Stevens Fluent ES 2011

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

"Stevens lagers" levert in Google in ieder geval een hoop hits op... van bier. Heb tegelijkertijd Stevens zelf maar even gemaild. Benieuwd of zij me kunnen/willen/zullen vertellen wat ik nodig heb. Dan ga ik er niet aan ontkomen: het wordt tijd dat de boel grondig wordt aangepakt, meteen die vork maar vervangen. Die ligt er ook al een half jaar. Lagergeintje moet ook weer niet te duur worden.

Eens kijken. Waar haal ik genoeg tijd vandaan...:)?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Kapitein Iglo schreef:Eens kijken. Waar haal ik genoeg tijd vandaan...:)?
Dit soort klussen pak je in de winter aan, kost doorgaans wat meer tijd dan de gemiddelde poetsbeurt. Nu gaat het allemaal van je fietstijd af :wink: ...
Was zelf laatst zo slim om staat van de lagers kort voor een Alpentrip te checken, als je dan tot de conclusie komt dat ze nodig aan vervanging toe zijn :cry:
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ja, bedankt voor die open deur, Jan-Willem:)! Maar in de winter deed dit fenomeentje zich nog niet voor, en om nu door te rijden met die lagers tot het wéér winter is... kan ik 'm meteen wel afschrijven;).

There's a thought...!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
michel3vb
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 6 februari 2010, 16:05
Mijn mountainbike: One-On Lurcher
Contacteer:

Ik zie het al.....Informatie over het frame en dan met name de lagers is net zo'n drama als bij m'n Ghost. Van de grote merken is zat te vinden alleen Stevens is denk niet groot genoeg.
Hoop dat je wat via Stevens of dealer te weten kan komen. Een exploded view zou uiteindelijk mooi zijn!
Dan is het kwestie van alles los, lagers bestellen, lagers los, lagers weer persen, alles weer op moment en rijden maar 8)
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Was ik al bang voor ja... Maar voor nu nog geen reactie van dealer of Stevens zelf... Wordt weer een traject van de lange adem.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5893
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

Haha...hou er maar vast rekening mee dat Stevens erg langzaam levert. Een Stevens dealer beschikt over een catalogus waarmee per model / bouwjaar kan worden nagegaan wat er besteld dient te worden. In mijn geval waren dat alleen de bouten / glijlagers van de achterbrug (thv de achternaaf). Die heb ik 4 april besteld en eergisteren bericht gekregen dat ze binnen waren. Een compleet revisieset zou mij € 45,- gaan kosten (Stevens carbon team bj 2010). De bouten slechts enkele Euro's.
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Nou moet ik zeggen dat 45,- mij nog alleszins meevalt, als ik er dan weer 3 jaar mee vooruit kan... Daar wil ik dan best een maandje op wachten:)! Thanks Enrico! Morgen Presto eens bellen.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Presto gesproken, die weten wel waar ze over praten. Loek wist meteen aan te geven dat het modeljaar van belang is bij de bestelling, omdat er omstreeks 2011 is geswitcht van type lager: van conische naaldlager naar kogellager (of andersom, dat weet ik ff niet meer). Hij gaat even contact met Stevens opnemen, dan weten we meer! Mail was gelezen, maar wegens vakantie van enkele medewerkers nog niet beantwoord.

Presto gaat overigens het Stevensaanbod langzaam afbouwen: in de markt is Specialized "hot", geeft hij aan... terwijl Stevens standaard beter afmonteert. Toch jammer.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Nou, die lagers kosten inderdaad zo'n 50,-. En aangezien ik de kennis noch de kunde noch de tijd heb, heb ik de Fluent maar naar Presto gebracht voor inbouw. Een aangezien ik óók de tijd niet kan vinden om m'n voorvork te switchen, laat ik Presto dat ook doen...

Monteur: "Je wisselt een Fox voor een Suntour? Waarom?!"

Ik: "Lang verhaal. Maar geloof me, ik heb er goed over nagedacht."

En dat is ook zo, zoals sommige forummembers zich uit een ander topic zullen herinneren.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
michel3vb
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 6 februari 2010, 16:05
Mijn mountainbike: One-On Lurcher
Contacteer:

En wanneer ga je de Stevens weer ophalen?
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Komende zaterdag - dus hopelijk kan ik mee met de training naar B'hoek! Rij ik weer met m'n kinderwieltjes tussen alle grotemensenfietsen.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Channel_Z_NL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: za 10 april 2010, 14:43
Mijn mountainbike: Wilier Cento Uno XC 2012

Niks mis met 26ers :D

Heb er zelf ook nog een... :-q
100 en 1 XC
Let op: Upgraden kost geld
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Zo gezged zo gedaan: afgelopen zaterdag de fiets weer meegenomen, met nieuwe lagers en een andere voorvork erin.

Wat me meteen al opviel, is dat de speling die ik voelde, níet weg was. Ik voel nog steeds een millimeter speling als ik de fiets optil: eerst een klein eindje omhoog voordat de rest van de fiets van de grond komt, als je snapt wat ik bedoel. Dat zit dus níet in de lagers. Nadere inspectie leert dat het hoogstwaarschijnlijk uit de veerbussen komt waar de RP23 aan de veerlink vast zit.
Ik heb Presto wel laten weten dat ik er wel een beetje teleurgesteld over ben: ik vind het prima als het blijkt dat het niet de lagers zijn, en dat de fiets bijvoorbeeld wat langer zou moeten blijven maar als de monteur aangeeft dat "dat bij hem ook zo is", heb je het net niet helemaal door. Toch iets te snel weer meegenomen naar huis, denk ik nu. Misschien een mooie gelegenheid om zelf even de demper te demonteren en op te sturen naar Sabma voor een demperservice inclusief deze bussen.

Maar: ik heb nu wel de voorvork kunnen testen, gisteren. Van Katwijk naar Bergschenhoek gefietst met de maten (35 km enkele reis). Zij allemaal met 29ers, ik met 26". Ziet er dan toch wat maf uit :lol: :lol: . De Suntour Epicon die ik al enkele maanden op de kast had liggen zit er nu in, en de lock-out op het stuur werkt nog steeds even trefzeker als ik me kon herinneren van de Stevens S7 die ik hiervoor had. Ik heb er nog geen extra lucht in gedaan, ik heb de rebound ietsje trager gezet (ik vind het fijn als-ie wat langer in de veerweg blijft hangen en niet zo snel terug veert), en verder valt er niks te stellen aan dit vorkje. Eenvoud ten top, ik mag dat wel.
Hij lustte de bulten en dropjes van het parcours rauw. Wat opvalt in vergelijking met de Fox is het soepele aanspreken. Waar je bij de Fox het idee had dat je eerst een "drempel" over moest om goed te kunnen inveren, strijkt deze simpele Suntour meteen de kleinste hobbels glad. Ook met de grotere heeft-ie geen problemen.
Een keerzijde daarvan is dat de vork met het klimmen wel wat last heeft van deinen. Maar goed, nu ik weer een remote lockout heb, is dat ook opgelost. Ik denk wel dat ik er een eerstvolgende keer wat extra lucht in doe, ik zat nu bijna aan het einde van de veerweg. Geen bottom-out, maar wel in de buurt, denk ik. Ik hou graag wat extra. Dat het een zwaardere vork is, is overigens niet te merken. Verschil in stijfheid heb ik ook niet kunnen merken. Al met al ben ik -nog steeds- zeer tevreden over deze vork van €125,-. Een aanrader voor iedereen die meer dan "instap-Fox"-kwaliteit wil, tegen een 3x zo lage prijs. No-brainer.

En nu die demper nog. Iemand nog tips daaromtrent?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Kapitein Iglo schreef:Wat me meteen al opviel, is dat de speling die ik voelde, níet weg was. Ik voel nog steeds een millimeter speling als ik de fiets optil: eerst een klein eindje omhoog voordat de rest van de fiets van de grond komt, als je snapt wat ik bedoel. Dat zit dus níet in de lagers. Nadere inspectie leert dat het hoogstwaarschijnlijk uit de veerbussen komt waar de RP23 aan de veerlink vast zit.

En nu die demper nog. Iemand nog tips daaromtrent?
Deze speling herken ik wel. Waarschijnlijk is de speling weg als je de bouten waarmee de demper gemonteerd is, wat vaster aandraait. Bij voorkeur met een momentsleutel.
Bij mijn fully is het aanhaalmoment van de lagerbouten 5Nm, voor de demper is dat volgens mij 8 à 10Nm.
Kan me iets bij voorstellen dat de lager- en demperbouten op gewoon op rij nagetrokken zijn op 5Nm?
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Die speling herken ik ook. Heb ik momenteel ook in mijn Marin. Ik heb wel al een gratis (want levenslange garantie) lagerset liggen. Aanvragen bij Marin en hup een paar dagen later in huis. Maar ik vermoed dat het niet de lagers betreft maar net als bij jou de bussen van de demper. Vastdraaien zoals Jan Willem aangeeft loste het probleem nl. kortstondig op. Nu ook nog de tijd vinden om mijn Marin uit elkaar te draaien......
Plaats reactie