Giant Trance X 29 - Nu met Yari

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Big_Philly
All rounder
All rounder
Berichten: 147
Lid geworden op: ma 9 maart 2015, 16:18
Mijn mountainbike: Trek ProCaliber 6 / Giant Trance X 29

In 2019 heb ik een Trek Pro Caliber 6 gekocht. Deze heeft er bijna 10k km op zitten en is twee keer meegeweest naar een 24-uurs estafette. Ten opzichte van standaard heeft hij ook wat leuke upgrades.
Maar eerst foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Oorspronkelijk was de afmontage van voor tot achter NX Eagle. Over de jaren heb ik, soms door noodzaak, soms omdat 't leuk is, één en ander geupgrade, waardoor de groepset nu volledig GX eagle is, afgezien van een X01 achterderailleur.
Daarnaast zijn de banden tubeless gemaakt, zit er een voor mij beter passend zadel op en oranje Ergon GA3 Large handvaten voor mijn grote handen. Omdat het oog ook wat wil heb ik wat aan kleurcoordinatie gedaan tussen handvatten, bidonhouder en kabelbinders :D

Ik ben een grote man (1m98; 105kg), wat helaas betekent dat ik op technisch terrein altijd met samengeknepen billen zit of mijn achterwiel de impacts kan weerstaan. Ik heb meer dan eens een kapot achterwiel bij een fietsenmaker langsgebracht om een dag later gebeld te worden met de vraag hoe ik het in vredesnaam voor elkaar kreeg... Daarom denk ik al langer aan een mooie all mountain of enduro fully, maar had er tot voor kort het budget niet voor. Maar met wat spaardiscipline is het toch gelukt:
Ziehier een Giant Trance X 29 2 uit 2022; afgelopen februari gekocht 8) .

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook hier enkele aanpassingen, maar op vlak van performance nog vrij weinig aan geknutseld. Dezelfde handvaten als de hardtail, maar dan in een andere (rode) kleur, en omdat ik ook hier wat kleurcoordinatie wou doen daarnaast rode ventieldoppen, bidonhouder, strap voor reserve binnenband, kabel eindkapjes, fietsbel (had ik nog :D ) en een preload adjuster voor de DUB crankset. Het bewijs dat ik eigenlijk niet te vertrouwen ben met AliExpress, drank en een creditcard...

Het zadel is ook in matchende kleur, maar dat is meer toeval dan wijsheid. Omdat ik na de eerste langere ritten om de fully wat last had van rugklachten ben ik naar een sportfysio geweest die me geholpen heeft met wat fijnafstelling van zadelhoogte en -hoek, en daarnaast mij dit zadel (prologo kappa space) heeft verkocht omdat dat beter bij mijn bekkenanatomie past.

Qua afmontage ben ik door de hardtail met GX / X01 enigins verwend, en de fully heeft SX, maar tot dusverre valt SX me niks tegen!
Ik ben nog een beetje zoekende naar de juiste / beste afstelling van de achterdemper. In eerste instantie veel pedalstrikes omdat ik zowel demping als preload te losjes had, maar volgens mij heb ik 't nu redelijk mooi voor elkaar. Morgen ga ik een clinic drops & jumps volgen, om in een beheerste omgeving (onder begeleiding) kennis te maken met de capaciteiten van deze fiets, die toch een stuk robuuster zou moeten zijn dan de hardtail.
Op dit moment zitten er downhill banden op, waarvan ik al vrij snel constateerde dat dity wat teveel van het goede is op de meeste nederlandse trails. Wanneer deze banden een beetje op zijn ga ik op zoek naar iets meer een gulden middenweg tussen de Racing Ralph & Ray en de Agressor / Minion DHF. Wellicht Rocket Rons oid...
Laatst gewijzigd door Big_Philly op zo 7 april 2024, 11:02, 5 keer totaal gewijzigd.
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Leuke fietsen. Wat betreft je achterwiel, ik ben 1.88 en nog iets zwaarder dan jij. Om die reden rij ik met handgespaakte wielen geschikt voor mijn gewicht.
Misschien is dat ook wat voor jou?
“Old, not obsolete”
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

+1 voor een (goede) set handgespaakte wielen.

Fraaie renstal :-q
Maar ik zou sowieso een ander setje banden op de fully gooien en die lompe set bewaren voor het serieuzere werk.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7384
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Big_Philly schreef: za 23 april 2022, 13:25Op dit moment zitten er downhill banden op, ...
Zijn toch gewoon EXO's en geen DH banden? Profiel wellicht wat meer afgestemd op waar je het type fiets normaal voor zou gebruiken.


Ik weet niet welke wielset erin zit maar a) ik heb een Giant Reign gehad met de P-AM2 wielset, b) ik ben qua formaat redelijk vergelijkbaar (paar cm onder de 2m en lid van de 0.1T club) en c) ik beschouw velgen als slijtagedeel. Voor een standaard wielset heb ik daar eigenlijk 0.0 over te klagen gehad. Ik zou ze persoonlijk gewoon proberen...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Big_Philly
All rounder
All rounder
Berichten: 147
Lid geworden op: ma 9 maart 2015, 16:18
Mijn mountainbike: Trek ProCaliber 6 / Giant Trance X 29

cheeta schreef: zo 24 april 2022, 10:14
Big_Philly schreef: za 23 april 2022, 13:25Op dit moment zitten er downhill banden op, ...
Zijn toch gewoon EXO's en geen DH banden? Profiel wellicht wat meer afgestemd op waar je het type fiets normaal voor zou gebruiken.


Ik weet niet welke wielset erin zit maar a) ik heb een Giant Reign gehad met de P-AM2 wielset, b) ik ben qua formaat redelijk vergelijkbaar (paar cm onder de 2m en lid van de 0.1T club) en c) ik beschouw velgen als slijtagedeel. Voor een standaard wielset heb ik daar eigenlijk 0.0 over te klagen gehad. Ik zou ze persoonlijk gewoon proberen...
Inderdaad Exo's; ik wist niet dat daar verschil in zat. Op de website van Maxxis worden het downhill banden genoemd (in ieder geval de Minion), en qua noppen en rolweerstand ervaar ik behoorlijk verschil met de XC bandjes die ik gewend ben. Ik klaag niet, maar het zijn niet de banden zie ik zelf zou kiezen :-D

De velg op de Giant is de AM29, dus zal wel enigzins vergelijkbaar zijn. Ik rij er ook gewoon op totdat ze het een keer opgeven hoor; ik ga deze set niet uitwisselen voordat ze op zijn. Als het zo ver komt is een setje handgespaakte wielen een optie. Maar over de jaren heen heb ik wel wat rijvaardigheid opgebouwd, en in combinatie met een achterdemper heb ik er alle vertrouwen in dat zo'n achterwiel 10.000+ km moet kunnen overleven.


Vandaag heb ik een clinic Drops & jumps gevolgd, en volgens de garmin in totaal exact 100 sprongen gemaakt zonder schade :lol: Niet dat ik erg hoog kwam...
Big_Philly
All rounder
All rounder
Berichten: 147
Lid geworden op: ma 9 maart 2015, 16:18
Mijn mountainbike: Trek ProCaliber 6 / Giant Trance X 29

Bewijsmateriaal van de clinic drops & jumps :-D Kort, maar krachtig. Springen zit nog niet in het systeem, maar ik was best happy dat ik deze drop zonder plankje aandurfde. Had nog een iets grotere drop gedaan, maar dat ging bijna mis (te weinig snelheid).
Video.
Big_Philly
All rounder
All rounder
Berichten: 147
Lid geworden op: ma 9 maart 2015, 16:18
Mijn mountainbike: Trek ProCaliber 6 / Giant Trance X 29

Omdat ik deze fiets graag netjes wil houden, alsmede 'van mij' maken, heb ik wat framebescherming gekocht van Dyedbro. Een tikkeltje fout, maar op de goeie manier :D Aanbrengen was lastiger dan ik dacht, maar na wat oefenen krijg je de handigheid vanzelf.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Heb gelijk ook een setje voor de Trek in bestelling...
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Nice, ik heb ook een setje onderweg maar dan de Matrix (EWS vond ik niet passen op een trailbike)

Was dat spul makkelijk aan te brengen?
Big_Philly
All rounder
All rounder
Berichten: 147
Lid geworden op: ma 9 maart 2015, 16:18
Mijn mountainbike: Trek ProCaliber 6 / Giant Trance X 29

TenZNL schreef: zo 1 mei 2022, 21:09 Nice, ik heb ook een setje onderweg maar dan de Matrix (EWS vond ik niet passen op een trailbike)

Was dat spul makkelijk aan te brengen?
Ja, ergens heb je gelijk over de EWS... Gelukkig zie je alleen van dichtbij het EWS logo :P Ik vond het EWS design gewoon het mooist / best passen bij deze fiets.
De Trek krijgt Stay Free in kleur; ik denk dat dit goed gaat staan bij de andere oranje details.

