Zwarte aap -> alive and kicking

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

In de praktijk zie je wel meer oude fietsen rijden, bij toertochten zie je nog stapels 26" HT's en waarom ook niet? Voor het vaderlandsche boscrossen voldoen die uitstekend.

De enige reden die ik zou kunnen bedenken om schijfremmen te gaan gebruiken is de optie voor bredere velgen en dito banden maar dat ga ik bij dit frame niet doen, het werkt gewoon te goed zoals het is. Ook de velg slijtage valt enorm mee, ook een kwestie van niet te veel remmen en zachte blokken gebruiken. Die remmen goed (ook als het nat is) en slijten snel maar sparen daarbij de velg. Ook deze wielset gaat alweer bijna 8 jaar mee. Nou heb ik afgelopen jaren wel minder km's gemaakt dan voorheen maar ik rijd nog regelmatig mijn rondjes.

Laten we wel wezen, ik heb inmiddels ook weer een 'alles erop en eraan' fiets die mee gaat als er bergen op het programma staan. Daar zitten natuurlijk wel gewoon allerlei nieuwerwetserige zaken als vering en schijfremmen op. Desalleniettemin denk ik dat ik ook in de bergen best star zou kunnen (en willen) rijden dus misschien komt er ooit nog eens een Jones of een andere plusbike, het heeft echt wel wat namelijk. Aan de andere kant doet het bij mij wel wat meer zeer dan 8 jaar geleden als ik een paar rondes op tempo rijdt dus we zullen zien.

Lang verhaal kort: Het is gewoon erg lekker om een veelzijdige, vrijwel onderhoudsevrije en efficiente fiets te hebben staan dus deze gaat voorlopig nergens heen (behalve het bos in)
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

26"... da's helemaal ouwe meuk man :winkie:
Over die remmen heb je gelijk in (je hapt ook zo lekker). Ik sta er van versteld als je een rondje Best ofzo doet
hoe weinig je ze überhaupt aanraakt.

Maar een no nonsens bike in de heuvels is idd. wel leuk om te doen. Heb mijn Kona Humuhumu
ook een paar keer meegenomen naar de Moezel en Zuip Limburg. Wel met 1x11 klimverzet ipv. 1x1.
Maar dat is inderdaad leuk biken. Wel redelijk gaar na een aantal afdalingen omdat je geen voorvering
hebt. Maar kom je ineens op de bovenliggende gravelpaden terecht dan is het heerlijk cruisen op zo'n
bak. Maar echt hooggebergte... Tsja. Mont Vinaigre op de gravelracer, telt dat ook? Gaaf om te doen
en proberen je banden heel te houden :-q

Afbeelding
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Naast je singlespeed V brake Karate Monkey hoort natuurlijk gewoon een starre Krampus 29plusser (met 1x 10/11/12 en Avid bb7 schijfremmen ofzoiets) voor alle andere ongein op de mtb.

En nu het er toch over hebt, met mijn oude V brake KM was het samen met alle oude 26" v-brake mtb's een stuk stiller in de bossen tijdens een baggertoertochtje 🤔
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Hij doet het nog steeds, inmiddels weer even met versnellingen en als pakezel met mijn verse BOB. Ik zat te overwegen de achtervork van mijn originele (26") BOB te vervangen of te verlengen toen ik tegen een tweedehands 29" exemplaar aanliep. Oude BOB verkocht, deze gekocht en nu past hij dus ook met 29er banden en heb ik weer een nieuwe(re) tas.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wel grappig hoe klein een 11-32 cassette lijkt met al die 83T achterkransjes van tegenwoordig :winkie:
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ik blijf toch een zwak hebben voor dit soort oude klassiekers. En nog met V-brakes ook! :-q
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Superveelzijdig fietsje inderdaad :-q ,dat type KM met canti en disc mogelijkheden vol nokjes. Ik heb er ook nog een staan, nu als stads/boodschappen fiets met V-brakes en fietstassen, maar binnenkort weer eens opgelapt tot "monstercrosser" gravelaar voor de winter.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ik heb hem intussen weer omgebouwd naar zijn gebruikelijke glorieuze singlespeed verschijningsvorm. Gisteren nog even over HV gestuurd achter mijn zoontje aan en dan valt weer op hoe heerlijk stil deze fiets is. Geen kraakjes of piepjes, gerammel en ook niet die modieuze ratel in de achternaaf. Heerlijk :winkie:

Voor de variatie eens een foto van de fiets met weer eens een ander aanhangsel:

Afbeelding
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

En op de enige juiste manier gefotografeerd: liggend, midden op het pad! :-q :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ja, wij zijn ons er eentje :lol:

Ik weet vrijwel zeker dat het hier om een plek gaat waar meerdere sporen lopen, 'van de trail af als je stilstaat' is echt zo'n beetje het eerste wat ik mijn kids geleerd heb, vanaf het loopfietsje, zeg maar. #trailetiquette
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik zou van jou niet anders verwacht hebben, daarom kon ik die opmerking ook niet laten... :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Alweer negen jaar in mijn bezit, volgend jaar moet ik maar eens wat leuks voor hem kopen en mee uit eten nemen of zo :bier:
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Still going strong, ideale fiets voor kwakkelwinters...

Afbeelding
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

hashtag me too :

Afbeelding
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ja toch wel tof hoor die oude werkpaarden.

Er is as we speak een Surly Troll onderweg.

Een echte no nonsens commuter/vakantie fiets.

Heerlijk eind deze week lekker op m'n gemakje opbouwen.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Je kunt daadwerkelijk fietsen langer gebruiken dan twee weken dus ik hoop dat de troll een kans krijgt :winkie:

26" troll?
Plaats reactie