Big Bruh

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1457
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Mocht je vanwege de lijnen geen bidon houder willen dan kun je nog voor een Fabric bidon gaan. Dan komen er enkel twee nokjes op je frame waar de bidon op klikt.

https://fabric.cc/products/hydration/ca ... tle-600ml/
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16807
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Die Fabric heb ik toevallig op mijn gravelbike, ben daar al een (van de twee) bidon mee verloren...
Van wat ik zo hoor zitten de Fidlock bidons wat beter vast, en die zijn nu in de aanbieding bij B-D:
https://www.bike-discount.de/en/fidlock ... gK8SvD_BwE
(in verschillende maten).

Het is wel een vet fietsje geworden :-q
En omdat-ie zo totaal anders is dan de Canyon mooi om lekker af te kunnen wisselen. Ik vind dat wel wat hebben, bij het ontbijt bedenken waar en op welke fiets je vandaag gaat rijden :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3164
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

@Mark Bedankt voor de tip van Fabric. Dat is op zich wel een mooie oplossing om niet echt een bidonhouder te monteren.
Lees alleen wat verschillende ervaringen erover (o.a. hier op het forum) waarbij sommigen toch de voorkeur aan het Fidlock systeem geven en op zich is dat ook nog wel redelijk minimalistisch. Maar ook daar lees je wel verschillende ervaringen over zowel positief al negatief.
kermit schreef: do 21 juli 2022, 10:39 Het is wel een vet fietsje geworden :-q
En omdat-ie zo totaal anders is dan de Canyon mooi om lekker af te kunnen wisselen. Ik vind dat wel wat hebben, bij het ontbijt bedenken waar en op welke fiets je vandaag gaat rijden :)
Het was en is ook de bedoeling geweest met het zoeken naar een andere fiets die wel totaal verschillend is van de Canyon. En dat is deze zekers geworden. Zowel kwa uitstraling als rijgedrag. Ik ben er zeer content mee.
Enig nadeel, het bedenken tijdens het ontbijt duurt wel wat langer om te bepalen welke fiets er uit de schuur gehaald gaat worden. Meestal vloeit de bedenktijd ook over naar het ochtendkoffie-momentje. :bier:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16807
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Prima insteek, relaxed is goed ;-)
Ik ben geen ochtendfietser dus bij mij kan het ook weleens wat langer duren dan het ontbijt.

Wat betreft die Fabric bidons, bij mij stuiterde er een af toen ik met redelijke vaart een hobbelig bochtje nam. Helaas draaide ik net een bruggetje op en ging de bidon over de rand :D
Achteraf is het lastig met zekerheid te zeggen of ik misschien de bidon niet perfect terug had "geklikt" op de nokjes, dat zou best kunnen. Het was iig de enige keer dat er een los kwam. Je moet wel een beetje opletten bij het terugzetten, misschien wat lastiger in het terrein dan op straat.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3164
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

kermit schreef: do 21 juli 2022, 15:49 Prima insteek, relaxed is goed ;-)
Ik ben geen ochtendfietser dus bij mij kan het ook weleens wat langer duren dan het ontbijt.
Je weet niet hoe lang bij ons die koffiemomentjes zijn... al hoewel.. we hebben destijds toch ook aardig "lang" bij jullie koffie gedronken terwijl ik alleen maar even de velgen kwam afgeven :bier:

Maar de keuze voor aankomend weekend was snel gemaakt, Canyons gaan gewoon mee naar Belgie.
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Met het Fidlock systeem blijft je bidon echt wel op zijn plek zitten. Ik gebruik ‘m ook op mijn stalen singlespeed. Enige dingetje is soms het terugplaatsen van de bidon. Met een cage prop je de bidon er zo in, met Fidlock moet je ff je moment kiezen dat je ‘m gebruikt, het terugplaatsen is dan minder intuïtief, wat wat lastig is op de rooty sections.
“Old, not obsolete”
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3164
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Afbeelding

Maak nog steeds af en toe mijn rondjes op de gele rakker.
En aangezien het afgelopen week mooi herfstweer was, maar een paar plaatjes gemaakt in het bos.

Afbeelding
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2464
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Mooie bike, mooie plaatjes :-q

Goeie kleur sowieso, maar in deze setting zeker.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3164
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Kapitein Iglo schreef: do 24 februari 2022, 12:21 Dit kan in natuurlijk nooit inhalen op Den Treek. Veels te bruh-d, kom ik nooit langs!
Gisteren op Den Treek geweest en de hele tijd achterom gekeken maar ik heb je niet gezien. :bier:

Trouwens, die WTB Bridger banden rollen verrassend licht eigenlijk in het terrein (en op asfalt ook, voor zover je van licht rollen kan spreken op asfalt met 3.0 banden). Alle persoonlijke sectietijden van Den Treek gisteren verbeterd. Straks wordt dit nog mijn "racefiets" in plaats van de Canyon.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3164
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Meegs schreef: do 3 november 2022, 12:29 Afbeelding
Zoals op de foto te zien is, zijn de leidingen nog redelijk te lang.
Afgelopen weekend, met het mooie lenteweer hier maar eens mee aan de slag gegaan.

De remmen gingen redelijk makkelijk. Nieuw pinnetje en olijf in de leiding en weer vullen met remvloeistof. Ik vind de Shimano remmen hier wel redelijk makkelijk in. Al heb ik geen ervaring met andere merken eigenlijk.

De versnelling is een iets ander verhaal geworden :(( Met het losmaken van de kabels, ben ik achteraf gezien, vergeten om de versnelling naar het kleinste kransje achter te zetten. Versnelling stond ergens in het midden en na de buitenkabel te hebben ingekort op de juiste lengte wilde ik de binnenkabel weer vast maken (deze nog niet ingekort). Dit ging niet geheel volgens plan en ik probeerde handmatig de derailleur naar het grootste blad achter te duwen nadat ik de shifter knop had in gedrukt. Uiteindelijk voelde ik een harde "plop" in de hendel en sindsdien klikt de shifter niet meer als ik schakel.
Daarnaast kan ik nu nog maar 3 versnellingen kiezen in plaats van alle 11.
Het begon al donker te worden, dus de boel maar vast geknopt en de fiets weer in de schuur gehangen en op de bank youtube filmpjes gaan kijken wat ik nou niet goed deed. Zodoende kwam ik erachter dat je de versnelling naar het kleinste kransje achter moest doen.

Hoop dat ik nu niet mijn shifter heb verprutst.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Als ik het goed begrijp, is het zó gegaan?:
- voor het losmaken van de binnenkabel, stond je versnelling op 6 van 11
- je maakt de binnenkabel los van je derailleur waarbij de derailleur dus naar het kleinste kransje gaat terwijl de shifter op 6 blijft staan
- je trekt de binnenkabel een eindje terug, kort de buitenkabel in, schuift de binnenkabel weer terug
- binnenkabel maak je vast terwijl de derailleur op 11=kleinste kransje staat en shifter op 6
- je schakelt maar je shifter kan dus maar 5 stops schakelen
Moest je meteen al bij de eerste stop kracht zetten of pas op het moment dat je shifter de werkelijk laatste stop (11) bereikte?
En gebruikte je toen veel kracht?
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3164
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Jan Willem schreef: do 7 maart 2024, 17:07 Als ik het goed begrijp, is het zó gegaan?:
- voor het losmaken van de binnenkabel, stond je versnelling op 6 van 11
- je maakt de binnenkabel los van je derailleur waarbij de derailleur dus naar het kleinste kransje gaat terwijl de shifter op 6 blijft staan
- je trekt de binnenkabel een eindje terug, kort de buitenkabel in, schuift de binnenkabel weer terug
- binnenkabel maak je vast terwijl de derailleur op 11=kleinste kransje staat en shifter op 6
- je schakelt maar je shifter kan dus maar 5 stops schakelen
Moest je meteen al bij de eerste stop kracht zetten of pas op het moment dat je shifter de werkelijk laatste stop (11) bereikte?
En gebruikte je toen veel kracht?
Yup, zo ging het inderdaad wel redelijk.

Moest bij de laatste mogelijke shift al wat kracht uitzetten. En ja, eigenwijs als ik ben, denk ik altijd, brute kracht overwint alles (niet voor niks popeye als avatar :tong ) dus inderdaad "brute kracht" gebruikt en toen plopte er iets en ging schakelen met de shifter niet lekker meer. En dan kwam ik ergens tot de 9 van de 12..
Nog wel het schroefje in de shifter eruit gehaald om iets te kunnen zien intern in de shifter, maar het begon al schemerig te worden en ik heb ook niet de beste ogen meer, dus kon ik weinig zien.

Ondertussen ook enorm zitten klooien met de hoog/laag schroeven, terwijl je daar niet eens aan hoeft te komen als je het op de juiste manier doet :roll:

Oh ja, ik zei 11.. maar even teruglezend heb ik er blijkbaar dus 12 :lol:
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Misschien een open deur;
- kabel bij derailleur losmaken terwijl derailleur (en waarschijnlijk dan ook je shifter?) op kleinste krans staat
- shifter terugschakelen naar standje 'kleinste krans'
- kabel stelwartel bij shifter ongeveer naar gemiddeld draaien, en dan nog paar klikjes losser
- check of (alle delen van-) buitenkabel goed in alle hulsjes zit
- binnenkabel beetje aantrekken tot die handmatig redelijk aangetrokken is
- binnenkabel vastzetten
Testen.
Benieuwd naar het resultaat.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3164
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Jan Willem schreef: do 7 maart 2024, 17:34 Misschien een open deur;
- kabel bij derailleur losmaken terwijl derailleur (en waarschijnlijk dan ook je shifter?) op kleinste krans staat
- shifter terugschakelen naar standje 'kleinste krans'
- kabel stelwartel bij shifter ongeveer naar gemiddeld draaien, en dan nog paar klikjes losser
- check of (alle delen van-) buitenkabel goed in alle hulsjes zit
- binnenkabel beetje aantrekken tot die handmatig redelijk aangetrokken is
- binnenkabel vastzetten
Testen.
Benieuwd naar het resultaat.
Afgelopen weekend hier weer mee verder gegaan.
Versnelling naar kleinste krans gedaan. Daarna de kabel losgemaakt bij derailleur en uiteindelijk toch nog de shifter zelf open moeten maken.
Ik had namelijk al het idee dat ik deze te ver had doorgeklikt met mijn "brute kracht".
Had nog nooit een shifter van binnen gezien. Zag er indrukwekkend uit. Zag inderdaad dat het mechanisme te ver was doorgedraaid. Met beleid dit keer, de kabel weer rustig terug gevoerd tot de juiste positie. Nu is de binnenkabel ook te vervangen, mocht dat nodig zijn.

Stelwartel (nooit geweten dat die zo heet) weer terug gedraaid. Kabel weer vast gezet in de shifter en alles (met beleid) goed aangedrukt en aangetrokken zodat ik de kabel bij de derailleur weer kon vastmaken.
Daarna het hele riedeltje afgegaan om de versnellingen goed afgesteld te krijgen.
Moest hier en daar wat kleine aanpassingen doen. Maar het werkt nu weer naar behoren.
Zal binnenkort een fotootje maken van de iets nettere cockpit.

Uiteindelijk wel blij met het resultaat 8)
Plaats reactie