Zonoskar's Rocky Mountain Element 970 (12 jaar oud)

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
biking1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 245
Lid geworden op: zo 21 augustus 2011, 20:36

Linkje http://www.bikeaction.de/media/pdf/2014 ... _FInal.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Pagina 3 en 4. Daar staat toch dat ze ingevet moeten worden.
There's old pilots and there's bold pilots. But there's no old bold pilots ;-)
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Rocky geeft nu zelf ook het advies om de bushings in te vetten, maar alleen de alu inserts, niet waar de bushing in het frame valt. RSP vet is inderdaad de beste optie. Ik ga dat doen bij mijn volgende setje bushings, ze beginnen weer wat speling te krijgen, vooral het bovenste lager van het wipje.
nightcrawl
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1270
Lid geworden op: ma 20 oktober 2008, 21:01
Mijn mountainbike: Niner Jet 9 RDO / Niner Air 9 RDO / YT Capra Pro Race 29 / YT Jeffsy Pro Race 29

Wat me bij de Thunderbolt opviel was dit:

Grease ports on BC2™ and PIPELOCK™ pivots allow for fast and easy maintenance.

Ik weet niet of dat om dezelfde pivots gaat als bij de element maar als dat het geval is.........
Pedal damn it!!
nightcrawl
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1270
Lid geworden op: ma 20 oktober 2008, 21:01
Mijn mountainbike: Niner Jet 9 RDO / Niner Air 9 RDO / YT Capra Pro Race 29 / YT Jeffsy Pro Race 29

Lol you read my mind :P
Pedal damn it!!
Gebruikersavatar
DaanCramer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2484
Lid geworden op: zo 14 augustus 2011, 20:24
Mijn mountainbike: Norco, Mondraker, Rocky Mountain
Contacteer:

biking1 schreef:Linkje http://www.bikeaction.de/media/pdf/2014 ... _FInal.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Pagina 3 en 4. Daar staat toch dat ze ingevet moeten worden.
Wel typisch dit. Oorspronkelijk gaf RMB in de manual aan dat ze droog moesten zijn. Heb in 2012 hierover al gediscussieerd met Peerke. De meningen/adviezen zijn sindsdien al een aantal keren aangepast.

Ik rij nu zelf 2 jaar met de element en onderhoud er ook een aantal. Heb de lagers al zeer regelmatig uit elkaar gehaald en zelf geëxperimenteerd met droog, heel klein beetje en meer vet. In 2 jaar slechts 1 keer een aantal bushings moeten vervangen doordat het zwarte aluminium cupje ingesleten was. Dit kwam door een combinatie van zand en vet.

Mijn conclusie is dat echt een heel klein beetje vet aan de buitenste zijde van de bushings zodat de aluminium cupjes een beetje kleven tijdens montage het beste resultaat geeft. En daarbij is het aanhaal moment erg belangrijk, zeker bij de Carbon uitvoeringen.

Ik gebruik daar ook die RSP vet voor.
Maar goed je moet het natuurlijk zelf weten, tis jouw fiets. :wink:

Overigens verbaast het me dat je al weer nieuwe nodig hebt Zonoskar, zo oud zijn je huidige niet toch? Overigens kan je ook een shim toepassen tussen het frame en de swingarm mocht je dat willen, maar dat is geen officiële RM oplossing.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

@Daan: als je ziet hoe de fiets er weer eens bijstaat zal je het niet meer verbazen. (zie vorige pagina, maar dan *2 :)) De speling is ook nog maar net voelbaar, dus ik kan nog wel een tijdje vooruit. Ik ga wat bushings ruilen met plekken waar ze niet zo hard hebben moeten werken.
Gebruikersavatar
DaanCramer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2484
Lid geworden op: zo 14 augustus 2011, 20:24
Mijn mountainbike: Norco, Mondraker, Rocky Mountain
Contacteer:

zonoskar schreef:@Daan: als je ziet hoe de fiets er weer eens bijstaat zal je het niet meer verbazen. (zie vorige pagina, maar dan *2 :)) De speling is ook nog maar net voelbaar, dus ik kan nog wel een tijdje vooruit. Ik ga wat bushings ruilen met plekken waar ze niet zo hard hebben moeten werken.
Het scheelt dat ze nu niet meer zo duur zijn en gewoon als set verkocht worden tegen de normale prijs (ook in NL) :wink:
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Zaterdag even de bushings weer eens uit elkaar gehaald en schoon gemaakt. Alleen de bushings in het bovenste lager hebben wat geleden, de rest is vrijwel nieuw. Ik denk dat ik met mijn eerste setje gewoon pech gehad heb. Ik heb wat onderdelen geruild en nu is de speling vrijwel weg. De bovenste bushings lijden zoveel omdat er geen afdichting is, de rest is afgedicht met van die rubber ringetjes, waarvan er overigens 3 gescheurd waren. De gescheurde ringetjes heb ik vervangen met de ringetjes van de vorige set (ik gooi niks weg he?).

En nu het ingevet is, loopt het ook een stuk soepeler dat ik tijdens de rit op zondag steeds zat te kijken of ik wel genoeg druk op de demper had. Nou had ik wel een beetje te weinig rebound staan, maar het veert wel een stuk beter zo, misschien wel te goed :)
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

We rijden lekker stug door met deze fiets. De enige verandering is een minder lage stuurpen. De -17 graden van de Syntace was me de laatste tijd toch wat te diep, dus die tijdelijk vervangen door een -6 graden van Specialized (had ik nog liggen). En hoewel ik echt juweeltjes voorbij zie komen (Evil Wreckoning of de Instinct van Daan bijv) kriebelt het nog niet om wat nieuws te kopen. Tuurlijk, als ik geld zat zou hebben, dan kwam er iets nieuws, maar ons huis gaat voor. Dit weekend even de bushings weer uit elkaar halen, want de laatste tijd heb ik een vreemd gevoel als ik door sporen moet rijden, net alsof de achterbrug gebroken is (maar ik kan niks vinden). Dus wellicht weer nieuwe bushings nodig.

Voor de liefhebbers nog wat foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook met dit weer lekker nog op de Specialized fasttrak bandjes. Eigenlijk hoofdzakelijk omdat ik te lui ben om te wisselen, maar het rijdt nog best fatsoenlijk ook. Alleen in dunne modder waar je niet doorheen zakt moet je uitkijken.

Misschien nog even een update over een aantal zaken, de fiets wordt deze maand 4 jaar oud, dus even recappen:

De Hope derailleur wieltjes lopen best aardig, nog steeds zonder te openen. Maar dat moet ik binnenkort toch eens doen. Bovendien is het onderste wieltje vrijwel helemaal 'rond', bijna geen tandjes meer te bekennen dus. Dat had ik niet verwacht van alu derailleurwieltjes.

De AMC wielen doen het nog steeds en nog steeds zonder noemenswaardige slagen in de velgen en zonder de spaken na te hoeven lopen. Wel heb ook ook weer de keramische lagers gewisseld. Dit maal heb ik er Enduro lagers in gezet, daarvan waren lagers beschikbaar in de juiste maat. Hopelijk lopen deze iets langer. Het kraken is vrijwel weg. Ik heb een olie gevonden die ik af en toe aan de nippels smeer en in laat trekken. Hiermee is het kraken verleden tijd. Van AMC hoor ik dat het komt doordat ze bij deze versie een soort ringetje gebruikten wat aan de binnenkant van de velg om de spaaknippel zit. Bij de nieuwere versies zit dit niet meer en die kraken dan ook niet.

De Gore kabels lopen nog steeds soepel. Dit zonder enige vorm van onderhoud. Echt wonderbaarlijk en een goede investering dus. Het enige is dat het beschermhoesje bij de achterderailleur aan het scheuren is, dus dat ziet er niet zo heel mooi meer uit. Het stuk wat al gescheurd is moet ik er gewoon een keertje afknippen.
Gebruikersavatar
Clawhammer
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: di 5 juli 2011, 14:30
Mijn mountainbike: Trek 4900 (26) SS

Dit blijft toch wel 1 van de mooiste fietsen, en heerlijk tijdloos. :) Ik denk dat deze bike voor mij ook een reden is geweest om zelf iets bij elkaar te zoeken. Alu wieltjes slijten vrij snel, viel mij ook op. Het is zachter materiaal dat scheelt wel wat voor de ketting, maar die Hope wieltjes zijn ook niet goedkoop.

Ook mijn volgende krijgt waarschijnlijk een negatieve stuurpen, maar een minder tijdloos kleurtje dan deze. :P

Hoe dan ook: Gefeliciteerd! :)
Gebruikersavatar
Cyclist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: ma 21 april 2014, 17:02

Over juweeltjes gesproken. Dit is een raspaardje.
Clawhammer schrijft het en voor mij geldt het ook: jouw fiets zorgde ervoor dat ik serieus op zoek ben gegaan naar een Rocky.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Thanks jongens. Maar het belangrijkste is dat ie erg fijn fietst. Mijn vorige Ventana vond ik eigenlijk mooier.
Gebruikersavatar
Cyclist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: ma 21 april 2014, 17:02

Ik vraag me af of er veel verschil in karakter is tussen een Element en een Vertex. Maar dat beide fantastisch rijden staat als een paal boven water.

Klinkt spannend trouwens van je achterbrug.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Er zat wat speling op het bovenste draaipunt. Waarschijnlijk was dat het probleem. Ik heb nu weer eens wat bushings geroteerd, want die van het bovenste draaipunt lijden echt wel het meest. Ze waren niet versleten, maar ze hebben hun beste tijd wel gehad. De bushings bij de demper zagen er beduidend beter uit, dus die zitten nu in het bovenste draaipunt. En ik heb een heel klein beetje van de alu insert afgevijld, zodat deze de bushings wat strakker opsluit. Nu is er geen speling meer dus. Ik denk dat ik komende winter een nieuw setje bushings nodig ga hebben, of misschien volgend voorjaar. Beduidend beter dus als het eerste setje.

Heb ik meteen maar ook het bracket weer eens volgepompt met vet en de fiets goed gepoetst. Nieuw Specialized Phenom carbon zadel erop. Benieuwd of dat beter zit dan de Selle.
ATX990
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: do 30 juni 2005, 20:50
Mijn mountainbike: Loves to ride!

Interessante info in dit topic over de bearings/bushings top!
Love the ride! Rocky Mountain | EATS.place
Plaats reactie