Trek Fuel EX 8 "Blue Lightning" M/L

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Afbeelding
Nieuwe grasveldjes kleuren mooi . Wat is Blauw toch mooi. ( stuur nog niet op lengte)
Afbeelding
Zo'n autotje kom je tegen als je even een stukje route rood van den Treek vermijdt.
Afbeelding
na 6 keer passen bleef tie hangen.

Na een jaar wachten, rij ik er nu 4 maanden op en dat bevalt goed, beter dan verwacht. Rolt als een tierelier over en door. Het had een groen/zwarte moeten zijn maar Blauw rijdt ook goed:) Kost wat meer door het prijs stijgingen door corona perikelen.

Heb er andere banden opgezet de XR 5's vindt ik wat te grof. En fijnere handvatten Ergon Fat in een passend kleurtje. De 200 schijf met de 4 zuiger en metal blokken is me te vinnig . Dus even een 180 met organische blokken voorop.
Zadel is ook vervangen de originele zit niet zo lekker. De originele Is goed als reserve.
Stuur is uiteindelijk 770 mm geworden.
Lak van frame en voorvork is beschermd met wat stroken HPX steenslagtape. Een flinke lik Turtkle wax voor de makkelike spoelbeurten als het modderig is.

De lagers van vering en derailieurwieltje heb ik de seals gelift met veel vet gevuld. Xt lagertjes 's hebben geen vet in de kogellagers; draait lekker soepel :evil:
lagers balhoofd extra vet en onderste lager van de vork ingepakt in vet

Spacers in de vering zijn nog aangepast.
voorzijde van 0 naar 3 ( max is 4)
achter van groen 1 na kleinste naar oranje 1 na grootste.

Ik rijdt al een tijdje in de hoge stand. En verschil met de lage stand is voelbaar.Hoger geeft wat minder strikes met de pedaal.( is ook wennen zo'n lage fiets) En nog een geometrie kadotje in petto als de link in de lage stand komt te staan: nog stabieler en strakker de lijn houdend.

Deze bike is standaard 170 cranks afgemonteerd. Die hebben minder punch. Trapt wel lekker rond. Dat is wel even wennen zeker met die grote en wat zwaardere wielen. Ik kom van een Santa cruz Blur 2.0 ( 26 'wielen) met 175 cranks.
Daar heb ik laatst nog even in de straat mee gereden. Dat is wel bijzonder: wendbaar, rap versnellen en krap als je staat. Een bocht inzetten is even wringen - vergeleken met de Trek- om balans goed te houden.

Shimano Xt 12 speed schakelt super. Bij de achter deraillieur zit op de parallellogram draaipunten speling vnl op die asjes bij de swingarm. Zit niet echt strak in elkaar. Dit is schijnbaar de nieuwe standaard de SLX en de Deores die ik gevoeld heb hebben het ook.

Plannen met de Trek zijn .

Dertig jaar mountainbiken vieren. Raggen, avonturen beleven en genieten met deze all round bike.

Leren ermee te "lezen en schrijven" vooral buiten de lijntjes:) veel aanklooien, lekker buiten zijn en spelen. Springen komt nu meer in beeld.
De Santa is daar niet voor gemaakt. Gaat te snel stuk , vooral de demper is gevoelig.
Bike heeft veel potentie moet echt wennen aan harder kunnen rijden terwijl corrigeren meer inzet vergt. Flickability is minder.

Mullet ga ik zeker uitproberen. De ronde 30 tands ga ik vervangen voor een oval 34 of 32. Om net even wat beter aan te kunnen zetten op korte klimmetjes en -voor technische obstakels.

Voor de mullet opbouw al gekeken naar een 216 * 57 of 63 shock. Om meer veerweg en verlies van bracket hoogte te kunnen corrigeren
Even met de meetlat wat uit gemeten.
Daar stuit ik op het probleem dat de bovenzijde van de shock tegen de zadelbuis komt ; het bovenste bevestigingspunt van de shock gaat hoger en draait een paar mm naar achter. Een shock met een diameter < 52 zoals de fox, kan gaan passen. De Topaz zou 1e keus zijn.

Zo de blog is nu wel even klaar

Kan nog vervolgd worden...
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2465
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Mooi man,

Ik vind TREK al een paar jaar goed bezig met de Fuel EX modellen.
en het is inderdaad wel een hele overgang van een 26" Blur
Maar je gaat er zeker veel plezier op beleven :-q

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Big_Philly
All rounder
All rounder
Berichten: 147
Lid geworden op: ma 9 maart 2015, 16:18
Mijn mountainbike: Trek ProCaliber 6 / Giant Trance X 29

Mooie fiets!
Gekke vraag... maar op basis van jouw MTBclinics bidon en het feit dat de fiets me heel bekend voor komt: was jij toevallig de 24e op de clinic drops & jumps?
Of was dat iemand met een identieke fiets (kan natuurlijk heel goed).
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Dank.

Nee ik was de 24 e niet daar. Daar kom ik nog wel een keer; dat is een leuk parcourtje.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 917
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Houd er rekening mee dat deze achterdemper ook gevoelig is voor springen. Spreek uit ervaring , deze heeft 1x per jaar echt een full service nodig. Verder kan ik mij vinden in je verhaal. Geniet ook alweer 2 jaar van mijn fuel ex. Had overigens niet verwacht een verschil te merken met die link. Ik fietste eigenlijk altijd in de lage stand. Heb hem pas op de hoge stand gezet en merk dat het idd minder strikes geeft maar ook qua sturen merk ik verschil.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Sabai schreef: vr 29 april 2022, 19:13 Houd er rekening mee dat deze achterdemper ook gevoelig is voor springen. Spreek uit ervaring , deze heeft 1x per jaar echt een full service nodig. Verder kan ik mij vinden in je verhaal. Geniet ook alweer 2 jaar van mijn fuel ex. Had overigens niet verwacht een verschil te merken met die link. Ik fietste eigenlijk altijd in de lage stand. Heb hem pas op de hoge stand gezet en merk dat het idd minder strikes geeft maar ook qua sturen merk ik verschil.
Gevoelig voor springen? Gaat ie stuk of wordt de werking langzaam minder. In welke stand rijdt je de demper op en of half gesloten ( midden stand)
Ik ben benieuwd wat je er zoal meedoet wbt springen en je ervaringen zijn met deze demper.

De middenstand i.c.m. de Grip demper van de vork iets dicht, maakt dat de bike iets steviger aanvoelt.
Dit kan voor de demper best wel belastend zijn.
Omdat de Reactif demper open gaat terwijl er al kracht op de demper staat. Dit kan ik me zo voorstellen geeft een schok in het systeem en hierdoor een piek belasting op het olie circuit met alle ringen plaatjes en seals

Wat me opvalt is dat bij een grotere klap - in open stand- de vering snel inzakt.
Lijkt erop dat Reactif dan nog niet geheel open is in open stand. En bij een hardere impact nog verder open gaat zoals dat Reactif systeem bedacht is.
"Sommige rijders vervangen de shock voor een "normale demper. Hier op het forum is een lid die dat ook gedaan heeft. Ik dacht "Panevio"
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 917
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

corex schreef: za 30 april 2022, 10:24
Sabai schreef: vr 29 april 2022, 19:13 Houd er rekening mee dat deze achterdemper ook gevoelig is voor springen. Spreek uit ervaring , deze heeft 1x per jaar echt een full service nodig. Verder kan ik mij vinden in je verhaal. Geniet ook alweer 2 jaar van mijn fuel ex. Had overigens niet verwacht een verschil te merken met die link. Ik fietste eigenlijk altijd in de lage stand. Heb hem pas op de hoge stand gezet en merk dat het idd minder strikes geeft maar ook qua sturen merk ik verschil.
Gevoelig voor springen? Gaat ie stuk of wordt de werking langzaam minder. In welke stand rijdt je de demper op en of half gesloten ( midden stand)
Ik ben benieuwd wat je er zoal meedoet wbt springen en je ervaringen zijn met deze demper.

De middenstand i.c.m. de Grip demper van de vork iets dicht, maakt dat de bike iets steviger aanvoelt.
Dit kan voor de demper best wel belastend zijn.
Omdat de Reactif demper open gaat terwijl er al kracht op de demper staat. Dit kan ik me zo voorstellen geeft een schok in het systeem en hierdoor een piek belasting op het olie circuit met alle ringen plaatjes en seals

Wat me opvalt is dat bij een grotere klap - in open stand- de vering snel inzakt.
Lijkt erop dat Reactif dan nog niet geheel open is in open stand. En bij een hardere impact nog verder open gaat zoals dat Reactif systeem bedacht is.
"Sommige rijders vervangen de shock voor een "normale demper. Hier op het forum is een lid die dat ook gedaan heeft. Ik dacht "Panevio"
De werking word minder. Toen ik hem na 1,5 jaar wegbracht was de stikstof kamer leeg en zat er lucht op de verkeerde plekken. Ik rijd in nl voornamelijk in de middelste stand en in een bikepark open stand. Al merkte ik dat ik hem op een gegeven moment dat ik de fiets aan het slopen was in het bikepark. Flow/Freeride gaat prima maar downhill en enduro is wat teveel. Daarom heb ik er een downhill fiets bij genomen voor de bikeparks. En de Trek voor nl en de enduro tripjes in Aken/ Ardennen.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

In een park wordt zo'n demper waarschijnlijk een beetje te warm. Heb je al eens gevoeld?

De lagering van de achtervering is een beetje klein uitgevoerd. Dat blijft niet lang goed bij intensief gebruik..
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 917
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

corex schreef: za 30 april 2022, 11:26 In een park wordt zo'n demper waarschijnlijk een beetje te warm. Heb je al eens gevoeld?

De lagering van de achtervering is een beetje klein uitgevoerd. Dat blijft niet lang goed bij intensief gebruik..
Dat zal vast gebeurt zijn. Heb het niet bewust gevoeld . Merkte wel op een gegeven moment dat ik vaak aan het eind van de veerweg zat. En toen ik hem terug kreeg van de service had ik ineens een andere fiets voor mijn gevoel in positieve zin. Heb ook een remmen upgrade gedaan naar sram g2 rsc. Is echt een top fiets!
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Met zaag en snoeischaar. Het ruwe paadje in het bosje 100 meter naast mijn huis. weer begaanbaar gemaakt . Goede warming Up richting bikeparkje Leusden of UHR routes.

Lekker hoor zo'n upgrade naar grotere wielen en voor- achter resp 20 en 25mm meer en beter inregelbare veerweg. Snelheid kan een flink stuk omhoog in vergelijk met de oude bike. Smokin... :D

Afbeelding
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Kleiner achterwiel.

Bontrager line comp 30 velg 27,5 " en rim strip en 108 POE boost naaf, A butted spaken, locked nippels.

Uiteraard de velg customized met de "blue lightning "pin strip striping

Met het afmonteren van het wiel nog een nieuwe fenomeen gehad. Na montage band, om te ploppen 4 bar erin. Was de spaakspanning aanzienlijk terug gelopen. Schijnt tegenwoordig book bij de 29 "normaal te zijn.

Conti Trail King Protection Apex. ( lijkt gelijk aan de enduro casing zoals bij de nieuwe TAL serie ).
Door Bontrager velgstrip ligt de band er super strak op. Gewoon met het handje, dus geen bandenlichters.

Rolt prima. Was al verbaasd over de 26" trail king.
Deze Band Voelt stevig aan, kan met weinig druk. De Apex als safety. Zonder ratelen, op de velg, een trap af op tempo.
Nieuwsgierig hoe dat met steile afdalingen rijdt??

Fiets voelt iets lichtvoetiger en iets makkelijker te versnellen. Korte punches en dan rollen is de rijstijl is waar ik van houdt. Dan kun ik het best de bike voelen en genieten van de flow etc...

Minolink vooralsnog in de hoge stand.

Ombouw naar 29"is cassete en body overzetten en de schijf overzetten. Om een de kosten wat te drukken.

Afbeelding
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Verder geen aanpassingen gedaan om mullet tot een succes te maken?
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Fraaie fiets, vind ze altijd wel een mooie verschijning. Die kleur is ook helemaal goed (zeker icm de pinstriping)
Heb je nu een biba als dropperspatbord?
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Jurriaan schreef: vr 27 oktober 2023, 22:25 Verder geen aanpassingen gedaan om mullet tot een succes te maken?
Ik ben niets vergeten te beschrijven.

Wat is er nu niet succesvol aan?

Met de 29-er in low setting (BB hoogte 340mm) had ik in het begin pedalstrikes, later niet meer.

Vooralsnog geen strikes in bochten gehad met de Mullet. BB hoogte nu 335 mm ( 29" 345 mm)
Rotsachtig terrein ben ik nog niet geweest.
Daar is een hogere BB wellicht gewenst. Wordt aan gewerkt

Om een zelfbouw low/high mino link te kunnen monteren. Zijn de bouten zijn al gescoord die passen in het gat en op binnen cup van het lager in de shocklink.

De template van de ISCG mount is ook al gecopieerd....
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Daffra
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 0
Lid geworden op: vr 17 juli 2020, 12:15
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0 Trek fuel EX 8 gen 5

Hey,

Ik heb sinds kort dezelfde bike en vind em geweldig. Alleen heb ik een moeilijke tijd om mijn achterdemper echt naar mijn zin te tunen. Als er in een afdaling veel kleinere hobbels zich snel opvolgen voelt die Re-Aktiv demper met momenten echt bruut aan. Heb al vanalles geprobeerd met de rebound, minder en meer druk en in krijg hem niet afgesteld zoals ik wil.
Wat is jouw gedacht/gevoel over die shock en heb je er misschien zelf ook die ervaring mee gehad?
Ik kom van een Canyon Neuron en die was veel "zachter".
Thx.
Plaats reactie