Van Orbea naar zelfbouw fietsen

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 14 januari 2022, 00:08 Shimano 12-speed heeft toch een eigen NW vertanding, met afgeschuinde tanden?
Dat heeft die BXT vast niet.
Er zijn toch wel meer mensen die met een shimano ketting of universele ketting op een niet-shimano tandwiel draaien?
Bicycle, bicycle, bicycle
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

daniel1975 schreef: vr 14 januari 2022, 11:42
ThaSingleTrackMastah schreef: vr 14 januari 2022, 00:08 Shimano 12-speed heeft toch een eigen NW vertanding, met afgeschuinde tanden?
Dat heeft die BXT vast niet.
Er zijn toch wel meer mensen die met een shimano ketting of universele ketting op een niet-shimano tandwiel draaien?
Afbeelding
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Dus?
Shimano ketting kan ook niet op Sram kettingblad?
Bicycle, bicycle, bicycle
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dat was een tijdje terug de conclusie van een post over ditzelfde verschijnsel.
Het ging toen, meen ik, om een voorblad van Garbaruk of AB. Maar Sram zal wel hetzelfde probleem opleveren.
Een 12-speed Shimano heeft die schuine kantjes nodig. Een gewoon NW blad heeft die niet en dan gaat het wringen/klemmen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

ThaSingleTrackMastah schreef: za 15 januari 2022, 20:19 Dat was een tijdje terug de conclusie van een post over ditzelfde verschijnsel.
Het ging toen, meen ik, om een voorblad van Garbaruk of AB. Maar Sram zal wel hetzelfde probleem opleveren.
Een 12-speed Shimano heeft die schuine kantjes nodig. Een gewoon NW blad heeft die niet en dan gaat het wringen/klemmen.
Heb wat gegoogled en volgens mij klopt je verhaal.
Probleem is inderdaad de ketting.
Daarom draait mijn Frankenstein systeem wel goed;
- Sram X01 crank + blad
- Sram GX ketting
- Sram Gx cassette
- XTR shifter
- XT achterderrie

Vind XT(R) veel fijner en ergonomischer dan die harde klikken van Sram, vandaar deze combi (origineel was incl GX shifter+derrie).
Bicycle, bicycle, bicycle
Jwstoop
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: zo 7 maart 2021, 21:26

Dank voor het meedenken. Inmiddels zit er een Deore crank op en…. Smooth as butter…

Iemand een Bxt kopen voor weinig? 😬
BramOiz
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 18 september 2022, 17:16
Mijn mountainbike: Orbea oiz m30 2022

Jwstoop schreef: zo 28 november 2021, 11:44 Hallo allemaal, even een kort voorstel rondje. Sinds een dik jaar ben ik ook besmet met het mtb virus, na jaren een racefiets te hebben.

Ik rij sinds deze zomer op een Orbea Oiz H10 TR 2021 model. Deze was gelukkig nog op voorraad bij mijn Lbs, Bikeplanet Haarlem. Standaard XT m8100 uitgevoerd met Deore m6100 remmen. Uiteraard wel wat geüpgraded met carbon wielen en XTR schijven, maar verder tot nu toe helemaal tevreden.

Afbeelding

Afbeelding

Ik rij met name Noordwijk, Zandvoort en Spaarnwoude. Maar In het weekend ook verder, als ik de tijd heb.

Qua racen heb ik overigens sinds een tijd een Gravil fiets met twee wielsets, race en gravel, waar ik dus ook gravel ritten mee doe, beetje afwisselen vind ik het leukst. Overigens ook in het bezit van twee dochters van 2 jaar en 5 maanden en een vriendin, maar die gaan (nog) niet mee fietsen.

Omdat ik het tof vind om zelf te sleutelen en bouwen, leek het me een mooie uitdaging een keer een fiets te bouwen. Een beetje de tijd doden tussen alle lockdowns en kinderslaapjes door 😇
Ook omdat ik wat onderdelen over heb zoals de originele wielset van de Orbea, zadel, een carbon stuur, etc.
Ik heb dus een Ali BXT mtb 046 frame besteld en ben wat onderdelen aan het verzamelen. Zo heb ik door de deals van de afgelopen tijd een complete set deore 1x12 liggen, m6100, een Manitou Markhor en veel klein spul, deels komt er nog aan.

Ik zal de updates een beetje bij proberen te houden hier.

