Bye Dave - Hello Loco Moto! Spanje P4

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

Het is alweer even geleden dat ik een SYS opende, niet omdat er niks te showen was, maar de motivatie om het te showen was er niet.
Dit topic gaat over m'n On-One Hello Dave. Ik heb hem om in de donkere natte maanden mijn full suspension te ontzien van de slechte omstandigheden. Ook rijd ik gewoon erg graag op een hardtail.
Voor wie de Dave niet kent: het is een modern beestje met een 62 graden balhoofdhoek, 77 graden zitbuishoek en lange 458mm chainstays. Dit samen de 450mm reach maakt van mijn maatje medium een wielbasis van 1261mm. Ik ben 1.79m en heb bewust gekozen om hem een stuk kleiner te rijden dan On One adviseert, volgens hen is deze maat namelijk voor rijders van 1.60m-1.72m. Dat bevalt erg goed, ik geloof dan ook niet zo in de trend van steeds langer wordende reach afmetingen. De zitpositie is compact door de steile zitbuishoek. Op vlak terrein is dit geen ideale fiets, steil up & down is hij voor gemaakt.

Speclijst:
Frame: On One Hello Dave - Medium
Vork: RockShox Yari 160mm Charger RC demper 42mm offset - Zefal FM30
Wielset: DT 370 met XM481's en een set Michelin Wild Enduro's in 29x2.4
Aandrijving: Shimano XT shifter en derailleur met een SRAM XG1150 cassette en SRAM cranks
Remmen: Shimano MT520 - rotors 180mm voor & 160mm achter
Dropper: One-Up 210mm
Cockpit: Newmen SL 318.4 40mm - Renthal Fatbar 31.8 40mm rise - Ergon GE1 Slim
Pedalen: Loose Riders (Unite Components)

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Kabookie op ma 7 november 2022, 12:36, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Ziet er goed uit zo in de modder. :-q
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
pieterw33
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 200
Lid geworden op: di 19 september 2017, 10:19

Mooi fietsje voor een modder happer hoor! :-q
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Dave! Blijft een zeer bijzonder ruige geo hebben, wel opvallend dat je idd kleiner rijdt dan geadviseerd. Maar als het werkt super toch?

450 was een paar jaar terug heen normaal voor 1,80 mensen. :-q
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7365
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Ter vervanging van de vorige custom hardtail? Ziet er goed uit en in winterse Ardennnen condities scheelt het aardig wat schoonmaken.
Nog Wild Mud's erop en hij is helemaal klaar voor mega bagger...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
C1Rob
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: do 23 september 2021, 17:43
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 2+++ || Bird Aether 9 AL

Tof ding!!
xRemcox
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4102
Lid geworden op: za 3 juni 2006, 10:14

Heel gaaf ding, stond ook op mijn verlanglijstje, maar vond hem in de laatste versie toch wat te duur. Schijnen ook erg zwaar te zijn.
⛧⛧⛧
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Ik dacht al iets blubberigs voorbij te zien komen op Strava :winkie:
Mooi ding, hoor. Veel plezier ermee :-q
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

Thanks allen! :-q
Dutch schreef: ma 13 december 2021, 22:40 Dave! Blijft een zeer bijzonder ruige geo hebben, wel opvallend dat je idd kleiner rijdt dan geadviseerd. Maar als het werkt super toch?

450 was een paar jaar terug heen normaal voor 1,80 mensen. :-q
Ik denk dat er anno nu vaak gekozen wordt voor een frame met een (te) lange reach. Het maakt bepaalde aspecten makkelijker, vergevingsgezinder, maar het heeft ook een keerzijde. Zeker bij een hardtail waarbij de reach ook nog eens toeneemt als de vork inveert is je stuur ineens toch wel erg ver weg op die steile afdaling.
De steile zitbuishoek maakt het mogelijk om frames veel langer te maken qua reach en toch een niet te uitgestrekte zitpositie te hebben. Het is maar waar kijk je naar als je een frame uitzoekt, de reach of de ETT? Ik kijk vooral naar de afmetingen die er toe doen als ik op de pedalen sta voor een frame als dit.
cheeta schreef: di 14 december 2021, 09:18 Ter vervanging van de vorige custom hardtail? Ziet er goed uit en in winterse Ardennnen condities scheelt het aardig wat schoonmaken.
Nog Wild Mud's erop en hij is helemaal klaar voor mega bagger...
Yes, de Marino heeft het veld moeten ruimen. Dat was toch een beetje een tegenvaller. Bedoeld om met 29'' te rijden, maar er paste geen eens een 29x2.4 achterband in het frame. Daardoor was de geometrie niet ideaal, BB drop was bedoeld voor de 29'' wielen.
De Wild Enduro's vielen me gisteren niet tegen. 8)
xRemcox schreef: di 14 december 2021, 10:14 Heel gaaf ding, stond ook op mijn verlanglijstje, maar vond hem in de laatste versie toch wat te duur. Schijnen ook erg zwaar te zijn.
Ja de prijzen bij Planet-X fluctueren nogal..
Dit was een van de laatste frames van de vorige batch met een PM160 mount aan de achterkant. De huidige hebben een PM180 mount.
Daardoor was de prijs aantrekkelijk. Als ze hem dan ook nog eens opsturen zonder duidelijke waarde op het pakket en de douane het wel prima vindt, heb je hem voor een dikke 300 euro in huis :-q
Frame weegt 3.45 kg :bier:
C1Rob
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: do 23 september 2021, 17:43
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 2+++ || Bird Aether 9 AL

