Zonoskar's Rocky Mountain Element 970 (12 jaar oud)

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gebruikersavatar
Cadexrider
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 565
Lid geworden op: do 17 april 2014, 19:32
Mijn mountainbike: Rocks;-)
Contacteer:

Helder, hoor/lees toch wel veel verschillende benaderingen wat onderhoud betreft. Ik voorzie ze ongeveer 3 a 4x per jaar van nieuw waterproof vet.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Afgelopen vrijdag vrijwel hetzelfde rondje gedaan met de Element als zondag met de Patient ZERO. Ik ben echt meer een fully rijder merk ik wel, ik was met de Element 2 km/h sneller. Nou kan het meegeholpen hebben dat het vrijdag 20C was en zondag slechts 12 ofzo, ik rij het lekkerst bij wat warmer weer. Maar goed, 2 km/h is best wel veel. Wel vreemd dat ik op een paar strava segmenten een PR gereden heb, terwijl ik het idee had dat ik een stuk sneller kon. Hmm. Misschien is het toch waar, op een hardtail voel je je sneller, maar een fully is sneller :)

Afbeelding

Kom je ook nog zo'n leuk bankje tegen
Afbeelding

En ja, het was zeker niet zo smerig op de paden als dat de fiets is. Sorry.
Afbeelding
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Ik zie dat al mijn foto's verdwenen zijn... Moet je de webhosting voor je website maar betalen he? Anyways, geen foto's meer. Bummer.

Van het weekend een rondje gereden op de Element, blijft een fijne fiets, al moest ik wel flink wennen aan het nerveuze rijgedrag na meerdere maanden op de patientZERO te hebben gefietst. Misschien toch maar sparen voor een Vertigo :)

Crappy foto's uit mijn iPhone 7. Kan niet omgaan met het witte frame, beetje overbelicht...
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Toen Suravida zijn nieuwe project voorstelde, de Victor, ging het bij mij heel erg kriebelen. Dat zou de perfecte opvolger voor deze Element zijn. Niet achterlijk veel veerweg, laag bracket en moderne geometrie. Maar ja, als ik dan mijn bankrekening consulteerde, bleek dat ik nog een tijdje door zou moeten fietsen met de Element, hoe spijtig ook. Maar een paar dagen terug realiseerde ik me dat ik mijn Formula 35 op 130mm gezet had voor de patientZERO. Als ik die nou eens in de Element zou zetten dan krijg ik een beetje slackere fiets en een soepelere vork. Helaas nog met oude geometrie, dus niet zo lang. Het viel te proberen, dus zo gezegd, zo gedaan.

Afbeelding

Afbeelding

Dus dit weekend een ronde gedaan op mijn thuis rondje. Het eerste wat me opviel: ik merk niks van die langere vork. Het stukje over de weg naar de route leek wel alsof de fiets niet gewijzigd was. De eerste paar bochten op de route gingen echter wel heel erg vloeiend. Zoveel grip aan de voorkant. En ik heb altijd al gevonden dat de SID een beetje te stug was voor de achtervering, maar dat was met deze Formula dus verdwenen, perfect in balans. Dit had ik veel eerder moeten doen. Dus bij een paar echt leuke bochtige stukken eens flink aangezet om te kijken of ik wat tijden kon verbeteren. Bij thuiskomst bleek dat helaas niet zo, maar wel 3 PRen geëvenaard qua tijd. En dat terwijl mijn conditie echt niet zo goed is als toen ik die PRen zetten, niet slecht dus. Als je de tijden vergelijkt zie je ook dat aan het eind van elk recht stuk ik wat tijd verlies, maar dat dit in de bochten weer helemaal goedgemaakt wordt. Daar wordt ik helemaal blij van. Dus dit is wel een blijvertje,. En een spaarpotje is gestart voor een Victor, want de P0 wil wel een broertje erbij.

Afbeelding

Echter, nu zit ik met een Enduro met een SID er in. Volgens mij rijdt dat niet zo heel fijn. :winkie: Misschien moet ik iets roods kopen voor de Element en de Formula weer terug in de Enduro. Of de Enduro verkopen en bij het spaarpotje voor de Victor doen.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Cyclist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: ma 21 april 2014, 17:02

Je maakt me wel heel nieuwsgierig. De charger 2 demper in mijn SID is soepel genoeg, maar met name de balans in mijn Element ligt nogal kritisch. De BC edition heeft standaard 120 mm en ik heb gehoord dat dat heel neutraal stuurt. Zo zou ik het stuurgedrag van mijn fiets met 100 mm travel nooit aanduiden. Als ik dan jouw positieve ervaringen lees met een 130 mm vork, dan vraag ik me af hoe ik dat zou vinden. Zou de travel van mijn SID vergroot kunnen worden?

Ik vind die zwarte vork trouwens hartstikke goed staan :-q
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Schijnbaar kun je de travel van een SID inderdaad groter maken https://singletrackworld.com/forum/topi ... ce-please/

Ik vond wit overigens beter staan :)
Gebruikersavatar
Cyclist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: ma 21 april 2014, 17:02

Thanks :-q
Is het onderzoeken waard. En zou ook een oplossing kunnen zijn voor jouw SID :-D
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Cyclist schreef: ma 5 april 2021, 21:45 Thanks :-q
Is het onderzoeken waard. En zou ook een oplossing kunnen zijn voor jouw SID :-D
Ik heb nog een dual-air SID, alles wat ik lees gaat over de solo air varianten. Dus wellicht heb ik pech.
Gebruikersavatar
Cyclist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: ma 21 april 2014, 17:02

Er bestond wel een 2012 SID RLT 120 mm dual air: https://www.wiggle.nl/rockshox-sid-rlt- ... -fork-2012

Misschien kan jouw vork met de juiste parts omgebouwd worden naar een RLT? Moet je die parts overigens nog wel kunnen krijgen...
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Dit weekend is mijn Rocky jarig. 10 jaar wordt hij. Ik zal hem eens een goede schoonmaakbeurt geven. Ik heb een nieuwe demper besteld, maar die is nog niet binnen.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Eindelijk de nieuwe demper binnen en tijd gevonden om hem te monteren. Ziet er op het eerste gezicht niet anders uit, maar ik ben blij dat de remote lockout er af kon. Scheelt ook weer wat gewicht...

Afbeelding
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Gefeliciteerd :bier:
Blijft een mooie fiets.
Bij mij houden ze het max 2 jaar uit maar zal met de Vertigo ook wel de 10 jaar halen.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Weer een jaar verder :) Dit weekend mijn 3 jaar oude PR op mijn favoriete segment 'aan gort' gereden. Nou ja, 4 sec sneller op 2 minuten is niet meteen 'aan gort', maar toch beduidend sneller dan de jaren ervoor, waar ik meestal zo'n 10 a 20 seconden te kort kwam. Het blijft een fijne fiets. Bij Bastabikes heb ik een revisie setje gekocht voor de draaipunten, dus die gaan we binnenkort eens vervangen. Is ook nodig, want het frame kraakt als een malle. Maar ik heb het idee dat dit meer uit het bracket komt (CK). Opmerkelijk is ook dat de Gore kabels nog steeds soepel schakelen, en dat na 10 jaar zonder onderhoud. Ze gaan slechts iets stroever dan de nieuwe, normale kabels op mijn patientZERO. Verder moet er echt eens een andere achterband op, deze Fasttrack lekt sealant als een malle, de zijkanten zijn ineens erg poreus geworden. Ik denk dat het een setje Mezcals worden, maar dan moet ik die wel in 2.1" kunnen vinden, breder past niet. Dat is het enige nadeel aan deze fiets IMHO.

Afbeelding
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Als de lagers van het bb niet gaar zijn. Even smeren.
En anders Loctite 68x
https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... 1#p2737751

Hutchinson valt smal de Kraken is niet verkeerd.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Cycleintothewind
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 16 december 2020, 08:59

zonoskar schreef: ma 10 juli 2023, 17:35 Weer een jaar verder :) Dit weekend mijn 3 jaar oude PR op mijn favoriete segment 'aan gort' gereden. Nou ja, 4 sec sneller op 2 minuten is niet meteen 'aan gort', maar toch beduidend sneller dan de jaren ervoor, waar ik meestal zo'n 10 a 20 seconden te kort kwam. Het blijft een fijne fiets. Bij Bastabikes heb ik een revisie setje gekocht voor de draaipunten, dus die gaan we binnenkort eens vervangen. Is ook nodig, want het frame kraakt als een malle. Maar ik heb het idee dat dit meer uit het bracket komt (CK). Opmerkelijk is ook dat de Gore kabels nog steeds soepel schakelen, en dat na 10 jaar zonder onderhoud. Ze gaan slechts iets stroever dan de nieuwe, normale kabels op mijn patientZERO. Verder moet er echt eens een andere achterband op, deze Fasttrack lekt sealant als een malle, de zijkanten zijn ineens erg poreus geworden. Ik denk dat het een setje Mezcals worden, maar dan moet ik die wel in 2.1" kunnen vinden, breder past niet. Dat is het enige nadeel aan deze fiets IMHO.

Afbeelding
Sram XX 2x10 ziet er op een één of andere manier nog steeds niet gedateerd uit.
Plaats reactie