Specialized Levo SL - was in Noorwegen p.8

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Veel plezier alvast :-q :-q ik kijk uit naar je verslag.

Ik ben ook benieuwd of je daar met deze lichte versie net zo goed uit de voeten kunt als met je Merida. Gaat natuurlijk lukken, maar ik was afgelopen najaar in de Dordogne toch af en toe wel blij met mijn max Bosch power ( in E-mtb modus). Vooral op technisch lastige klimmetjes, waar ik met minder waarschijnlijk niet omhoog was gekomen.....aan de andere kant: 23kg is wel een hele tank als je er wel plotseling af moet en/of een stuk moet duwen/tillen.
Leuke test in de luxe positie dat je ook nog een zwaarder broertje thuis hebt staan en je uiteindelijk kunt kiezen ( of niet natuurlijk? :winkie: )
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Gaaf hoor!

Toen ik dit las (zonet) en de foto's zag moest ik meteen denken aan de MTB variant van m'n Orbea Gain. Mooie onopvallende ondersteuning. Even de thread doorzocht op Mahle en een hit. Die Orbea heeft de X35 motor en er is een nieuwe variant daarvan, de X20. Echter zie ik nergens iets over een middenmotor. Ik zal vast iets gemist hebben.
https://www.mahle.com/en/products-and-s ... ty/e-bike/
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik denk dat dit motortje niet als Mahle gebrandmerkt is. Het is ontwikkeld door Specialized in samenwerking met Mahle en zal wel niet buiten Specialized gebruikt worden.
Grappig, heb even de companygeschiedenis bekeken. Ik kende de naam Mahle namelijk al veel langer maar dan als producent van zuigers voor verbrandingsmotoren maar het gaat inderdaad om hetzelfde bedrijf.

@Monkey, dat gewicht is bij die dikke e-mtb's bij duwen (en tillen... :o ) inderdaad duidelijk aanwezig. En die walk-assist is maar heel beperkt van nut in mijn ervaring. Want als je van de fiets moet is het serieus pittig terrein, steil omhoog en meestal met grove keien of wortels. En dan rolt het fietsje ineens toch wat minder makkelijk als bij de demonstratie van de walk-assist op de -virtuele- winkelvloer :D

Bij Shimano geldt dan ook nog dat de motor een vast toerental heeft bij de walk-assist, als de fiets in een lichte versnelling staat komt-ie bijna niet vooruit. Tijdens mijn eerste Alpenweek wist ik dat nog niet en ik dacht dat de w-a kapot was... heb me de tering geduwd op de laatste honderden meters voor de top van een col.
Onhandig, want als je van de fiets moet staat hij feitelijk altijd in een licht verzetje. Dan moet je eerst nog het achterwiel van de grond tillen en zwaarder schakelen om de w-a te kunnen gebruiken. En als je dan op een stuk komt wat weer fietsbaar is nog een keer.

Ik weet niet of alle walk-assists zo werken. Er zit er wel een op de SL maar die heb ik nog niet gebruikt. Misschien binnenkort... :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik kan gewoon schakelen tijdens walk assist. Knopjes vd motor zitten links, dus met rechts kan ik gewoon m'n shifter bedienen. Bij WA draait mijn motor een constant toerental.
Dan klik in net zolang tot de fiets net zo snel of langzaam gaat als ik.
In de bergen, op losse stenen, keien etc.
Werkt best goed.
Zal bij de Specialized ook wel lukken.

Dus ik ben ook benieuwd naar je "light" ervaring.
Maak iig een hoop foto's, ben ook benieuwd naar de omgeving daar.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

kermit schreef: di 24 mei 2022, 09:26 ...

@Monkey, dat gewicht is bij die dikke e-mtb's bij duwen (en tillen... :o ) inderdaad duidelijk aanwezig. En die walk-assist is maar heel beperkt van nut in mijn ervaring. Want als je van de fiets moet is het serieus pittig terrein, steil omhoog en meestal met grove keien of wortels. En dan rolt het fietsje ineens toch wat minder makkelijk als bij de demonstratie van de walk-assist op de -virtuele- winkelvloer :D
...

Ik weet niet of alle walk-assists zo werken. Er zit er wel een op de SL maar die heb ik nog niet gebruikt. Misschien binnenkort... :D

Grappig , toen ik de cube's ging halen was er soort van brugetje gemaakt, redelijk stijl (in mijn ogen) met een trappetje aan weerszijden als soort showcase voor de divers bike's , maar je kon er gewoon overheen lopen om zo een andere view te krijgen van de bike's , de verkoper zette de fiets in walk modus , en je zag af en toe dat de Bosch motor het achterwiel aandreef , niet constant maar lijkt om het moment dat er weerstand wordt gevoeld de motor ging ondersteunen , daarna zelf geprobeerd , en inderdaad als je meer moest duwen , werd er meer ondersteund . Nu heb ik dit nog niet in de praktijk ondervonden , beetje hetzelfde dat je kan zien op de Kiox in hoeverre de Bosch ondersteund ...
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 25 mei 2022, 00:08 Ik kan gewoon schakelen tijdens walk assist. Knopjes vd motor zitten links, dus met rechts kan ik gewoon m'n shifter bedienen. Bij WA draait mijn motor een constant toerental.
Dat kan bij de Shimano ook wel, maar in het terrein waar je af moet stappen met een e-mtb rolt het allemaal niet meer zo smooth. Ik heb de Merida weleens tegen een steile helling met meerdere wortel-opstapjes van 30~40cm hoog achter elkaar op moeten duwen, dan heeft die walk-assist totaal geen zin meer.

Andersom gezegd, zolang de ondergrond een beetje goed rolt heb je die walk-assist niet nodig want dan fiets je er gewoon tegenop :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ha, weer wat geleerd! Had geen clue dat schakelen invloed had op de walk assist.
Vandaar dat de ene keer het beter liep dan de andere...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

kermit schreef: do 26 mei 2022, 12:30
ThaSingleTrackMastah schreef: wo 25 mei 2022, 00:08 Ik kan gewoon schakelen tijdens walk assist. Knopjes vd motor zitten links, dus met rechts kan ik gewoon m'n shifter bedienen. Bij WA draait mijn motor een constant toerental.
Dat kan bij de Shimano ook wel, maar in het terrein waar je af moet stappen met een e-mtb rolt het allemaal niet meer zo smooth. Ik heb de Merida weleens tegen een steile helling met meerdere wortel-opstapjes van 30~40cm hoog achter elkaar op moeten duwen, dan heeft die walk-assist totaal geen zin meer.

Andersom gezegd, zolang de ondergrond een beetje goed rolt heb je die walk-assist niet nodig want dan fiets je er gewoon tegenop :)
Bedenk net dat jij kleiner bent (maar de fiets ongeveer even groot en zwaar), wellicht maakt dat nog verschil?
Ik help het voorwiel net wat makkelijker over die grote obstakels heen?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
sandercl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 342
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 16:55

Jamis Diablo schreef: do 26 mei 2022, 12:34 Ha, weer wat geleerd! Had geen clue dat schakelen invloed had op de walk assist.
Vandaar dat de ene keer het beter liep dan de andere...
Ja en je kan die walk assist ook gebruik om naar een lichter verzet te schakelen. Gewoon voorrem in houden achterwiel op tillen en schakelen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

sandercl schreef: vr 27 mei 2022, 08:42 Ja en je kan die walk assist ook gebruik om naar een lichter verzet te schakelen. Gewoon voorrem in houden achterwiel op tillen en schakelen.
:-q

En de ketting smeren / waxen als je de fiets in de standaard hangt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Johanson
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 313
Lid geworden op: ma 7 september 2020, 21:09

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 27 mei 2022, 22:45 En de ketting smeren / waxen als je de fiets in de standaard hangt.
Zo wordt een ebike wel aantrekkelijk :bier:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nou, hij is weer terug van een weekje Ventoux & Terres Noires. Veel fotomateriaal heb ik (nog?) niet, maar een goede indruk van de fiets in bergachtig terrein natuurlijk wel :)

Dat viel niet tegen. Qua stuur-/rijgedrag kan ik kort zijn, daar kan ik niks negatiefs over zeggen. Fiets voelt heel prettig en neutraal en kan -zoals gewoonlijk- weer veel meer aan dan de piloot.

De ondersteuning in eco is minimaal en eigenlijk alleen geschikt voor het makkelijke klimwerk. Zodra het steiler/technischer wordt ga je al heel snel naar trail en als het echt pittig wordt is turbo prima bruikbaar. Ik ben naarmate de week vorderde steeds meer in trail gaan rijden. De fiets is namelijk wel erg zuinig.
Ter indicatie, een rit met 50km en 1.560hm's die ik grofweg voor 35% in eco en de rest in trail (en een beetje turbo) gereden heb liet nog 25% in de hoofdaccu en 29% in de extender over. Met als extra zekerheid nog een extendertje in de rugzak moet 2.000hm zeker te doen zijn.

Schakelen met 12-speed NX gaat prima, ik merk niet echt verschil met de GX-11 op mijn andere fiets. De Guide R remmen deden het goed, tot het serieuze remwerk begint: dan doen een setje Shimano vierzuigers het toch echt wel beter.
M'n zelfgespaakte wieltjes zijn nog recht en strak, maar met wel met wat krassen en kleine deukjes. Ik was lui geweest en had de latex in de binnenbanden gedaan. Daar kreeg ik spijt van, want op het eerste stuk dalen vanaf de Ventoux reed ik een snakebite... die de latex niet kon dichten. Band eraf, binnenband eruit en doorgesneden en zo de latex alsnog in de buitenband geknikkerd. Gelukkig lukte het (met hulp) om de band te laten afdichten op de velg met de pomp uit de rugzak (Topeak Mountainmorph).

Verder rijden zat er echter nog even niet in, want toen ik het wiel met de cassette naar beneden hield viel de cassette inclusief freewheelbody eraf... :-{ Die trek je sowieso wat makkelijker van de naaf af dan bij een Hope of DT en het gewicht van zo'n NX-50 cassette is blijkbaar genoeg.
De losse body er terug op zetten gaat zonder problemen, maar met de cassette erop bleek dat om mij niet geheel duidelijke redenen veel minder makkelijk te gaan. Uiteindelijk hebben we een dun reepje stof gebruikt om de pallen naar binnen te houden en dan de body op de naaf te schuiven. Reepje stof er tussenuit trekken en voilà! (een draadje garen is nog handiger, maar hadden we niet voorhanden).
Maar dat had wel een aantal pogingen nodig... en uiteraard wat gevloek :oops:

Daarna geen problemen meer gehad, wel nog wat extra latex erbij geknikkerd in het "base camp" :D

Zal nog wat meer plaatjes zoeken later, voor nu deze foto op weg naar de top van de Ventoux. Dat is onverhard nog wat pittiger dan via de weg kan ik je verzekeren ;-)

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5551
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Je moet het ook allemaal maar weten om "a la McGyver" alles weer te kunnen monteren. De Levo heeft zijn echte vuurdoop dus met glans doorstaan. Nu heb je wel een echt luxeprobleem met 2 E's in de schuur die elkaar in principe totaal overlappen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ja, ik had gedacht dat die keuze na deze week makkelijker te maken zou zijn maar eerlijk gezegd blijf ik het moeilijk vinden. De SL is wat lichter dan de Merida en dat heeft ook zo z'n voordelen.
Nu wil ik eerst weer eens op de Merida rijden voor ik een knoop door ga hakken... :oops:
Een Merida die 18kg weegt en 2.000hm's aan kan en de beslissing was een stuk makkelijker geworden :D

Zit privé echter in een drukke periode en sleutelen is dan iets wat al snel naar achteren wordt geschoven op de prioriteitenlijst. Er lijkt echter weer wat meer vrije tijd beschikbaar te komen binnenkort dus dan staat de nieuwe motor onder de Merida schroeven ook op de to-do list.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nog wat plaatjes van vorige week. Zou zo terug willen...
Ik hoop op nog wat plaatjes van anderen waar ik zelf misschien ook op sta.

Daar moeten we heen...
Afbeelding

Al wat dichterbij...
Afbeelding

Dit gedeelte is behoorlijk steil, en de keien zijn groot genoeg om het lastig te maken.
Ben hier een of twee keer kort van de fiets gemoeten.
Afbeelding

De makkelijke manier ;-)
Afbeelding

En we zijn er...
Afbeelding

Na klimmen komt dalen :-)
Afbeelding

Iets verderop reed ik m'n snakebite
Afbeelding

Andere kant op gefotografeerd:
Afbeelding

De dagelijkse briefing over wat ons zo'n beetje te wachten staat :tong
Afbeelding

Een van de vele leuke paadjes die we onder de wielen kregen:
Afbeelding

En tijdens de -enige- rit in de Terres Noires. Helaas regende het de laatste dag zo hard en langdurig dat die rit niet doorgegaan is... :((
Afbeelding

Ondergetekende...
Afbeelding

En dit zijn toch wel de leukere stukjes :)
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie