Het droogde vandaag al aardig op en ik heb de shakedown rit op the Prize gemaakt. En voor de verandering de camera meegenomen en jawel, ook daadwerkelijk gebruikt. Advies van de forum Pro fotograaf Mark is simpel zat: neerzetten met tak voor een rustige achtergrond. Check
Eerste indrukken: Voel me vanaf de eerste meters echt meteen helemaal senang op de bike. Past me als een maatpak, (ehh dat is het ook
) Zitpositie maken lukt me de laatste jaren wel aardig, en deze is iets relaxter en ontspannener dan de Santa Cruz hiervoor. Stack wat hoger, iets kortere ETT bij gelijke reach. Ook het rijgedrag is meer planted en stabiel, slacker en langer is hij ook. Paste mij vandaag ook wel, ben toch een beetje aan het revalidaeren. Maar echt langzaam technisch draaien op de vierkante meter tussen de bloembakken doet hij ook super, standover is riant en dat helpt.
En O boy, wat is bospaadjes rijden op een fijne stalen hardtail toch ontzettend lekker. Dit is voor mij toch ook een van de essentiele belevingen van MTBen in Nederland. De feedback van de ondergrond door de trappers, zadel en stuur is direct, maar gecontroleerd. En aanzetten is gaan, snelheid komt als vanzelf. En ondanks de stijve carbon wielen is hij echt heerlijk comfortabel (voor een hardtail). En ik heb ook nog een tiende of 2 bandendruk om mee te spelen want de kersverse tubeless set-up is nog ietsje hoger ingezet.
Wat ging er goed? Set-up van de AXS is echt 5 minuten werk. Monteren, ketting leggen, B-schroef instellen met tooltje, en de eindstoppen stonden al goed van de vorige bike. En letterlijk met 3 tikjes op de fijnafstelling is hij spot on. En de Hope remmen zijn als altijd meteen goed uit de doos. Leidingen inkorten is same-same, en de leiding voering door Project12 is voorbeeldig, top Michiel. De ergonomie van de hendels is wel iets anders. Of ze meer power hebben kom ik in Drenthe niet achter, heb geen power nodig. Wel is het profiel vlakker en ik zag dat die dichtbij de AXS unit kan geraken, maar hoeft niet.
Nog wensen? een mooie chainstay protector, evt transparant. Een andere kleur crankbout, het rood is net de verkeerde tint. En toch ook een 60mm stuurpen proberen voor iets meer druk op de voorkant. Maar dat is wel wat voorbarig want nog geen serieuze bocht gezien vandaag. Volgende rit ga ik Rolde doen, ook dichtbij en met een paar mooie singletrack stukjes er in.
Enjoy!!