Specialized Levo SL - was in Noorwegen p.8

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

kermit schreef: vr 29 juli 2022, 09:19 Wij hadden onze spullen bij Allsafe opgeborgen voordat we gingen verhuizen ;-)

Aan de muur in de garage is geen plek, daar staat of hangt de boel gewoon vol. En in huis gaat het niet worden, mijn vriendin doet helemaal niet moeilijk over mijn gehobby maar daar trekt ze denk ik -en dat begrijp ik volkomen- wel een grens :D

Ach ja, luxeproblemen.
Ik heb het nu beter dan ooit qua huis & ruimte.
Misschien een ander huis zoeken met een fatsoenlijke mancave? Die nieuwe zonnecellen kan je vast wel weer ten gelde maken...
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Een fiets verkopen lijkt me financieel gezien makkelijker te realiseren :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3164
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Waar Kermit zijn Snowdon ook kan hangen, is aan de muur van zijn overkapping in zijn tuin. (toch handig als je enige kennis hebt van het huis)
Daar hangt al een mooie foto, kan er net zo goed ook een mooi frame bij.

Al hoewel, ik zou de Snowdon gewoon rijdbaar houden. Al is het maar 1x per jaar, dan nog is het gewoon de moeite waard om de bike rijdend te houden.
Maar dit heeft allemaal niks met die Speci te maken.
:bier:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik kan daar gewoon de hele fiets ophangen, dat levert ook ruimte in de garage op ;-)

Maar inderdaad, genoeg over mijn zelfverkozen ruimteprobleem.
Misschien dit weekend het onderwerp van dit topic nog maar een keer uitlaten... weer een probleem, welke fiets pak ik :roll: :D

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1742
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Geen ruimte voor je fietsen? I’ll take one for the team, letterlijk. Plek zat in huize Qprs om andermans fietsen te stallen. Ik zal zorgen dat ze geen last krijgen van stilstand :D

Ik denk dat die Specialized net iets te klein is voor me, anders had ik al lang en breed gereageerd in je verkoop topic. Ben heel benieuwd hoe zo’n ‘wind-mee’ fiets rijdt. Leuk om je ervaringen en duidelijke voorkeur te lezen :-q
Het is hier geen ponykamp!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Volgens mij woon jij te ver van mij vandaan om zelf nog even makkelijk op mijn eigen fiets te kunnen rijden ;-)
En die voorkeur, tsja. Die is in die zin duidelijk dat als ik moet kiezen de Merida als totaalpakket voor mij wint. Maar het is geen winst met kilometers voorsprong... meer een close finish.

Je mag altijd geheel vrijblijvend een keer komen passen en een stukje rijden natuurlijk. In vergelijking met de Merida valt de zithouding op de Levo net iets sportiever uit, stuur staat een tikje lager en verder weg.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Omdat de Levo nog steeds in mijn eigen schuurtje staat gebruik ik hem af en toe eens. En kon ik het zelfs niet laten er nog wat aan te gaan prutsen :)

Sinds begin december had ik nagenoeg niet meer gemountainbiked wegens een tenniselleboog, alleen nog maar op de weg gefietst. Inmiddels lijkt die blessure over en dan lonkt het bos natuurlijk! Vorige week mocht de Levo mee naar Nijmegen.

Na de rode en paarse routes gereden te hebben had ik eigenlijk nog wel zin in een stukje fietsen en heb ook de blauwe route nog meegepakt. Met wat extra meters traumapad gaf de Specialized app aan het eind ongeveer 60km en 1.300 hoogtemeters aan. En de beide accu's hadden nog ongeveer 30% over :)
Ik reed alles in trail, als je je beperkt tot eco zit er nog veeeeel meer in (maar eco op deze fiets is echt wel beperkte ondersteuning).

Anyway, na die rit heb ik de gripshifter toch maar weer teruggeschroefd en er een carbon Protaper stuurtje op gezet (ingekort van 81 naar 78cm). Om eens te kijken hoe het zou staan de Crankbrothers wielen uit de Snowdon gehaald en in de Levo gemonteerd. Smaken verschillen, maar ik vind het een flinke vooruitgang qua looks. Die blanke spaken en rode naven van de ZTTO wielen combineerden gewoon niet optimaal met de kleur van dit frame.

De ZTTO naven zijn verder nog prima, alleen is de alu body wat ingevreten door de spiderloze 12-speed Sram NX cassette. Iets waar andere naven met alu body's ook last van hebben, daarom zit er op de Merida een stalen freewheelbody. Een volgende cassette zou er daarom een met een spider zijn.
De CB wielen hebben ook een stalen body.

Het is toch een verdraaid mooi fietsje...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Sjef
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1615
Lid geworden op: do 30 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Cannondale Trigger / Orbea Rise
Contacteer:

Zeker een mooi fietsje! En die wielen halen hem (haar?) ook zeker omhoog :-q
Don't go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.

A. Einstein
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Sjef schreef: do 25 mei 2023, 14:08…. hem (haar?) X …
😁
“Old, not obsolete”
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4076
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Toevallig heb ik net zelf de eerste ervaring met dit motortje, maar dan in de Specialized Creo gravel/road bike. Lekker zuinig inderdaad;
Limburgs wegrondje van 70km 1000hm met 30% van de 320WH interne accu over. Beetje mix tussen standje 1,2 en 3 (35%, 66% en 100%; de wegversie heeft wrsch iets andere standen).
Heel andere beleving dan met Bosch, stuk minder power, maar zeker erg fijne natuurlijke ondersteuning voor klimwerk en op gravel. Je doet meer zelf. Gereden op een huurfiets (Turbo Creo comp e5 alu versie) en was positief verrast over deze motor. ( Kennis van me heeft een alu Cannondale E-allroad met Bosch 500WH en dat scheelt toch zo'n 4kg; 14kg vs 18kg )
Ik heb deze nu zelf besteld en net binnen (incl extender). Gaat met 38mm gravelbanden in gebruik als E-"allroad" bike.

Ik kan me nu beter voorstellen dat zo'n Levo toch wel erg lekker rijdt. Ik reed met de Focus/Bosch e-mtb 90% van de tijd in eco en dan heb je niet veel aan dat extra gewicht en die extra range van 625WH.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ja, dat motortje / de ondersteuning voelt heel natuurlijk. In eco is het amper meer dan rugwind, zeker niet de duw in de rug die de "grote motoren" wel geven. Maar juist op de (vlakke) weg is eco al genoeg om makkelijk rond die 25km/h te kunnen rijden.

Standje 2 is merkbaar sterker en wat mij betreft ideaal voor gebruik op de NL mtb-routes. Ik heb vorige week die drie Nijmegen routes volledig in trail gereden. De full e-mtb's komen dan wel voorbij razen op de klim terug langs het traumapad maar je peddelt er gewoon relaxed mee naar boven.

En hij ziet er gewoon niet zo "e-bikerig" uit, met het relatief slanke frame en kleine motortje. Hoewel die nieuwe TQ motor (oa Trek) nog compacter oogt, dat is ook een fraai dingetje.
De nieuwe SL heeft beduidend meer koppel, maar is wel hetzelfde motortje gebleven dus dat moet softwarematig gedaan zijn. Specialized zal dat wel niet backwards compatible maken, dan schieten ze zichzelf in de voet want geen van de huidige SL eigenaars gaat dan nog een nieuwe kopen...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4076
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik lees wel wat wisselende ervaringen van de 1.2 vs 1.1 versie. Wel wat meer power, maar dus ook meer verbruik en minder range. Gearbox lijkt ook wat anders en niet volledig backwards compatible ( motor lijkt wel in oude frame te passen). Die 35-50nm torque en 250-320W piek lijkt in E-mtb gebruik gunstig, mits je er niet veel range mee inlevert. Ik heb een 1.1 model 2022 Creo op de kop getikt, op de weg/gravel heb je in heuvels vlgs mij niet zo veel piek/torque nodig en het gaat mij vooral om een "zetje" bij klimwerk/buitenland.
Ik was een beetje cynisch over zo'n Levo (liever meer power, dan maar meer gewicht ) , maar ik snap nu beter de lol ondanks wat minder power. Lijkt toch wel erg fijne mtb.
Sjef
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1615
Lid geworden op: do 30 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Cannondale Trigger / Orbea Rise
Contacteer:

Hier ook ervaring met een Specialized Ebike. maar dan weer een heel andere hoek, de Turbo Vado speedpedelec.
Daarvan zegt Specialized ook: "it's you, only faster"
Dat vat het aardig samen, het voelt heel natuurlijk alleen ben je wel een beetje sterker. Zelfs in Turbo krijg je geen geweldige duw in je rug voor je gevoel.
40kmh cruizen vraagt dan ook zeker flink wat bij trappen. Mijn doelstelling is zonder douchen op kantoor commuten. Dat lukt, maar je moet dan nog wel een beetje opletten,
Als ik bv een Stromer tegenkom heb ik het idee dat zij veel meer ondersteuning hebben, zie je oa ook aan de trapfrequentie.

Al met al geen spijt van die fiets. Al is voor 35km woonwerk de 608Wh accu eigenlijk te klein. In de winter met tegenwind heb ik wel eens niet genoeg voor een enkeltje (dan rij ik wel in standje 2).
Don't go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.

A. Einstein
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

De Specialized is net terug van een paar weken vakantie in Noorwegen. Geen fietsvakantie, maar bij ons gaan er wel altijd twee fietsen mee zo ook dit keer.
Samen een aantal ritten gemaakt, asfalt en gravel ondergrond. Niet echt mountainbikewerk, maar wel schitterend... Noorwegen is echt geweldig mooi.

Mijn vriendin rijdt op een Cube e-hardtail waar ik een dragertje op geschroefd heb zodat ze niet met een rugzak hoeft te rijden. Die motor is sterker dan die van de Levo maar ik ben beter getraind dus dat nivelleert mooi :D
(bovendien is snelheid volledig onbelangrijk).

Bij dit soort gebruik, en veel in eco rijden, was de rit met 2.250 hoogtemeters geen probleem met de hoofdaccu en (één) extender. Ik had nog zo'n 20% over. Ook de Cube 625Wh accu haalde het met nog een van de vijf blokjes over (ook veel in eco, maar ook tour/e-mtb). Heel veel meer had het echter niet moeten worden vermoed ik.
Banden: Maxxis Rekon Maxterra 2.6 op de Levo en Schwalbe Smart Sam 2.6 draadbanden op de Cube. Iets harder opgepompt dan voor puur terreingebruik (op gevoel, geen metertje mee).

Anyway, plaatjes... meer van Noorwegen dan van de Levo :D
Maar goed, Noorwegen is ook indrukwekkender dan een fiets....

Dit was tijdens een tocht over een (van de vele) bergweggetjes waar we aan gekampeerd hadden:
Afbeelding

Vanaf Dalsnibba 1500, die weg beneden hebben we gereden onderweg naar dit uitzichtspunt... Dit was de dag dat we meer als 2.200 hoogtemeters te pakken hadden. Onze camping lag aan het fjord dat je nog net in beeld ziet...
Afbeelding

Tijdens de afdaling van die rit, dit soort beijsde meren zie je soms al op 1.000 meter hoogte.
Afbeelding

Uitzicht over de Geiranger fjord, onze camping lag ergens aan het water. Die cruiseschepen zijn irritant, want er komen in een klap enkele duizenden passagiers aan land die allemaal excursies geboekt hebben. Onder andere met touringcars over kleine bergweggetjes naar de top... :-{ Gelukkig blijven ze meestal maar een dag.
Het topje dat op deze foto net afgesneden is is dus Dalsnibba 1500, van waar die bovenstaande foto genomen is:
Afbeelding

De rest is allemaal gemaakt tijdens een van onze ritten over de Rallarvegen, een onverhard pad dat min of meer het traject van de bergspoorlijn Flam-Geilo volgt. Adembenemend landschap...
We konden het niet helemaal rijden omdat er nog een deel niet sneeuwvrij gemaakt was :o
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een klein stukje verderop konden we niet meer door vanwege de sneeuw. Maar we moesten sowieso dezelfde weg terug om weer bij de camper te komen. Wat hier geen straf was...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Maximaal genieten!
Plaats reactie