" Do It All " Steel Hardtail Hello Dave.

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 574
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

Afbeelding

Omdat mijn vorige Hardtail frame is gesneuveld, moest er toch een andere komen, zou er eigenlijk een winterproject van maken maar uiteindelijk toch maar besteld omdat het frame in de aanbieding bleef.
Gelijk gekozen voor een frame waarop ik in de komende jaren me bike skills verder kan ontwikkelen. On-One beschrijft de HD als een Hardcore Hardtail voor enduro + bikepark gebruik dus dit paardje temmen zal nog een uitdaging worden denk ik zo, game on :winkie:
Volgens de maat tabel op de On-One site zou ik ( 185 cm ) op een XL passen, maar heb toch gekozen voor een L.
Pas geleden het frame ontvangen en ben nu bezig met opbouwen / overzetten van de onderdelen van me oude frame.

Update 10-7-22 Huidige onderdelen lijstje.
Frame = Maat L
Wielen: 29er set van Nukeproof 30mm intern
Banden: Magic Mary 2.4 voor + 2.6 achter ( in de huidige vork past net een 2.35 / 2.4 )
Vork: 160mm Suntour AION 35
Schakelen: SLX 1x11 met NW 32 ovaal + 11/51 Deore cassette ( was 2x11 crank, binnenzijde zit nog een 28T / thuis brengertje :-q )
Remmen: 4 pot TRP Slate T4 200/180
Stuurpen / stuur: Nukeproof Neutron Set, 35mm pen + 800mm stuur / 40mm rise + Ergon GD1 grips
Zadelpen: 125 Reverb externe kabel + WTB rocket zadel.
Pedalen: spd platform
Bidonhouder: merk onbekend maar doet het goed.
+ zie nu dat me belletje dr nog op moet :tong

Huidige gewicht: 16.2 KG

Alvast wat plaatjes.

Frame maat L

Afbeelding

Het frame is rollend.

Afbeelding

Staat nu tijdelijk op Mullet set-up, even testen op straat of op achterwiel trekken nu beter ging dan full 29 set-up ( dat ging idd iets makkelijker ) Huidige stuurpen is 55mm, vh weekend een 35mm stuurpen monteren en dan maar eens een rondje met full 29er set-up proefrijden.

Update 10-7-22
Vandaag 2 rondjes op de route Spaarnwoude gedaan als test / first ride. Actie foto heb ik niet, wel een foto van een complete bike.
Afbeelding

Update 15-7-22
First Ride Filmpje.
https://www.youtube.com/watch?v=wgblZWdFm2o

Update 25-7-22.
Nieuwe set-up: 170mm RS Yari met een 275+ wielset met daarom heen 2.8 soft Magic Mary banden.
Bike gewicht in deze set-up = 16.5 kg
Afbeelding

Update 13-9-2022.
Test / laatste bikepark set-up 2022 met 170mm SR suntour Durolux met een 275+ wiel set, front Magic Mary 2.8 / Rear Eddy Current 2.8
Bike gewicht in deze set-up = 17.0 kg
Afbeelding
Laatst gewijzigd door marcomtb1972 op za 1 juli 2023, 22:26, 41 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Ziet er wel dik uit. Maar ik mis toch een beetje kleur.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Leuk, ik ben heel benieuwd hoe deze het doet.
Klitse schreef: do 7 juli 2022, 23:48 Ziet er wel dik uit. Maar ik mis toch een beetje kleur.
https://m.nl.aliexpress.com/item/328426 ... pt=glo2nld
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Mjelnir
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 162
Lid geworden op: ma 30 augustus 2021, 08:47

gave fiets! Benieuwd naar je ervaring en wat actie fotos :)
SYS: RaaW Madonna

Wtf is down country riding? - It's like trail riding but twice as expensive
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 574
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

Klitse schreef: do 7 juli 2022, 23:48 Ziet er wel dik uit. Maar ik mis toch een beetje kleur.
Recentelijk nog een ander paardje in de stal gehaald en die heeft te veel kleur naar mijn smaak, dus zwarte Dave is goed voor de balans :bier:

Afbeelding
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Tof ding maar wel LANG! Dat omhoog trekken zal niet makkelijk zijn inderdaad.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 574
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

@maverick, hij is idd lang, maar dat zat me vandaag met het 1e ritje niet in de weg. Het voorwiel liften is ff wennen, gaat nu wat beter, moet me lichaamsgewicht meer in de strijd gooien en dan gaat het wel.

Vandaag de eerste rit gemaakt met de bike in de 29er set-up ( onderdelen lijstje toegevoegd in 1e post )

Afbeelding

2 rondjes Spaarnwoude gedaan, leuk rondje met leuk afdalen en pittig klimmetjes. 1e rondje verkend en 2e rondje nog wat beelden geschoten met de chestcam voor een first ride video.
Daarna toch 4 afdalinkjes gedaan in het bikepark, zou het eigenlijk niet doen, had expres ook al geen bescherming / full face / etc meegenomen maar kon de verleiding niet weerstaan, heb het rustig / voorzichtig aan gedaan. Ik kwam er op de jumpline wel achter hoe snel je vaart maakt op die 29er wielen, die 2 tafels gingen prima... :winkie: dacht het gefilmd te hebben als bewijs, maar gopro niet aangezet :~

1e indruk = goeie frame keuze van mij :bier:
Totale bike lengte zat me niet in de weg, ondanks dat het af en toe pittig draaien en keren is daar, meeste oppassen daar is het rijden met een 80 cm stuur tussen de bomen.
Klimmen gaat prima, moest zelfs wat achterop / bovenlichaam naar achter houden anders had ik last van wielslip op de steilere gravelstukjes, kon rustig me handen op de remmen leggen in de steile stukken omhoog en geen last van voorwiel lift.
Afdalen lijkt me duidelijk, rechtuit loopt dat ding als een malle, bochten draaien ging prima, niet echt kunnen testen daar want het is wat tricky met de granulaat / steentjes.
Gewicht van +16 kg merkte ik niet veel van, wist ook niet wat hij woog toen ik vanmorgen daar de rondjes heb gemaakt. Keek er zelf van op wat de bike weegt, bike rolt soepel, als je aanzet wil hij toch gelijk wel van honk zeg maar.
Was een mooie test / first ride op een leuk parcour, binnenkort staat er een biketrip naar de bergen op stapel, zal dan wat actie foto`s proberen te schieten / laten schieten.
Heb nog wel een actie clipje geschoten op de Red Banana trail in het bikepark, beetje slordig gereden, maar leuk kort trailtje.

https://www.youtube.com/watch?v=eeH74lJz6LQ

Tot zover..
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 574
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

Filmpje met o.a. Bike Check en bike praat onderweg op de MTB route Spaarnwoude / bikepark.

https://www.youtube.com/watch?v=wgblZWdFm2o

Pak maar een 1/2 Liter, want het is 16 minuten vermaak :winkie: :bier:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Leuk, maar toch af en toe ⏩.

Bochtjes moeten nog met wat meer overtuiging en snelheid :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 574
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

Na een aantal ritjes in bikepark Geisskopf back to back gereden te hebben tegen me 275 Spectral, toch maar besloten om de 160mm Suntour AION vork te wisselen voor de 170mm RS Yari uit me Spectral. De AION is gewoon op zijn eind, zou gauw het wat ruiger werd was het verschil tussen de beide vorken erg merkbaar. Was wel jammer want de Spectral was met de Yari + Bomber coil shock echt begonnen aan zijn 2e leven als een mini enduro :-q maar de Spectral moet ik gaan ontzien, mag weer trailbike worden.

Ik wou Dave in de alpen rijden in een 29er of mullet set-up naar gelang hoe het ging, aangezien ik nog geen 160+mm 29er vork heb, toch maar besloten om de bike dan maar in de tractor stand te zetten, dus nu is het een set-up met een 170mm Yari + 275+ wielset + Magic Mary 2.8 soft bandjes.
In deze set-up voelt het weer als rijden op me oude overleden 275+ tractor maar dan wat rustiger + stabieler.

Dit noemen ze een Fish eye foto volgens mij, het lijkt nu net een kinderfietsje..

Afbeelding

Had nog een kort rij clipje, maar de camping wifi heeft het te druk op het moment.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Heb je op vakantie al die aanpassingen gedaan?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 574
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

Yep.
In plaats van `s avonds me tijd te verspillen op de mobiel in de voortent nu me tijd nuttig besteed :wink: en een te grote auto + teveel bikestuff verzameld in de laatste jaren heeft soms ook voordelen :winkie:
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1248
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Lekker hoor zo'n + wielsetje erbij. :-q

Vorige week had ik ze er in LHR ook weer es onder liggen.
Minion DHF/DHR 2.8 combo onder de Bardino en lekker naar beneden rammelen. :lol:
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 574
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

Dat 275+ platform is een " hate it or love it " ik ben een groot fan, ik krijg altijd veel rust / vertrouwen als ik die dikke voorband volg :winkie:

Vandaag trouwens niet zo gelukkig met de +bandjes, 2 lekke banden in 1 uur. Daardoor rijd ik de bandjes nu met veel meer druk dan eigenlijk goed voor ze is, ik moet wel, want anders rijd ik constant lek ( vooral het achterwiel ) ondanks een insert, het + voordeel wordt hier wel mee te niet gedaan. Ik denk / hoop dat het oude biba`s waren ( fingers crossed ) Gisteren me lesje wel geleerd, zie hieronder.

Gisteren zonder rugzak / tools op pad gegaan, halverwege de berg een snakebit na een perfecte tafel ( tje ) jump :~ na 5 minuten lopen ( denkend aan een lift ) kreeg ik een lift aangeboden van een trailcrew medewerker die van de berg kwam :-q
Hello Dave in de bus gegooid en nog ff ( met rugzak / tools ) een toffe afdaling gedaan met me Spectral, video volgt nog. Good Times
Laatst gewijzigd door marcomtb1972 op wo 27 juli 2022, 08:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1248
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Ik houd er ook wel van die dikke banden al moet ik zeggen dat ik in NL alleen nog maar met de 29er wielset in de Bardino rijdt.
De + wielen daarom maar gnar only gemaakt met het dikke Maxxis rubber.
Ik rijd tubeless met de Minions, in LHR met redelijk harde banden begonnen maar bij elke afdaling ging er wat lucht uit.
Uiteindelijk de sweetspot gevonden en daar de rest van de dag mee gereden.
Plaats reactie