Niner JET9 weer met andere vork (P14)

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Nice

En wat een gewicht voor een wielset zeg, zeer netjes.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5238
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Victor1977 schreef: zo 26 januari 2020, 21:15 Nice

En wat een gewicht voor een wielset zeg, zeer netjes.
Thanks, en de set is toch behoorlijk stevig. De velgen zijn geschikt voor rijders tot 110kg.

Binnenkort ga ik nog een set bouwen voor mijn Niner Air9 met CarbonTI naven. Die moet ook onder de 1400 gram uit kunnen komen.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
Cadexrider
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 565
Lid geworden op: do 17 april 2014, 19:32
Mijn mountainbike: Rocks;-)
Contacteer:

Blijft een mooie fiets, die dikke bandjes smoelen erg goed!
Wielsetje is ook smakelijk met die rood geanodiseerde nippels!
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5238
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Ik wilde altijd al eens een DT vork proberen, en toen kwam er eentje voor een mooie prijs voorbij.

Het is een DT Swiss OPM O.D.L. 100mm Race met carbon kroon en stuurbuis. Gewicht 1.400 gram :roll: (ruim 200g lichter dan de Sid die er in zat).

Pics:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De vork is mooi afgewerkt met een alu remote voor de 3 standen, en een beschermsticker welke voorkomt dat je de vork kan beschadigen bij het aandraaien van de steekas. Toevallig heb ik eenzelfde hendel voor de QR achter.

Eerste indruk is dat hij sneller aanspreekt dan de SID. Ook qua stijfheid is hij best OK. De DVO's zijn net iets beter, maar ook een stukje steviger. Met de ShockWiz nog een beetje beter afstellen om er volop van te genieten.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3239
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Denk niet dat je teleurgesteld wordt, hele fijne vork.
Dat gewicht is wel heel netjes !
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5238
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Inmiddels een behoorlijk aantal ritjes verder om de vork verder te fine tunen. De ShockWiz weet er niet altijd raad mee, en wisselt nog wel eens van mening.

Voor mijn gevoel heb ik hem nu bijna perfect, en mijn bevindingen zijn:
- Hij spreekt heel snel aan, heeft geen voelbaar losbreekmoment.
- Niet zo stijf als de DVO's, maar stijf genoeg. Insturen gaat heel nauwkeurig.
- De voorkant is nu best licht met een lichte vork en licht voorwiel.
- De remote werkt erg fijn en voelt heel degelijk aan, hoewel ik hem nauwelijks gebruik.

Ik weet nog niet of ik de remote laat zitten. 95% van de tijd heb ik hem op 'open' staan, wat ik het fijnste vind. Zeker nu ik bijna de perfecte afstelling gevonden heb. Heel af en toe gelocked over afsalt naar huis, maar dat is gewoon omdat het kan. Gelukkig staat de vork zonder remote in de open stand (De SID stond dan gelocked). Dus voor mij weer een bevestiging dat een remote lockout overbodig is.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3239
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Heb je met remote dan 2 of 3 standen ?
Ik vond de vork in de middelste stand ook heel prettig.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5238
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

tiewrap schreef: di 8 september 2020, 16:58 Heb je met remote dan 2 of 3 standen ?
Ik vond de vork in de middelste stand ook heel prettig.
Dit is de remote met 3 standen: open-drive-dicht, waar je ook je demper op aan zou kunnen sluiten.

Werkt wel erg fijn (als ik hem gebruik), maar gaat er waarschijnlijk toch van af. Liefst rijd ik hem open. Het gaat mij toch niet om de laatste seconde, en dan vind ik grip en comfort net wat belangrijker.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5238
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

De DT carbon vork moest verhuizen naar 'the new kid in town": de Open.

Omdat de Open er kwam moest er weer iets uit: de Niner Air9. Hier zit de Fox Talas Terralogic vork in met 95-120mm veerweg, dus die kon de plek van de DT in de JET9 opvullen.

De vork is al bijna 10 jaar oud, en heeft vorig jaar waarschijnlijk zijn laatste servicebeurt gehad (geen onderdelen meer te krijgen). Erg jammer want het is nog steeds een topvork (was de eerste met Kashima coating). Is van de Niner RIP9 verhuisd naar de Knifeman, Niner Air9 en nu dan op 95mm naar de Jet9. Frame is geschikt voor 80-100 vorken (heeft 80mm achter) dus een mooie combi.

Frame heeft ook al heel wat vorken gezien: De Lefty, RS Sid, DT Swiss carbon en nu dus de Fox. Ze zijn samen met de boot vanuit de States gekomen :kiss: .

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Geen straf zo'n Fox, ik had eaxact deze in mijn Tallboy, gone but not forgotten.
Niet super plush maar dat past wel bij het karakter van de Jet en NL routes.

En dat past allemaal ook gewoon qua vork en wielen

Wat is standaardisatie toch mooi :roll:

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Plaats reactie