Aanbrengen is goed te doen als je de instructies op youtube volgt (frame goed schoonmaken, handen goed wassen, vingers nat maken als je de sticker vast pakt). Ik heb een elektrische verfafbrander gebruikt op de lage stand. Tip is om daarmee voorzichtig te zijn, maar niet bang :wink: De stickers laten zich goed aanbrengen maar ook om het frame heen vormen als ze warm zijn. Paar keer op en af trekken kan prima mits de stickers warm zijn.
Neem verder je tijd om waar nodig dingen op maat te knippen. Ik heb de down tube beschermer om een al bestaande rubberen framebeschermer heen laten vallen - was wat pas- en meetwerk maar het oogt wel wat natuurlijker.
Misschien obvious, maar als je knipt, knip dan liever te weinig af (en corrigeer een paar keer) dan te veel.
Oh, en begin met de down tube beschermer. Als daar onverhoopt wat bubbels of slordigheidjes in zitten zie je dat niet echt, dus een mooi oefenproject.

Ik was al met al zo'n 2 uur zoet.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Veel stickers laten zich ook goed aanbrengen met een sopje eronder. Dan wrijf je het vocht en eventuele luchtbelletjes er makkelijk onderuit en daarna zit de boel gewoon vast. Ook laten stickers zich wat verschuiven als het vocht er nog onder zit.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Big_Philly
All rounder
All rounder
Berichten: 147
Lid geworden op: ma 9 maart 2015, 16:18
Mijn mountainbike: Trek ProCaliber 6 / Giant Trance X 29

kermit schreef: ma 2 mei 2022, 12:39 Veel stickers laten zich ook goed aanbrengen met een sopje eronder. Dan wrijf je het vocht en eventuele luchtbelletjes er makkelijk onderuit en daarna zit de boel gewoon vast. Ook laten stickers zich wat verschuiven als het vocht er nog onder zit.
Die methode had ik ook gezien, maar durfde ik niet echt aan. Wist niet zeker of het sopje nog een interactie zou gaan hebben met de lijm. Kan best zijn dat het 'gewoon' kan en ik het mezelf moeilijker heb gemaakt dan nodig. Dus als je het aandurft zeker de moeite waard om te proberen - worst-case scenario is dat je stickerset onbruikbaar wordt.
Maar goed, het zit er op. Als je echt in detail gaat inspecteren zie je wel wat scheefstand hier en daar, maar op het oog zit 't keurig netjes :bier:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Bij twijfel eventueel even navragen bij de stickerboer :)
Ik heb lang geleden eens een uitzendbaantje bij een producent van benzinepompen gehad en daar beplakten ze hele grote oppervlakken met stickers/folie. Allemaal met een sopje eronder en dan "uitstrijken" naar buiten.

Heb het zelf ook weleens gedaan met bescherming op een fiets plakken en dat ging goed maar het zou kunnen dat sommige lijmsoorten er niet goed mee overweg kunnen, dat weet ik niet.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lunatt
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: di 24 augustus 2021, 22:28

InvisiFrame adviseert (voor de eigen materialen) een sopje van water met wat druppels baby shampoo. Idee is dat die zeker pH neutraal is en weinig 'doet'. Werkt als een tierelier, spuitbus met dat spul en dan ook de stickers en je handen inspuiten etc. Het mengsel er weer uitwrijven en laten drogen.

En mooie fietsen :-q
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Super jongens, bedankt voor de tips :-q
Big_Philly
All rounder
All rounder
Berichten: 147
Lid geworden op: ma 9 maart 2015, 16:18
Mijn mountainbike: Trek ProCaliber 6 / Giant Trance X 29

De bescherming zit nu ook op de hardtail.
Een stukje subtieler dan op de Giant, maar het totaalplaatje vind ik nog steeds geslaagd :)
Was wel een lastige klus om de stickers netjes op de seat stays te krijgen; die zijn dun en best wel curvy. Helaas niet zonder zichtbare vouwen of bubbels... gelukkig zie je ze alleen van dichtbij en zitten ze redelijk weggestopt ana de achterkant.
De stickers op de chainstays werken wel heel goed vind ik 8)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie