Specialized Levo SL - was in Noorwegen p.8

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nee, er staat een S op dus dan is het nooit goedkoop ;-)
Hoewel accu's van alle merken best prijzig zijn.

De app is ook in staat het stroomverbruik aan te passen aan een vooraf in gegeven route, dan schroeft-ie automatisch de ondersteuning terug zodat je die rit tot het eind toe stroom hebt. Maar dat vereist een goed routebestand en natuurlijk zit er ook een grens aan. Je kunt een prachtige route van 150km ingeven maar ik vrees dat het dan toch ruimschoots voor de finish stroomloos fietsen wordt :D

Maar de fiets lijkt echt zuinig met prik om te gaan. En omdat hij op vlakke wegen ook zonder hulp goed te trappen is kun je op die manier natuurlijk ook zelf zuinig rijden. Ik denk dat de geplande ritten wel gaan lukken met wat ik heb.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
julie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1278
Lid geworden op: vr 20 januari 2006, 12:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR, Canyon Torque

kermit schreef: ma 25 april 2022, 08:59
Ik vraag me ook af of de light-e-mtb op grote schaal verkocht gaat worden, ik denk het eigenlijk niet. Ik denk dat de "sterke" e-mtb's lichter gaan worden in de toekomst, dus we gaan niet de kant van minder koppel op maar van hetzelfde koppel bij een lager gewicht. Vooral als er een accutechniek beschikbaar komt die kleinere accu's met dezelfde capaciteit mogelijk maakt.
Tot nu is dat niet echt de trend toch? Ik heb het idee dat ze eigenlijk gewoon zwaarder worden met steeds grotere accu's (tot 900 wh). Ok de Canyon spectral met zijn 900 wh accu wordt aangekondigd voor 22,75 kilo maar dan wel in de versie die 11000 euro gaat kosten. Lijkt mij niet voor de gemiddelde biker weggelegd.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

kermit schreef: ma 25 april 2022, 08:59Maar de fiets lijkt echt zuinig met prik om te gaan.
Ik bedenk nu ineens, zou het niet zo zijn dat de Steps motor in jouw Merida gewoon minder zuinig is?
Ik heb vandaag met m'n knaken e-bike ook 47km en 970 hm gereden en slechts 1 vd 5 streepjes gebruikt, ondersteuning van 50% tot maximaal.
(ik heb wel de indruk dat de 2e helft van de accu meter sneller daalt dan de 1e helft. in een duurtest kwam ik op 105km en 2200hm)
julie schreef: ma 25 april 2022, 21:31 Tot nu is dat niet echt de trend toch? Ik heb het idee dat ze eigenlijk gewoon zwaarder worden met steeds grotere accu's (tot 900 wh). Ok de Canyon spectral met zijn 900 wh accu wordt aangekondigd voor 22,75 kilo maar dan wel in de versie die 11000 euro gaat kosten. Lijkt mij niet voor de gemiddelde biker weggelegd.
Ik verwacht aan de kant vd accu techniek grotere sprongen dan aan de kant van gewichtbesparing.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

julie schreef: ma 25 april 2022, 21:31 ...
Tot nu is dat niet echt de trend toch? Ik heb het idee dat ze eigenlijk gewoon zwaarder worden met steeds grotere accu's (tot 900 wh).
Nu nog wel, omdat de range voor veel mensen een hoge prioriteit heeft en de accutechniek (nog) niet principieel anders is dus de enige manier om meer range te halen is een grotere accu.
Maar als er accu's mogelijk worden met grote capaciteit maar half zo zwaar denk ik dat de fietsen lichter gaan worden. Vrijwel niemand heeft een range van 150km in het terrein nodig, dus waarom zou je daar accu's voor maken. Bovendien, hoe lichter die worden hoe makkelijker je een tweede mee kunt nemen voor de echt lange tochten.

Daarnaast zullen de motortjes misschien ook nog iets krimpen en lichter worden, en dan ga je al naar een Levo SL-achtige fiets toe met de prestaties van een full-e-mtb.

Maar vooralsnog moet ik het met 480Wh totaal doen rond de Ventoux :D

@TSTM, ik lees wel dat de huidige Bosch ietsje zuiniger met de stroom om lijkt te springen dan de Shimano EP8. De Steps 8000 zal wel niet zuiniger zijn.
Maar mijn accu's zijn ook niet meer nieuw natuurlijk, hele grove -en naar boven afgeronde- rekensom:
Totaal (bijna) 6.000km : gemiddeld 40~50km per rit = 120~150 keer laden. De accu's worden ongeveer even vaak gebruikt dus elke accu zal zo'n 60~70 keer geladen zijn. Ik bewaar ze in huis en laad pas op voordat ik ga rijden, meestal de dag ervoor.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een goede accu, en ik ga er van uit dat Shimano goede accu's heeft ingekocht, kan toch wel meer dan 70x gebruikt worden zonder capaciteit verlies.
Misschien gaan ze bij jou meer achteruit van het niet gebruiken dan van het wel gebruiken. Je hebt te veel fietsen :lol:

Verder is een range van 150km op het vlakke land misschien maar 50 tot 75km in de Alpen.
En omdat Bosch natuurlijk niet alleen voor NL produceert...
De meeste (alle) fiets accu's zijn gebaseerd op 18650 of 21700 cellen.
Dus met een metalen buitenkant. Dat is lekker degelijk, maar brengt extra gewicht met zich mee.
De nieuwere Li Po accu's zijn gewoon plastic zakjes. Dat scheelt veel in gewicht.
Maar de fietsaccufabrikant moet dan wel iets doen om ze MTB proof te maken. Lekkende lithium accu's zijn niet leuk 🔥
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
S13
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: wo 4 november 2020, 00:06

kermit schreef: vr 22 april 2022, 22:04 Ja, of er eentje weg gaat is een vraag waar ik zelf nog niet helemaal uit ben...
De insteek was van wel, maar ik merk dat ik moeite heb met het idee afstand van de Merida te moeten doen :oops:

Ik ga eerst maar eens een week met de Specialized de bergen in en dan kijken hoe het bevalt. Zes dagtochten op en rond de Mont Ventoux en de Terres Noires bij Digne:

Afbeelding
Ziet er spectaculair uit! Veel overeenkomsten met Ainsa zo lijkt het?
Enne, mooie fiets hoor! :-D
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5580
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Onderweg naar mijn vakantieadres afgelopen vrijdag snel even een reactie getypt maar die is dus niet goed gegaan.

Herkansing:
Zonder twijfel 1 van de mooiste emtb's van dit moment, proficiat met de aanwinst. :bier:

Dat er een markt voor light e-bikes is dat is geen geheim. Heb er zelf ook even over getwijfeld maar het missen van het volledige vermogen die een "normale" heeft was voor mij toch wel de reden om het light boekje te sluiten. Maar dat zal bij iedereen dus ook weer anders zijn en jij hebt nu de luxe om het voor jezelf mooi te vergelijken.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, het ontbreken van een dikke accu, letterlijk en dikke motor doen de lijnen wel goed.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Vandaag Nijmegen paars en blauw gedaan, met wat extra traumapaadjes :tong
Eerst een hele tijd in eco gereden, daarna naar trail (naar schatting ongeveer 45/55% verdeeld). Volgens de app 204Wh gebruikt van de 320Wh van de hoofdaccu, de rit was 48km lang. De range extender had ik wel mee als zekerheidje maar die was dus zeker niet nodig.

Fietsje stuurt echt lekker. Opvallend vind ik dat de voorkant niet makkelijker te liften is dan die van de Merida. Had ik wel een beetje verwacht gezien het gewichtsverschil, zal in de hogere stack van de Merida zitten denk ik. De achtervorklengte verschilt niet veel.

Ben benieuwd hoe ik de extra kilos van de Merida ervaar als ik daar weer eens op tijd. Durf ik eigenlijk niet zo goed want dan wen ik weer aan de extra power... :D

Vlak voor het traumapad:
Afbeelding

Batterijniveau kort voor einde rit:
Afbeelding

Screenshot van de app na de rit:
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Pff wat een plaatjes, specialized staat wat mij betreft echt op 1 met de ebikes..
Zal maar vast beginnen te sparen zeker 🤣
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ja, de full-Levo vind ik ook een mooie fiets. Maar erg duur, ik zou dan de 700Wh accu willen en dan praat je over serieuze bedragen. Bovendien weet ik niet of de overmatige problemen met de Brose motor nu opgelost zijn. Na de ervaring met m'n Shimano motor ben ik nog meer gespitst op de betrouwbaarheid van een motor.

Het kan gewoon niet zo zijn dat je na 5.000km een motor moet afschrijven, niet met de prijzen die voor e-bikes normaal zijn. Als zo'n motortje nu voor €300 te koop zou zijn zou je het nog als een slijtageartikel kunnen beschouwen (even los van de morele kant daarvan) maar met €850 imo niet meer. En Shimano biedt eigenlijk geen losse motors te koop aan. Er zitten (minimaal) twee Duitse verkopers op eBay die ze wel kunnen leveren, hoe die eraan komen, geen idee.

De motor in de SL komt niet van Brose maar van Mahle en is een totaal andere motor, veel kleiner en zonder een riem. Over het algemeen lees je niet over veel problemen, afwachten maar hoe deze het houdt. Er staan nu ruim 200km op de teller... :D

Overigens, zijsprongetje: het zadel bevalt me onverwacht goed. Meestal zit ik niet prettig op een vrij vlak zadel maar dit zadel doet het prima, mag voorlopig blijven zitten.
Type is Specialized Bridge Comp:
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8046
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Je zit meestal niet prettig op een vlak zadel :~ Kijk voor de gein eens in welk vlak zitbotjes liggen :bier:

Terug naar de mtb, ga je de range van de Merida met 2 accu’s niet missen in de bergen? Of wordt het trail (trail) and error.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat wordt uitproberen inderdaad :tong
480Wh totaal in plaats van de 1.000Wh met de twee Merida accu's... maar in een veel zuiniger fiets. Het is vooral even afwachten wat voor klimtempo ik goed kan aanhouden in eco. Als ik met wat analoge bikers op kan fietsen ben ik tevreden.

En vlakke zadels, tsja. Ik zou denken dat je gevoel niet liegt, je krijgt zadelpijn of niet.
Op mijn andere fietsen heb ik een Fizik Aliante (oud model, bevalt erg goed), Fizik Vitesse en Fabric zadels. Allemaal licht rond van vorm als je er in de lengterichting overheen kijkt.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

De mountainbikeweek in Zuid-Frankrijk komt nu snel dichterbij. Dus er worden al enkele voorbereidingen getroffen :)
O.a. de wielen nog even checken voor vertrek en dan meteen de banden tubeless maken.
Afbeelding

Omdat er plek voor is neem ik ook het originele achterwiel mee als reserve. Ik ga er niet vanuit maar stel dat het Chinese freewheel het begeeft bederft dat niet meteen de hele vakantie.

Om straks optimaal gewend te zijn aan de Levo SL heb ik niet meer op de Merida gereden de laatste tijd. Qua sturen ben ik wel overtuigd van dit fietsje, dat doet-ie heel erg prettig. Voelde al vanaf de eerste rit heel vertrouwd. Ik ben nooit een enorme Specialized-fan geweest, maar dat ligt aan het bedrijf en niet aan de bikes want ze weten daar echt wel een heel goed sturende fiets te bouwen.

Over de mate van ondersteuning ben ik nog steeds een beetje aan het twijfelen. Is het genoeg of toch net niet. Na een weekje biken in de bergen verwacht ik daar wel uit te zijn :tong
Hier in NL kom ik in elk geval prima weg met het kleine motortje. In stand 2 heb je merkbaar hulp en is hij nog steeds zuinig met stroom en heb je dus een mooie actieradius. Hoe de ondersteuning erin komt voelt heel natuurlijk, zowel het inschakelen als het ophouden met ondersteunen gaat heel gelijkmatig zonder abrupte schokken of zo. Met name het rond de 25km/h grens fietsen voelt bij de Merida minder fijn, daar komt die motor steeds voelbaar in of stopt waar je bij de Levo SL echt heel goed moet opletten of je er überhaupt wat van merkt.

Het typische gevoel van een zware e-mtb ontbreekt ook in het rijgevoel, in alle opzichten zit de SL gewoon dichterbij het analoge biken dan de dikke e-mtb's.

Het is echter niet de bedoeling blijvend twee e-mtb's in de schuur te hebben staan dus er zal er toch een keer een verkocht gaan worden. Mocht dat de Specialized zijn gaan de originele wielen, vork en stuur/pen er weer op. Verder pak ik 'm ook wat meer dan anders in tegen krassen. Alles om hem zo gaaf mogelijk te houden :)

Ik heb er in elk geval veel zin in om hem in serieus terrein uit te laten. Wat is er leuker dan lekker een week nieuwe trails te ontdekken en met een stel gelijkgestemden te genieten van Zuid-Franse terrasjes en geouwehoer tijdens de maaltijden... :bier:
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3165
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Goed voorbereid alvast :-q

Veel plezier op, naast, onder, achter, voor de Ventoux :bier:
Plaats reactie