Surly Big Dummy

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

asphaltdude schreef: wo 1 december 2021, 20:47 Toffe fiets!

Ik betwijfel alleen of die DA crank gaat passen, want de meeste Surly's hebben een 73mm bracketpot.

EDIT: Volgens https://surlybikes.com/bikes/big_dummy heeft de BD gewoon 68mm BSA.
Moet altijd meteen aan Didadunlop en Jelle denken bij deze fiets :winkie:
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
Fatbiker
All rounder
All rounder
Berichten: 139
Lid geworden op: wo 8 mei 2019, 11:44

Fourteen schreef: wo 1 december 2021, 19:52
maverick76 schreef: wo 1 december 2021, 18:31
Nog gedacht aan de “electric” versie ? Kijkt me ideaal voor een fiets als dit.
Of de Big Fat Dummy gezien de nickname van TS ;) Met 29+ erin lijkt me dat ook wel een leuk ding.
Haha reken maar. Helaas buiten budget. Er staat een frame bij Just Pedal te koop met een Rohloff naaf erin voor slechts 3000 euro :roll: .
Fatbiker
All rounder
All rounder
Berichten: 139
Lid geworden op: wo 8 mei 2019, 11:44

maverick76 schreef: wo 1 december 2021, 18:31 Nog gedacht aan de “electric” versie ? Kijkt me ideaal voor een fiets als dit.
Elektrische fietsen zijn niet echt mijn ding. Er staat er wel een in de schuur (stadsfiets), maar ik voel me vooral heel lui als ik daarop rond rij.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Fatbiker schreef: do 2 december 2021, 07:42
maverick76 schreef: wo 1 december 2021, 18:31 Nog gedacht aan de “electric” versie ? Kijkt me ideaal voor een fiets als dit.
Elektrische fietsen zijn niet echt mijn ding. Er staat er wel een in de schuur (stadsfiets), maar ik voel me vooral heel lui als ik daarop rond rij.
Heel herkenbaar, ik heb 6 weken terug een E-bike gekocht voor woon/werk verkeer voor die extra motivatie. (door verhuizing woon ik dichterbij werk).
Maar het gaf mij niet het “fiets” gevoel net als de fiets zelf, elke keer dat ik de schuur opendeed werd ik niet gelukkig van het zien.

Dus afgelopen week verkocht en netjes op de “gewone” fiets naar werk. Heerlijk, zelfs met wind en regen nooit spijt.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Fatbiker
All rounder
All rounder
Berichten: 139
Lid geworden op: wo 8 mei 2019, 11:44

Eerder was ik van plan om het crankstel te vervangen voor een DA7800 exemplaar dat ik nog had liggen. Na de eerste paar ritjes ben ik toch gaan twijfelen of dat wel een wijs idee is. 39 tanden als kleinste kettingblad voor is voor deze fiets denk ik toch te fors. Daarom ben ik eens rond gaan kijken op marktplaats voor alternatieven en bij toeval kwam ik deze fiets tegen.

De schakelkabels zijn niet aangesloten en de voorvork werkt niet (lijkt wel alsof hij gelockt is, zo stug is hij). Maar voor de rest voldoet hij voor mij meer dan prima. In plaats van alleen het crankstel, kan ik nu de hele groep vervangen. Als bonus pak ik denk ik ook het balhoofdstel mee. De rest gaat weer in de verkoop. Op die manier kan ik zonder al te veel geld uit te geven wat upgrades doen aan de fiets.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Fatbiker
All rounder
All rounder
Berichten: 139
Lid geworden op: wo 8 mei 2019, 11:44

Er zitten inmiddels wat spulletjes van de GT op de Surly. Daarnaast heb ik ook de banden vervangen en wat spullen erop gezet die ik nog had liggen.

Tires: tubeless Hutchinson Python tires.
Crankset: XTR 970
Headset: Chris King
Seatpost: Thomson
Front rack: Old Man Mountain with Witslingers bags
Seat post clamp: Salsa

De derailleur en shifters moet ik nog overzetten. Ik zit er ook aan te denken op een Discord Creemee stuurpen te kopen om het stuur nog wat verder omhoog te krijgen.

Afbeelding
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

Hilco schreef: wo 1 december 2021, 23:55
asphaltdude schreef: wo 1 december 2021, 20:47 Toffe fiets!

Ik betwijfel alleen of die DA crank gaat passen, want de meeste Surly's hebben een 73mm bracketpot.

EDIT: Volgens https://surlybikes.com/bikes/big_dummy heeft de BD gewoon 68mm BSA.
Moet altijd meteen aan Didadunlop en Jelle denken bij deze fiets :winkie:
Dat en de neiging om "TREKKER" te roepen als je zo'n ding ziet. Keer op die van Jelle gefietst, is wel wat anders met kort afdraaien
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

Gaat er goed op vooruit zo! :)

Draait wel lekker kort in vergelijking met een tandem ;)
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Zag laatst een keer zoiets (weet niet of het een Surly was) van het Beekhuizerzand bij Hierden de brug afkomen. Was jij dat soms?
"This species has amused itself to death"
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

Surly is niet de enig die een pick up fiets heeft gemaakt, het bestaat ook als Kona Ute. Kan dus zelfs nog een ander merk zijn.

Afbeelding
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Salsa Blackborow. Ook leuk. 8)

Afbeelding
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Daar kun je de weekendboodschappen prima mee doen. :D
Fatbiker
All rounder
All rounder
Berichten: 139
Lid geworden op: wo 8 mei 2019, 11:44

maverick76 schreef: zo 9 januari 2022, 20:11 Salsa Blackborow. Ook leuk. 8)

Afbeelding
Dit is zo'n beetje mijn droomfiets. Ik heb hem een keer voorbij zien komen op Marktplaats en toen niet gekocht. Tot op de dag van vandaag nog spijt van :(( .
Laatst gewijzigd door Fatbiker op ma 10 januari 2022, 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Fatbiker
All rounder
All rounder
Berichten: 139
Lid geworden op: wo 8 mei 2019, 11:44

kan niet meer schreef: za 8 januari 2022, 22:10 Zag laatst een keer zoiets (weet niet of het een Surly was) van het Beekhuizerzand bij Hierden de brug afkomen. Was jij dat soms?
Dat was ik niet. Vooralsnog ben ik er niet veel verder mee gekomen dan het groene hart. Hopelijk komt daar binnenkort verandering in.
Fatbiker
All rounder
All rounder
Berichten: 139
Lid geworden op: wo 8 mei 2019, 11:44

Vorige week daalde het kwik voor het eerst niet verder dan 10 graden in de nacht. Van die gelegenheid heb ik gebruik gemaakt om met dochterlief een dagje te gaan fietskamperen. Geen bikepacking taferelen hier: gewoon alles in een boodschappentas gooien en aan de fiets klikken.

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie