Leuk experiment. Tof om te lezen.
Wat ik me af vraag. Hoe voelt aan in de schouders ? Omdat de handen een andere.; ik denk zelf een meer ergonomische positie hebben.
En hoe ervaar je de controle over het voorwiel. b.v. het liften van het voorwiel ?
Mocht je meer stuurbuis willen in de toekomst. Dan kan je die laten verlengen door een goede constructiebankwerker of frame bouwer.
Zwarte aap -> alive and kicking
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1869
- Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
- Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Lastig te zeggen, deze fiets kan voelen als een flink pak slaag op langere offroad ritten, de vork is vrij hard en de banden relatief smal. Ongeacht het stuur ga je dat sowieso wel voelen. Ik denk dat de Jones op de langere duur wel comfortabel zal zijn, de hoek van de handen voelt natuurlijk dan met een 'normaal' stuur. Er zit ook wat meer flex in het stuur, trouwens, in goede zin. Het geeft net iets meer mee bij het landen van dropjes ed. Controle voelt goed, met de handen verder naar achteren heb je minder gewicht op het voorwiel en trek je het wiel makkelijker op. Mijn eerste indrukken zijn positief maar de echte vergelijking komt pas als het oude stuur er weer op zit
- Hilco
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 6945
- Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
- Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM
wat mij zou aantrekken in dit stuur is de mogelijkheid om verlichting navigatie bel enz enz op dat voorste deel te kunnen zetten
ouderdom komt met gebreken maar ik fiets nog wel
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4075
- Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
- Contacteer:
INTERESSANT!
Ik heb ook nog zo'n old-school korte KM staan die ik eigenlijk wil "ombouwen" naar een soort "monstercross/gravel/starre toer" mtb ( naast mijn 33mm crossbanden endurance/gravelaar een fiets waar je gewoon tot 2.6-3.0" banden in kunt stoppen)
Momenteel staat ie met andere OnOne "alt bar" met 27gr backsweep; de OG , soort brede Marybar. Daar heeft trouwens ook al een Marybar op gezeten, zoals op de foto van Hilco. Beide stuurtjes rijden lekker als je ook voorin de bochtjes kunt pakken, maar hebben niet de variaries in lengte van bv een dropbar.
Ik zat dus wat te denken aan een brede dropbar maar misschien is deze Jones/Geoff bar toch wel een erg goed idee. Ik heb mijn stuurbuis nog vrij lang, dus het zou redelijk moeten passen en ik kan mijn huidige mtb shifters en remmen blijven gebruiken.
Hij staat al in mijn PlanetX winkelmandje
Ik heb ook nog zo'n old-school korte KM staan die ik eigenlijk wil "ombouwen" naar een soort "monstercross/gravel/starre toer" mtb ( naast mijn 33mm crossbanden endurance/gravelaar een fiets waar je gewoon tot 2.6-3.0" banden in kunt stoppen)
Momenteel staat ie met andere OnOne "alt bar" met 27gr backsweep; de OG , soort brede Marybar. Daar heeft trouwens ook al een Marybar op gezeten, zoals op de foto van Hilco. Beide stuurtjes rijden lekker als je ook voorin de bochtjes kunt pakken, maar hebben niet de variaries in lengte van bv een dropbar.
Ik zat dus wat te denken aan een brede dropbar maar misschien is deze Jones/Geoff bar toch wel een erg goed idee. Ik heb mijn stuurbuis nog vrij lang, dus het zou redelijk moeten passen en ik kan mijn huidige mtb shifters en remmen blijven gebruiken.
Hij staat al in mijn PlanetX winkelmandje
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4075
- Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
- Contacteer:
Als je trouwens een verlenger van je stuurbuis zoekt? Deze werkt uitstekend https://www.planetx.co.uk/i/q/STSATHU4/ ... stem-riser. Ik heb er een ingekort zodat de verlengklem precies onder de voorbouw zit en dan heb je zo'n 5cm extra hoogte. Sterk zat, zeker op zo'n Surly stalen stuurbuis. Koop je ook gewoon online ergens in Nederland.
Wat is de axle2crown afmeting van jouw Karate Monkey vork? 'k Heb hier nog een Surly vork liggen met 470mm axle to crown met 260mm stuurbuis en V-brake en disc mount.
Past dat?
Ja, dat past, a-c van mijn vork is ook 470mm, laten we daar maar even over gaan PBen. Met een balhoofdsbuisje van 9 cm heb ik nog maar krap 16 cm stuurbuis in gebruik dus een 260cm zou wel wat speelruimte opleveren
Stuurbuis verlengen ed. heb ik ook overwogen maar extenders vind ik toch altijd een beetje sketchy..
Stuurbuis verlengen ed. heb ik ook overwogen maar extenders vind ik toch altijd een beetje sketchy..
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4075
- Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
- Contacteer:
Snap ik, maar deze is wel erg stevig uitgevoerd. Ik zou dat wel aandurven op een KM in de kortste stand.
Ik heb er twee liggen, dus proberen mag als je in de buurt bent.
Thx
Choices, choices...
Choices, choices...
Ik heb het even wetenschappelijk aangepakt (pun intended) en ben gaan meten met behulp van de tuinmuur. Ik blijk meer drop te hebben van stuur naar zadel dan ik dacht. Ik heb gemeten vanuit het midden van het zadel tot de midden in de stuurpen en dat is een cm of acht. Het oorspronkelijke stuur heeft een rise van 20mm dus dan moet ik nog zes cm overbruggen om in de buurt van het zadel te komen (conform het standaard advies van Jones). Ook een Geoff of 'vlakke'Jones heeft een rise van ongeveer 15mm maar dan nog zit je al snel aan 5-6 cm aan spacers als je dit met een langere vorkbuis wilt doen en dat vind ik wel erg veel. Dan lijkt de Jones Bar met rise me een betere oplossing...
Ik ben er alleen nog lang niet uit of ik een dergelijke aanpassing de moeite en investering waard vind. Ik denk dat ik dat pas echt weet als ik weer met het originele stuur ga rijden. Ik hoop binnenkort nog een goede rit op de UHR te kunnen maken, even flink wat hobbelen, klimmen en dalen
Ik ben er alleen nog lang niet uit of ik een dergelijke aanpassing de moeite en investering waard vind. Ik denk dat ik dat pas echt weet als ik weer met het originele stuur ga rijden. Ik hoop binnenkort nog een goede rit op de UHR te kunnen maken, even flink wat hobbelen, klimmen en dalen
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4075
- Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
- Contacteer:
Ik heb intussen toch maar op de bestelknop gedrukt van PlanetX , voor 51€ heb ik dus va volgende week een "Geoff"
Ik zat er al lang aan te denken voor op mijn oude KM en ik heb nog zo'n 3-4 cm spacers in gebruik. Waarschijnlijk komt hij dan paar cm onder mijn zadel, maar dat zou evt nog met 30gr stuurpennetje zijn op te lossen ( die heb ik nog liggen)
Ik denk dat het mijn oude KM wel eens een heel nieuw leven zou kunnen inblazen als soort "gravelbike 2.0" met Racekings of Smart Sam's in 2-2.2" voor zand en iets ruigere paden ( ik denk bv zo-iets als mtb-route Apeldoorn) Ik deed dat altijd al met de starre vrij korte KM, maar een wat gestrektere zitpositie erbij is wel lekker natuurlijk.
Ik zat er al lang aan te denken voor op mijn oude KM en ik heb nog zo'n 3-4 cm spacers in gebruik. Waarschijnlijk komt hij dan paar cm onder mijn zadel, maar dat zou evt nog met 30gr stuurpennetje zijn op te lossen ( die heb ik nog liggen)
Ik denk dat het mijn oude KM wel eens een heel nieuw leven zou kunnen inblazen als soort "gravelbike 2.0" met Racekings of Smart Sam's in 2-2.2" voor zand en iets ruigere paden ( ik denk bv zo-iets als mtb-route Apeldoorn) Ik deed dat altijd al met de starre vrij korte KM, maar een wat gestrektere zitpositie erbij is wel lekker natuurlijk.
Gave fiets! En helemaal leuk dat je hem al zo lang in bezit hebt (kan ik nog wat van leren!).
Ik rijd nu een tijdje rond met een Jones stuur en ik ben er zelf erg tevreden over. Mijn overweging om hem te kopen was omdat ik wat lager wilde kunnen zitten tijdens lange rechte stukken. Daar had ik mijn handen op de 'loop' voor bedacht. Gek genoeg valt die positie me enigszins tegen. Alle andere posities (zelfs die ik niet verwacht had) daarentegen veel beter dan verwacht. De scheve handpositie is even wennen, maar ik kan er inmiddels uren fijn/probleemloos mee fietsen, wat zeker niet het geval was bij mijn oude riser. De lange handgrepen zijn ook echt heel fijn. Doe jezelf dus niet tekort en koop er de (originele?) langere ESI grip bij. Op technische stukken is mijn fiets tot slot absoluut beter gaan fietsen.
Ik rijd nu een tijdje rond met een Jones stuur en ik ben er zelf erg tevreden over. Mijn overweging om hem te kopen was omdat ik wat lager wilde kunnen zitten tijdens lange rechte stukken. Daar had ik mijn handen op de 'loop' voor bedacht. Gek genoeg valt die positie me enigszins tegen. Alle andere posities (zelfs die ik niet verwacht had) daarentegen veel beter dan verwacht. De scheve handpositie is even wennen, maar ik kan er inmiddels uren fijn/probleemloos mee fietsen, wat zeker niet het geval was bij mijn oude riser. De lange handgrepen zijn ook echt heel fijn. Doe jezelf dus niet tekort en koop er de (originele?) langere ESI grip bij. Op technische stukken is mijn fiets tot slot absoluut beter gaan fietsen.
Ik heb hem de afgelopen weken op diverse manieren weer flink gebruikt. Kleine impressie:
Voor een paar trips met de kids:
...en voor het nodige bikepacking geweld. Het was wel een beetje vies op de trails
Voor een paar trips met de kids:
...en voor het nodige bikepacking geweld. Het was wel een beetje vies op de trails
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29960
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Doe maar lekker vies
Omgebouwde Shimano achternaaf?
Omgebouwde Shimano achternaaf?
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Ja, dat doe ik al jaren. Dit is een set met Deore naven die ik indertijd nieuw heb gekocht en waar ik inderdaad de holle as heb vervangen voor een massieve. Dat wissel ik ook nog wel eens terug (vorig jaar bijvoorbeeld om BOB te kunnen trekken) maar nu heb ik gemakshalve zo gelaten. Voor singlespeed gebruik + horizontale uitvaleinden heb ik liever moeren dan een QR. Ik moest dus wel mijn Koos Koets sleutel mee op reis nemen