Zwarte aap -> alive and kicking

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Alleen mountainbikes gaan bij mij kort mee.

Ik heb tourfietsen/vakantiefietsen wel 10+ jaar gehad. Dus daar maak ik me niet zoveel zorgen om 😊.

Maar momenteel heb ik alweer een tijdje geen echte daily driver meer. En pakte toch hierdoor de auto te vaak voor bijvoorbeeld bootschappen. Dus die frustratie heb ik hiermee de kop hopelijk ingedrukt.

En met al die cargo mounts kan er ook heel wat op en aan worden meegesleept dus misschien toch een keer die tour-de-vide. 😂
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15564
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Als tour of als wedstrijd? Ik heb de Great Divide route gedeeltelijk gereden in 2006. Vanaf de Canadese grens (het deel in Canada bestond toen nog niet) tot Denver. De race staat al een tijdje op mijn wensenlijst, of dat er daadwerkelijk van komt weet ik niet maar ik hoop sowieso de hele tocht nog eens te rijden, of iets vergelijkbaars.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Tof!

Ik bedoel echt als tour waneer vliegtuigen op waterstof vliegen.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15564
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

In een vlaag van experimenteer drift was ik even stuurloos...

Afbeelding
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15564
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Maar dat was zo weer opgelost...

Afbeelding
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15564
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Daar hoort natuurlijk een verhaal bij...

Jones vond ik altijd al interessant en een Jones stuur ook. Helaas passen en werken die niet zonder slag of stoot, een Jones fiets heeft een vrij unieke geometrie en zijn vrij kort en hoog. Indertijd heb ik de stuurbuis van mijn Surly vrij drastisch ingekort na wat passen en meten. Helemaal want ik rijd daar al bij tien jaar naar volle tevredenheid mee rond maar de zit is vrij sportief en voor een Jones stuur zeker te laag. On-One leverde inmiddels een betaalbare kopie van het stuur en dus heb ik een tijdje gezocht naar een vervangende vork met wat meer lengte maar die zijn lastig te vinden met V-nokken dus heb ik het idee maar weer uit mijn hoofd gezet. Een paar jaar geleden (2017?) kwam Jones echter met een ' rise' versie van de Loop Bar op de proppen en die schiet in één keer 2,5 inch omhoog (ruim 6cm) min of meer voor al die mensen met Surly's die zo'n stuur willen monteren zonder een stapel spacers.

Lang verhaal kort, mijn interesse was weer gewekt maar zo'n stuurtje kost afhankelijk van de uitvoering nog steeds ruim over de 100 euro dus plaatste ik een oproepje op het forum en in no-time had ik een leen exemplaar in handen (met dank aan Fourteen). Dit om te kijken of ik het inderdaad een zinvolle upgrade vind en of ik inderdaad de versie met rise nodig heb. Het geleende exemplaar is een On-One Geoff, inmiddels gemonteerd en het testen is in volle gang. Wordt vervolgd :-q
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ik ben erg benieuwd, zelf had ik sowieso een langere stuurpen gemonteerd.

Ik hoor je bevindingen erg graag.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

iets langere stuurpen en een Mary ......

om even te vergelijken :-q

Afbeelding
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15564
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Het advies van Jones is just een kortere stuurpen en met reden ;)

Afbeelding

Dit is met 90mm stuurpen en het 'normale' stuur. Dat heb ik wel even getest maar dit was duidelijk te ver weg, ik heb nu een 70mm stuurpen gemonteerd en dat is spot-on. Daarmee zitten de remhendels op dezelfde positie, alleen mijn handen zijn dan gedraaid. Wel wat te laag maar dat had ik verwacht.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15564
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Afbeelding

Ik heb uiteindelijk de voorkant een tikje omhoog gedraaid, dat voelde beter voor het vastpakken van het voorste deel.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ok, ja Jones pak je natuurlijk ook verder van de einden dan een normaal stuur. Als je dan ook nog de “hoods” wil rijden is het idd wellicht te lang.

Ik hou mijn Osprey wel aan de einden vast.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15564
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Voor wie deze sturen niet kent wat uitleg van de man zelf. Het stuur maakt deel uit van het totale concept, ik vind het al jaren fascinerend...



Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

Ha, die komt me bekend voor! Staat 'm goed :)

Ben benieuwd wat je ervan vindt. Zelf werd ik er helaas geen vriendjes mee. En kocht 'm van iemand die dat ook niet werd ;)

Wel fijn al die handposities met meerdere lange dagen fietsen, zelf daarvoor nu maar in bar-end land beland.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15564
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ik heb er inmiddels wat mee gereden, eerst een rondje om wat te klooien en te experimenteren en vandaag heb ik er oa. LV/HV mee gereden. Dat parcours ken ik erg goed en geeft wel een goede indruk. Daarnaast heb ik alle steile stukjes gereden die ik kon vinden. Enerzijds geen verrassingen, het stuur is te laag en daardoor niet helemaal te gebruiken zoals bedoeld. Ik zou een langere stuurbuis en/of een stuurpen met rise moeten gebruiken om enigszins in de buurt te komen. Waar ik erg benieuwd naar was is of ik er 'gewoon' mee zou kunnen mountainbiken, dat het een goede optie zou zijn voor langere ritten kon ik me wel voorstellen maar zou het ook lekker sturen over de singletracks?

Het antwoord is ja, het stuurde gewoon erg goed. Misschien zelfs wel beter dan de gewone setup met als voornaamste verschil dat de lage positie erg goed blijkt te werken. Mijn fiets is ouderwets kort, eff. bovenbuis krap 60 cm en vrij steil, 71 graden of zo. Dat maakt hem best nerveus en lekker oldskool speels. De lage positie op het stuur maakt dat je gewicht vanzelf wat meer naar achter komt en lijkt het sturen te vertragen en dat geeft net een tikkie meer zekerheid bij het dalen (de bult bij Anna's Hoeve heeft een paar test stukjes hiervoor). Dit beviel me wel eigenlijk maar of ik er een Jones voor aan wil schaffen? Ik ben er nog niet helemaal uit...
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2462
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Klopt wel met mijn ervaringen. Om de bar echt te gebruiken als bedoeld moet je bike en korte reach hebben en de bar hoog staan.

Ik heb een paar 100km met Jones H-bars gereden. Eerst als een soort flatbar met veel sweep op een MTB met lage stack en lange ETT. Eigenlijk alleen in de breedste greep functioneel. De eye-opener was toen ik mijn Jones bike kocht. Stack 5 cm omhoog en ETT 5cm korter met bijna dezelfde stuurpen en de H-bar. Plotseling werkte de Jones bar als hij bedoeld is en gebruikte ik het hele stuur.

Je stuur net zo hoog als het zadel of nog wat hoger op een bike met een hele korte reach in de brede grip maar de optie om naar voren te schuiven over het stuur in de smallere posities. De houding zittemd en ook staand op de pedalen is anders ontworpen op een Jones, goed te zien in het 2e filmpje, en in het metall duidelijk voelbaar.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Plaats reactie