Kona Process 153 DL 29 - update

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gebruikersavatar
tj33rd
All rounder
All rounder
Berichten: 88
Lid geworden op: zo 8 augustus 2010, 12:47
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Project 12

Na het jaarlijkse Alpenavontuur heb ik mijn 134 verkocht. Dat was echt een prima fiets waarmee ik flink mijn grenzen heb leren verleggen en techniek heb verbeterd, maar daardoor merk je ook dat je op den duur van alles iets meer wilt. Paulus1981 vertrouwde mij zijn Titan een dagje op LHR toe en dat bevestigde dit alleen maar.
Na de verkoop begon het eindeloze lijstjes maken. Het liefst wilde ik zelf bouwen, maar dat bleek met de huidige levertijden best een uitdaging. De shortlist werd uiteindelijk niet bepaald short: Commencal Meta TR, Cotic Rocket Max, Process 153, Last Glen, Banshee Prime en nog een handvol andere bikes.
Ik had in september bijna een Last besteld en levering in 2-2022 voor lief genomen, totdat er al die tijd al een Process 153 bij Bikeplanet bleek te staan. Die wilde ik eigenlijk het allerliefste, vraag me niet waarom. Deze shop zat in een blinde hoek bij mij en kwam toevallig tijdens een zoekactie naar boven. Direct gebeld, goede deal kunnen maken en direct opgehaald. Topzaak!
Stock is deze fiets eigenlijk ondermaats afgemonteerd, maar door de goede deal is er voldoende ruimte voor upgrades.
Helaas door het baggerweer en allerlei verplichtingen nog niet serieus aan de tand kunnen voelen in LHR of Eiffel, maar op de UHR al een goede indruk gekregen van de fiets: veel minder lomp dan de specs doen vermoeden en met een setje RaRa en NoNi dat ik nog had liggen niet eens zo heel erg traag; met de 134 stond je voor mijn gevoel sneller stil bij 'gas los'.
Vering moet nog beter afgesteld worden, maar dat doe ik wel na de upgrades.
Inmiddels liggen er een nieuw type Debonair airshaft, Charger 2.1 RC2 demper en MegNeg aircan klaar voor montage. Niet omdat het moet maar omdat het kan, zeg maar.
Ik ben meer een Shimano kinda guy, maar eerst dit Sram spul maar eens een kans geven en serieus aan de tand voelen, al zal die shifter snel wijken voor iets fijners. Heb een 35 mm riser geleend (niet op de foto's) en dat lijkt wel te bevallen dus daar komt nog iets passends voor.
Wat denken jullie, deze botsautoglitterrambak vol met magenta onderdelen hangen of het hier bij laten?

Genoeg geluld, plaatjes:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Specs:
FRAME MATERIAL Kona 6061 Aluminum Butted 153mm Travel
SIZES L
REAR SHOCK RockShox Super Deluxe Select Plus Trunnion
FORK RockShox Lyrik Select RC charger DebonAir 160mm Tapered 110mm Spacing
CRANKARMS SRAM NX Eagle DUB
CHAINRINGS 32t X-Sync Eagle
B/B SRAM DUB PF92
PEDALS Kona Wah Wah
CHAIN SRAM SX-Eagle
FREEWHEEL SRAM NX-Eagle 11-50t 12spd
R/D SRAM GX-Eagle
SHIFTERS SRAM NX-Eagle
BRAKES CALIPERS SRAM G2 RS + CENTERLINE 200/180
HEADSET FSA Orbit 1.5 E ZS
HANDLEBAR Race Face 35 mm RISER
STEM Kona XC/BC 35
SEATPOST TranzX Dropper +RAD Internal 31.6mm 175 mm
SEAT CLAMP Kona Clamp
GRIPS Kona Key Grip
SADDLE WTB Volt
WHEELS WTB KOM Trail i30 TCS + Formula hubs
PAINT COLOR Gloss Metallic Olive w/ Black & Mauvewood Decals
Laatst gewijzigd door tj33rd op ma 15 augustus 2022, 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Zeker geen kermisshow van maken. Vind m zo mooi. :-q
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

tj33rd schreef: ma 6 december 2021, 18:07 met de 134 stond je voor mijn gevoel sneller stil bij 'gas los'.
Dus als ik mijn 134 omruil voor een 153 ben ik sneller :D :-q

Leuk om te zien dat je met zo een lange lijst kandidaten toch weer voor een Kona bent gegaan.
Ik vind het een supergave fiets en zeker in die kleur. Mooi op tijd voor de BOTY (nog 1 dag)
(ik zou hem ook zo laten en niks met magenta doen)
Gebruikersavatar
graduzzi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 825
Lid geworden op: wo 7 januari 2015, 18:34
Mijn mountainbike: Intense Spider C 275 pro boost, Kingdom Vendetta X2, Evil Insurgent LB

Mooie bak hoor
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Lekker zo laten. Tenzij je echt een kermisattractie wilt hebben :winkie:.
“Old, not obsolete”
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Dikke fiets met een mooie kleur :-q
Ik ben wel fan van dit veersysteem, hen de elektrieke versie.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Mooi bruut fietsje, in een mooie kleur ook.
Maar de designer die dat roze erbij bedacht heeft werd bij mij op staande voet ontslagen :-{
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
tj33rd
All rounder
All rounder
Berichten: 88
Lid geworden op: zo 8 augustus 2010, 12:47
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Project 12

Victor1977 schreef: ma 6 december 2021, 20:45Dus als ik mijn 134 omruil voor een 153 ben ik sneller :D :-q
Als dit argument voldoende is om de aanschaf van een nieuwe fiets te rechtvaardigen, is het antwoord 'ja'! :D
kermit schreef: di 7 december 2021, 10:24 Mooi bruut fietsje, in een mooie kleur ook.
Maar de designer die dat roze erbij bedacht heeft werd bij mij op staande voet ontslagen :-{
Hahaha, ik wilde eindelijk eens een niet saaie zwarte fiets. Roze staat hem goed hoor, zit ook subtiel verwerkt in de decals hier en daar. Maar ik zal jullie adviezen verder ter harte nemen en er geen al te grote kermis van maken, alhoewel...
Gebruikersavatar
Opperchief
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 11 juli 2018, 17:55
Mijn mountainbike: Giant Trance 29er

Erg gaaf apparaat 8)
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Crap, moet ik mijn Boty top 3 weer heroverwegen...
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Afbeelding

Voor ‘t geld zou je het idd kunnen proberen.
Maar veel meer dan dat zou ik niet doen.
“Old, not obsolete”
C1Rob
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: do 23 september 2021, 17:43
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 2+++ || Bird Aether 9 AL

Toffe fiets! net genoeg bling haha

Vind persoonlijk het logo op de headtube niet heel geweldig, maar omdat hij er toch al zit kan je de grips ook nog wel proberen.

Ben het marco eens dat het dan ook niet meer moet worden.

Verder erg gaaf!
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

Ah, toch maar een Sys-je gemaakt! Prachtige fiets, heb hem al even in real life mogen aanschouwen, helaas was hij aan het einde van de rit onherkenbaar.
Maar als Kona-fan-boy word ik hier wel blij van. Hopelijk gaan we weer veel toffe ritje maken aankomen jaar!! :bier:
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Kona onderscheid zich vaak met gave lakkeuzes.
Heel erg mooi!
Ik sluit me aan bij de anderen dat door alle componenten onopvallend te houden het frame er lekker uit te laten springen.
Sneeuwmonster
Gebruikersavatar
tj33rd
All rounder
All rounder
Berichten: 88
Lid geworden op: zo 8 augustus 2010, 12:47
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Project 12

Inmiddels zijn de Process en ik dikke maatjes en hebben we al behoorlijk wat mooie avonturen beleefd.
Na de startpost vrij snel de RC2 demper en Megneg aircan gemonteerd, samen met een 30 mm riser.
Ik kreeg nogal snel last van arm pump bij langere afdalingen, dus naast een setje Deathgrips (ja, toch die roze/zwart) ook een set Sram Code RSC aangeschaft plus 203 mm schijf voor achter. Echt een verbetering tov de G2 RS'en, die zeker niet slecht zijn! Ik was alleen vergeten hoe k*t Sram ontlucht. Leuk die snelkoppeling aan de caliper, maar doe dat ook aan de lever aub; wát een geknoei.

Begin juli zijn we een weekje naar La Thuile geweest. De trails daar waren écht zo goed! Eén blauwe flowtrail om er even in te komen en de rest (rood en zwart) was steil, rauw, steil, spannend, lomp maar bovenal super gaaf. En steil. Persoonlijk vond ik de Vertical het leukst van allemaal. De trails komen allemaal in het dorp uit waar je tussendoor heerlijk kunt lunchen of na afloop goed aan het bier kunt.
Ik heb in ieder geval weer behoorlijk wat grenzen verlegd en alles kunnen en durven rijden. Echt een aanrader als je die kunstmatige knikkerbanen wel hebt gezien. Met dezelfde liftpas kun je trouwens ook in Pila terecht (klein uurtje rijden).
Verder hebben we nog een uplift geregeld via LBS (Only Ski and Snow :~) naar het begin van de klim naar Col de Croce. De afdaling was niet erg technisch maar het uitzicht was fenomenaal.
Later ook nog een rondje bovenop gexc't waaruit bleek dat lang klimmen ook prima gaat op de 153.

Zaterdag eindelijk de fiets gepoetst en een traantje moeten laten vanwege de battle scars. Pad krom, dropper kabel geknakt, achtervelg vol deuken, vork hier en daar blank... Inderdaad, ongewild afstappen ging ook prima, gelukkig alleen een gedeukt ego.
Voorlopig geen grote upgrades in de pijplijn, moet alleen nog een geschikt setje banden voor de NL trails aanschaffen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie