DIC-E ⚡

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5551
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Yep, niets te klagen met die accu. Als je zoals Kermit schetst "zuinig" gaat klimmen dan schiet de range natuurlijk ook omhoog. Klimmen op de EMTB stand is wel echt fantastisch en genoeg accu om een 4 uurs rit zonder problemen door te komen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ja, technisch klimmen is veel leuker met wat meer ondersteuning. Dan zet ik 'm ook in Trail (beetje vergelijkbaar met die e-mtb stand van Bosch). Maar op rechtere paden peddel ik meestal gewoon in eco omhoog, heb weinig zin om mijn kostbare actieradius te verspillen aan hard rijden op saaie stukken :)

En nu ik toch in je topic zit ;-)
Hoe ervaar jij de "speelsigheid" van de Cube? Dus voorwieltje liften voor een obstakel (of zelfs een wheelietje), meetrekken van de achterkant als je een hoger obstakel op rijdt, de hele fiets een stukje de lucht intrekken tijdens een afdaling met wat vaart, dat soort dingen? Ik vind het wel leuk om een beetje te spelen met de fiets op flowy afdalingen, je kunt met een 23kg 160mm fiets natuurlijk zonder problemen overal gedachteloos overheen denderen maar dat is toch minder leuk.

Uiteraard zal het nooit hetzelfde rijden zijn als met een fiets die de helft weegt, maar ook met ruimschoots meer dan 20kg zit er een verschil tussen de diverse bikes. Op dat vlak ben ik zeer te spreken over m'n Merida, maar ben ook benieuwd naar hoe andere e-mtb's het doen.

Als ik zie dat er nog steeds e-mtb's zijn met achtervorken van 450 of zelfs 460mm vraag ik me af hoe die fietsen rijden. Dat moeten toch tanks zijn waarvan je met geen mogelijkheid meer het voorwiel omhoog krijgt?

Ik weet wel dat toen ik destijds overstapte van mijn 26er Morewood Shova naar een 29er Mondraker Factor dat het grootste negatieve verschil tussen die fietsen was. De Mondraker walste overal overheen, was een veel capabeler bike in feite, maar het rijplezier werd er niet groter van.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5551
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

kermit schreef: di 29 maart 2022, 16:40 ....heb weinig zin om mijn kostbare actieradius te verspillen aan hard rijden op saaie stukken :)
Aka "Low Battery Anxiety". :tong
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

kermit schreef: di 29 maart 2022, 16:40 Als ik zie dat er nog steeds e-mtb's zijn met achtervorken van 450 of zelfs 460mm vraag ik me af hoe die fietsen rijden. Dat moeten toch tanks zijn waarvan je met geen mogelijkheid meer het voorwiel omhoog krijgt?
Hoe lang is de achterbrug van een Cube 140….
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5551
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

kermit schreef: di 29 maart 2022, 16:40

En nu ik toch in je topic zit ;-)
Hoe ervaar jij de "speelsigheid" van de Cube? Dus voorwieltje liften voor een obstakel (of zelfs een wheelietje), meetrekken van de achterkant als je een hoger obstakel op rijdt, de hele fiets een stukje de lucht intrekken tijdens een afdaling met wat vaart, dat soort dingen? Ik vind het wel leuk om een beetje te spelen met de fiets op flowy afdalingen, je kunt met een 23kg 160mm fiets natuurlijk zonder problemen overal gedachteloos overheen denderen maar dat is toch minder leuk.

Uiteraard zal het nooit hetzelfde rijden zijn als met een fiets die de helft weegt, maar ook met ruimschoots meer dan 20kg zit er een verschil tussen de diverse bikes. Op dat vlak ben ik zeer te spreken over m'n Merida, maar ben ook benieuwd naar hoe andere e-mtb's het doen.

Ik had deze helemaal gemist, sorry Paul. :oops:

Toen ik ging proefrijden wat helaas heel summier was maar toch genoeg om een goede eerste indruk te krijgen en de vergelijking te kunnen maken tussen de 140 en 160 was het grootste verschil het speelse gevoel die de 160 wel had en de 140 wat mij betreft totaal niet.

Een chainstay van 441,5 tegenover eentje van 457 maakt dus echt dat verschil. En dan ook nog 27'5 VS 29. Mijn Ibis was ook een erg speelse fiets en de Stereo 160 doet daar niet veel voor onder. Natuurlijk werkt het gewicht niet in het voordeel maar ik was gelijk onder de indruk van het karakter van de Stereo en voelde mij er ook gelijk op thuis. En dat gevoel heb ik nog steeds.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5551
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Jurriaan schreef: za 30 april 2022, 20:10
kermit schreef: di 29 maart 2022, 16:40 Als ik zie dat er nog steeds e-mtb's zijn met achtervorken van 450 of zelfs 460mm vraag ik me af hoe die fietsen rijden. Dat moeten toch tanks zijn waarvan je met geen mogelijkheid meer het voorwiel omhoog krijgt?
Hoe lang is de achterbrug van een Cube 140….
Die is 457 :o :D
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5551
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Het fietsen heeft door omstandigheden even op een laag pitje gestaan maar alweer volop bezig om goed voorbereid de komende maanden door te komen. Wat bezoekjes naar Willingen/Winterberg, Portes du Soleil en Catalonië staan in de planning. Het E-biken heeft mij ook volledig in de greep. Zie nog wel afkeurende blikken zo af en toe hier op de trails maar een stukje de grens over in het Teutoburgerwald zie ik al steeds meer e-bikes dan analoge rondrijden. Het gebied daar is natuurlijk ook uitstekend geschikt daarvoor.

1000km ruimschoots gepasseerd zonder problemen of storingen. Ride on. 8)

Afbeelding
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5551
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ondertussen ook de Stereo in een bikepark uitgelaten. Zoals ik zelf al verwacht had is hij door zijn lage zwaartepunt erg stabiel in snelle kombochten en met springen. Nu ben ik van nature geen fan van jumps en hou liever de wielen aan de grond maar de kleine jumps die ik wel doe voelen heel vertrouwd.

Ook het technisch dalen met drops, wortelpassages, rockgardens en snelle lijnwisselingen gaat erg voorspelbaar. De 170 mm Domain doet zijn werk erg goed en ben daar icm met de Deluxe demper zeer tevreden over. De beperkende factor is iig niet de fiets.

Next up is nog wat voorbereiding in Willingen en het Teutoburgerwald en dan staat Portes du Soleil op het programma.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

:-q :-q :-q :-q
Gebruikersavatar
Dennis17e
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 437
Lid geworden op: wo 8 december 2021, 10:35
Mijn mountainbike: Propain Hugene & RAAW Madonna

Dice Oldskool schreef: di 7 juni 2022, 10:34 Ondertussen ook de Stereo in een bikepark uitgelaten. Zoals ik zelf al verwacht had is hij door zijn lage zwaartepunt erg stabiel in snelle kombochten en met springen. Nu ben ik van nature geen fan van jumps en hou liever de wielen aan de grond maar de kleine jumps die ik wel doe voelen heel vertrouwd.

Ook het technisch dalen met drops, wortelpassages, rockgardens en snelle lijnwisselingen gaat erg voorspelbaar. De 170 mm Domain doet zijn werk erg goed en ben daar icm met de Deluxe demper zeer tevreden over. De beperkende factor is iig niet de fiets.

Next up is nog wat voorbereiding in Willingen en het Teutoburgerwald en dan staat Portes du Soleil op het programma.

Afbeelding

Afbeelding
Mooi fietsje en gaat hard zat naar beneden :-D
En ook weer naar boven met die accu :tong
Nukeproof Scout 290 | Propain Hugene | RAAW Madonna V2.2 | Forbidden Druid |

#TeamOnbenul
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5551
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Thxs Dennis. Omhoog gaan ze idd als de brandweer. :tong
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5551
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Prima weer vandaag om weer eens in het Teuto te gaan biken. Laatste keer was alweer een tijdje geleden en het bos zag er ook weer totaal anders uit dan net na de winter. Het blijft voor mij een fantastische plek om een paar uurtjes de batterij (pun intended) op te laden.

Afbeelding

https://youtu.be/nRhJMGOadQE
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Nice, ik herkende die afdaling bijna niet zo groen is het :-q
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Mooi gebied om de batterij weer op te laden. :-q
Wellicht toch een keer een ritje daar samen doen, ziet er leuk en uitdagend uit :bier:
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Blijft een leuk gebied om te fietsen. Soms denk ik ook wel eens aan een E-bike als ik daar omhoog moet trappen (of lopen). Gelukkig verdwijnt dat vaak weer als ik naar beneden ga. 8)
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Plaats reactie