2010 Kona Unit 29 (nu weer 1x1 spd)

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Vandaag was een mooie gelegenheid om de Unit nog eens uit te laten. Het was nat en modderig, perfect weer voor een starre fiets. Mijn god wat butst zo'n ding zeg. Echt, mensen die denken dat star, of zelfs een hard-tail sneller is dan een fully weten echt niks.

Anyways, foto's:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door zonoskar op di 12 februari 2019, 18:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Na een hele tijd in opslag vanwege de bouw van ons huis (ruimte tekort), ben ik dit weekend weer eens op pad gegaan met de Unit. En ook omdat de demper van mijn Rocky Mountain gereviseerd werd :) Star rijden is toch wel heel anders dan met een fully, vooral op de paden in Brabant. Aan de fiets is eigenlijk niks veranderd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Kennen jullie deze nog? Mega topic kick :D

Nadat ik alle onderdelen van de Kona geroofd had voor de patientZERO #18, stond deze fiets zielig in de garage, onder een dikke laag zaagsel. Deze week eens in de oude partsbin gedoken en wat spul er bij gekocht en hij kan weer mee. Ik had nog een setje Bontrager wielen staan. Zwaar, maar vrijwel niet gebruikt. Een setje Elixer 9's vond ik ook nog en een hele oude XTR crank. Dus een BB, tandwiel, remblokjes gekocht en ik kon verder.

Afbeelding

Maar, zoals met veel oude zooi, was ook hier een probleem. De oude XTR crank was niet echt geschikt voor singlespeed, dus ik heb de kettingbladboutjes op maat gemaakt. En ik kwam er na het ontluchten achter dat de voorklauw van de Elixer lek was, de olie zeek gewoon tussen de remcylinder en de dichting als ik in de remhendel kneep. Hmm. Een revisie setje had ik natuurlijk niet liggen, maar wel een oude Hope MonoM4 remklauw. Deze gebruikt ook DOT vloeistof, dus na een semi-go-ahead van TSTM, de gok gewaagd om de Hope klauw aan de Avid hendel te koppelen. En het werkt, min of meer. Ik moest wel uitwijken naar een 180mm schijf aan de voorkant, deze had ik eigenlijk gereserveerd voor de P0, maar ja. Op een eerste ritje moet het uitwijzen of het ook goed werkt. En dat moet nog even wachten, want ik had natuurlijk de verkeerde maat BB gekocht. Normale stalen frames hebben 68mm, maar deze Kona dus 73mm. Hopelijk wil de LBS hem nog ruilen.
Laatst gewijzigd door zonoskar op ma 17 februari 2020, 13:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mooi toch ?
Staal singlespeed, beschaafde kleur. Kan zomaar een wolf in schaapskleren zijn.
(met de juiste berijder natuurlijk ;) )
Goed dat de rem het doet. Hoewel ik dacht dat je een Hope hendel op je Sram klauw wilde proberen.
Maar andersom kan natuurlijk ook, beide DOT dus er kan niets kapot.
Als de olieverplaatsing ongeveer overeenkomt remt het ongeveer hetzelfde.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Ja, met de juiste berijder :) Ik ben niet zo van de single speed, hehe. Maar als het zo'n blub in de bossen is als nu in de winter, dan is een SS best wel handig.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

In jouw omgeving is een singlespeed ideaal, zeker 's winters.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Vandaag mocht de Unit weer eens mee. Ik heb de Onza Porcupines van mijn Project gehaald (nu rij ik liever met de Barzo's 2.35 rond, minder rolweerstand) en op de Unit gezet. Aan de voorkant past het, maar aan de achterkant schaaft de band tegen de chainstay aan de voorkant als ik aanzet. Komt ook omdat er wat speling zit op de achternaaf, maar echt veel ruimte is er niet tussen de band en het frame. Maar goed, vandaag was het weer eens blubber in het bos, dus een goed moment de Unit weer eens van stal te halen. Volgende keer moet ik wel een waadpak en laarzen aandoen, dan blijven mijn voeten misschien droog. Of eens een keer kijken voor nette winterschoenen. Anyways, het was weer mooi deze ochtend.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Mooie plaatjes met al wat sneeuw :-q
Tijdloze fiets, als ik ooit zo een frame goedkoop op marktplaats tegenkom dan neem ik hem misschien wel. Je kan er van alles mee.
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1413
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Wat een onwijs toffe fiets zo! Vanavond maar eens heel het topic doornemen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Blijft een leuke fiets zo'n Unit :-q ik hou persoonlijk wel van skinwall icm zo'n klassiek kleurtje.

Ik heb mijn oude 2011 Karate Monkey intussen weer singlespeed en vanmorgen ook een vroeg en erg nat rondje gedaan.
Ik zie dat jouw Unit trouwens nog ouder is. Het zijn wel "blijvertjes" die starre stalen singlespeeds :P
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

Fraai die platen in de sneeuw!

Blijft leuk zo'n singlespeed Unit. Ik wil er ook wel weer eentje :)
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Thanks! Rest van de foto's zijn helaas down. Eens kijken of ik die terug kan toveren.

Oja, over de sneeuw, dit was het zo ongeveer. De rest van de route was veel minder wit :)
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

maar toch prachtige foto's !!! :-q
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, mooie plaatjes.
De tanwalls zal ik je vergeven ;)
Brabant?

Realiseer me door jouw post dat mijn Inbred ook alweer ruim 11 jaar oud is...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Tis weer een tijdje geleden. De Unit heeft nog af en toe zonlicht gezien, maar afgelopen weekend was de laatste keer, hij is nu veroordeeld tot de Wahoo Kickr. En ja, single speed op een indoor trainer is niet ideaal.

Afbeelding
(ja, de garage is een mess).

Ik heb voo rnu even een myWhoosh account gemaakt, had geen zin in 12 euro per maand te betalen voor zwift. Ik fiets toch niet online met anderen, da's meer voor echte roadies denk ik.
Plaats reactie