Witte Geax Mexcals exit ====> laat nog even in het midden of het nu een down- of upgrade is...
Mezcals waren eigenlijk ook wel op, want er zat totaal geen profiel meer op de achterband. Nog een band kunnen overnemen van een forummember, maar ik zag ook dat er een scheurtje in mijn voorband zat en optimaal waren die banden eigenlijk niet. Prima in de L&DD, Schoorl of de Hermansweg, maar voor de Ardennen niet je van het.
Vorige week al wezen biken met mijn oude Panaracer Duster II banden Front/Rear... (Overigens denk ik dat ze wel ouder zijn dan 10 jaar, schat zo uit 1996/1997, maar die dingen had ik al zo lang. Ging op zich redelijk met die dingen, maar ze begonnen toch aardig scheurtjes te vertonen rondom de noppen... Gelukkig zijn ze toen heel gebleven en werkten ze goed in de Ardennense modder, want daar waren ze tenslotte ook voor ontworpen.
Maar omdat ik toch een set fatsoenlijke banden wilde monteren, liep ik tegen een set WTB's aan op het forum. Die Geax Mezcal's waren afgelopen zomer nou niet echt een optimale band voor de Oostenrijkse Alpen. Normaal zijn WTB banden best prijzig en ik wilde toch eens ervaren hoe of mijn bike biked met een zware set AM banden. Zwaar zijn ze zeker, en ik schat ze boven de 800gr per band. Denk eerder richting de 900gr.... Het is nog net geen DH band, want zo breed zijn ze eigenlijk niet. Maar er zit gewoon veel rubber op en de zijkanten zijn extra stevig gemaakt. Ik overweeg nog om ze toch een met vloeibare latex te rijden (al zijn de Michelin latex biba's die er nu in zitten ook niet zo zwaar). Zal toch een beetje gewicht schelen.
Ik vond het wel een strak bandje, met een mooi design... En ze leken me super geschikt voor de Alpen (mits het niet nat is)
Toch vandaag even
2 rondjes gedaan in L&DD. Best wel rustig aan, al zeg ik het zelf. Voelde me ook niet echt top.
Het zijn echt bandjes die voor snelheid zijn gemaakt heb ik idee, want ze geven enorm veel vertrouwen op snelheid. Weet niet of het aan mijn conditie ligt (laatste weken is het een beetje belabberd, ondanks dat ik toch genoeg beweeg). Maargoed normaal rijd ik FuFr in de L&DD, die toch beduidend soepeler lopen. Minder weerstand en de wangen zijn minder stug. Denk dat het toch ook wel scheelt, zoals ik nu heb ondervonden. Wielen zijn toch samen meer dan een kilo zwaarder... Op zich wel een goede training om niet met een superlichte fiets te biken... Verder heb ik het hogere gewicht in handling niet al te erg als een nadeel ervaren. Scheelt dat ik een stuur van 69cm heb natuurlijk..
Met klimmen voel je toch wel dat extra gewicht, met name wanneer het technisch is en je bijna stil staat. Klimmen op snelheid, aanzetten en omhoog rijden gaat wel goed, maar dat is meestal zo...
Om hard mee af te dalen is ie in ieder geval een stuk beter geschikt geworden...
Ik heb nu al weer zin in de volgende trip in een Ardennen...
Al met al vind ik zwarte banden helemaal niet verkeerd staan...