Titus MotoLite II 2009 (final pics)

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
msxx
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5179
Lid geworden op: zo 16 mei 2004, 15:13
Mijn mountainbike: Een Yank
Contacteer:

Afbeelding



Finished!! :-)

Ik heb er zojuist de eerste meters mee gereden, enkel nog maar in mijn eigen tuin maar toch een minimale eerste indruk op gedaan. Hij stuurt een stuk directer dan ik verwacht had, maar daar ben ik alleen maar blij mee :-) De zitpositie voelt perfect aan, niet te diep en niet teveel op tour gericht. Uiteindelijk is hij toch nog iets groter dan ik verwacht had en daar ben ik ook blij mee.

De onderdelenkeuze die de zithouding beïnvloeden beïnvloeden lijken goed gekozen... voor het eerst in lange tijd heb ik nog eens een setback zadelpen, heb ik bij het zadel de balans wat meer richting ergonomie dan gewicht uit laten slaan.. en de high rise Monkeylite lijkt ook een goede keuze te zijn.

Nu is het enkel een kwestie van de blokken inremmen.. en dan eens het bos verkennen ..

De winterschoenen ga ik eens onder het stof vandaan vissen.. en als de sneeuw blijft liggen ga ik dit weekend een tochtje rijden :-)
(als de sneeuw niet blijft liggen heb ik een uitdaging.. want dan mag hij nadien niet meer binnen staan... en buiten is nog geen optie..)



===========================================================================================







Afbeelding



Het gaat dus om een 2009 Titus Moto Lite in de maat Large en de kleur 'Blue Anodized'

Waarom dit frame?

Een jaar geleden was ik in bezit van twee bikes, een rasechte XC hardtail en een Freerider. Nu, eerlijk gezegd ben ik een echte Freerider niet waard. Ik houd wel van ruwere ondergronden en wat hogere snelheden, maar houd liever de bandjes relatief dicht bij de grond..
Twee bikes was ook niet meer nodig..

Kortom, ik zocht een bike die perfect geschikt was voor zowel een tocht in de Alpen, de Ardennen als het locale XC rondje.

In die categorie heb ik eerder geshopt en toen kwam ik uit bij een Turner Five Spot. Die was echter net iets aan de kleine kant. Dit keer heb ik er dus op gelet dat hij net een heel klein beetje groter is :-) Het scheelt allemaal niet veel maar toch.
De hoeken zijn ook iets scherper gekozen en daarmee zal hij zich naar verwachting iets nerveuzer gedragen, wat ik wel kan waarderen.
Daarnaast lees je met name dat de Moto Lite niet hetzelfde ongekend zachte aanspreken heeft als de Five Spot, maar in ruil daarvoor wat efficiënter is. Eerlijk gezegd klinkt dat me eerder als een voordeel in de oren.. maar dat zal ik moeten ervaren.

Een groot pluspunt was voor mij de verstelbaarheid tussen 4 en 5 inch. Niet dat ik verwacht hier vaak gebruik van te maken, maar eerder dat ik de mogelijkheid heb om hiermee de geometrie te beïnvloeden. Waarschijnlijk wissel ik het enkele keren en kies ik daarna mijn favoriete stand.
Om diezelfde reden moet er ook zeker een vork in komen met verstelbare veerweg. Een Talas, Revelation of Pike liggen voor de hand.

Er is geen gewichtsdoelstelling, maar het gewicht mag niet uit de hand lopen.

Het opbouwen zal niet heel snel gaan. Simpelweg omdat ik door aanstaande gezinsuitbreiding en verbouwingen de komende maanden toch al druk genoeg zal zijn... maar van de zomer moet hij toch up and running zijn.

Mooi detail aan het frame zijn de carbonnen staande achtervork, de ovalen onderbuis die naar de balhoofdsbuis toe overloopt in een ronde buis. En de bovenbuis die 'zachte' hoeken kent.

Hier nog wat foto's :-)

Hier zie het verloop in de onderbuis vrij goed:
Afbeelding

Afbeelding



Speclist:
Reeds in bezit:

Frame: Titus Moto Lite 2009, Blue Anodized, Maat Large en uitgerust met een Fox RP23
Stuur: Easton Monkeylite SL, high rise met 31.8 doorsnede
Cassette: XTR 34-12
Pedalen: CB Eggbeaters MXR en Mallet C's
Zadelpenklem: Tune Wurger 31.8 in het zwart
Headset: Race Face Deus, zwart
Crankset: Race Face Deus met zwarte crankarm (het vorige model, imho vele malen mooier dan het huidige model)
Remmen: Formula The One, Postmount 200mm voor, IS 180mm achter
Voorvork: Pike 426 Dual Air
Verankering vorkbuis: Hope Headdoctor en Starnut beschikbaar/besteld moet even kijken wat ik ga gebruiken
Zadelpen: Race Face Deus
Zadel: Fizik Gobi XM in t zwart
Banden: Conti Speed King Supersonic 2.3 (maar heb ook nog Fat Alberts 2.35 en Big Betty 2.4 liggen voor bergtochten)
Voorderrie: XTR topswing FD-M960 (nieuwe generatie is enkel voor 31.8 geschikt icm adapter, deze is rechtstreeks in de juiste maat)
Achterderrie: XTR RD-M 971GS
Shifters: XT SL - M770
Ketting: Shimano CN7701

Besteld:

Wielen:
- Naven Hope Pro 2 in het rood, voor met 20mm steekas
- DT Comp spaken in het zwart
- DT EX500 velgen
- DT swiss rimstrip in 21mm
QR achter: Hope, rood (backorder)
Grips: Spank Lock on in het zwart
Kabels: XTR grijs
Spacers voor stuurbuis: Hope, rood
Stuurpen: RF Deus 90mm * 6 graden



En voor zover ik kan nagaan heb ik dan alles?
Laatst gewijzigd door msxx op do 11 februari 2010, 17:53, 11 keer totaal gewijzigd.
Een gewezen verslaafde
D.run
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2169
Lid geworden op: do 22 maart 2007, 18:47
Mijn mountainbike: Specialized Carve

ik gok ftm of Moto Lite?
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Ik wordt nieuwsgierig, ben wel gecharmeerd van Titus.

Kleur is iig :-q
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

Jij ook al... :lol:

Maat dranghek of valt het mee met deze? Leuke deal hoor :-q
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
msxx
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5179
Lid geworden op: zo 16 mei 2004, 15:13
Mijn mountainbike: Een Yank
Contacteer:

Wicked DJ schreef:Jij ook al... :lol:

Maat dranghek of valt het mee met deze? Leuke deal hoor :-q
Met 'jij ook al' doel je vermoedelijk op een sys die binnenkort verschijnt? De enige overeenkomst is het merk, dit is een ander type, en geen poedercoating maar anodisatie ;-)

De maat valt wel mee, maatje Large (= bovenbuis 24,25 inch)
Een gewezen verslaafde
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

msxx schreef:Met 'jij ook al' doel je vermoedelijk op een sys die binnenkort verschijnt?
Ja, ik vermoedde dat dit dezelfde was, maar blijkbaar dus niet. Kleur overigens wel...

Maar zoals ik al eerder opperde in nutteloos; het stikt hier momenteel van de opbouwprojecten, waarvoor hulde!~
(in ieder geval 10x leuker om te volgen dan de eenmalige serie foto's van stockbikes...)
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2465
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Mmmmh Naais, laat eens wat meer zien?

FTM en Moto-Lite die hebben een TT van 24.25 in Large.
De 2010 frames hebben een tapered head tube en die zie ik niet.

Vanwege de lange Headtube gok ik MotoLite,
(en blue ano was er ook voor de racer X )
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
yves
Reporter
Reporter
Berichten: 3938
Lid geworden op: do 7 oktober 2004, 15:17
Mijn mountainbike: Trek procaliber 9.7, trek slash , trek cross rip, 2020 trek fuel ex 9.7 , trek remedy 8
Contacteer:

ben ook benieuwd..

al een lekker kleurtje iig
msxx
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5179
Lid geworden op: zo 16 mei 2004, 15:13
Mijn mountainbike: Een Yank
Contacteer:

Toch twee keer het type benoemd mannen, chapeau :-q

@Wicked: stockbikes zijn niet mijn ding.. al was ik het dit keer wel van plan... het lukt me gewoon niet :-D
Een gewezen verslaafde
yves
Reporter
Reporter
Berichten: 3938
Lid geworden op: do 7 oktober 2004, 15:17
Mijn mountainbike: Trek procaliber 9.7, trek slash , trek cross rip, 2020 trek fuel ex 9.7 , trek remedy 8
Contacteer:

wat de vork betreft : de pike lijkt me net iets teveel van het goede voor deze fiets . een iets subtielere RVL of talas lijkt me beter . ( Een fixed 120mm reba met maxle lite zou de sweetspot wel eens kunnen zijn en licht)
Brum
Genius
Genius
Berichten: 3747
Lid geworden op: wo 5 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: FS + SS en nog een paar
Contacteer:

Wat een lelijk hok zeg. Ook die kleur, pffff. Gelukkig is de maat wel anders ;)

Pike is teveel, 130/140 RVL U-turn maxle erin!

Maat dranghek valt opzich wel mee, ding is vrij kort maar wel veel standover/lage bovenbuis dus die link naar de zadelbuis is relatief groot.
Laatst gewijzigd door Brum op di 12 januari 2010, 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.
msxx
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5179
Lid geworden op: zo 16 mei 2004, 15:13
Mijn mountainbike: Een Yank
Contacteer:

yves schreef:wat de vork betreft : de pike lijkt me net iets teveel van het goede voor deze fiets . een iets subtielere RVL of talas lijkt me beter . ( Een fixed 120mm reba met maxle lite zou de sweetspot wel eens kunnen zijn en licht)
De Pike stond ook onderaan het rijtje, het liefst een Talas of een Revelation. Lichte voorkeur ook voor QR15 maar het nadeel is het beperkte aanbod van naven.. en weinig in de categorie 'aanbiedingen'

De Reba in 120 met Maxle? Dat is nieuw voor mij. Wat weegt die?

@Brum: Nog bedankt voor het klankborden :-q
Een gewezen verslaafde
cisco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6335
Lid geworden op: vr 18 augustus 2006, 10:56

msxx schreef:
Wicked DJ schreef:Jij ook al... :lol:

Maat dranghek of valt het mee met deze? Leuke deal hoor :-q
Met 'jij ook al' doel je vermoedelijk op een sys die binnenkort verschijnt? De enige overeenkomst is het merk, dit is een ander type, en geen poedercoating maar anodisatie ;-)

De maat valt wel mee, maatje Large (= bovenbuis 24,25 inch)
hahahahahaha heren hebben jullie inside information :tong zal ik dan ook maar een SYS aanmaken ?
Zonder gekheid een super mooi frame .
is 100mm niet genoeg voor deze Titus ?
A-j Plat Könt Proatn, mö-j ’t nich loatn!
A-j oolder wördt, wo'j wa wiezer mer nich altied verstaandiger
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

cisco schreef:is 100mm niet genoeg voor deze Titus ?
Het zal best kunnen, maar is niet het doel van dit frame...
(dus bij 100mm ambities beter een Talas of U-turn)

Reba Race zonder steekas zit op 1630 en ik meen me te herinneren dat een steekas rond de 1800 gram zwierf qua gewicht (net als de concurrentie dus)
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2465
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Mooi! Mijn maat in Schotland heeft een ML als zijn XC bak, jouw idee klopt wel met zijn verhaal

Wel de geijkte vork opties, waarom niet iets boutique net als het frame: White Brothers! Toch?

Mooie match was ook de Pace Fighter 120-150 verstelbaar met de 20mm as in carbon.
Was, want niet meer nieuw te krijgen en ik zie je niet gebruikt gaan en DT voelt heel anders.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Plaats reactie