Kona Big Unit (29er), Lefty, Rohloff Speedhub projectje

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Cubie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1137
Lid geworden op: ma 25 juni 2007, 21:08
Mijn mountainbike: Orbea Wild H30 2023
Contacteer:

Projectje van een liefhebber lijkt mij. Net even iets anders en gewoon een strakke bike.

Hoe bevallen de 'pannekoeken'? Ik heb een tijd zitten te dubben om die Ashima's te nemen, maar ben toch voor een setje Avids gegaan. Via internet toch wat mindere berichten gelezen en goedkoop zijn ze niet.
Ze werken niet met pistons toch, dat sprak mij juist aan. Scheelt weer onderhoud.

Bike ze.
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Allereerst: prachtig project. Leuke remmetjes, hoe bevallen ze? Kan je ze vergelijken met Shimano XTR (2009) of Avid X.0/Elixer CR remmen?
marx504 schreef:Dit vind ik nu een prachtig project. Loop zelf ook al een tijdje te zoeken naar een combi van een Lefty met een Rohloff, maar de moeilijkhed is een frame tussen die 2 top onderdelen. Liefst een Cannondale frame maar dat gaat niet dus is dit toch ook een mogelijkheid.
Dan kom je bij de Cannondale Bad Boy frame met EBB, deze was vorig jaar verkrijgbaar met Rohloff naaf. Dit jaar istie met Alfine 11. Deze zijn trouwens als 26". Al vraag ik me af hoe de kabels lopen met dat frame. Aan de andere kant, volgens mij bestaan er heel weinig frames die voorbereid zijn op de bekabeling van een Rohloff naaf. Die fiets van kermit is erg mooi maar op de foto valt op dat de kabelloop mooier had gekund.

Hier zie je een voorbeeldje van een frame met naafversnelling en Fatty vork: http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 14&t=78235" onclick="window.open(this.href);return false;
cannonbiker
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 41
Lid geworden op: za 26 september 2009, 14:48
Mijn mountainbike: PILOT Titanium Tailor Made 26", 29" 27,5"

@MJW: ik heb de rechter handgreep ingekort, dan kon ik de maat exact zelf bepalen, als je nauwkeurig werkt past het ook goed.
De PCB-remmen zijn nog niet volledig operationeel, dwz voor zit er nu Juicy 7 op. Remkracht achter is goed, gevoel ook. Voor ging het mis na inkorten van de leiding en ontluchten met gewone dot4, er schijnt speciale Ashima dot4 vloeistof in te moeten. Ik heb super contact met de fabriek (Kerry Ashima) en alles wordt netjes opgelost.
De hendels liggen echt super in de hand. De remmen zijn onwaarschijnlijk licht en ik vind ze ook erg mooi. Het concept zonder zuiger was ook hetgeen mij aansprak en samen met vormgeving gewicht en prijs de reden dat ik deze heb gekocht. Ze kosten in NL geloof ik €289,- voor een complete set V&A incl. schijven (160 of 180) adapters, mooie alu boutjes en spulletjes voor ontluchten en inkorten van de remleidingen. Niet duur toch? Er zijn voor dit jaar een aantal dingen aan de remmen verbeterd t.o.v. vorig jaar omdat er wat commentaar was (zie site Ashima). Ze maken op mij een goede indruk maar de echte test moet nog komen. Ze zijn wat minder bijterig dan de Juicy 7 die er nu op zit, maar daarmee moet je ook wel erg goed doseren en niet van schrik remmen: beetje aan/uit effect. PCB is beter te doseren. Wordt vervolgd.
cannonbiker
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 41
Lid geworden op: za 26 september 2009, 14:48
Mijn mountainbike: PILOT Titanium Tailor Made 26", 29" 27,5"

Nieuws... er komt misschien een zwarte lefty speed dlr2 in. Zal wel goed "smoelen".
8)
cannonbiker
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 41
Lid geworden op: za 26 september 2009, 14:48
Mijn mountainbike: PILOT Titanium Tailor Made 26", 29" 27,5"

Zwarte lefty is van de baan want die bleek beschadigd, heb ik teruggestuurd.
Momenteel zitten er (nog) brede Nobby Nicks op ziet er ook wel dik uit:
Afbeelding
cannonbiker
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 41
Lid geworden op: za 26 september 2009, 14:48
Mijn mountainbike: PILOT Titanium Tailor Made 26", 29" 27,5"

kabelgeleiding voor de Rohloff is ook fraai en duurzaam opgelost:

Afbeelding
Gebruikersavatar
stevens
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 6 juli 2009, 18:34
Mijn mountainbike: Trek Superfly & Specialized Demo 8
Contacteer:

Prachtige bike :-q
Push Yourself Harder
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2209
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Een witte Lefty zou super mooi staan :)
cannonbiker
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 41
Lid geworden op: za 26 september 2009, 14:48
Mijn mountainbike: PILOT Titanium Tailor Made 26", 29" 27,5"

zonoskar schreef:Een witte Lefty zou super mooi staan :)
:D
ollie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1253
Lid geworden op: zo 19 februari 2006, 19:20
Mijn mountainbike: Kona HeiHei Supreme/Kona WO/Genesis Volare 953 disc/Kona Unit

staat toch te koop deze fiets?
cannonbiker
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 41
Lid geworden op: za 26 september 2009, 14:48
Mijn mountainbike: PILOT Titanium Tailor Made 26", 29" 27,5"

Yep
cannonbiker
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 41
Lid geworden op: za 26 september 2009, 14:48
Mijn mountainbike: PILOT Titanium Tailor Made 26", 29" 27,5"

Is inmiddels verkocht.
Het nieuwe project komt er aan...
Gebruikersavatar
A3 van Lunssen
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 561
Lid geworden op: wo 19 oktober 2011, 20:45

Wat een gave en cleane bike! :-q

(helaas verkocht zie ik, maar mazzel voor de nieuwe eigenaar!)
gertjant
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1318
Lid geworden op: ma 9 januari 2006, 21:37
Mijn mountainbike: Midden van het land

cannonbiker schreef:kabelgeleiding voor de Rohloff is ook fraai en duurzaam opgelost:

Afbeelding
Hoe heb je dit gedaan? Ik ben op zoek naar een ander frame voor een Rohloff bike maar worstel nog wat met de kabelloop.
cannonbiker
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 41
Lid geworden op: za 26 september 2009, 14:48
Mijn mountainbike: PILOT Titanium Tailor Made 26", 29" 27,5"

Van Rohloff hebben ze een soort dubbele tie-wraps, werkt goed maar ik wou een cleane fiets. Ben op zoek gegaan naar "plaknokjes" heb uiteindelijk deze gevonden bij Conrad, zijn wel prijzig voor plakkertjes maar blijven ook wel echt zitten. Ook op PU coating etc.
Tips:
- Goed ontvetten (bv remmenreiniger)
- Plakplaats warm maken met fohn en dan pas plakken, vervolgens tie-wrap er strak omheen tot alles weer op de normale temperatuur is. Tie-wrap weg en het zit muurvast.

Heb ze in het wit ook op een wit gepoedercoat frame gebruikt en ook daar plakt het nog steeds.
Plaats reactie