Vitus Substance VR2 gravelracer

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Vitus09
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 22 november 2021, 11:19
Mijn mountainbike: Trek Roscoe 6 | Vitus Substance VR2 | Sonder Frontier Rigid

Ha allemaal,

Nieuw op dit forum en wat leuk om te zien dat er een en ander wordt gedeeld over de Vitus Substance. Sinds vorige zomer ben ik ook eigenaar van een Substance, de VR2. Er is al veel op gereden, op hele diverse ondergronden: asfalt in een ronde Markerwaard, singletracks in de Ardennen, van alles en nog wat rondom Brussel en een alternatieve off-road Ronde van Vlaanderen, harde gravel in het Gooi en omstreken. De mooiste tocht afgelopen jaar was de L'Eroica in Toscane.

Ik vind de Substance een hele prettige reisgenoot. Nee, hij is zeker niet bloedjesnel, en absoluut niet de lichtste fiets. Maar hij eet nagenoeg alles wat je 'm voorschotelt :wink: . Een GRX400 groepset, hydraulische remmen, en hij gaat echt wel vooruit. Vooral om plezier mee te maken en zeker niet om je beste tijden op te rijden.

Er is redelijk wat aan gesleuteld. Met 1.90m heb ik het XL model. De stuurpen heb ik vervangen voor een 45mm. Dat maakt de fiets heel direct in de aansturing maar bovenal comfortabeler om op te rijden. De oorspronkelijke 100mm stuurpen gaf een wel heel diepe zit, alsof het een racer is. De WTB Byways (650bx47mm) zijn vervangen door Continental Terratrails, ook 650bx47mm. En enorm gripverschil, die Byways vond ik bijzonder matig in weggevoel en grip. Bij vervanging zou ik nog een stukje breder willen gaan. Volgens mij moet 50mm op 650b wel lukken. Overigens rijd ik alles met binnenbanden.

Afgelopen zomer heb ik net als bij de andere Vitus in deze thread 42mm Panaracer Slicks gemonteerd. Dat maakte een behoorlijk verschil in snelheid en gewicht. Ik overweeg nu een tweede wielset (700c) om daar lichter profiel buitenband op te monteren voor de meer verharde routes waarbij ik meer afstand in kortere tijd af wil leggen. Ik ben benieuwd of dat de moeite waard gaat zijn.
Zadel is vervangen voor een Brooks Cambium zadel. Zo lukt het om eindeloos door te trappen.
Momenteel zit er een rek op, spatborden en platformpedalen. Zo gaat de Vitus ook mee naar het werk en terug. En dat gaat fantastisch.

Wensen? Een ander stuur met wat meer flare en betere (lees - met meer demping) stuurlint. En die wielset dus. Maar verder ben ik heel tevreden. Deze fiets doet alles, kan van behoorlijk agressief in diepe zit tot aan een relaxte tourmachine worden omgetoverd en is mijn belangrijkste fietsmaatje geworden. Natuurlijk is er mooier, sneller, verfijnder te koop. Maar heb je het voor een glimlach op het gezicht nodig? Ik denk het niet!


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Leuke fiets! Moet ik zeggen natuurlijk ;-)

Je kunt de foto's ook wat groter plaatsen, dan moet je de link naar de foto zelf tussen IMG-tags zetten:
Afbeelding

Ik zie dat je op stap was met een e-mtb? (Giant/LIV?)

Vwb andere wielen & banden, ik denk dat de fiets er wel anders (lichtvoetiger/sneller) door gaat aanvoelen maar dat het in de praktijk geen giga verschillen oplevert. Ik heb naast mijn Vitus nog een Genesis Fugio met 700x40c slicks en ik voel zeker verschil maar de kleinere bredere Byways rollen ook goed op straat (mits de druk hoog genoeg is).
Maar een tweede wielset erbij kan natuurlijk altijd, scheelt weer banden wisselen als je regelmatig totaal verschillende ritten rijdt. Sinds een tijdje bouw ik zelf mijn wielen en dan worden dat soort afwegingen nog sneller in daden omgezet... :D

Comfortabeler stuurlint: hier in sys staat een Rawland Drakkar waar de eigenaar een dubbel lint heeft geplakt op de bovenste helft van het stuur. Er zijn ook dikke linten te koop maar die zijn vaak wat lastiger om mooi strak te wikkelen.
En een stuur is heel persoonlijk. Mij bevalt een kleine flare heel goed (12 graden geloof ik). Met een breed stuur vang je meer wind maar je krijgt er controle voor terug. Ik zou wel altijd letten op een compacte reach en drop. Met veel reach komen je remmen verder weg te staan, en met veel drop zit je erg diep als je eens onderin de beugel wilt rijden. Meer bedoeld voor echte racers en minder voor gravelbikes.

Ik heb je bericht even losgehaald uit mijn topic en er je eigen sys mee gestart, da's eigenlijk hoe het hoort in de sys-hoek hier.
Op berichten in de technische hoek e.d. reageer je doorgaans wel op een bestaande post, maar om je fiets te showen maak je een eigen topic aan.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Frank Z
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 285
Lid geworden op: do 14 mei 2009, 21:58

Da's een hele mooie. Én hij wordt goed gebruikt: tof!
Vitus09
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 22 november 2021, 11:19
Mijn mountainbike: Trek Roscoe 6 | Vitus Substance VR2 | Sonder Frontier Rigid

Dank voor het losknippen en wegwijs maken, Kermit.

Mijn reisgenoot had inderdaad de beschikking over de Liv. Dat zorgde voor extra uitdaging de Poggio's op ;).

Ik heb een Ritchey Venturemax onderweg die het standaard stuur gaat vervangen. Dit weekend eens klussen. Minder drop, meer flare en juist dat controleaspect is voor hoe ik de fiets gebruik nuttig. Want keihard racen doe ik niet, het avontuur opzoeken wel en vooral lang doorfietsen. Ik teken eerder voor een rit van 200km dan met 50km/u + over de weg vliegen.

Die wielen blijven in overweging...we gaan 't zien!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ja, bergop met (tegen) een e-mtb ga je het afleggen en zo niet dan nog rap even inschrijven voor de Tour 2022 ;-)

Ik heb er zelf ook een, en ben weleens met >20km/h een voor mij bekende asfaltklim in de Alpen opgevlogen. Nog even op standje Boost de accu leegrijden voor aankomst in de gite. Toen moest ik ineens remmen (of op z'n minst stoppen met trappen) voor bochten bergop :D
En ik realiseerde me dat de goede profklimmers ook regelmatig rond de 20 per uur een klim op rijden... :o

Het is al lang geleden dat ik met een krommesturenfiets in de bergen was, maar het trekt me wel om mijn gravelaar eens mee te nemen op vakantie naar gebieden met echte hoogtemeters. Afhankelijk van wat er volgend jaar mogelijk is wellicht.
En dan samen met mijn vriendin (die ook een e-mtb heeft) weer eens wat mooie klims rijden!
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Vitus09
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 22 november 2021, 11:19
Mijn mountainbike: Trek Roscoe 6 | Vitus Substance VR2 | Sonder Frontier Rigid

Inmiddels zijn we weer een aantal maanden verder en heeft de VR2 een upgrade gehad naar een nieuw stuur. Een Ritchey Venturemax Comp. Zeker niet de lichtste maar dat is de fiets zelf ook niet, dus soit.

Lekker veel stabiliteit en een minder diepe drop, dat bevalt heel goed. Het blijft nog wat tweaken aan de lengte van de stuurpen én de stuurhoogte. Ik vind de VR2 van zichzelf best agressief, en met name op de langere afstanden 'nekt' dat je wel. Ik heb een verlenger liggen en wat verschillende stuurpennen, dus dat ga ik de komende weken eens testen. Ik zou het liefst hebben dat de VR2 in de huidige stal de 'do it all' gravelaar wordt. Voor slecht weer. Lange afstanden met bagage op een rek. En dan omzetten naar tubeless en wat meer profiel wanneer de Continentals vervang.

Het leuke is - die kleur blijft complimenten krijgen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ja, dat oranje is ook een leuk kleurtje (mijn andere gravelaar is ook oranje en Brits).

Ik zie dat je ook een korte steile stuurpen gemonteerd hebt, net als ik op mijn Vitus. Diep zitten kan ik niet meer, dus ik moest wat doen om de boel op comfortabele hoogte te krijgen.
Er zijn ook dropbars met rise (oa van Ritchey :)) maar je hebt net een nieuw stuurtje dus da's een beetje mosterd na de maaltijd. Je stuurpen kan nog wat hoger lijkt het, gezien de spacers boven de pen?
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Vitus09
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 22 november 2021, 11:19
Mijn mountainbike: Trek Roscoe 6 | Vitus Substance VR2 | Sonder Frontier Rigid

De Vitus heeft weer wat avonturen meegemaakt. In twee dagen via de Utrechtse Heuvelrug, Veluwe, Vechtdal, Dwingelderveld en de Drentsche AA naar net boven Groningen. Tent er op, wat kleding mee, en gaan! Met wat zwaardere bepakking komt ie eigenlijk beter tot z'n recht!
Afgelopen week nog van Rotterdam naar huis gefietst, met ook wat werkspullen er op. Dus, rekje gemonteerd en de Ortlieb er bij. De gewichtsverdeling is dan minder, het is jammer dat er geen montagepunten in de vork zitten, maar het werkt en je komt van A naar B. Het Venturemax-stuur vind ik echt super, ik rijd meer dan de helft van de tijd in de beugels.

Volgende week is er nog een laatste testrit voordat de fiets de overtocht maakt naar z'n thuisland, de UK. Met z'n vijf fietsen we dan van Swansea terug naar London. Kamperend en wel. De Vitus heeft vandaag nog een laatste check gehad, poetsbeurt, de aerobars er op en nieuwe banden. 50mm past met gemak....!


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mooie plaatjes.
Volgende week is er nog een laatste testrit voordat de fiets de overtocht maakt naar z'n thuisland, de UK. Met z'n vijf fietsen we dan van Swansea terug naar London. Kamperend en wel. De Vitus heeft vandaag nog een laatste check gehad, poetsbeurt, de aerobars er op en nieuwe banden. 50mm past met gemak....!
Daar zien we graag een verslagje van, met wat foto's :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Veel plezier op je trip!
Misschien zie je daar wel wat meer Vitussen dan hier in ons kikkerlandje, als "huismerk" van Wiggle/CRC :-D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Vitus09
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 22 november 2021, 11:19
Mijn mountainbike: Trek Roscoe 6 | Vitus Substance VR2 | Sonder Frontier Rigid

Dank, wie weet kom ik wat broertjes en zusjes tegen, en foto's volgen...!
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2233
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Vitus09 schreef: do 7 juli 2022, 14:20 De gewichtsverdeling is dan minder, het is jammer dat er geen montagepunten in de vork zitten, maar het werkt en je komt van A naar B.
Ortlieb heeft in de bikepacking lijn een oplossing voor bikes zonder bevestigingspunten op de vork.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Vitus09
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 22 november 2021, 11:19
Mijn mountainbike: Trek Roscoe 6 | Vitus Substance VR2 | Sonder Frontier Rigid

Zo, de Substance is inmiddels een paar weken terug van een 4-daags avontuur over 450km, door de Brecon Beacons en langs oude trekvaarten richting London. Een waanzinnig mooie route, aansluitend op Eurovelo 6. Ik kan het iedereen aanraden.
De Vitus heeft zich keurig gedragen en ook nog (nieuwere) broertjes en zusjes gezien. En wat Ribble's, Kinesis' en Genesis' onderweg. Ik had op voorhand 50mm Terra Hardpacks gemonteerd en die zijn zeer goed gebleken. Geen lekken, snel genoeg op asfalt en vliegensvlug over het rauwe gravel wat de UK rijk is. En gewoon met een binnenband.

Tegelijkertijd ben ik maar wat blij met de 46-30 crankset. Ik reed dit weekend Luik-Bastenaken-Luik op mijn andere fiets, met 52-36, en dat was enorm afzien. Met volle bepakking reed ik steilere klimmetjes soepeler op de Vitus, dan lichtgewicht op de racefiets. Ik overweeg nu ook een kleinere crankset op de racefiets te monteren, want het scheelt toch enorm. En hard genoeg vooruit en naar beneden ging ik op de Vitus ook.

Wat wederom opvalt is dat de Substance met bepakking gewoon veel lekkerder rijdt. Hij wordt stabieler en minder stijf qua gevoel. Ik zou echt niet weten wat ik aan deze fiets zou kunnen verbeteren, op het relatief matige lakwerk na. Achteraf gezien is het echt een koopje gebleken. Wat geen koopje was, was het stuurlint van Deda Elementi - die heb ik in 4 dagen helemaal aan gort gereden. Nu vond ik het toch wat te dun, dus er gaat een LizardSkin op. De Vitus staat nog uit te puffen, gepoetst en wel. Wat kun je toch een band hebben met een fiets, als je zulke mooie avonturen beleeft. Ik kijk al uit naar een volgende!

Afbeelding
Klaar voor vertrek!

Afbeelding
Met uitzicht over de Brecon Beacons na een klim van 11km.

Afbeelding
Even bijkomen...

Afbeelding
Eindeloze trekvaarten.

Afbeelding
Per boot over de Thames, van gravelpad, naar gravelpad.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Mooi hoor! :-q

Hoe vond je het fietsen door Wales/Engeland? Ik ben er wel een paar keer geweest, maar altijd met de motor of auto.
Er zijn erg veel smalle landweggetjes met heggen of muurtjes erlangs, waardoor er amper uitzicht is (op de omgeving, maar ook op eventueel ander verkeer). Gecombineerd met het feit dat sommige locale automobilisten toch flink doorrijden op zulke wegen doet me vermoeden dat ik me niet erg veilig zou voelen op de fiets.
Heb jij dat ook zo ervaren of viel het reuze mee?

Het is namelijk wel een heel erg leuk (ei)land en mijn ervaringen met de Welshmen en Engelsen zijn nagenoeg alleen maar (heel erg) positief.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Vitus09
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 22 november 2021, 11:19
Mijn mountainbike: Trek Roscoe 6 | Vitus Substance VR2 | Sonder Frontier Rigid

Ik vond het prima te doen. Het blijft uitkijken op smalle wegen met hoge heggen, maar het ging al met al zeer goed. Ook de markeringen van routes zijn uitstekend. Wel is het wegdek bij vlagen net zo matig of zelfs matiger dan in Belgie, waar ik ook veel heb gefietst. En gravel is ook serieuze gravel - mooie gladde grindpaden: vergeet het maar.

De klimmetjes zijn onwerkelijk steil, want men gooit gewoon een stuk asfalt rechtdoor een heuvel over. Stijgingspercentages van + 20% zijn niet uitzonderlijk. Daar moet je rekening mee houden. Maar buiten dit alles is het een heel mooi, leuk fietsland. Zeker doen!!
Plaats reactie