Specialized Levo SL - was in Noorwegen p.8

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Vandaar m'n vraag over het fietsen in de bergen. (in NL zal het prima rijden)

Ik was kort voor dit Levo-nieuws bij mezelf te rade gegaan en kwam tot de conclusie dat ik m'n motortje niet meer wil missen, hier in de bergen.
M'n carbonnen xc-fiets staat lichtgewicht te wezen in de schuur sinds ik geëlektrificeerd ben.
Mijn motortje is niet EU-legal en ook de meeste e-bikers hier hebben iets laten doen aan de ondersteuning.
Noodgedwongen😇, want er rijden een paar fitfuckers op analoge bikes in ons groepje en die gasten hebben geen begrenzing :lol:
En deze Levo gaat dan juist de andere kant op (dus deze Levo spaart zichzelf ipv. de rijder?).
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2065
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

ThaSingleTrackMastah schreef: za 23 april 2022, 14:33 Vandaar m'n vraag over het fietsen in de bergen. (in NL zal het prima rijden)

Ik was kort voor dit Levo-nieuws bij mezelf te rade gegaan en kwam tot de conclusie dat ik m'n motortje niet meer wil missen, hier in de bergen.
M'n carbonnen xc-fiets staat lichtgewicht te wezen in de schuur sinds ik geëlektrificeerd ben.
Mijn motortje is niet EU-legal en ook de meeste e-bikers hier hebben iets laten doen aan de ondersteuning.
Noodgedwongen😇, want er rijden een paar fitfuckers op analoge bikes in ons groepje en die gasten hebben geen begrenzing :lol:
En deze Levo gaat dan juist de andere kant op (dus deze Levo spaart zichzelf ipv. de rijder?).
Rare tijden. Moderators die afgeven op fitte mountainbikers en zelf op een opgevoerde illegale e-bike rijd.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4130
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Heren, vergeet de correcte emoticons niet!
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Vind het een mooie fiets en ik geloof wel in dit concept.
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Mooie fiets Kermit :-q
Ben benieuwd naar je ervaringen.

Gekke ding scheelt qua gewicht niet eens zo veel met mijn analoge bike :winkie:
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
sandercl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 16:55

Mooie bike! Ben ook nog altijd nieuwsgierig naar deze bike hoe dat voelt
sandercl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 16:55

corex schreef: za 23 april 2022, 13:38
maverick76 schreef: za 23 april 2022, 11:24

Erg benieuwd of er nog veel meer merken met deze lichtere e-bikes komen.

Wordt tijd dat Trek met een Levo killer komt. Kan maar zo dit jaar gebeuren....
Trek heeft trouwens een light xc ebike,zelfs met een uitneembaaraandrijfsysteem.
Trek E-Caliber 9.6 (2022)
https://www.trekbikes.com/be/nl_BE/fiet ... 6/p/34337/
superrob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 oktober 2010, 16:09
Mijn mountainbike: SJ FSR comp carbon, Enduro expert carbon , Turbo levo fsr, Turbo levo SL, Mondraker dusk

Goede keuze, de sl is echt een andere fiets. Je hebt niet het idee dat je op een tank rijdt. Veel plezier ermee.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

sandercl schreef: zo 24 april 2022, 09:24 Trek heeft een light xc ebike,zelfs met een uitneembaaraandrijfsysteem.
Trek E-Caliber 9.6 (2022)
https://www.trekbikes.com/be/nl_BE/fiet ... 6/p/34337/
Ja, met een Fazua motor, die zie je vaker bij light e-mtb's. Het mooie is dat dat hele systeem (motor + accu) uitneembaar is.
Al vraag ik me af of je vaak zonder zult rijden. En ik zie dat die E-caliber hetzelfde weegt als mijn SL (18,5kg) maar dan met amper veerweg in plaats van de 150mm die de Levo SL heeft.

Ik vraag me ook af of de light-e-mtb op grote schaal verkocht gaat worden, ik denk het eigenlijk niet. Ik denk dat de "sterke" e-mtb's lichter gaan worden in de toekomst, dus we gaan niet de kant van minder koppel op maar van hetzelfde koppel bij een lager gewicht. Vooral als er een accutechniek beschikbaar komt die kleinere accu's met dezelfde capaciteit mogelijk maakt.

De rijervaring is wel anders, dit zit zeker dichterbij een analoge bike wat dat betreft. Maar de vraag is of het grote publiek dat zoekt.
Ik ben er zelf ook nog niet over uit, deze fiets rijdt erg lekker maar dat doet de Merida ook... :-)

Over het rijden, gisteren met de Levo naar de route van Netersel geweest. Die was al pittig maar is na de recentelijke aanpassingen nog listiger geworden. Ook met een fiets als deze rij je Netersel niet zomaar even fout- en inspanningsloos rond...
Parcourskennis helpt wel, dus binnenkort nog maar eens heen om enkele rondjes achter elkaar te rijden. Goeie oefening voor de bergen straks :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1477
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Is deze ook begrenst op 25km/u of mag/kun je met deze mtb harder omdat er minder ondersteuning op zit. Ik vond laatst op een emtb dat je best makkelijk op 25km/u zit en dan is het wel een zware fiets om te trappen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4077
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

kermit schreef: ma 25 april 2022, 08:59
sandercl schreef: zo 24 april 2022, 09:24 Trek heeft een light xc ebike,zelfs met een uitneembaaraandrijfsysteem.
Trek E-Caliber 9.6 (2022)
https://www.trekbikes.com/be/nl_BE/fiet ... 6/p/34337/
Ja, met een Fazua motor, die zie je vaker bij light e-mtb's. Het mooie is dat dat hele systeem (motor + accu) uitneembaar is.
Al vraag ik me af of je vaak zonder zult rijden..........

Ik vraag me ook af of de light-e-mtb op grote schaal verkocht gaat worden, ik denk het eigenlijk niet. Ik denk dat de "sterke" e-mtb's lichter gaan worden in de toekomst, dus we gaan niet de kant van minder koppel op maar van hetzelfde koppel bij een lager gewicht. Vooral als er een accutechniek beschikbaar komt die kleinere accu's met dezelfde capaciteit mogelijk maakt.

De rijervaring is wel anders, dit zit zeker dichterbij een analoge bike wat dat betreft. Maar de vraag is of het grote publiek dat zoekt.
Ik ben er zelf ook nog niet over uit, deze fiets rijdt erg lekker maar dat doet de Merida ook... :-)

Over het rijden, gisteren met de Levo naar de route van Netersel geweest. Die was al pittig maar is na de recentelijke aanpassingen nog listiger geworden. Ook met een fiets als deze rij je Netersel niet zomaar even fout- en inspanningsloos rond...
Jij lijkt nog niet echt overtuigd van je nieuwe Levo SL tov de Merida ?

Zo'n Fazua demonteren zou op een MTB trouwens nog wel eens aardig kunnen werken? Er blijft ongeveer 1kg zitten aan gearbox, maar de rest hoef je bv op een vlak XC rondje of met lift omhoog niet mee te slepen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Maar dan zit je nog steeds met een (xc)fiets van 15kg, dat is natuurlijk wel fietsbaar maar ik vraag me af of het ook leuk is om met zo'n fiets te rijden.

Ik ben wel overtuigd van de Specialized als zodanig, maar het beschikbaar hebben van meer power is ook wel lekker :)
Had ik niet al bijna vier jaar ervaring met een full-e-mtb zou die vergelijking er niet zijn geweest en daarmee ook het "gemis" van de sterkere ondersteuning niet.

Maar gisteren heb ik een route zonder hoogteverschil gedaan met m'n fietsmaatje en dan is ook op deze SL standje eco genoeg. En op routes à la UHR en Nijmegen gebruik ik gewoon stand twee voor meer fun. Van de turbo stand heb ik de opbouw iets terug geschroefd waardoor die beter doseerbaar is (je kunt de maximale ondersteuning per stand instellen, en de "support", de manier waarop de power opbouwt naar dat maximum toe).
Het accuverbruik ligt echt lager dan bij een full-e.

Al met al denk ik dat je niet kunt zeggen dat dit een betere of mindere fiets is dan een full-e-mtb, maar het is gewoon een andere insteek met zijn eigen voor- en nadelen.
MarkMeisner schreef: ma 25 april 2022, 09:04 Is deze ook begrenst op 25km/u of mag/kun je met deze mtb harder omdat er minder ondersteuning op zit. Ik vond laatst op een emtb dat je best makkelijk op 25km/u zit en dan is het wel een zware fiets om te trappen.
Gewoon op 25km/u begrensd, dat is wettelijk zo geregeld.
Alleen trapt deze SL lichter door boven die grens, door het lagere gewicht, de minder heftige banden en het nagenoeg totaal ontbreken van inwendige weerstand in de motor (dat laatste verschilt per motormerk/type). Gisteren op de verharde verbindingsstukken kon ik eigenlijk zonder ondersteuning meetrappen met m'n maat (mits het niet volle bak gaat, maar dan zit je boven de 25km/u en zul je het sowieso zonder hulp moeten doen...).

Waar ik met de Merida last heb van het stoppen van de ondersteuning is op singletracks waar je eigenlijk iets sneller zou kunnen/willen rijden, en op flauwe afdalingen waar de zwaartekracht niet genoeg is om de snelheid hoog genoeg te houden. Op vlakke paden en verharde wegen hou ik de snelheid gewoon bewust net onder de 25km/u, dat zijn toch saaie stukken waar het mij totaal niet boeit of ik 24 of 28km/u rijd.
Gaat het omhoog of steiler naar beneden is de Merida een hele fijne fiets, door het gewicht (en de goed gekozen geo) ligt hij als een blok op de trails. De Levo SL stuurt ook heerlijk, de geo is modern maar niet extreem wat ik gewoon erg prettig vind. Vertrouwenwekkend zonder in te boeten op speelsheid.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Mooie fiets man! :-q
Ben heel benieuwd hoe het gaat bevallen in de Alpen.
Neem je ze beide mee mocht de Levo toch te weinig ondersteuning bieden?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nee, daar hebben we geen plek voor.
De ondersteuning zal het probleem niet zijn, het zal alleen wat langzamer omhoog gaan dan met de Merida. Maar dat is ook geen punt, als ik gewoon met de analoge bikers mee naar boven kan peddelen is het goed.
Ben vooral benieuwd naar de actieradius. De fiets lijkt zuinig, misschien dat ik voor de gemoedsrust de eerste rit(ten) toch de lader nog in de rugzak stop. Als dat tenminste zinvol is, dat hangt er vanaf of we onderweg laadmogelijkheden tegenkomen :D

Voordat ik naar de bergen ga maak ik de banden nog tubeless en monteer een 200mm schijf achterop.
Of ik nog wat van de 800mm Renthal afhaal weet ik niet, dacht vooraf dat het wat te breed zou zijn maar had dat idee gisteren tijdens het rijden niet echt. Dus ik wacht nog even met zagen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Je zou nog een range extender in je rugzak mee kunnen nemen, maar geloof dat die ook niet bepaald goedkoop zijn :o
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Plaats reactie