Specialized Levo SL - was in Noorwegen p.8

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Want minderen is het wel, maar dan gaat het over het gewicht van de fiets en de power die het motortje levert... :D

E-biken komt -op dit moment- niet dichter bij analoog rijden dan met een Specialized Levo SL. Geen 70, 80 of zelfs 90Nm maar slechts 35Nm hulp. En dat is dan nog in de Turbo-mode... Dat betekent dat er meer rijderinput gevraagd wordt om vooruit te komen.
Maar het betekent ook dat er minder stroom nodig is, en daardoor is een kleinere accu voldoende. Die dan weer lichter is, net als het miniscule motortje van slechts 1,9kg (pakweg een kg minder dan een "grote" e-mtb motor).

Resultaat is een fiets van net over de 18kg die je een beetje helpt. Vergelijk dit met een full-e-mtb die 23kg of meer weegt, of met een allmountainbike van 14kg en je zit er aardig tussenin.

En wat zijn dan de belangrijkste specs van de Levo SL: alu frame (ik heb de "goedkoopste" :roll: ) met 150mm veerweg voor en achter, 12-speed Sram NX, Avid Guide R remmen, Roval wielen met 30mm brede velgen en Specialized Butcher en Eliminator 2.3 banden. In 29" welteverstaan. En een 150mm X-Fusion dropper in forse 34.9 diameter is een mooie keus wat mij betreft.
Kortom, niet echt high-end maar wel functionele parts.

Zo wordt hij af fabriek geleverd:
Afbeelding

Omdat ik nog wat spullen had liggen ben ik al meteen aan het sleutelen geslagen. De Fox 34 vork is vervangen door de DVO Diamond die eerder dienst deed in de Merida eOne-sixty. Ik heb hem een beurt laten geven en om laten zetten van 160 naar 150mm (achteraf onnodig, want de Fox bouwt hoger in dan de DVO...).
Voorlopig zitten er wielen in met ZTTO naven en Race Face AR 30mm velgen die ik zelf gespaakt heb. Met de blanke spaken niet persé mooier, ik denk dat ik in de toekomst nog wel een keer wat anders spaak maar voorlopig is dit ook een mooie test voor de ZTTO naven.
En de originele vork en wielen kan ik zo nog een keer in nieuwstaat verkopen.

Zoals ik altijd doe is de shifter vervangen door een gripshifter (GX in dit geval), mijn duimgewricht protesteert pijnlijk bij langdurig gebruik van triggers. En sinds gisteren zit er een Renthal carbon stuurtje op met bijpassende stuurpen. Kon het niet laten een paar gram te besparen :)
Daar is nog geen foto van, zal binnenkort een keer met camera op pad gaan voor wat fatsoenlijke plaatjes.

Specs op dit moment, aan verandering onderhevig:
- Specialized Levo SL maat M.
- Demper Fox Float DPS 150mm veerweg.
- Vork DVO Diamond 150mm.
- Remmen Sram Guide R 200/180 (wordt ook 200mm achter).
- GX 12-speed gripshifter, NX derailleur, 11-50 Sram NX cassette.
- X-Fusion Manic 150mm dropper.
- Specialized Bridge zadel (zit onverwacht goed, mag dus nog even blijven).
- Renthal Fatbar carbon en Apex stuurpen, resp. 800 en 33mm (misschien dat de zaag nog in het stuur gaat, eerst even proberen).
- ZTTO P3 boost naven, DT comp spaken en Race Face AR 30mm brede velgen.
- Specialized Butcher en Eliminator 2.3 banden, worden nog tubeless gemaakt (eerste indruk: prima setje!)
- Praxis crankarmen specifiek voor de SL motor (is vrijwel niks anders voor te krijgen). Voorblad 30t, dit verzet geeft ook al aan dat de SL geen krachtpatser is maar "op toeren" gereden wil worden.
- XPedo Spyre platforms uit de voorraadbak.
- Ergon GA3 grips.

De eerste ritjes zitten er ook al op, een keer de beide routes van de LDD gereden en vorige week een soort van let's ride met (7) mensen die ik van de Alpenweken ken op Amerongen, Rhenen en Kwintelooien.

En hoe reed het...?
Het eerste dat opvalt als je gewend bent aan een full-e-mtb is dat de ondersteuning duidelijk minder krachtig is. In plaats van een duw in de rug voelt het meer alsof je steeds wind in de rug hebt. Ook komt de power er bij een hoger toerental in, maar gaat ook langer door bij hoge trapfrequenties (daar bouwt de Shimano motor uit de Merida op een gegeven moment af).
De fiets voelt lichter, maar zonder het extreem lichtvoetige van een analoge bike (dit vanuit perspectief van iemand die gewend is aan 23kg fiets). Eigenlijk heel prettig en de SL voelde meteen alsof ik er al een jaar op reed, de geometrie is "gematigd modern" en dat is precies wat goed bij mijn smaak past.
Het lijkt veel op analoog rijden, is het bij een full-e-mtb nog mogelijk de motor het werk te laten doen en in een (te) hoge versnelling wat lui te trappen gaat dat met de SL niet. Je krijgt hulp, maar alleen als je trapfrequentie hoog genoeg is. Dus het is echt een kwestie van de goede versnellingen kiezen en vooruit kijken, te laat schakelen voor een steile klim en je staat net zo goed geparkeerd als met een analoge bike.

De inwendige weerstand van de motor is nagenoeg niet aanwezig, wat betekent dat rijden zonder ondersteuning bijna voelt als op een analoge bike. Uiteraard voel je wel dat 18kg geen 10kg is als de trail omhoog loopt :D

Om de snellere rijders van de groep (allemaal analoge bikers) bij te benen moest ik wel in standje twee rijden, waar dat met de Merida in eco prima lukt. Ondanks dat ik de hele rit in stand twee gereden heb waren beide accu's (ik heb ook een range extender in de bidonhouder) nog 45% vol na de rit van 50km en 750hm's. Dat geeft goede hoop voor de actieradius als je meer in eco rijdt (wat ik eind mei tijdens mijn mtb-week rond de Mont Ventoux wel verwacht te doen).

Al met al is de indruk na deze twee ritten behoorlijk positief. Al moet ik wel wennen aan de mindere ondersteuning in vergelijking met een full-e-mtb. Als je van een analoge bike komt zul je die referentie uiteraard niet hebben.
Los hiervan is het een zeer prettig rijdend fietsje. Ik moet nog wat finetunen met de houding maar het stuurgedrag is dik in orde.

De Guide remmen komen vooralsnog niet in de buurt van wat ik gewend ben van Shimano, dat gaat hopelijk nog verbeteren. Achter gaat er een 200mm schijf op en ik heb (als het goed is) ook betere blokken besteld. Ze krijgen de kans om zich te bewijzen op de Mont Ventoux ;-)
Afhankelijk daarvan worden ze ooit nog door Shimano vierzuigers vervangen, maar ik zie een beetje op tegen de leidingen doorvoeren... (heb daarom maar vast zo'n connectortje gekocht om twee leidingen aan elkaar te maken en ze zo door het frame te trekken).

Ik heb alleen nog maar wat foto's van de originele setup, binnenkort meer.
Afbeelding

Afbeelding

Range extender, geeft 160Wh bovenop de 320Wh van de ingebouwde accu. In de Mission Control app kun je instellen of de fiets eerst de extender leeg moet trekken of dat-ie beide accu's gelijktijdig gebruikt.
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15566
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Verrassend maar interessant. Dik ding :-q
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

Leuke bike met een duidelijk verhaal.

Volgens mij gaat de E bike ontwikkeling in de komende jaren ook deze kant op, niet perse full on E power levering ( en we zien wel wat het weegt ) maar meer naar lichter met E ondersteuning, daardoor blijft bike beleving analoog, maar wordt je bereik / afstand wel vergroot. Win / Win.
Suc6 dr mee.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Who cares, alssie maar rood is :winkie:

Geintje Paul, fraaie Afbeelding
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Wat een positieve en verrassende keuze. Ik denk als je gewend raakt aan de wind in de rug ipv de trap in je rug het erg fijn is.

Zelf even een E-bike gehad en snel weggedaan omdat ik niet het “fiets” gevoel kreeg maar hierop is dit toch beter denk ik.

Leuk! :-q
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dit zit wel dichter tegen analoog biken aan, maar op de Merida rijd ik ook erg graag. Ook een heerlijk rijdende fiets imo.
Maar met de tricks die ik jou zie doen op je filmpjes wil je niet teveel kilo's, dat begrijp ik wel. Maar die doe ik je ook niet na op een lichtere fiets... :oops: :D

Zonet even de tuin in en de straat op gegaan met de camera mee en nog snel wat buitenfoto's gemaakt.

De wielen vind ik wat minder mooi staan in deze fiets, maar het is voorlopig even dit of origineel. En heel misschien ooit, als ik er zin in heb, het groen van de vork de-anodiseren... Maar dat staat nogal onderaan het prioriteitenlijstje. Rijden staat een stuk hoger :tong

De remmen lijken langzaamaan wat wakker te worden. Duurt een stuk langer dan wat ik van Shimano's gewend ben...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Dat is wel echt een ander aandrijfunit ja :winkie:
Vind het een van de mooiste ebikes op dit moment.
Ik vind de specialized kwa afwerking echt geniaal.
Heb zo'n testdag gedaan en vond hem direct heerlijk biken.. de eerste 29er waarvan ik juist vond dat het grote wielen perfect aanvoelde en je echt heerlijk in de fiets zit ipv op.
Wat ik niet lekker vond was dat hij dus indd niet vanaf start de juiste power geeft, maar dat gaf dus wel een echt rijders gevoel. Dat heeft de orbea rise vind ik persoonlijk net iets beter gedaan. Ook ong 17/18kg maar dan met 60nm die je natuurlijk ook gewoon kan aanpassen naar wat minder mocht je dat willen.

Ga je deze bike erbij nemen of gaat er toch iets een beetje plek maken uiteindelijk?

Leuke updates, en stuurtje op 800 vind ik persoonlijk ook net iets te.. Ik vind de wielen juist wel fris staan, altijd maar dat zwart... veel veilige en vooral zonder zorgen kilometers kermit!
Gebruikersavatar
HenkMuilwijk
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: za 23 januari 2021, 20:07
Mijn mountainbike: Cube Stereo Hybrid 140 HPC SLX

Mooie bike, ziet er top uit, leuk voor je om erbij te hebben(of vervanger).
Tja als dat geld boomje nou eens echt vruchten af gaat geven dan....
Mijn fietsje mag vies worden.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ja, of er eentje weg gaat is een vraag waar ik zelf nog niet helemaal uit ben...
De insteek was van wel, maar ik merk dat ik moeite heb met het idee afstand van de Merida te moeten doen :oops:

Ik ga eerst maar eens een week met de Specialized de bergen in en dan kijken hoe het bevalt. Zes dagtochten op en rond de Mont Ventoux en de Terres Noires bij Digne:

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mooie machine :-q
De DVO was al op kleur en de naven ook.
Vraag me wel af of je de kracht van een full e-bike niet gaat missen in de bergen, omdat je de Merida gewend bent.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ik bedoelde dat een “gewone” e-bike me niet het “fiets” gevoel gaf door de te opvallende ondersteuning, ik miste dat prestatie gevoel na een klim bijvoorbeeld.

Al miste ik niet dat gevoel dat je tegen overgeven aan zit bij een klim. :lol:

Erg benieuwd of er nog veel meer merken met deze lichtere e-bikes komen.

De gewone E-bikes worden hier in de buurt echt een ding voor de jeugd merk ik. Chip er in en met je maten ff scheuren.

Dit soort lichtere bikes zijn misschien toch meer voor de “voorheen” fanatieke analoge bikers.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Naast reserve accu, reserve motor nu ook maar reserve E-mtb aangeschaft ? :winkie:

Ik snap je trouwens wel met deze lichtgewicht keuze, maar ik zou persoonlijk ook mijn twijfels hebben of je niet de power mist bij serieuze routes in de bergen? Beetje vlees nog vis idee misschien ? ( tussen full-power 23kg E-mtb en 14kg FS in kan het ook net niks zijn) .
Het zou voor Nederlandse ( of in het algemeen meer gematigde) routes wel eens heel goed kunnen uitpakken natuurlijk.

Wel weer een erg mooie fiets :-q .....en zoals gezegd: ik begrijp je keuze en nieuwsgierigheid heel goed :-q .....en ben heel benieuwd naar vergelijk ervaringen tussen deze en je Merida.
Big_Philly
All rounder
All rounder
Berichten: 147
Lid geworden op: ma 9 maart 2015, 16:18
Mijn mountainbike: Trek ProCaliber 6 / Giant Trance X 29

Bijzonder sexy kleurtje; ben jaloers :)
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

maverick76 schreef: za 23 april 2022, 11:24

Erg benieuwd of er nog veel meer merken met deze lichtere e-bikes komen.

Wordt tijd dat Trek met een Levo killer komt. Kan maar zo dit jaar gebeuren....
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Ik ben zeer benieuwd waar de keuze op gaat vallen en waarom, na je Alpenweek. Of je een reserve e-bike aanhoudt of er 1 uitzwaait.

Voor mezelf lijkt me als 1e een light Ebike top om met een windje in de rug rond te rijden. Conditioneel kan dit ook nog positief uitpakken omdat je net wat minder diep hoeft te gaan. Tijd om te trainen schiet soms te kort.
Het grote geweld van een echt sterke e-bike is handig op echt steil terrein. ( ik ken de Trek Rail 2021) Hier in Nederland moet je dat gaan zoeken en wordt dat vaak al illegaal waar je dan de uitdagingen kan vinden.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Plaats reactie