Yeti ARC 2011

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

kawa schreef:Nu terug een zwarte zadelpen en stuur en ik vind 'm ook top. :-q
Thanks! Maar dat wit is daar toch wel een blijvertje.... :) Alleen voor mijn komende bike-vakantie zet ik er wel weer even een andere zadelpen in, omdat ik hem dat veel ga verstellen in de Alpen. Die Deity zit nu in mijn oude racefiets. Maar ben er nog steeds heel erg happy mee en hij bevalt nog steeds super.
kawa schreef:Hoe groot ben jij als ik vragen mag?
Ik heb zelf ook zin in zo'n Yeti en ben er nog niet goed uit qua maat.

Zelf ben ik 173cm en volgens de site zou ik dan naar een M mogen gaan, maar een S lijkt mij meer geschikt voor mij.
Ik ben idd 1.65m en achteraf denk ik dat een XS mij ook wel was bevallen. Echter bevalt de S mij ook goed, en tochten van 50 tot 75km zijn voor mij geen enkel probleem op deze fiets voor mij. Echt gestrekt zit ik dan ook niet, eigenlijk vrij rechtop, maar dat komt ook door mijn korte benen en mijn stuur met rise. Op een XS was mijn zit niet zo heel veel anders geweest. Hoger kan mijn zadel toch niet, anders kom ik helemaal niet meer bij de grond.... :)
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

Na alle wilde verhalen was ik toch ook wel benieuwd naar tubeless rijden met latex... Aangezien ik voor een 15,- euro een halve liter sealant kon aanschaffen was dat al weer voordeliger dan 2x een nieuwe latex biba... :) Ook reed ik al 2 jaar op UST wielen, maar zag altijd op tegen tubeless montage... Aangezien ik de standaard XT ventielen wilde gebruiken, was het enige wat ik miste sealant.

Na nog even met biba's te hebben gereden in een set 2e hands X-Kings heb ik geprobeerd deze tubeless te monteren. Ging eigenlijk heel makkelijk met de SKS HP vloerpomp. Veel makkelijker dan gedacht zonder geknoei.

Afbeelding

In eerste instantie ging dat goed. Toch een lekker ritje kunnen doen op de Hermansweg, maar 1 band bleef maar druk verliezen... Ondanks dat er genoeg sealant in zat (wat maar door de wangen bleef lekken)... De band liep nog sneller leeg dan met latex biba's. Toen kwam ik op het forum toch een ander setje WTB's Wolverines tegen. Ondanks het hoge gewicht leek het me wel wat en recensies waren wel goed over die band. Zagen er goed uit en net als bij mijn Weirwolfs waren de wangen vrij dik... Klopte ook wel, want eigenlijk had er amper sealant bij gehoeven. Gelijk op druk, zonder dat er ook maar ergens lucht ontsnapte... Al kostte het monteren van de 2e Wolverine wel wat moeite met monteren. Bloed, zweet en tranen..., maar uiteindelijk lukte die toch ook.

Na mijn weekendje Ardennen van afgelopen weekend zijn de banden nog steeds op druk, zoals ik ze gemonteerd had... :)

Afbeelding

De X-Kings gaan op de Cannondale voor de rondjes in Schoorl (met toch iets comfort vanwege de starre vork)

Overigens vind ik de WTB Wolverine wel een superband. Ondanks dat hij wat zwaar is, loopt hij verrassend soepel. En vind ik hem zelfs fijner lopen dan een X-King 2.4... Probleem daarmee was dat die erg slap was en hem met wat meer druk reed dan ik wilde. Daardoor was de band erg bol. Omdat de Wolverine iets vlakker is en wat stugger is aan de zijkant kon ik deze met minder druk rijden... En ondanks dat de noppen iets verder uit elkaar staan loopt hij toch verrassend soepel en geeft hij vertrouwen in de afdalingen in de Ardennen.
nightcrawl
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1270
Lid geworden op: ma 20 oktober 2008, 21:01
Mijn mountainbike: Niner Jet 9 RDO / Niner Air 9 RDO / YT Capra Pro Race 29 / YT Jeffsy Pro Race 29

Die X-Kings zijn inderdaad een pain in the ass wat betreft tubeless rijden....heb er veel sealant aan moeten verspillen maar ik kreeg die met Stnas niet dicht. Uiteindelijk na heel veel vloeistof wel met Nozisch redelijk dicht gekregen.
Pedal damn it!!
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Welke X-kings heb je? Ik heb zelf nu de Protection achter op de Rize en die is wel lekker stevig. Maar mijn ervaringen met de Supersonic versies van de Mountainking en Raceking is inderdaad dat deze te licht zijn en daardoor aan zijdelingse stevigheid inboeten.Vandaar dat ik nu dus zowel voor als achter Protection heb, en die zijn wel lekker stevig en ook nog eens alpenproof.
Maar volgens mij zijn WTB's een beetje onbekend en dus onbemind. Ik ben in ieder geval nog steeds aangenaam verrast over de grip en stevigheid van de Nanoraptors in de Voodoo, dus misschien dat de volgende banden voor de Rize ook wel WTB worden.
Ik vindt het wel tof dat jij veel verschillende banden uitprobeerd ipv zoals de rest van NL met Schwalbes te gaan rijden :-q
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

suravida schreef:Welke X-kings heb je? Ik heb zelf nu de Protection achter op de Rize en die is wel lekker stevig. Maar mijn ervaringen met de Supersonic versies van de Mountainking en Raceking is inderdaad dat deze te licht zijn en daardoor aan zijdelingse stevigheid inboeten.Vandaar dat ik nu dus zowel voor als achter Protection heb, en die zijn wel lekker stevig en ook nog eens alpenproof.
Maar volgens mij zijn WTB's een beetje onbekend en dus onbemind. Ik ben in ieder geval nog steeds aangenaam verrast over de grip en stevigheid van de Nanoraptors in de Voodoo, dus misschien dat de volgende banden voor de Rize ook wel WTB worden.
X-kings had ik van D-run overgenomen... Het was de lichte Racesport versie (mij iets te licht eerlijk gezegd...) Met de latex biba stootte ik al vaak met de velg tegen een steen of boomstronk. Erg slap dus. Met iets meer druk in de banden ging het wel beter, maar dan boden ze niet zo veel grip in de bocht.... Jouw Protections hadden denk ik een stuk beter geweest, maar die zijn dan ook weer iets zwaarder... De Racesport waren met sealant dus ook niet je van het. Een band ging nog wel redelijk, maar met de ander bleef ik bezig. Zelf ben ik tot de conclusie gekomen dat iets zwaardere banden niet perse nadelig hoeven te zijn in de rijeigenschappen en zelfs lichter kunnen lopen voor mijn gevoel... Ook al accelereert een licht wiel voor je gevoel sneller... Niet alles draait dus schijnbaar om gewicht, maar ook het contact met de ondergrond.

Jammer dat WTB banden zo duur en zwaar zijn, maar eerlijk gezegd vind ik het heel fijne banden. Zowel de Wolverine 2.2 als de Weirwolf 2.3 (al loopt die 2e wel erg zwaar, is ook erg zwaar. Veel grip heeft die wel). Voor beide sets heb ik niet hoofdprijs betaald (gewoon via het forum), voor de helft, dus dat scheelt... :-q Enige nadeel van WTB's is eigenlijk het gewicht en dan liegt WTB hier zelf ook nog eens flink over... Maar verder vind ik ze erg goed. Wolverines zijn zelfs 120TPI, best veel voor een XC band. De Weirwolfs zijn slechts 60TPI, terwijl dat een AM band is.

De Wolverines staan in ieder geval al bijna 2 weken op spanning. Voor mij is het lang geleden dat banden op spanning bleven na jaren met Michelin latex biba's te hebben gereden... :)
suravida schreef:Ik vindt het wel tof dat jij veel verschillende banden uitprobeerd ipv zoals de rest van NL met Schwalbes te gaan rijden :-q
Ik vind dat wel leuk ook. Gewoon je eigen ervaring ervaren... I.p.v. een vraag op het forum stellen met de vraag welke band ik moet kopen. Elk merk heeft voor elk soort omstandigheden wel een goede XC of AM band... Er zijn toch al zoveel meningen over banden, en iedereen ervaart een bepaalde band weer anders... Dat ondervind ik ook liever zelf.
ABC
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 407
Lid geworden op: di 8 februari 2011, 22:04
Mijn mountainbike: Scott Scale 910

Die WTB's staan mooi in de Yeti ! Ze zijn wel breed voor 2.2 (dacht eerst dat het 2.4 waren).
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Ze staan mooi :-q :wink:
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

KleinPalomino schreef:Ze staan mooi :-q :wink:
Thanks, was idd een mooie deal met je... Ze waren ook gelijk dicht zonder lekken... :-q Achteraf was 1 scoop sealant ook wel genoeg geweest i.p.v. 1,5.... Had het hoge gewicht weer iets meer kunnen compenseren... Merk overigens weinig van het hogere gewicht, want het zijn echt fijne soepel lopende banden voor droge omstandigheden... Maar ze zijn natuurlijk niet zo grippy als jouw Rubber Queens... :wink:
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

Laatste tijd eigenlijk veel meer op de racefiets aan het fietsen. Maar ook op mijn oude Cannondale voor het rondje in Bergschenhoek en om de Yeti extra onderhoudskosten te besparen met al die nattigheid de laatste tijd.

Maar wil binnenkort toch eventjes naar de Alpen met de Yeti, dus na ruim een jaar toch weer eens paar kleine aankoopjes gedaan voor de ARC.... Dit keer bij "Rose Sale"... :)

DT Swiss Tricon XM 1550 en Fox F-series RLC 120mm 15mm steekas
Afbeelding
Al weet ik nog niet zeker of ik de Fox ga gebruiken in de ARC... Maar over de SID ben ik zeker niet te spreken qua stijfheid, al zal zo'n DT Swiss 9mm thru-axle van de Tricons nu wel wat extra stijfheid brengen.

Niet een al te beste foto vanwege de regen buiten nu, maar tijdelijke set-up... (ook ff tijdelijk met biba's en FuFr). Wil nog ff een snelle rondje in B'hoek neerzetten in deze set-up... :winkie:
Afbeelding
(een zwarte achtergrond had idd het wit er wat meer uit laten springen... )

Ben er nog niet over uit of ik met de XT wielen de Alpen in ga of met de Tricons... Tricons zijn wel iets breder, dus een 2.3 band monteren daarop gaat beter... Alleen als je er wat mee krijgt, heb je een probleem omdat ik er geen tools voor heb... En je ook speciale spaken en nippels nodig hebt....
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Mooi hoor, een setje Tricons! Maare: je schrijft 9mm thru axle van DT Swiss....gaat ie dan wel passen op de Fox met 15mm as?? Of kun je die Tricons ombouwen naar 15mm?
xplorer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1167
Lid geworden op: vr 16 november 2007, 22:29
Mijn mountainbike: (s) zijn kwalitatief beter dan mijn prestaties ;)

staat hem erg bgoed die wielen!!! zal wel een hoop schelen in gezicht, voornamelijk met deze banden... ;)

Zijn deze ook compatile voor de fox 15mm steekas, zo ja dan zou ik deze zeker monteren... ook weer 2cm veerweg meer.... en die kun je over een maand goed gebruiken...
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

KleinPalomino schreef:Mooi hoor, een setje Tricons! Maare: je schrijft 9mm thru axle van DT Swiss....gaat ie dan wel passen op de Fox met 15mm as?? Of kun je die Tricons ombouwen naar 15mm?
Thanks, ja... Inmiddels bij zijn de 15mm doppen voor de Tricons onderweg... (9mm endcaps druk je er zo af).

Wist overigens niet eens dat DT Swiss die 9mm QR's had voor hun naven, want die maakt het geheel ook al veel stijver dan een standaard QR. En het past in een normale vork... :).

Hopelijk zijn de endcaps voor het weekend binnen, dan kan ik eens kijken of er met een 120mm vork valt te fietsen in de 100mm frame. Eerst maar even proberen met wat balhoofdspacers, zonder hem in te korten.... Maar op zich kan ik hem best inkorten, aangezien ik wel weet wat ik voor een fiets hierna zou willen. Die heeft net zo'n korte balhoofd buis als de ARC, maar is wel geschikt voor een 120mm vork.... :). Alleen voorlopig komt die er nog niet...
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

xplorer schreef:staat hem erg bgoed die wielen!!! zal wel een hoop schelen in gezicht, voornamelijk met deze banden... ;)

Zijn deze ook compatile voor de fox 15mm steekas, zo ja dan zou ik deze zeker monteren... ook weer 2cm veerweg meer.... en die kun je over een maand goed gebruiken...
Thanks ja, 15mm endcaps zijn onderweg. Als het goed is worden ze de 31e verstuurd, dus ik hoop ze voor het weekend binnen te hebben.... Kan ik van het weekend even testen....

Tricons zijn inderdaad wel wat breder dan de XT wielen, dus een brede band tot 2.4 past er beter in. Officieel mogen ze ook tot 2.4 banden, dus mijn WTB 2.3 Weirwolfs passen er eigenlijk veel beter in dan in de XT wielen...

Het zijn volgens mij XC wielen, maar op internet kom ik ze veelal tegen in meer "all mountain" gerichte bikes. Tot 100kg zijn ze in ieder geval geschikt, dus ik neem aan dat ze mij dan makkelijk kunnen hebben... :)
xplorer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1167
Lid geworden op: vr 16 november 2007, 22:29
Mijn mountainbike: (s) zijn kwalitatief beter dan mijn prestaties ;)

Suntoro schreef:Het zijn volgens mij XC wielen, maar op internet kom ik ze veelal tegen in meer "all mountain" gerichte bikes. Tot 100kg zijn ze in ieder geval geschikt, dus ik neem aan dat ze mij dan makkelijk kunnen hebben... :)
Het schijnen inderdaad erg sterke wielen te zijn, en tenzij de Bacon Explosion je twee keer zo zwaar als voorheen heeft gemaakt twijfel ik inderdaad niet aan de gewichtsbeperking ;)
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

xplorer schreef:
Suntoro schreef:Het zijn volgens mij XC wielen, maar op internet kom ik ze veelal tegen in meer "all mountain" gerichte bikes. Tot 100kg zijn ze in ieder geval geschikt, dus ik neem aan dat ze mij dan makkelijk kunnen hebben... :)
Het schijnen inderdaad erg sterke wielen te zijn, en tenzij de Bacon Explosion je twee keer zo zwaar als voorheen heeft gemaakt twijfel ik inderdaad niet aan de gewichtsbeperking ;)
Ik hoop niet dat ik ben aangekomen... Afgelopen week toch maar weer even de nodige kilometertjes weggefietst, dus ik hoop dat het een beetje gelijk is gebleven.... Nu die rugzak nog een beetje limiteren dat hij niet te zwaar wordt... :)


Nog ff wat nieuwe fotootjes geschoten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie