2022 Specialized Demo

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

wel fijn dat je twee identieke fietsen hebt om te testen. wat ik dan zou proberen: ( als je dat nog niet gedaan hebt)
1 zet de fiets zonder problemen een paar keer op zijn achterwiel met de rem ingeknepen.
2 zet de fiets met problemen een paar keer op zijn achterwiel zonder de rem in te knijpen.
3 stop het membraam van fiets 1 in de rem van fiets 2 en omgekeerd
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 783
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

OK update van het Hope mysterie. Zojuist de voorremleiding van Jr vervangen voor Goodridge Stahlflexx leidinkje.
Exact het proces van Hope gevolgd tbv bleeding.
Remhendel water pas
Drukpunt open hendel op wijd
Potje erop en hele potje doorgepompt met hendel en telkens de bleed nippel onderaan dicht bij terug laten gaan van de hendel.
Blokken waren eruit, bleedblock zat erin.
Niet consistent hard te krijgen.
Ene keer bokhard kloink zoals je het wilt, 5x knijpen later weer zacht. Wat opviel waren microscopisch kleine belletjes die onderin de gepompte olie zaten.

Dus daarna alles weer opgesteld en "op mijn manier". Dat betekent jagwire spuit onderop met dichte nippels op de bleed uitgang onderaan, en dan van boven nog zo een spuit erop om "aan de vloeistof te trekken". Wat opviel was dat ik dus microbelletjes uit de olie trok, alsof je een fles cola open draait. Ook enkele grotere belletjes kwamen vrij, dat moesten ze zijn. Die hebben dus in/onder de hoofdrem cylinder gezeten. Spul weer dicht gemaakt, en dan bewust voor het membraam erin te rollen nog even tot de rand gevuld (dus een ontiegelijke bende toen dat membraam erin zat) en kapje erop, niet te strak maar gewoon dicht.

Daarna testen. Bok en bokhard, na 5x knijpen, na 200x knijpen, omhoog op zijn kop 20x, consistent. Dit lijkt er meer op.

Die microbubbels baren me wel zorgen, die horen daar niet, kan een heel theretisch verhaal ophangen, maar met optillen van viaducten en bruggen (5000+ton) ook issues daarmee gehad. En nu snap ik ook waarom Trickstuf voor die zonnebloemolie gaat zo dun als water.

Op Hope van zegen :winkie: morgen de achterrem doen, te warm in de garage nu :winkie:
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Je hebt je remvloeistof vacuum ontlucht in je remsysyteem..

Ik ken het ook als advies van Avid om rem olie/vloeistof voor gebruik te ontluchten. De spuit terugtrekken waardoor een vacuum ontstaat in de vloeistof. Dan komen er ook een hoop luchtbelletjes te voor schijn.

OT: Sabma doet/ deed dat met dempers die een grote beurt krijgen. Een grote bak met olie waar 10 dempers in gaan en een vacuumpomp op de af te sluiten bak.
Laatst gewijzigd door corex op vr 17 juni 2022, 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 783
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

Ah ja vaccuum tank heb ik nog niet :winkie: mooie reden om er 1 aan te schaffen :-q
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Ironhorse Erik schreef: vr 17 juni 2022, 22:10 Ah ja vaccuum tank heb ik nog niet :winkie: mooie reden om er 1 aan te schaffen :-q
Zeker 1 waar de hele bike in kan voor en achter in de zelfde ontluchtingssessie......om effe het rijtje af te werken
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Welke grootheid hier op het forum riep ook altijd weer dat remmen angst is :bier:

Tot die tijd gewoon een setje Tektro remmen :lol:

Maar kl*te is het, mede ook als een reactie van Hope uit blijft.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ironhorse Erik schreef: vr 17 juni 2022, 22:10 mooie reden om er 1 aan te schaffen :-q
Als ik zo mag gokken heb jij niet echt een valide reden nodig om iets aan te schaffen. :-D
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 783
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

Nou ja wel valide hoor heb ook wel doel in gedachte mbt de toekomst in de nieuw te bouwen garage waarin ook echt een deel specifiek voor MTB opslag komt en een deel voor MTB sleutelwerk. Voor de autos idem dito.

Daarbij vind ik dat dit gewoon voor elkaar moet zijn en als dat werkt met een vacuum pomp dan kan ik me dat echt heel goed voorstellen. Gewoon flesje open erin zetten vacuum trekken, dan zijn die belletjes wel weg als je het een half uurtje laat trekken. Dan komen ze in principe ook niet terug tenzij je gaat caviteren tijdens bleeden, maar dat zal wel niet. Volgens mij kan ik het ook in het spuitje zelf doen door de olie dood te trekken met kraantje gesloten, ik ga dat zo eens even proberen.

En bij HBM kosten die vacuumpompjes ook niet de hele wereld eigenlijk.
Geen halve maatregelen.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

corex schreef: vr 17 juni 2022, 22:09 Ik ken het ook als advies van Avid om rem olie/vloeistof voor gebruik te ontluchten. De spuit terugtrekken waardoor een vacuum ontstaat in de vloeistof. Dan komen er ook een hoop luchtbelletjes te voor schijn.
Ken ik idd ook nog van de Juicy remmen en daarna vaak toegepast. Weet niet meer of dat minerale of DOT was?
Spuit 3/4 vol trekken, klem op de slang en dan met de slang omhoog vaccuum trekken.
Tikken op de spuit en dan zie je de bubbels komen. Geen idee waar ze vandaan komen, maar zo krijg je ze er wel uit.

Ik vind Hope bleeden zonder het bakje op de handle fijner.
Kapje en rubber er af, handle vol olie spuiten via de klauw, paar keer lever tikken, meer olie spuiten, rubber er rollend in leggen, kapje er op en aandraaien tot je nog een kiertje hebt en laatste keer spuiten tot er olie uit de handle sijpelt.
Geeft wel een zooitje idd, maar goed resultaat.
Heb toch het idee dat met het bakje en daarna kapje er op zetten er soms lucht bij het rubber blijft hangen.
Gebruikersavatar
petter
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 378
Lid geworden op: vr 23 september 2011, 23:35
Mijn mountainbike: Trek Farley 5/Canyon Spectral CF7 ASX

Vacuümpomp kan ik me zeker wat bij voorstellen om lucht uit olie te krijgen. Mijn andere hobby is racen met modelauto’s schaal 1 op 5. Bij het wisselen van de olie in de schokdempers maak ik ook gebruik van een vacuümpomp en sta er steeds weer versteld van hoeveel kleine luchtbelletjes er uit de olie komen en hoe de schokdempers daarna aanvoelen.

Dus met een spuit vacuüm creëren om zo luchtbelletjes uit je remsysteem te halen lijkt me een hele goede oplossing.
Change your skills, not the trails :-q / Grenspark Trail Builders
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Is dit alleen bij DOT olie het geval, lucht in de olie, of ook bij minerale olie?
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Jurriaan schreef: zo 26 juni 2022, 10:55 Is dit alleen bij DOT olie het geval, lucht in de olie, of ook bij minerale olie?
Bij alle olie soorten
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Aha.Van de Juicy's kende ik het. Met Shimano niet meer toegepast, maar nu snap ik waarom een achterrem wat sponziger voelt. Er is meer leiding en dus meer lucht.
Weer wat geleerd :bier:

Nu dus aan de klus.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29961
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Meer leiding dus meer flex?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29961
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

yo-eddy schreef: zo 26 juni 2022, 17:02
Jurriaan schreef: zo 26 juni 2022, 10:55 Is dit alleen bij DOT olie het geval, lucht in de olie, of ook bij minerale olie?
Bij alle olie soorten
Hydraulische (minerale) olie bevat, itt. DOT, anti foaming agents.
Dus het speelt veel minder bij minerale olie.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie