Na 7 jaar op een XC race-hardtail (Grand Canyon CF SLX 9.9 SL) was het tijd voor iets anders, compleet anders....
Een ½jaartje aan het zoeken/oriënteren geweest, wordt het weer een Canyon (Lux), of een KTM Scarp, Scott Spark, Simplon Cirex, levertijden en prijs hielden mij tegen om een keuze te maken.
Totdat ik werd geattendeerd op de Arc8 Evolve FS !
Na contact met de fabrikant, en de enige dealer in Nederland (Florian Bikes Groningen), met 3 weken de fiets in huis.
Hieronder een kleine samenvatting van de specificatie;
Arc8 Evolve FS
kleur Wild (rood-zwart) maat L (reach 495) 11.3kg inclusief pedalen en gps.
Fox 34 SC Float Performance 120 mm FIT4 (balhoofd 65°).
Fox Float DPS-prestaties 110mm (liniair).
Dropper BikeYoke Divine SL.
Stuur Faserwerk Baslerstab 35mm.
NEWMEN Velg Evolution A.30.
Shimano XT (SLX cassette ivm verkrijgbaarheid).
[/img]
Arc8 Evolve FS
- kan niet meer
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2192
- Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
- Mijn mountainbike: Spot Mayhem
Dat is nog eens wat anders in positief opzicht dan wel. Met deze geo een veelzijdig fietsje denk ik?
"This species has amused itself to death"
En hoe fietst ie als je m vergelijkt met de Spark, Scarp, Lux, Epic etc. etc.
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29972
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Geen alledaagse fiets (had er nog niet van gehoord)
Vooral de constructie bij de seatstays en de demper is interessant.
Kleur is ook goed gekozen (hoewel helemaal rood ook niet verkeerd was geweest).
Vooral de constructie bij de seatstays en de demper is interessant.
Kleur is ook goed gekozen (hoewel helemaal rood ook niet verkeerd was geweest).
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Inderdaad een (bijna) alles in één fiets, bewuste keuze hiervoor om de enduro eigenschappen met xc te combineren.
Zo beleef je het rijden ook, al was het wel even wennen dat het voorwiel ruim 10cm verder voor je staat, mijn rijstijl/techniek hier wel op moeten aanpassen, je bent nooit te oud om te leren veranderen.
Als je de bochten goed neemt, dan wordt je erin gezogen en kom je er voor je gevoel met meer snelheid uit.
Achterzijde zeer stijf en direct, maar comfortabel, boomwortels lijken niet te bestaand.
Accelereert als een raket (de test Simplon was nog sneller dankzij een carbon wielset)
Stabiel in de afdalingen, drops met speels gemak.
Steile klimmen (ondanks de wielbasis) gaan ook prima dankzij de vrij verticale zitbuis (76°)
Al met al is het rijgedrag ten opzichte van de meeste huidige Race-/Trail-fullys wat relaxter en lever je niet in kwa snelheid, mede dankzij het gewicht (frame 1240gram).
Zo beleef je het rijden ook, al was het wel even wennen dat het voorwiel ruim 10cm verder voor je staat, mijn rijstijl/techniek hier wel op moeten aanpassen, je bent nooit te oud om te leren veranderen.
Als je de bochten goed neemt, dan wordt je erin gezogen en kom je er voor je gevoel met meer snelheid uit.
Achterzijde zeer stijf en direct, maar comfortabel, boomwortels lijken niet te bestaand.
Accelereert als een raket (de test Simplon was nog sneller dankzij een carbon wielset)
Stabiel in de afdalingen, drops met speels gemak.
Steile klimmen (ondanks de wielbasis) gaan ook prima dankzij de vrij verticale zitbuis (76°)
Al met al is het rijgedrag ten opzichte van de meeste huidige Race-/Trail-fullys wat relaxter en lever je niet in kwa snelheid, mede dankzij het gewicht (frame 1240gram).
-
- All rounder
- Berichten: 64
- Lid geworden op: zo 22 april 2012, 22:09
- Mijn mountainbike: C'dale Scalpel 29er Alloy 3 --> 2021 Scalpel 3
Prachtige fiets!
Met iets nieuws: "Slider Suspension. When designing a rear suspension, you are always faced with conflicting goals. You want your linkage to be small because it is lighter, stiffer, and saves space. But for the suspension performance, longer links would be better. Our patented slider is small, light and stiff, but it represents an infinitely long lever, creating an almost perfectly linear-progressiv ratio."
De achterophanging lijkt op die van de Cannondale Scalpel. Die kent het FlexPivot-veersysteem bij de achteras om de noodzakelijke kleine verbuiging van de achterbrug mogelijk te maken bij het inveren.
Hoe zit dat bij de Evolve FS?
Edit / Antwoord: "Another place ARC8 were able to save on weight is at the brake mount, switching from a post-mount on the seatstay to a flat-mount on the chainstay. This was also necessary as, with the new suspension design, the seatstays flex as the bike is pushed through its rear wheel travel. "
&
"In the bike’s unloaded state, the seatstays are themselves deformed. It is somewhere in the middle of the bike’s 110mm of rear wheel travel where the flex stays are unloaded, before they begin to flex in the opposite direction throughout the latter half of the travel. "
Met iets nieuws: "Slider Suspension. When designing a rear suspension, you are always faced with conflicting goals. You want your linkage to be small because it is lighter, stiffer, and saves space. But for the suspension performance, longer links would be better. Our patented slider is small, light and stiff, but it represents an infinitely long lever, creating an almost perfectly linear-progressiv ratio."
De achterophanging lijkt op die van de Cannondale Scalpel. Die kent het FlexPivot-veersysteem bij de achteras om de noodzakelijke kleine verbuiging van de achterbrug mogelijk te maken bij het inveren.
Hoe zit dat bij de Evolve FS?
Edit / Antwoord: "Another place ARC8 were able to save on weight is at the brake mount, switching from a post-mount on the seatstay to a flat-mount on the chainstay. This was also necessary as, with the new suspension design, the seatstays flex as the bike is pushed through its rear wheel travel. "
&
"In the bike’s unloaded state, the seatstays are themselves deformed. It is somewhere in the middle of the bike’s 110mm of rear wheel travel where the flex stays are unloaded, before they begin to flex in the opposite direction throughout the latter half of the travel. "
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 277
- Lid geworden op: vr 10 augustus 2001, 02:00
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur
Mooie fiets, interessant concept met de sliders. En mooi dat hij ook leverbaar was.
Ik zie dat hij helaas maar tot maat L gaat.
Have fun
Ik zie dat hij helaas maar tot maat L gaat.
Have fun
Maken bijzonder elegante fietsen als je iets in carbon zoekt. Pakt goed uit deze. En best eigenwijze geo, goed dat het bevalt.
@bikemaster, "maar" een L, wel 495reach daar komen veel merken met hun XL nog niet aan.
@bikemaster, "maar" een L, wel 495reach daar komen veel merken met hun XL nog niet aan.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 277
- Lid geworden op: vr 10 augustus 2001, 02:00
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur
Zeker een interessante geometrie, en zou een goed alternatief zijn voor de Blur (XL) die ik al tijden in bestelling heb. Maar met mijn 1,98 is de L toch aan de krappe kant, al is de reach inderdaad niet het probleem.
Ik ben benieuwd hoe de sliders zich houden op lange termijn ten opzichte van rollagers. Het lijkt mij voor de zijdelingse belasting van de demper in ieder geval een verbetering.
Ik ben benieuwd hoe de sliders zich houden op lange termijn ten opzichte van rollagers. Het lijkt mij voor de zijdelingse belasting van de demper in ieder geval een verbetering.
Effectief schijnt het 73° te zijn.
Op mijn "oude" fiets ging ik voorop de punt van het zadel zitten, maar tot nu toe (nog niet extreem stijl geprobeerd) kan je gewoon blijven zitten. En de knieën klagen nog niet ondanks een andere maat zadel-terugstand (van 6 naar 3cm) ten opzichte van de trapas.
De geometrie is hier te vinden: https://www.arc8bicycles.com/shop/explore/mtb/evolve-fs
In Fiets 8 staat een leuk stukje over de "nieuwe" geometrie (bladzijde 34).
Laatst gewijzigd door bogak op zo 7 augustus 2022, 16:58, 1 keer totaal gewijzigd.
De sliders dien je elke 2 jaar (preventief) te vervangen heb ik gehoord, de tijd zal het leren.bikemaster schreef: ↑zo 7 augustus 2022, 10:03 Ik ben benieuwd hoe de sliders zich houden op lange termijn ten opzichte van rollagers. Het lijkt mij voor de zijdelingse belasting van de demper in ieder geval een verbetering.
Na z´n kleine twee weken met gevarieerde ritten, zeer tevreden over deze veelzijdige fiets met zijn afwijkende (toekomstige) geometrie.
Op de parcours van Hoge/Lage Vuursche en de UHR zie ik de pr´s (volgens Strava) elke rit verschijnen.
Winterberg, dagje Bikepark ook overleeft, maar moet nog wel werken aan mijn bochtentechniek...
Marathon in Nordenau, leuke prestatie neergezet en zelfs in de afdalingen de Strava top 10 binnengerold.
De enige opmerking die er tot nu toe te vinden is, de voorvork Fox 34 trilt bij een kasseien/kort hobbelig ondergrond, nog wel aan het fine tunen hiermee, maar heb het vermoeden dat dit een combinatie is van vork en flauwe balhoofdhoek
Met steile klimmen kan je gewoon blijven zitten en is het niet nodig naar voren te leunen/verplaatsen, hierdoor kan je meer kracht op de pedalen kwijt en klim je makkelijker.
Op de parcours van Hoge/Lage Vuursche en de UHR zie ik de pr´s (volgens Strava) elke rit verschijnen.
Winterberg, dagje Bikepark ook overleeft, maar moet nog wel werken aan mijn bochtentechniek...
Marathon in Nordenau, leuke prestatie neergezet en zelfs in de afdalingen de Strava top 10 binnengerold.
De enige opmerking die er tot nu toe te vinden is, de voorvork Fox 34 trilt bij een kasseien/kort hobbelig ondergrond, nog wel aan het fine tunen hiermee, maar heb het vermoeden dat dit een combinatie is van vork en flauwe balhoofdhoek
Met steile klimmen kan je gewoon blijven zitten en is het niet nodig naar voren te leunen/verplaatsen, hierdoor kan je meer kracht op de pedalen kwijt en klim je makkelijker.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2986
- Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
- Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b
Mooi ding en interessant verhaal op die website van Arc8. Ik had nog nooit van dit merk gehoord, iets Zwitsers. Die maken wel meer mooie spullen, zoals we van Scott zien. Niet bepaald goedkoop.
Lijkt me een soort kloon van Trek Supercaliber qua achtervering, met wellicht wat verbeteringen. Benieuwd hoe die sliders zich houden in slechte omstandigheden (modder, nat). Nou ja, in principe vergelijkbaar met een voorvork, alleen is dit kunststof ongesmeerd.
Kan me voorstellen dat met een rubber condoom om zo'n ding en smering je minder wrijving en langere levensduur hebt. Alweer, net als de voorvork met olie.
Lijkt me een soort kloon van Trek Supercaliber qua achtervering, met wellicht wat verbeteringen. Benieuwd hoe die sliders zich houden in slechte omstandigheden (modder, nat). Nou ja, in principe vergelijkbaar met een voorvork, alleen is dit kunststof ongesmeerd.
Kan me voorstellen dat met een rubber condoom om zo'n ding en smering je minder wrijving en langere levensduur hebt. Alweer, net als de voorvork met olie.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b