Orange P7 (update)

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gebruikersavatar
Bouke
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 16 oktober 2020, 11:32
Mijn mountainbike: Orange P7

Na mijn korte introductiepost in het voorsteltopic wil ik bij dezen mijn huidig beestje graag voorstellen. Ik zal proberen er een logisch verhaal van te maken (van het waarom, hoe en wat). Allereerst maak ik dit topic vooral aan omdat ik zelf iedere dag weer hoop op nieuwe topics in "show your stuff" dus dan is het wel zo netjes om er zelf ook eens eentje aan te maken :winkie:

Disclaimer 1: Ik heb niet veel (technisch) verstand van Mountainbikes :lol:
Disclaimer 2: ik ben een simpele ziel. Sommige keuzes worden gwoonweg met het hart gemaakt, niet met het verstand :roll:
Disclaimer 3: ik kan niet heel goed foto's maken.

Het begin:
Zoals ik elders in mijn introductie heb laten weten had mijn bestie Tim (@Dutch) eens geregeld dat ik met een forumfiets (ik weet de forumnaam even niet) mocht fietsen in Nijmegen (betrof een Orange Clockwork 27.5 die niet flauw opgebouwd was). Eindstand na een uurtje of twee fietsen: ik was verkocht!

Spoedig volgde er een eigen fiets, te weten: een Kona Explosif uit 2015. Ruig ding. Zelf nog het een en ander aan versleuteld (remmen, cockpit, pedalen, zadel). Ontzettend leuke (en in mijn ogen vooral mooie) fiets met al een leuke geometrie, 120mm veerweg en een dropper.

Waarom een andere fiets:
Omdat het kan. Ik had bij de Kona steeds het idee dat ik wat "krap" zat. Waar hem dat precies in zat weet ik niet. Maar wat ik wel weet is dat ik dus wat anders wou :lol: Goed om te weten: ik ben echt een liefhebber van mooie techniek. Dus een fiets die compleet mijn eigen kunde overstijgt is voor mij geen enkel probleem. Soms vraag ik me af of ik nou een mooie fiets bouw omdat ik MTB zo leuk vind of dat het eigenlijk andersom is :bier:

Het uitzoeken en bouwen:
Zie disclaimer 1. Ik heb mezelf er in proberen te verdiepen maar eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik er gewoon niet uit kwam. Voor een racefiets snap ik alle standaarden wel. Bij de MTB raakte ik compleet het overzicht kwijt in alle getallen omtrent met name Reach, STA en BB standards. Maar goed, er waren ook wel een aantal zaken waarvan ik WEL wist wat ik wou!

Zodoende Tim "aan het werk" gezet met een opdracht:
- Budget meegegeven (niet interessant voor hier, maar betrof dus alles behalve remmerij, zadel en trappers);
- Staal (zie disclaimer 2). Ik heb een zwak voor staal;
- 29 inch (vind ik gezien mijn 1,90 lengte en inzetgebied een logische keuze).

Geometrie volledig bij hem (en zijn toenmalige reisgenoot) in handen gelegd. Hij weet hoe ik fiets, hij kent de Clockwork en de Kona. Met de gesprekken over mijn ervaringen op de fiets konden ze aan het werk 8)

De fiets:
Lange verhaal kort: Het werd een Orange P7 29 in XL. Iets aan de slacke kant misschien maar een Clockwork (bijvoorbeeld) was uitgesloten i.v.m. "niet van staal".

Hier onder zal ik van voor naar achter de fiets langslopen en mijn keuzes toelichten. In een week of twee ongeveer is alles door Tim en mijzelf bij elkaar gesprokkeld via Rad15, House Of MTB, diverse webshops en Marktplaats.

Wielen:
- RAD 15 Ozon30 voorzien van Elan naven. Tubeless opgezet. Stevige set wielen voor een leuk budget en gebouwd om de hoek in Nijmegen door Lars.

Banden:
Wolfpack Cross 2.4 voor en Race 2.4 achter. Hier heb ik mezelf niet in verdiept maar blind op advies afgegaan. Ook hiervoor bij Lars aangeklopt en perfect geholpen.

Cockpit:
Spank Oozy 780, 25mm rise gecombineerd met een Spank Spoon stem van 38mm. Ik had bij mijn vorige fiets ook een Spank (Spike) gekocht en vind het op een of andere manier gewoon een tof merk. Dus toen er hier op het forum toevallig ten tijde van de build een setje te koop kwam direct toegehapt. Ergon GA2 Fat als handvatten. Ben begonnen met Ritchey Truegrip WCS maar deze waren te dun voor mijn (relatief grote) handen, zeker na een blessure aan mijn hand.

Vork:
DVO Sapphire D1 34, 140mm. Die had Tim nog liggen en paste mooi bij het frame. Ook hier ontbreekt het mij aan kennis om zelf op de tweedehands markt te gaan struinen dus is dichtbij in goed vertrouwen kopen gewoon fijn. Na de RockShox Yari op mijn Kona alsof ik op een vliegend tapijt zit. Heerlijke vork.

Headset:
Hope. Mooi Engels frame verdient een Hope headset. Rob (House Of MTB) kon dit zeer concurrerend aanbieden bij de koop van het frame.

Bottombracket:
Wheels Manufacturing BSA/30. Beetje wat er beschikbaar was voor acceptabel geld (en volgens de verhalen goed moet zijn).

crank:
Truativ Stylo Eagle 32T. Niet duur maar gewoon een mooie no-nonsense crankset in mijn ogen. En wederom vlot beschikbaar.

Groepset:
SRAM X01 11 speed, voorzien van XX1 ketting via marktplaats op de kop kunnen tikken. Heir zit niet een diepere gedachte achter. Het was wachten tot er iets voor een leuke prijs beschikbaar kwam. Mijn geluk dat Tim als een sniper Marktplaats in de gaten heeft gehouden voor mij. Groepset was echt vrijwel ongebruikt bleek bij aankomst. Had van mij ook Shimano mogen zijn maar het "snappy" gevoel van Sram is mooi meegenomen.

Remmen:
Magura MT Trail 180/180 en voorzien van matchmakers. Mooie remset (laten we eerlijk zijn, die 4 pots remklauwen zijn gewoon vet!) voor een zeer schappelijke prijs. Daarnaast heeft mijn tweelingbroer al jarenlang erg goede ervaringen met zijn Magura remset. Ondertussen de voorrem wel voorzien van wat meer happige blokken.

Pedalen:
DMR Versa. Dit is wellicht een controversiële keuze maar ik wil kunnen switchen tussen flats en klikpedalen zonder gedoe. Dit is gewoon een echte flatpedal met een SPD systeem aan de andere kant. In zilver. Net iets frisser dan zwart.

Zadel en dropper:
Fabric Scoop. Deze had ik nog over van een oude racefiets. Fijn zadel voor leuk geld. V.w.b. dropper ben ik voor een One Up V2 in 210mm gegaan. Deze kon ook weer leuk geleverd worden door House Of MTB bij het frame. One Uop remote erbij. Hier heb ik nog zitten twijfelen over een PNW dropper maar lees gewoon veel goede verhalen over One Up. Daarnaast fijn idee om het bij het frame als een soort package deal te kunnen kopen.

Ik besef mij dat dit een onmogelijk lang verhaal is geworden. Excuses daarvoor.

Wat foto's:
Het frame in het gras en de klaver (had ik al gezegd dat ie oranje is?):
Afbeelding

Totaalplaatje (eerste keer dat het mij gelukt is een MTB tegen een takje (halve boom) af te steunen:
Afbeelding
Afbeelding

De pedalen:
Afbeelding

Remmen:
Afbeelding

Wieltje in het zonnetje:
Afbeelding

Insta-stijl totaalplaatje van de losse onderdeeltjes (maar dan k*t):
Afbeelding

Dank aan:
Tim voor alle advies en hulp (en ongeveer 90% van het bouwen :tong )
Rob van House Of MTB. Fijne communicatie, goede hulp. Erg prettig.

De fiets bevalt super! Behoorlijk vergevingsgezind. De remmen zijn met de nieuwe (performance) blokjes meer dan voldoende en hebben daarnaast een fijne ergonomie. 29" rolt echt wel even wat makkelijker door dan de 27.5 met Schwalbe NobbyNic's waarvan de Kona voorzien was. Sram X01 is superdirect en heeft vanaf monteren nog niet misgeschakeld.

En bovenal: Ik vind hem MOOI!! Geen poespas, gewoon een dikke degelijke fiets die nog lang mee mag gaan :-q
Laatst gewijzigd door Bouke op wo 1 juni 2022, 15:28, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Mag ik dan de 1e zijn?
Wat een geweldig goed gelukte fiets is dat geworden. :-q

En dat in een tijd van schaarste, en IRL nog mooier.

Die Forummer van de clockwork heet hier Makkelijk, de forummer van de Spank dr. Bunhead en de frame besprekingen bij het diner in Harz met HdB *edit en de kona van tinneman
Laatst gewijzigd door Dutch op di 4 januari 2022, 23:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
KevinBel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1800
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 23:15
Mijn mountainbike: Cotic Rocket 2017 Gen2 & Stanton Slackline 4130 Gen3

De enige echte kleur voor een Orange; Oranje :winkie: :-q
Mooi fietsje! Fijn dat Tim je heeft geholpen in de keuze en bouw. 8)
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5572
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Bouke schreef: di 4 januari 2022, 22:47 En bovenal: Ik vind hem MOOI!!
Ik ook! :bier:

Lang verhaal maar leest lekker weg, je enthousiasme is aanstekelijk. :-q
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 660
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Da’s een mooie. En ook top afgemonteerd :-q
Veel plezier er van!
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Hij is heel gaaf geworden!!!! :-q :-q :-q :bier: :kiss:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mooie fiets.
HT, staal, goeie kleur :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Superdik ding. Orange is sowieso al gaaf en staal is altijd +1. Afmontage is ook gewoon helemaal op orde. Alleen je tekst qua banden klopt niet. Ik vroeg me al af waarom je een race voor en cross achter zou doen, maar die zitten dus wel gewoon goed om.
Nu moet je wel oppassen dat je niet elk weekend met Tim mee moet naar Horstel of Witten want aan de fiets ligt het niet. :-q
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Michielemans
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: za 13 juni 2015, 19:52
Mijn mountainbike: Orbea Laufey H10

Prachtfiets zeg! Heel veel plezier ermee!
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Klitse schreef: di 4 januari 2022, 23:57 Nu moet je wel oppassen dat je niet elk weekend met Tim mee moet naar Horstel of Witten want aan de fiets ligt het niet. :-q
Bouke zij al, de reden van niet fietsen dat komt vanzelf ter sprake :lol:

Nou bij deze, gaat Uw gang TS.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2462
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Oranje Engels staal altijd goed

En de clockwork de klassieker. Mooie Bike netjes afgemonteerd daar ga je veel Plezier mee hebben. :-q

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Dennis17e
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 437
Lid geworden op: wo 8 december 2021, 10:35
Mijn mountainbike: Propain Hugene & RAAW Madonna

Lekker uitgebreid verhaal en een mooie fiets :-q
Nukeproof Scout 290 | Propain Hugene | RAAW Madonna V2.2 | Forbidden Druid |

#TeamOnbenul
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Mooi mooi. Zo’n P7 blijft gaaf! Orange blijft ook een tof merk (al ben ik bevooroordeeld). Alleen is het verbazingwekkend dat een merk dat zulke toffe HT’s maakt, zulke lelijke FS’ers maakt.
“Old, not obsolete”
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Dat is wel een hele dikke sinaasappel :-q
Gebruikersavatar
Bouke
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 16 oktober 2020, 11:32
Mijn mountainbike: Orange P7

Bedankt voor de enthousiaste reacties :-D
Klitse schreef: di 4 januari 2022, 23:57 Nu moet je wel oppassen dat je niet elk weekend met Tim mee moet naar Horstel of Witten want aan de fiets ligt het niet. :-q
Nou dat is een behoorlijk stapje voorbij mijn kunnen :lol: Ik kan af en toe in NL lekker achter hem aan harken :winkie:
Dutch schreef: wo 5 januari 2022, 00:04 Bouke zij al, de reden van niet fietsen dat komt vanzelf ter sprake :lol:

Nou bij deze, gaat Uw gang TS.
Komt ie: Mijn laatste (echte) rit op de Kona heb ik mezelf er aan herinnerd dat er aan mijn techniek nog wat bij te schaven valt. Dropje veel te lomp benaderd (stelde echt niks voor eigenlijk.. Maar dalende massa wil wel gaan :bier: ). Gevolg: Hersenschudding (helm gescheurd) links bont en blauw, een gedeukt ego en een pink die zijn eigen leven ging leiden (pees afgescheurd met wat bot).

Afbeelding

But first let me take a selfie :-{
Afbeelding
https://www.youtube.com/watch?v=kdemFfbS5H0

Al met al een goede wake-up call dat er altijd gevaar op de loer ligt. Ik probeer zoveel mogelijk te leren van Tim door in afdalingen zijn lijnen te volgen en ook feedback te vragen. De rest van mijn fietsvrienden zijn volle bak afgetrainde XC-gasten op lichte fietsjes. Daarbij loop ik juist bij het klimwerk ver achterop maar kan ik in de afdalingen lekker meekomen. Ik voel me soms (onterecht) wat bezwaard dat mensen boven steeds moeten wachten op mij :tong

Uiteindelijk hoef ik ook niet snel te zijn ofzo maar ik wil er nog wel wat meer van gaan genieten. Zodoende zou ik een clinic bij MTBFlow gaan doen in november maar die werd helaas door weinig aanmeldingen en bagger slecht weer afgelast. Maar die komt dit jaar nog wel. Beetje werken aan de basishouding en dergelijke. Een soort nulpunt neerzetten waar vanuit ik verder kan ontwikkelen. De routes in Nijmegen liggen om de hoek dus ik zal ook nog wel een privélesje of twee erbij pakken denk ik. Lijkt me een goede investering.

En daarnaast gewoon aan de conditie werken. Korte wisselende inspanningen (hoogtemeters) zijn nog (te) zwaar.
Marco79 schreef: wo 5 januari 2022, 01:30 Alleen is het verbazingwekkend dat een merk dat zulke toffe HT’s maakt, zulke lelijke FS’ers maakt.
Bizar he?!?! Hoewel ik er ergens het bijna mooi van lelijkheid begin te vinden :roll: Moet ik wel in een jaren 80/90 vibe zitten :winkie:
Plaats reactie