Na alle wilde verhalen was ik toch ook wel benieuwd naar tubeless rijden met latex... Aangezien ik voor een 15,- euro een halve liter sealant kon aanschaffen was dat al weer voordeliger dan 2x een nieuwe latex biba...
Ook reed ik al 2 jaar op UST wielen, maar zag altijd op tegen tubeless montage... Aangezien ik de standaard XT ventielen wilde gebruiken, was het enige wat ik miste sealant.
Na nog even met biba's te hebben gereden in een set 2e hands X-Kings heb ik geprobeerd deze tubeless te monteren. Ging eigenlijk heel makkelijk met de SKS HP vloerpomp. Veel makkelijker dan gedacht zonder geknoei.
In eerste instantie ging dat goed. Toch een lekker ritje kunnen doen op de Hermansweg, maar 1 band bleef maar druk verliezen... Ondanks dat er genoeg sealant in zat (wat maar door de wangen bleef lekken)... De band liep nog sneller leeg dan met latex biba's. Toen kwam ik op het forum toch een ander setje WTB's Wolverines tegen. Ondanks het hoge gewicht leek het me wel wat en recensies waren wel goed over die band. Zagen er goed uit en net als bij mijn Weirwolfs waren de wangen vrij dik... Klopte ook wel, want eigenlijk had er amper sealant bij gehoeven. Gelijk op druk, zonder dat er ook maar ergens lucht ontsnapte... Al kostte het monteren van de 2e Wolverine wel wat moeite met monteren. Bloed, zweet en tranen..., maar uiteindelijk lukte die toch ook.
Na mijn weekendje Ardennen van afgelopen weekend zijn de banden nog steeds op druk, zoals ik ze gemonteerd had...
De X-Kings gaan op de Cannondale voor de rondjes in Schoorl (met toch iets comfort vanwege de starre vork)
Overigens vind ik de WTB Wolverine wel een superband. Ondanks dat hij wat zwaar is, loopt hij verrassend soepel. En vind ik hem zelfs fijner lopen dan een X-King 2.4... Probleem daarmee was dat die erg slap was en hem met wat meer druk reed dan ik wilde. Daardoor was de band erg bol. Omdat de Wolverine iets vlakker is en wat stugger is aan de zijkant kon ik deze met minder druk rijden... En ondanks dat de noppen iets verder uit elkaar staan loopt hij toch verrassend soepel en geeft hij vertrouwen in de afdalingen in de Ardennen.