Jan-Willem
Hoi

Ik heb een oiz m30 met deorre 6100 remmen. Nu was mijn vraag, hoeveel je het verneemt als alleen de schijven vervangt, ik zit er namelijk ook aan te denken om hetzelfde te doen

Alvast bedankt voor je reactie.

Gr.Bram
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

BramOiz schreef: zo 18 september 2022, 17:33 ..., hoeveel je het verneemt als alleen de schijven vervangt, ...
:~
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
wamske
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 295
Lid geworden op: za 5 januari 2013, 11:04
Mijn mountainbike: Cotic FlareMax '18, Kona Unit '21, Trek Singletrack 930 '93

Lars TB schreef: ma 19 september 2022, 22:04
BramOiz schreef: zo 18 september 2022, 17:33 ..., hoeveel je het verneemt als alleen de schijven vervangt, ...
:~
= wijze uit het oost'n.
BramOiz schreef: zo 18 september 2022, 17:33
Hoi

Ik heb een oiz m30 met deorre 6100 remmen. Nu was mijn vraag, hoeveel je het verneemt als alleen de schijven vervangt, ik zit er namelijk ook aan te denken om hetzelfde te doen

Alvast bedankt voor je reactie.

Gr.Bram
Schijfgrootte merk (verneem ;)) je goed. Wanneer je serieuze downhill perikelen onderneemt, ga je schijfdikte en warmteafvoer in het algemeen ook merken. In NL niet.
BramOiz
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 18 september 2022, 17:16
Mijn mountainbike: Orbea oiz m30 2022

Lars TB schreef: ma 19 september 2022, 22:04
BramOiz schreef: zo 18 september 2022, 17:33 ..., hoeveel je het verneemt als alleen de schijven vervangt, ...
:~
Niet echt een vloeiende zin he, :roll: :bier:
BramOiz
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 18 september 2022, 17:16
Mijn mountainbike: Orbea oiz m30 2022

wamske schreef: di 20 september 2022, 09:53
Lars TB schreef: ma 19 september 2022, 22:04

:~
= wijze uit het oost'n.
BramOiz schreef: zo 18 september 2022, 17:33
Hoi

Ik heb een oiz m30 met deorre 6100 remmen. Nu was mijn vraag, hoeveel je het verneemt als alleen de schijven vervangt, ik zit er namelijk ook aan te denken om hetzelfde te doen

Alvast bedankt voor je reactie.

Gr.Bram
Schijfgrootte merk (verneem ;)) je goed. Wanneer je serieuze downhill perikelen onderneemt, ga je schijfdikte en warmteafvoer in het algemeen ook merken. In NL niet.
Oke, thanks! :P
Jwstoop
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: zo 7 maart 2021, 21:26

Een jaar na aanmelden hier, iets met een virus en zelf bouwen tof vinden.

Inmiddels heb ik een Lexon Riot fully gebouwd, GX Eagle AXS, AXS dropper, Revelation met charger 2.1 rct3 (‘fake Pike’) Magura mt trail met 160 en 203mm. Erg fijn fietsje!

De BXT heb ik een tijd gereden als dagelijkse fiets - ik rijd vaak samen met vrouw en kids op de bakfiets, en hiermee houd je makkelijk 25kmu vol. Echter het frame was toch wat te klein. Die heb ik verkocht via het forum en op dezelfde manier een Nordest Britango frame gekocht. Alle onderdelen over gebouwd.

Plaatjes bij het praatje:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

Heerlijk om zelf op te bouwen toch? Jouw ouwe BXT frame word al weer leuk opgebouwd :-D

Staat nu gedeeltelijk in elkaar te knuffelen met de Lexon :lol:
Jwstoop
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: zo 7 maart 2021, 21:26

melf#50 schreef: zo 25 december 2022, 14:12 Heerlijk om zelf op te bouwen toch? Jouw ouwe BXT frame word al weer leuk opgebouwd :-D

Staat nu gedeeltelijk in elkaar te knuffelen met de Lexon :lol:
Ja leuk om te zien!
Jwstoop
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: zo 7 maart 2021, 21:26

Tijdens onderhoud merkte ik dat een van de lagers van de achterbrug zanderig voelde, dus heb de Chinese lagers vervangen voor nieuwe met een zelf gemaakte lagerpers

Oud en nieuw (rechts)
Afbeelding

Constructie:
Afbeelding
Afbeelding

Resultaat:
Afbeelding
Plaats reactie