mij niet zo'n probleem.
Plaats reactie