Big Bruh

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2465
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Dooddoener maar veel hangt af van hoe en wat je rijdt.

Ik rijd RRon 3.0 voor en achter, en zomers wissel ik achter naar een G-one 2.8 die rolt echt super en heeft droog echt meer dan genoeg grip. Ik kan hier in Drenthe laag gaan in de druk, onder 10 psi. Maar op de UHR had ik wel eens een burp en dus toch 1-2 psi meer nodig, zeg een tiende bar. En dat is best veel op deze waardes.

Voor de volledigheid, mijn velgen zijn 42mm en 45mm intern en alle 2.8-3.0 banden die ik heb staan er meer dan prima op. Ik heb ook 29x2.8-3.0 op 30mm interne velgen, wat Specialized 6Fattie ook deed. Mijn ervaring is dat de flinke winst wordt geboekt door naar de 40mm+ velgen te gaan. Het verschil tussen mijn 42 en 45mm interne sets is niet uit te lezen op mijn metertje, stuk minder dan 1 psi.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1463
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Het hangt ervan af of Strava je doel is of een lekker toertje. Ik heb op de 29er inmiddels 29x3 WTB Rangers. En ben inmiddels in bezit van 2 Bridgers. Ik kan er wel vrolijk van worden van de Wtb bandjes.
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

Ook in 27.5x3.0 en 29x2.6 bevallen die Rangers me prima. Fijne band.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3164
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Ik ben niet zo'n drukte-maker (pun intended) als het gaat om met de juist afgestelde druk te rijden.
Ik voel met de duimen, en pomp dan een beetje bij als ik denk dat het nodig is. Geen idee hoeveel druk ik bijvoorbeeld in de Canyon's rij. :-q (die hebben 30mm interne velgen (tenminste dat staat erop, nooit nagemeten).
Begrijp me niet verkeerd, ik vind alle opmerkingen over de hoogte (of laagte) van de druk goed om te lezen en welke wielvlechter ik zou moeten kiezen (al hoewel ik me niet ga mengen in de "fittie" tussen JW en Kermit :bier: :tong )

Ik ga deze wielen wel gelijk tubeless maken om niet nog meer gewicht eraan toe te voegen.

Na aanleiding van de opmerking van Jan, ben ik nog gaan zoeken gisteravond naar bredere velgen in 27.5"... maar veel breder dan 40 mm heb ik niet kunnen vinden. Ik heb DT Swiss velgen gezien, Chromag (maar die wegen ook een ton :o ) en WTB's.
Dus mocht iemand een tip hebben van velgen met 28 gaatjes en een interne breedte van 45 mm of 50 mm dan lees ik het hier graag :-q
Hetzelfde geldt voor de banden eigenlijk. Tot nu toe heb ik dan de Bridgers kunnen vinden in 3.0 uitvoering. Oorspronkelijk had ik de Teravail Coronado op de wensenlijst staan (in de tanwall-uitvoering). Daarnaast heb ik nog Maxxis Minions in een 3.0 uitvoering gevonden, maar die hebben mij een te grof profiel voor mijn beoogde toerritjes hier op de UHR.
Dus geen Nobby Nic's, geen Rocket Ron's, geen Onza's.. die kan ik alleen maar vinden in 2.8. En tja, ik wil eigenlijk alleen 3.0. Onder het motto: Go big or go home :bier:

Eens kijken of er vandaag wat bezorgd gaat worden.
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

Meegs schreef: vr 4 maart 2022, 09:58
Na aanleiding van de opmerking van Jan, ben ik nog gaan zoeken gisteravond naar bredere velgen in 27.5"... maar veel breder dan 40 mm heb ik niet kunnen vinden. Ik heb DT Swiss velgen gezien, Chromag (maar die wegen ook een ton :o ) en WTB's.
Dus mocht iemand een tip hebben van velgen met 28 gaatjes en een interne breedte van 45 mm of 50 mm dan lees ik het hier graag :-q
'k Denk dat die 28 spaken het best lastig maakt, een ARC45 met 45mm intern kom ik met even zoeken wel tegen in 32 spaaks, net als een Stans' Hugo met 52mm interne breedte. WTB is er ook nog met een Scraper i45. Maar misschien bestaan ze wel gewoon voor 28 spaken?

Zelf bewust bij de 39mm intern van Velocity gebleven omdat daar in nood ook nog een stuk smallere banden op zouden kunnen bij een eventuele kapotte band tijdens een buitenlandse bikepacking trip. Maar als je die gekke plannen niet hebt zou je best verder de breedte in kunnen.

Misschien is er in carbon nog wat te verkrijgen?

Qua banden in 27.5x3.0 vind ik trouwens Vittoria Bomboloni ook best fijn. Ben ook wel benieuwd naar Fat B Nimble van Panaracer, maar daar nog niet mee gereden.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nu is een getalletje op een band natuurlijk maar een indicatie, ik heb vaak genoeg een 2.25 in handen gehad die net zo breed was als een 2.4 van een ander merk. Dat zal met 2.8/3.0 niet anders zijn denk ik.

En de velgbreedtje, ik denk niet dat je ineens een totaal anders rijdende fiets gaat krijgen met een paar millimeter meer velg.
Op mijn e-mtb liggen de 2.8 banden op 35mm inwendige velgen en ik heb niet het idee breder te moeten hebben. Ze vallen naar mijn idee mooi. Aan de andere kant weet ik natuurlijk niet wat ik mis :wink: :D
Maar ik ben niet iemand die de ondergrens van bandenspanning opzoekt, die keren dat ik dat wel deed vond ik het rijgevoel er niet prettiger op worden.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3164
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

kermit schreef: vr 4 maart 2022, 10:46
En de velgbreedtje, ik denk niet dat je ineens een totaal anders rijdende fiets gaat krijgen met een paar millimeter meer velg.
Op mijn e-mtb liggen de 2.8 banden op 35mm inwendige velgen en ik heb niet het idee breder te moeten hebben. Ze vallen naar mijn idee mooi. Aan de andere kant weet ik natuurlijk niet wat ik mis :wink: :D
Maar ik ben niet iemand die de ondergrens van bandenspanning opzoekt, die keren dat ik dat wel deed vond ik het rijgevoel er niet prettiger op worden.
Zo zit ik er ook in hoor. Dus ik blijf gewoon bij je naven en de 28 gaatjes. :-q (vooral ook omdat de velgen al zijn gekocht en verzonden)

Maar ik vind het wel goed om te lezen welke meningen anderen zijn toegedaan.

Nog even terugkomend op de keuze tussen 12 speed of 11 speed, wellicht koop ik de Shimano body voor 11-speed erbij.
Mijn moeke zei altijd: van ruilen, komt huilen
En daar had ze nog gelijk in toen ik een keer mijn knikkers ruilde voor een speelgoedauto.
Gelukkig krijg je dan weer snel nieuwe knikkers als je het op een huilen zet :wink:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Probeer eens of dat met freewheelbody's net zo werkt ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als een 2.5 prima op een 30mm velg kan, waarom zou een 3.0 dan 50mm nodig hebben?
Als de band 12mm breder wordt, moet de velg dan 20mm breder?
Zo'n brede velg wordt een stuk zwaarder, of een stuk kwetsbaarder.
Ik heb Hugos gehad, naar zou nu denk ik iets van 40mm kiezen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3164
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Stuurpen is binnen:

Afbeelding
Afbeelding

En ook nog zwarte headset spacers, maar das niet zo flitsend :bier:
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2465
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Die stuurpen is de shizzle :-q
Fourteen schreef: vr 4 maart 2022, 10:22 Qua banden in 27.5x3.0 vind ik trouwens Vittoria Bomboloni ook best fijn. Ben ook wel benieuwd naar Fat B Nimble van Panaracer, maar daar nog niet mee gereden.
Ik heb een set Bomboloni’s omgelegd maar nog niet veel ervaring mee. Eerste indruk, ze lopen niet zo licht als de Rocket Rons en hebben steviger zijwangen. Ik ga het nog zien.

Ik heb wel ervaring met Fat B Nimble maar in 29*3.0 en dat is duaal. De band loopt licht en heeft grip genoeg. Maar op de lage drukken die het beste werken scheurden de zijwangen van de achterband net boven de hieldraad. En hoge redrukken is niet het plan bij de plus banden, heeft geen zin. Dat was wel even geleden, die banden waren erg licht met 840 gr of zo. Kan zijn dat ze ze intussen versterkt hebben.
Ik heb ze vervangen door WTB Rangers in 29*3.0, zwaarder en steviger, en die Bike rijdt daarop echt beter.

Oh ja, niet alles waar 3.0 op staat is breder als banden waar 2.8 op staat, YMMV.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ik heb nog een set Panaracer fat nimbles liggen. (27.5x3.5 maar vallen als een ruime 3.0) Dus mocht je zo'n gekkie zijn die een hekel heeft aan trage zware banden, dan hoor ik het wel.

:D
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

Heckler40 schreef: vr 4 maart 2022, 19:48
Ik heb een set Bomboloni’s omgelegd maar nog niet veel ervaring mee. Eerste indruk, ze lopen niet zo licht als de Rocket Rons en hebben steviger zijwangen. Ik ga het nog zien.
Fijn dat die RoRo's zo licht lopen, daar heb ik ook nog een nieuwe van liggen.
Heckler40 schreef: vr 4 maart 2022, 19:48
[...]Maar op de lage drukken die het beste werken scheurden de zijwangen van de achterband net boven de hieldraad. En hoge redrukken is niet het plan bij de plus banden, heeft geen zin. [...]
Mijn bandendrukken liggen met bikepacking tassen sowieso al wat hoger, misschien dat ik het gewoon maar eens moet proberen. Maar ach, met de mindere populariteit van de 27.5x3.0 bandenmaat zorg ik dat ik genoeg op voorraad heb ;)
maverick76 schreef: vr 4 maart 2022, 20:26 Ik heb nog een set Panaracer fat nimbles liggen. (27.5x3.5 maar vallen als een ruime 3.0) Dus mocht je zo'n gekkie zijn die een hekel heeft aan trage zware banden, dan hoor ik het wel.

:D
Mocht je ze kwijt willen, ben ik wel benieuwd naar de prijs in een PB'tje :-q
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3164
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Het is al een klein tijdje stil hier, maar achter de schermen wordt druk gezocht naar de benodigde onderdelen voor het opbouwen.

Ik zit wel met een vraag, hoe bepaal je vooraf of een zadelpen setback zou moeten hebben? Ik wil er gewoon een vaste zadelpen in zetten (30.9 is de maat).
Niet dat ik deze zou kopen, maar deze zadelpen is er in verschillende offsets zoals ze het zelf noemen.
https://www.bikester.nl/humpert-ergotec ... cgid=37103
0, 10, 20 of 30 mm offset. Maar ik heb geen idee hoe ik dat kan bepalen.
Is er een site ergens waar ik bijvoorbeeld mijn maten en die van de fiets in kan zetten? Gewoon om een globale indicatie te krijgen.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Ik ga er altijd van uit dat als je een set-back zadelpen nodig hebt klopt de framemaat niet bij je lichaam. Of bv bij korte benen en lang bovenlichaam, dan kan ik me er iets bij voorstellen.
"This species has amused itself to death"
Plaats reactie