1993 Specialized Rockhopper Gravel build

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
jsj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: zo 6 januari 2019, 13:13

Op marktplaats kwam ik deze "opknapper" tegen en kon em niet laten staan. Het was wel 2 uur en 2 uur terug maar ik had direct een idee voor deze fiets :-). De eerste eigenaar heeft deze fiets vroeger zelf nieuw gekocht maar is de laatste jaren in een schuurtje komen staan met wat kleine defecten. Leuke fiets en de moeite waard om een 2e leven te geven.

Momenteel heb ik maar 1 fiets en dat is mijn Orbea Oiz en dat is nou niet de fiets die ik graag in de stad neerzet of bij de AH voor de deur. Daarom het idee opgevat om van de retro MTB een gravel/city/daily te maken.

Aanpassingen:
Stuur Ritchey Ventura 46 cm
Shifter/Remmen van Aliexpress 3x7
Setje Billy Bonkers Skinwall voor de looks

Frame grondig gereinigd en voorzien van een mooie wax laag :D

Nieuwe binnen en buiten kabels, nieuwe blokken, balhoofd lagers
Naven trapas allemaal nog in prima conditie.
Alles goed schoon gemaakt en de fiets weer opgebouwd.

Erg leuke fiets geworden waar ik ook veel reacties op krijg. Op Ali heb ik nog een korte zilver kleur stem besteld want de fiets is aan de grote kant voor mij ( wist ik wel maar ja :lol: )


De fiets bij aankomst in de "workshop"
Afbeelding


Strippen !!
Afbeelding

Schoonmaken, en poetsen
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Weer opbouwen !

Afbeelding

Afbeelding

Eerste foto's van het resultaat:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Voor en na foto:
Afbeelding

Zo staat ie er nu bij, met een korte stem.. Deze wordt nog vervangen door een zilver kleurige.

Afbeelding


Op naar het volgende project !! :-q
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Mooi.

Leuk om te zien hoe je deze oude fiets compleet nieuw leven hebt ingeblazen. :bier:
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Gerwin89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 331
Lid geworden op: vr 6 maart 2020, 12:43

Mooie fiets!
Welke shifters heb je er opgezet? (en hoe weet je of dat compatibel is met elkaar)
Poldertoerist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 12:54
Mijn mountainbike: idworx Rockn Rohler - rough

Leuk.

Bruin zadeltje zou 'm af maken denk ik.
Gebruikersavatar
hoodoo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: do 8 november 2007, 16:27
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei, Evil Offering, Canyon Grizl, Scott Addict

er mooi uit, mocht je interesse hebben ik heb nog een zilver kleurige Thomson stuurpen (100 mm) en zilverkleurige zadelpen 27,2 liggen
Remember to do things which are right rather than things that are easy
jsj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: zo 6 januari 2019, 13:13

Poldertoerist schreef: vr 10 september 2021, 08:29 Leuk.

Bruin zadeltje zou 'm af maken denk ik.
Ja ! Maar even een beetje op zoek. :-q
Gerwin89 schreef: vr 10 september 2021, 08:13 Mooie fiets!
Welke shifters heb je er opgezet? (en hoe weet je of dat compatibel is met elkaar)
Shifters van Aliexpres, gewoon gezocht op 3x7 en op goed geluk. Achter werkt het perfect, boven verwachting zelfs. Voor niet helemaal want blad 1 is niet bereikbaar dus ik denk dat ik die eraf ga halen. Die gebruik ik toch niet.

hoodoo schreef: vr 10 september 2021, 08:43 er mooi uit, mocht je interesse hebben ik heb nog een zilver kleurige Thomson stuurpen (100 mm) en zilverkleurige zadelpen 27,2 liggen
Dank je, maar ik ben al voorzien. 100mm is ook te lang voor mij. Ik heb nu 45 en 66m besteld, eens kijken wat lekker zit.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Leuk project :-q Sowieso leuk dat je van old-school v-brake mtb weer iets leuks en bruikbaars weet te maken. Dat oude "polished" spul blijf ik mooi vinden. Persoonlijk had ik bij deze rood-polished kleurstelling zwarte banden gehouden icm zwart stuurtape, maar dat is natuurlijk gewoon smaak.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Mooi hoor :-q
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Mooi gedaan hoor :-q . Hoe stuurt zo'n 'oude' geometrie met zo'n korte stuurpen, of verschilt dat weinig omdat het stuur verder weg staat?
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Altijd leuk, zo'n (ombouw)projectje :-q
Hij ziet er ook leuk uit, hooguit zou ik een stuurlintje zoeken dat dichter bij de kleur van je banden zit.

Volgens mij is bij 7-speed zo'n beetje alles compatible. Waarschijnlijk kun je je derde blad niet schakelen omdat het een road shifter is die zomaar voor twee bladen bedoeld kan zijn.

Hoe ging het afstellen van de remmen? Eigenlijk zijn road remhendels niet optimaal combineerbaar met V-brakes vanwege de andere kabeltrek (raceremmen gebruiken dezelfde cable-pull als cantilevers).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

kermit schreef: ma 20 september 2021, 10:50 Altijd leuk, zo'n (ombouw)projectje :-q
Waarschijnlijk kun je je derde blad niet schakelen omdat het een road shifter is die zomaar voor twee bladen bedoeld kan zijn.
Klopt helemaal. Je kunt twee bladen gebruiken bij de Road shifters icm. een mtb derailleur.
Ik heb zelf op mijn bouwproject een 42/28 verhouding gemaakt. De 28 was het kleinste wat ik kon vinden ipv. een 32. (althans... hmm, nu begin ik te twijfelen. Kan ook een 32/42 of 30/42 zijn geweest.
Anyway, de 22 kun je eraf halen. Die ga je toch niet meer gebruiken.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
jsj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: zo 6 januari 2019, 13:13

Klopt, stuurlint leek op het plaatje donkerder. Was een gokje.

kleine tandwiel voor ga ik er inderdaad maar afhalen.

De remmen was een k klus... Voor ging het redelijk maar het achterwiel heeft een lichte slag en je moet het HEEEEEEL strak afstellen anders remt het voor geen meter. Inmiddels remt voor goed maar het achterwiel krijg ik er zelf niet helemaal lekker dus die breng ik maar even naar de fietsenmaker. Als het achterwiel kaars recht is dan maar weer eens proberen !

Ik had al zo vermoeden dat het in de cable pull zou zitten maar kon mijn vinger er niet helemaal op leggen waar het nu precies in zat. Weer wat geleerd ! :-q

Of zou daar nog een oplossing voor te bedenken zijn want ik heb al een volgend project in de standaard hangen... Misschien toch maar direct naar schijf :lol: :~
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

jsj schreef: wo 22 september 2021, 18:49 Of zou daar nog een oplossing voor te bedenken zijn want ik heb al een volgend project in de standaard hangen... Misschien toch maar direct naar schijf :lol: :~
Die zullen er zeker zijn. Maar dan zou ik eens diep moeten spaaien naar van die omvormers...

Owja gevonden.
Problemsolvers heten die dingen.
https://problemsolversbike.com/products ... vel_agents

En anders heb je van Shimano nog 90 mm Road V-Brakes. Net wat korter dan de gewone ivm. de kabeltrek.
https://www.rosebikes.nl/shimano-road-b ... _cEALw_wcB

Mini V-brakes zouden ook al beter af te stellen zijn:
https://www.internet-bikes.com/351950-z ... B7EALw_wcB

Tektro heeft er zelfs van 80 mm, de 926 AL
https://nl.aliexpress.com/item/10050013 ... 49dfadd069
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
jsj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: zo 6 januari 2019, 13:13

Het kwartje valt.. hoe korter de arm... stom he je staat erbij en kijkt er naar... :oops:

Bedankt ! :-q
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Met die mini v-brakes wel opletten dat de kabel nog vrij over je banden loopt, kan met mtb-maten kritisch worden. Eerst even opmeten hoe hoog de remarmen minimaal moeten zijn.
Ik denk dat ik die katrolletjes zou gebruiken. Een ander alternatief kunnen ook nog cantilevers zijn (die hebben road cablepull), maar dan moet je weer voor een stop voor de buitenkabel zorgen. Die zijn er wel, een ring met stop om het balhoofd en voor de achterrem bestaan zadelpenklemmen met een kabelstop.

Problemsolvers is wel een merk dat zich op dat soort spul richt, zeker even op hun site rondneuzen :-q
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie