BOTY 2021 , de bike verkiezing! ,DE UITSLAG STAAT ONLINE

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gesloten
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2210
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

MarkMeisner schreef: do 25 november 2021, 16:16
drBunhead schreef: do 25 november 2021, 15:26 Belachelijk goede foto's weer MarkMeisner. Hele dikke fiets ook.

Wat voor camera gebruik je eigenlijk?
Een gouwe ouwe: de Canon 5D MK1 (de classic, de allereerste uit 2005). De foto's hier zijn gemaakt met de 70-200 f4 IS lens maar normaal heb ik er een 40mm f2.8 pancake lens op zitten.
Grappig, ik heb ook een 5Dc, maar ik gebruik meestal een 100mm f2.8 macro voor fietsfoto’s.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik heb speciaal, op aanraden van een fotograaf, een vaste 40mm f1.8 lens gekocht voor het fotograferen van mijn werk. Zit wel een op een Nikon instap DSLR, maar het werkt in ieder geval beter dan een telefoon. (Al heb ik wel speciaal een telefoon met zoomlens gekocht voor de foto's onderweg. Standaard lensjes ovaliseren de wielen teveel)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
drBunhead
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 11 augustus 2017, 15:41

Fatsoenlijk spul zeg... Ik moet het doen met een Panasonic Lumix FZ200, of het komt op de S21 neer...
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Ik moet voor de foto's van de Moxie de 500D met 50mm f1.8 maar ff afstoffen.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1457
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

zonoskar schreef: do 25 november 2021, 19:40
Grappig, ik heb ook een 5Dc, maar ik gebruik meestal een 100mm f2.8 macro voor fietsfoto’s.
100mm is een hele mooie afstand en een prime is altijd +1. Voor de beste scherpte toch wel de beste keuze :-q
suravida schreef: do 25 november 2021, 19:45 Ik heb speciaal, op aanraden van een fotograaf, een vaste 40mm f1.8 lens gekocht voor het fotograferen van mijn werk. Zit wel een op een Nikon instap DSLR, maar het werkt in ieder geval beter dan een telefoon. (Al heb ik wel speciaal een telefoon met zoomlens gekocht voor de foto's onderweg. Standaard lensjes ovaliseren de wielen teveel)
40mm is een meer dan prima allround lens, daar kun je perfecte foto's mee maken. Full bike shots gaat er alleen niet mee werken, dan vervormen de wielen zo erg dat het niet leuk meer is. Ik werkte voorheen altijd met een 35mm en 90mm. Motor in de omgeving met de 35mm en full bike en details op 90mm.
drBunhead schreef: do 25 november 2021, 22:40 Fatsoenlijk spul zeg... Ik moet het doen met een Panasonic Lumix FZ200, of het komt op de S21 neer...
FZ200 kun je dit soort beelden ook wel mee krijgen hoor! Zet hem op A, zorg dat je met het wieltje de camera op F2.8 zet (staat ergens in je scherm) en loop dan ver genoeg naar achter en zoom ver in. Op die manier krijg je meer dan genoeg onscherpte achter het onderwerp. Nadeel is wel dat je redelijk wat afstand moet nemen van de fiets, maar dat is makkelijk in de straat te testen. Probeer het maar eens :-q
Klitse schreef: do 25 november 2021, 22:42 Ik moet voor de foto's van de Moxie de 500D met 50mm f1.8 maar ff afstoffen.
50mm 1.8 de beste aankoop ooit! Kost geen drol en lekker scherp.
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

MarkMeisner schreef: do 25 november 2021, 23:03 50mm 1.8 de beste aankoop ooit! Kost geen drol en lekker scherp.
Plastic Fantastic :-q

Of adviseer jij om de 70-200L f4 te gebruiken? Die heb ik ook nog liggen.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1457
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Dan zeker de 70-200 en dan liefst op F5 of iets hoger voor meer scherpte.

Wel rekening houden met de sluitertijd. Met een telelens heb je meer kans op onscherpte door het verdere inzoomen.

Voor foto's zoals hierboven is 100-120mm een mooie beeldhoek. Wil je er meer omgeving op hebben staan, bijvoorbeeld tijdens het rijden op een trail dan is een 50 weer beter.

Uitzonderingen daargelaten, maar dat verschilt per compositie.
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

MarkMeisner schreef: vr 26 november 2021, 00:16 Dan zeker de 70-200 en dan liefst op F5 of iets hoger voor meer scherpte.

Wel rekening houden met de sluitertijd. Met een telelens heb je meer kans op onscherpte door het verdere inzoomen.

Voor foto's zoals hierboven is 100-120mm een mooie beeldhoek. Wil je er meer omgeving op hebben staan, bijvoorbeeld tijdens het rijden op een trail dan is een 50 weer beter.

Uitzonderingen daargelaten, maar dat verschilt per compositie.
Top, gooi ik die er op :-q
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Wat let je om ze allebei te proberen ;-)
Qua scherpte zal de vast brandpunt lens het wel winnen, maar hoeveel blijft daarvan over op een foto die door een groot deel van de forumbezoekers op een telefoon bekeken wordt.

Ik heb zelf ook een vast brandpunt lensje (Sony) en als ik die foto's op de iMac bekijk valt elke keer weer op hoe scherp ze zijn. Echt beter dan die ik met de zoom gemaakt heb. Maar ja, uiteindelijk bepaalt de zwakste schakel wat je te zien krijgt en vaak is die schakel toch dat pietluttige telefoonschermpje...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

kermit schreef: vr 26 november 2021, 12:12 Wat let je om ze allebei te proberen ;-)
Niks. Dat ben ik ook zeker van plan. Al is het al voor de closeup shots van de details voor de SYS.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

@markm: ik schrijf 40 maar heb een 50 :roll: Zowel details als totaalbeeld gaan wat mij betreft prima daarmee.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Lijkt wel een fotocursus hier! Heb er zelf nog eens even de MacBook op los gelaten en van een van mijn ingezonden foto's het contrast verminderd. Het was vrij hard licht bij het maken van de opnamen, dus door het hoge contrast gingen er wel wat details verloren. Spot de diffrens:

Ingezonden:
Afbeelding


Beetje aangepast:
Afbeelding
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1457
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

suravida schreef: vr 26 november 2021, 12:14 @markm: ik schrijf 40 maar heb een 50 :roll: Zowel details als totaalbeeld gaan wat mij betreft prima daarmee.
Vond het al raar. Een 40mm 1.4 bestaat niet, maar ik ga hier niet de betweter uithangen :D
Kapitein Iglo schreef: vr 26 november 2021, 12:27 Lijkt wel een fotocursus hier! Heb er zelf nog eens even de MacBook op los gelaten en van een van mijn ingezonden foto's het contrast verminderd. Het was vrij hard licht bij het maken van de opnamen, dus door het hoge contrast gingen er wel wat details verloren. Spot de diffrens:

Ingezonden:
Afbeelding


Beetje aangepast:
Afbeelding
Kan uiteraard aan mijn scherm liggen (kalibratiedingetje), maar onderste vind ik er niet beter op worden. Het paars popt er in het eerste beeld beter uit. Denk dat als je het contrast hetzelfde laat maar de schaduwen iets optrekt dat de kleur beter behouden blijft en je geen 'grijze waas' krijgt.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik snap wat je bedoelt met "waas". Maar wat bedoel je met schaduwen " optrekken"? Donkere delen lichter maken? Ga ik eens wat mee spelen :-q

En de ingezonden foto blijft gewoon staan :lol:

Dit dan?

Heel veel meer krijg je er niet uit...

Afbeelding
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Ja ik vond de ingezonden foto ook mooier, de kleuren zijn 'helderder' ,maar ik snap ook de 2e foto waarop meer details zichtbaar zijn doordat er minder schaduwen zijn.
Een kennis van me (fotograaf)die foto's digitaal bewerkt legt dan verschillende foto's over elkaar heen om het beste van verschillende foto's te combineren. Maar hoe hij dat doet en met welk(e) programmatuur,geen idee?
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gesloten