Kabookie schreef: di 14 december 2021, 13:48
cheeta schreef: di 14 december 2021, 09:18 Ter vervanging van de vorige custom hardtail? Ziet er goed uit en in winterse Ardennnen condities scheelt het aardig wat schoonmaken.
Nog Wild Mud's erop en hij is helemaal klaar voor mega bagger...
Yes, de Marino heeft het veld moeten ruimen. Dat was toch een beetje een tegenvaller. Bedoeld om met 29'' te rijden, maar er paste geen eens een 29x2.4 achterband in het frame. Daardoor was de geometrie niet ideaal, BB drop was bedoeld voor de 29'' wielen.
De Wild Enduro's vielen me gisteren niet tegen. 8)
Over die fitment van de 29x2.4: had je een custom frame gedaan of een vooraf gebouwde gekocht? Als het goed is kan je gewoon doorgeven toch wat er moet passen?

Daarbij is er idd ook niks mis met een kortere reach. Hangt er maar net vanaf hoe je op de fiets zit en rijdt.

Denk dat dit filmpje van Hardtail Party wel genoeg zegt: https://www.youtube.com/watch?v=k0E4ZuwbNb8

Toevallig zelf ook laatst gevonden en je houding op de fiets maakt toch wel degelijk een verschil haha
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

Het was een custom Marino, waarbij ik had opgegeven dat er 29x2.5 in moest passen. Met de intentie om met 29x2.4 te rijden. Het frame kocht ik via Marino UK, een tussenpersoon die de tekening verzorgde en alles afhandelde met Marino in Peru. Ik wilde korte chainstays, want daarbij geldt: hoe korter hoe beter :wink: . Uiteindelijk bleek dat Marino UK met een te kleine wieldiameter tekende, eentje die niet overeenkwam met een 29x2.4 band. Tijdens de tekenfase is me dat niet opgevallen. Toen het frame thuis kwam en ik vol enthousiasme m'n wiel wilde monteren wel :tong . Uiteindelijk is er wel financieel gecompenseerd door Marino, maar 29x2.4 paste toen nog steeds niet. :lol:

Het moderne rijden, sturen met je lichaam in plaats van met je stuur, zoals hardtailparty vertelt, is zeker nodig bij een frame met een 62 graden HTA zoals deze..
Gebruikersavatar
wamske
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 294
Lid geworden op: za 5 januari 2013, 11:04
Mijn mountainbike: Cotic FlareMax '18, Kona Unit '21, Trek Singletrack 930 '93

Gaaf ding zo! Wat weegt het zo, in het totaal?

Afbeelding
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

Zonder bidon, garmin en modder 14.9 kg
C1Rob
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: do 23 september 2021, 17:43
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 2+++ || Bird Aether 9 AL

Kabookie schreef: di 14 december 2021, 15:25 Het was een custom Marino, waarbij ik had opgegeven dat er 29x2.5 in moest passen. Met de intentie om met 29x2.4 te rijden. Het frame kocht ik via Marino UK, een tussenpersoon die de tekening verzorgde en alles afhandelde met Marino in Peru. Ik wilde korte chainstays, want daarbij geldt: hoe korter hoe beter :wink: . Uiteindelijk bleek dat Marino UK met een te kleine wieldiameter tekende, eentje die niet overeenkwam met een 29x2.4 band. Tijdens de tekenfase is me dat niet opgevallen. Toen het frame thuis kwam en ik vol enthousiasme m'n wiel wilde monteren wel :tong . Uiteindelijk is er wel financieel gecompenseerd door Marino, maar 29x2.4 paste toen nog steeds niet. :lol:

Het moderne rijden, sturen met je lichaam in plaats van met je stuur, zoals hardtailparty vertelt, is zeker nodig bij een frame met een 62 graden HTA zoals deze..
Ai dat is wel vervelend dan idd :(

Nou iig heel veel plezier met deze :D
Gebruikersavatar
wamske
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 294
Lid geworden op: za 5 januari 2013, 11:04
Mijn mountainbike: Cotic FlareMax '18, Kona Unit '21, Trek Singletrack 930 '93

Kabookie schreef: di 14 december 2021, 15:46 Zonder bidon, garmin en modder 14.9 kg
Netjes voor een heleboel fiets
Plaats reactie