Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
timbaalhuis schreef: ↑ma 30 mei 2022, 16:06
Ik zou Een switch naar een L kunnen overwegen inderdaad..
Mijn lengte is 178cm
Binnenbeenlengte 86cm
Gewicht is 73kg
Alle tips zijn welkom hoor
Een zadelpen zonder setback (gewoon recht dus) zou al het verschil tussen M en L compenseren. Trappositie is nu op klimmetjes verre van ideaal. Vermoedelijk werkt deze geometrie dan weer best behoorlijk op een vlak pad. Moderne mtb’s zijn qua geometrie geoptimaliseerd voor klimmen en dalen.
Hoe dan ook de hefboom op een kort stukje frame is nu wel heel fors voor een mtb!
Via via ben ik erachter gekomen waar de fiets origineel is gekocht. Zij hebben hem ook jaren in onderhoud gehad.
Het is gewoon een originele sworks en de fiets is een keer overgespoten waarbij ook de rode letters zijn aangebracht.
Het origineel had grijs gestreepte letters, zoals FSR afgebeeld op de achterbrug. Dit is trouwens niet versleten maar wat vager door de letters uit strepen bestaan.
Nu ga ik zelf nog kijken om toch de switch naar een size L te maken ipv deze M. Overweeg ook andere merken dus tips zijn welkom.
timbaalhuis schreef: ↑ma 30 mei 2022, 16:06
Ik zou Een switch naar een L kunnen overwegen inderdaad..
Mijn lengte is 178cm
Binnenbeenlengte 86cm
Gewicht is 73kg
Alle tips zijn welkom hoor
Ondanks je in verhouding wat langere benen kan ik me niet voorstellen dat jij met jouw lengte(1,78 m) op een maat M je zadel zo hoog moet hebben staan. En dan ook nog eens met setback. Dat betekend dat omdat je dus met je langere benen in verhouding weer een korter bovenlichaam zou moeten hebben je reach naar je stuur veel te lang zou moeten zijn.
Ben echt benieuwd hoe jij op deze fiets zit....
timbaalhuis schreef: ↑do 2 juni 2022, 21:42
Voor mijn gevoel zit ik wel lekker en heb wel een beetje maten via een online bikefit opgezocht.
Maar wellicht wordt het tijd om dit even wat beter uit te zoeken…
Op een S kun je dezelfde zithouding krijgen. Op een XL ook. Daar zit het probleem ook niet echt.
Het probleem zit in dat je gewicht niet helemaal juist over de wielen verdeeld wordt nu je een te klein frame hebt. De stuureigenschappen zijn dus geheel om zeep. Nu zal het niet slechter rijden dan een 1997 26", maar het zou zoveel beter kunnen.
Maar de positie van het zadel ten opzichte van de trapas is ook verre van ideaal om kracht goed over te brengen. Daar kun je ook nog een behoorlijke optimalisatie bewerkstelligen!
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Een vriend van mij(idd ook specialized) , ex elite rijder, rijdt altijdook op een maat kleiner(M ipv. L), bewust van wege de kleinere wielbasis, om zo een betere handeling te krijgen. Ik zelf zit tussen S en M in maar koop eigenlijk altijd M omdat deze makkelijker verkoopbaar is en ik een langere wielbasis stabieler vind in afdalingen. Ik denk dat zolang t een bewuste keuze is(en zoniet ook goed), ieder dat lekker zelf moet bepalen.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!
In principe is dat zeker zo, maar hier lijkt het op de foto in elk geval alsof de zadelpen buiten proportioneel ver uitsteekt. Ik zou daarom even controleren hoe ver hij in het frame zit, dat moet minstens tot onder het kleine verstevingingsbuisje zijn.
Vroeger hadden sommige Specialized frames een klein gaatje in de zitbuis om dat te checken, de zadelpen moest dat gaatje afdichten anders stak hij niet ver genoeg in het frame. Weet niet of dat bij dit frame ook zo is?
Vroeger hadden sommige Specialized frames een klein gaatje in de zitbuis om dat te checken, de zadelpen moest dat gaatje afdichten anders stak hij niet ver genoeg in het frame. Weet niet of dat bij dit frame ook zo is?
Dat klopt,maar volgens mij was dat alleen bij de Alu frames. In de gebruikershandleiding van Specialized staat precies wat de minimale insteekdiepte per framemaat is. Maar je dan moet je wel weten welke generatie(modeljaar) je hebt want de insteekdieptes verschillen ook nog eens per generatie.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!