Giant Trance X 29 - voorvork advies?

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Big_Philly
All rounder
All rounder
Berichten: 147
Lid geworden op: ma 9 maart 2015, 16:18
Mijn mountainbike: Trek ProCaliber 6 / Giant Trance X 29

De Trance X nu met ovaal kettingblad, dankzij TenZNL :) Vanavond rondje Lonneker om te wennen, en dit weekend een wat serieuzere test in Nijmegen 8)

Afbeelding

Had al een tijdje in mijn achterhoofd de vraag of zo'n ring iets voor mij zou zijn (iedereen zegt wat anders, dus zelf ervaren is de beste manier om erachter te komen), en zo'n tweedehandsje is dan een mooie kans om eens te proberen hoe het aanvoelt :bier:
Big_Philly
All rounder
All rounder
Berichten: 147
Lid geworden op: ma 9 maart 2015, 16:18
Mijn mountainbike: Trek ProCaliber 6 / Giant Trance X 29

Heb de hardtail voorzien van ventieldoppen en een bidonhouder in een oranje kleur die wat beter matcht bij de rest... 8)
Was het nodig? Nee. Maar het was wel leuk...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Big_Philly schreef: wo 11 mei 2022, 10:51 De Trance X nu met ovaal kettingblad, dankzij TenZNL :) Vanavond rondje Lonneker om te wennen, en dit weekend een wat serieuzere test in Nijmegen 8)

Had al een tijdje in mijn achterhoofd de vraag of zo'n ring iets voor mij zou zijn (iedereen zegt wat anders, dus zelf ervaren is de beste manier om erachter te komen), en zo'n tweedehandsje is dan een mooie kans om eens te proberen hoe het aanvoelt :bier:
Heb deze post helemaal gemist...hoe bevalt ie?
Big_Philly
All rounder
All rounder
Berichten: 147
Lid geworden op: ma 9 maart 2015, 16:18
Mijn mountainbike: Trek ProCaliber 6 / Giant Trance X 29

TenZNL schreef: di 24 mei 2022, 20:13
Big_Philly schreef: wo 11 mei 2022, 10:51 De Trance X nu met ovaal kettingblad, dankzij TenZNL :) Vanavond rondje Lonneker om te wennen, en dit weekend een wat serieuzere test in Nijmegen 8)

Had al een tijdje in mijn achterhoofd de vraag of zo'n ring iets voor mij zou zijn (iedereen zegt wat anders, dus zelf ervaren is de beste manier om erachter te komen), en zo'n tweedehandsje is dan een mooie kans om eens te proberen hoe het aanvoelt :bier:
Heb deze post helemaal gemist...hoe bevalt ie?
Goed! :-D
Ik kan niet met cijfers onderbouwd zeggen of dit nu sneller is of niet, maar gevoelsmatig werkt het inderdaad als een soort mechanische traction control. De eerste keer dat ik er mee reed was even wennen, maar na een paar minuten het natuurlijk.

In Nijmegen (wat beduidend heuveliger is dan waar ik normaal fiets) voor mijn gevoel op fatsoenlijk tempo gereden. Ook geen last gehad van mijn knieën oid (wat je soms wel eens hoort).
De sanatoriumklim bij Hellendoorn moet ik nog eens proberen met dit kettingblad - ik denk dat dat een representatievere proef zou zijn omdat ik die wel eens vaker heb gereden en mijn gemiddelde snelheid dan kan vergelijken met eerdere ritten. Als ik bij de eerstvolgende poging mijn PR op die klim aan gort rijd is dat voor mij een sterke indicatie dat het ook echt performance brengt. Maar tot die tijd voelt het gewoon goed aan. En het is natuurlijk leuk om iets op je fiets te hebben waarvan minder fanatieke mountainbikers een beetje meewarig achter hun oren gaan krabben :tong

Met dat in het achterhoofd wordt de Quadrant mijn volgende experiment :lol: :lol:
Big_Philly
All rounder
All rounder
Berichten: 147
Lid geworden op: ma 9 maart 2015, 16:18
Mijn mountainbike: Trek ProCaliber 6 / Giant Trance X 29

Inmiddels de derailleur en shifter geupgrade naar GX...

Afbeelding

Afbeelding

Niet heel veel mis met de SX, maar tussen deze SX en de X01 (met GX shifter) op mijn hardtail zat toch wel een gat in hoe accuraat het schakelt. Dus toch maar weer op de bestelknop gedrukt. GX ipv X01 omdat X01 me net wat te prijzig is. De X01 op mijn hardtail had een GX moeten zijn maar door een foutje van de LBS mocht ik tegen een hoge korting de X01 meenemen :-D
Big_Philly
All rounder
All rounder
Berichten: 147
Lid geworden op: ma 9 maart 2015, 16:18
Mijn mountainbike: Trek ProCaliber 6 / Giant Trance X 29

De Giant is meegeweest op vakantie naar de Auvergne, en dat beviel goed! 8) Mooie streek, flink hoogtemeters kunnen maken en ten opzichte van de hardtail met meer zelfvertrouwen naar beneden - zeker als het echt steil wordt. Daarnaast ook op tussenstops in de vogezen wat oude bekende routes opgezocht.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Volgende avontuur wordt de Cycle for Hope 24-uurs team trial MTB (mijn actiepagina) om geld op te halen voor verslavingszorg.
Big_Philly
All rounder
All rounder
Berichten: 147
Lid geworden op: ma 9 maart 2015, 16:18
Mijn mountainbike: Trek ProCaliber 6 / Giant Trance X 29

Afgelopen weekend heb ik een 24-uurs estafette gereden. In de eerste ronde ging bijna alles mis... maar daarna werd het beter. Ben ook nog steeds erg blij met de Giant Trance - zelfs zodanig dat ik overweeg de Trek te verkopen. Maar als het zover is verschijnt die wel in een Te Koop-topic :-D

Tijdens de marathon heb ik een oude les opnieuw geleerd. Lang geleden deed ik aan vechtsport (systema), en hadden we een tijd lang een docent die ons het eerste half uur / 40 minuten van een les zo veel mogelijk afmatte met HIIT oefeningen. Daarna begon de training. De filosofie: als de kracht uit je spieren weg is kun je niet meer compenseren voor slechte techniek, m.a.w. je oefening slaagt alleen als je techniek zuiver is.
Dit blijkt ook van toepassing op de fiets. Na 7 of 8 uur op de fiets heb je niet meer de kracht die je op uur 0 had. Desalniettemin heb ik mijn beste sectoren gereden in het latere deel van de marathon - puur omdat ik zo veel mogelijk snelheid vast moest houden omdat ik de kracht niet meer wou gebruiken om na elke onhandige rem-actie weer bij te trappen.
Uiteraard geldt dit niet tijdens klimmen ; dan zul je toch moeten trappen :lol:

Ik heb met een drone, een Virb XE (geleend) en mijn telefoon wat filmpjes genomen, en deze gemonteerd tot een aftermovie:

Big_Philly
All rounder
All rounder
Berichten: 147
Lid geworden op: ma 9 maart 2015, 16:18
Mijn mountainbike: Trek ProCaliber 6 / Giant Trance X 29

Voorvork advies gevraagd

Voor de tweede keer in 2 jaar werkt de lockout van de Rock Shox 35 niet meer,... daarnaast ook krassen gekregen op de stanchions (eigen domheid). Ik zit een beetje te speuren naar een geschikte voorvork. Ik ben echter op dat vlak een totale n00b :D Heeft geen haast, de '35 functioneert nog, maar ik wil ook niet te veel moeite steken in deze vork.

Ik zit een beetje te azen op een Yari of Revelation, en kan tweedehands voor ruwweg hetzelfde geld (<300€) ook een Fox float 34 rhythm krijgen.
Wat ik zoek is meer souplesse over kleine hobbels, en iets minder gewicht zou een mooie bonus zijn.

Iemand een tip?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik lees in de OP dat je 105kg weegt?
Dan zou ik de Fox 34 overslaan. Een Yari is stijver, een Revelation zal er tussenin zitten (de Yari is zeg maar de budget Lyrik, de Revelation is dan de budget Pike). Een Fox 36 is ook mooi maar ik weet niet of die in je budget past.
Een Marzocchi Z1 is technisch gezien een Fox 36 dus als je daar binnen je budget tegenaan loopt is het ook een goede optie (een Z2 is dan weer een Fox 34).

Wellicht eens bij RCZ kijken? Komen regelmatig aanbiedingen in hun nieuwsbrief voorbij voor dit soort vorken.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Big_Philly
All rounder
All rounder
Berichten: 147
Lid geworden op: ma 9 maart 2015, 16:18
Mijn mountainbike: Trek ProCaliber 6 / Giant Trance X 29

kermit schreef: do 28 maart 2024, 13:41 Ik lees in de OP dat je 105kg weegt?
Dan zou ik de Fox 34 overslaan. Een Yari is stijver, een Revelation zal er tussenin zitten (de Yari is zeg maar de budget Lyrik, de Revelation is dan de budget Pike). Een Fox 36 is ook mooi maar ik weet niet of die in je budget past.
Een Marzocchi Z1 is technisch gezien een Fox 36 dus als je daar binnen je budget tegenaan loopt is het ook een goede optie (een Z2 is dan weer een Fox 34).

Wellicht eens bij RCZ kijken? Komen regelmatig aanbiedingen in hun nieuwsbrief voorbij voor dit soort vorken.
Ja, na wat zoeken op internet en overleg met de LBS kwam ik op ongeveer dezelfde conclusie. Inmiddels heb ik bij bike discount een Yari besteld. Ik lees gemengde verhalen over de motion control damper, maar als ik klachten krijg kan ik die Yari upgraden.
Heb gelijk ook rode decals besteld voor de yari om het kleurenschema in stand te houden :D
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Prima vorkje volgens mij hoor. Toch weer een stapje beter dan de 35.
Had je RS35 een Turnkey demper of ook al een Motion Control?
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie