Yeti ARC 2011

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

Nu in Alpen-trim...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voelt een fractie logger aan, maar denk dat ik daar wel aan gewend kan raken.... Of het nu komt door de geometrie vanwege de vork of de zware banden weet ik niet... In ieder geval niet meer zo direct en lichtvoetig als hij vorige week nog was met de SID en FuFr..... :)

Maar er valt verder prima mee te rijden....
Ant1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 152
Lid geworden op: ma 10 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 29er 1 Cannondale SuperSix

Wielen zijn aan de zware kant. Heb ze zelf ook gehad.
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

Ant1 schreef:Wielen zijn aan de zware kant. Heb ze zelf ook gehad.
Wielen zelf vind ik wel meevallen. Denk dat de band zwaarder is dan het wiel zelf, al heb ik ze beide niet gewogen...

Wat de wielen betreft denk ik dat ze lichter en sterker zijn dan de Shimano XT wielen die ik tot voor kort nog gebruikte.... ;). Het Shimano XT achterwiel was zeker zwaarder. Maar het Shimano XT voorwiel scheelt qua gewicht niet veel t.o.v. van het Tricon voorwiel... Tubeless montage ging in ieder geval super makkelijk...

Op een 1200gr wielset vertrouw ik mezelf in ieder geval niet zo en vind 1500 tot 1700gr. wielset prima... :-q
Ant1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 152
Lid geworden op: ma 10 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 29er 1 Cannondale SuperSix

Wielsetje weegt 1800 gram.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Misschien voor de 29" versie, maar deze zou toch iets van 1500 moeten zijn....
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

Ant1 schreef:Wielsetje weegt 1800 gram.
Dat zouden de Tricons 1700 toch moeten wegen. Naja, whatever... Dat wegen mijn Shimano XT's ook (en als je wist wat ik voor de wielset betaald heb bij "Rose sale", maakt dat gewicht niet zo heel erg uit... :) ). Het achterwiel is echt wel lichter dan mijn Shimano XT wiel en die zaten wel op 1800gr. Alleen maken de 10mm en 15mm as m'n Tricons inderdaad weer redelijk zwaar... Ik heb het allemaal niet nagewogen, maar ze voelen echt wel lichter aan als je ze vergelijkt met mijn Shimano XT wielen van 1800gr...

I.c.m. de banden van een kg per stuk moet het lekkere degelijke combinatie vormen, aangezien mijn Alpen vakantie meer afdalen zal inhouden dan klimmen... :)
Gebruikersavatar
Jelle1707
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2096
Lid geworden op: vr 26 juni 2009, 17:26
Mijn mountainbike: Trek X-Caliber 9

Staat hem goed. De Fox. Ben je nog van plan om hem op 100mm te zetten? Ook de wielset ziet er erg fraai uit. Alleen zal ik op termijn(als je zeker weet dat je ze zelf langer gaat gebruiken) de stickers eraf halen. Wordt een nogal drukke bende zo.
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

Thanks! Wat betreft de wielset laat ik even zo... (Al heb ik bij mijn racefiets onlangs ook de Fulcrum stickers verwijderd, maar dat was de goedkoopste Fulcrum set).

Morgen wil ik het wielsetje even echt beproeven in het bos rondom Nijmegen... Vandaag ben ik alleen wat trappetjes in de stad afgereden om te kijken hoe ze zich hielden en om mijn vork naar wens een beetje af te kunnen regelen... En om wat foto's te schieten natuurlijk... ;).

Maar vooralsnog geeft het geheel genoeg vertrouwen en voelt het stuk stijver aan dan de RS SID / Shimano XT wiel combinatie....

Of ik hem naar 100mm ga verbouwen weet ik niet. Vork is toch een stukje zwaarder dan de SID en misschien dat ik na mijn vakantie voor de BBC wel weer met 100mm SID ga fietsen... Voor lange XC ritten is een lichtere fiets toch wel fijner, denk ik....
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Ziet er goed uit, de Yeti kan het wel hebben zo te zien...een iets hogere voorkant.
ABC
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 407
Lid geworden op: di 8 februari 2011, 22:04
Mijn mountainbike: Scott Scale 910

Kan de bike nog mooier? Volgens mij niet, die 120 mm Fox + Tricon zijn ervoor gemaakt! Hoe bevalt het een 120 mm vork in een XC-bike?
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

Thanks! Vandaag voor het eerst in deze set-up uitgeprobeerd met een 50km ritje en 900hm's rondom Nijmegen.

Afbeelding

In het begin nog wat zitten klooien met de juiste instellingen. Maar later met een iets hoger compressie en iets wat hogere rebound was het bijna perfekt... Toch nog even verder fine-tunen... En misschien nog 5 tot 10 psi harder oppompen. Aan de andere kant is de Fox gewoon een heel erg soepele vork, wat ik met de SID toch wel een beetje anders ondervind... Nu klimt gelockt toch wel een stuk fijner, omdat de vork anders erg gaat pompen. Voor de XC ritjes in Nederland misschien niet zo optimaal, maar ik verwacht dat ik er in Alpen straks veel plezier van ga beleven vanwege de soepelheid en langere veerweg...

Afdalingen en vlakke technische singletracks gaan inderdaad super... Klimmen gaat wat moeilijker. Lijkt meer energie te kosten, vanwege de iets andere houding. Maar dat komt misschien ook wel door deze zware banden.... De meeste degelijke banden met verstevigde zijwangen zitten vaak toch tegen een kg aan, maar misschien is het profiel van de WTB ook niet echt optimaal met lagere snelheden... Boven de 25km/u gaat gewoon erg goed... Dus dat gaat helemaal goedkomen met tijdens mijn Alpen trip begin september... Voornamelijk flowende tracks en afdalingen... Met de lift, trein of jeep omhoog.... Al zullen we nog wel iets van een paar 1000hm's moeten fietsend moeten klimmen...

Houding is toch iets anders en mijn armen werden nu ook moe van het klimmen... Toch blijven korte stijle technische klimmetjes geen probleem en gaat het voorwiel niet liften ofzo... En dan is de grip van WTB´s toch ook wel super.

Dus momenteeel me helemaal happy... Het was allemaal best een gok, het heeft best goed uitgepakt... :-D Het grootste nadeel zijn de zware banden. Maargoed we doen het principe toch relaxed in het vakantiegezelschap, aangezien we toch niet allemaal zo snel klimmen. Dus dit zullen toch mijn banden blijven...

Nog even gecheckt, fiets zit nu wel op 11.59kg... :o (wat voor een normale AM bike niet verkeerd zou zijn overigens... :-D )
Laatst gewijzigd door Suntoro op ma 6 augustus 2012, 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.
xplorer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1167
Lid geworden op: vr 16 november 2007, 22:29
Mijn mountainbike: (s) zijn kwalitatief beter dan mijn prestaties ;)

Ant1 schreef:Wielsetje weegt 1800 gram.
Onzin, wielen wegen compleet 1586 gram (dit zijn de XM 1550's, niet de 1700's).

was een gave rit, maar als ik jou was zou ik inderdaad nog wel een ander setje banden monteren, het lichtvoetige van en bike heeft voor minimaal 50% te maken met het gewicht van de wielen, en banden, een Hans Dampf trailstar in 2.35 weegt 750 gram en de Nobby nic Trailstar weegt 650 gram, ook de mountain kings zijn als het goed is een stuk lichter. Van de Schwalbes weet ik in ieder geval dat ze ook zijn uitgerust met Snakeskin wanden en ze tubeless ready zijn. scheelt alweer snel ruim een halve kilo ongeveerde massa.

Wielen zijn iig mega vet imho en de 120mm vork staat hem ook goed... je was wederom rap genoeg in de afdalingen
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

Officieel horen mijn banden ook 800gr te wegen per stuk, maar ze zijn zijn zeker 200gr p/s zwaarder. WTB staat daar dan wel om bekend, dat de fabrieksopgaven wel heeeeel positief zijn... Maargoed, deze banden waren een leuk forumkoopje.... ;) (want je weet dat ik daar gek op ben).

Verder merk in afdalingen niet al teveel van het extra gewicht, maar voelen ze wel lekker degelijk aan... Op de banden zou ik inderdaad nog een halve kg kunnen winnen, maar zolang we meer zullen afdalen, zal ik weinig problemen ondervinden tijdens de AR... Mits jij en suravida maar niet zo hard omhoog fietsen... ;), dan komt het hopelijk wel goed... De rest fietst hopelijk toch wel iets relaxter...

Want gister was niets echt optimaal afgesteld voor het klimwerk. Zware banden, slappere schoenen en verslechterde geometrie voor het klimmen... Maar misschien waren mijn benen ook wel bagger gister... :)

Gister toch even goed de banden en alles uitgeprobeerd, want met deze banden zou je erg schuin door de bocht mee moeten kunnen... En er waren gister geen momenten dat ik een gripprobleem had... :)
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik had niet verwacht dat er ooit iemand zou stellen dat ik hard omhoog fiets..... :winkie:

Wat betreft het lastiger klimmen met je nieuwe geometrie: ik merk bij mijn Rize ook wel dat bij echt steile stukken het meer werk is om je voorwiel aan de grond te houden dan het daadwerkelijke omhoog trappen.

En volgens mij ga je hard zat met deze banden, zowel omhoog als omlaag. Ik heb gisteren maar 2 mensen achterop zien rijden: Frank omdat hij nog wakker moest worden, en ik omdat ik per ongeluk mijn benen even had uitgezet.
Maar wat mij betreft ga je lekker met je FuFr naar de AR, kan ik je in ieder geval inhalen in de afdaling (al vraag ik me dat eigenlijk ook nog af...) ;-)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

suravida schreef:Ik had niet verwacht dat er ooit iemand zou stellen dat ik hard omhoog fiets..... :winkie:
:lol: bij deze dan.... Al was je gister inderdaad wel wispelturig qua snelheid... :winkie:
suravida schreef:Maar wat mij betreft ga je lekker met je FuFr naar de AR, kan ik je in ieder geval inhalen in de afdaling (al vraag ik me dat eigenlijk ook nog af...) ;-)
Als thuiskomertje zit er idd wel een FuFr en latex biba in mijn rugtas... Lekker compact en licht, voor het geval ik een van mijn banden openrijt op een scherpe steen. Maar volgens mij heb ik met FuFr's de 2e tijd in de lange afdaling neergezet op Strava in B'hoek, dus in afdalingen kunnen ze ook best snel zijn inderdaad... :)
Plaats reactie