2 Surly Karate Monkey's uit 2011; in 2024 weer eentje SS&SS

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Vet veelzijdige fiets :-q
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

En na een ochtendje klussen en overzetten van onderdelen: Grijze Karate Monkey semi 29plus 2.0

Dirt Wizard binnen en doordat mijn Stooge 29 in de verkoop staat had ik ineens wat polished spul over.

Nu dus met Blunt35 en 3.0 Dirt Wizard voorwiel
JIS as en retro 5-arm STX-RC crankstel met 34t RVS Surly tandwiel
17-19 duo achterop.
Richey Classic zadel en Sixpack Menace rizer
72mm nop voor 62mm achter

12.8 kg steel-is-reel modderklaar !

Afbeelding


Afbeelding
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Was jij dat afgelopen zondagochtend in Zeist?
Ik zag een grijze SS KM namelijk.
Everybody bought a new bike!
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Nee........ik rijd meestal Dorst-Vrachelen op deze ss ....en afgelopen zondag had ik een luie dag :wink:
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Mijn zwarte KM is weer eens afgestoft en opgebouwd als zomer-XC bike. Nadat de fatfront uitvoering was vervangen door 27.5 plusser en de dropbar-versie door een gravelracer stond ie wielloos in een hoekje. Maar omdat mijn thuisrondje (Dorst-Vrachelen) er weer bij ligt als een racebaan, leek het wel een goed idee er weer eens een wat "snellere" fiets van te maken. Dus mijn oude Reba er weer in, Fulcrum wielsetje met Raceking/Xking combi, 1x9 xt-deore mix drivetrain en Avid bb7 remmen. Compleet rijklaar 13.1 kg is zo gek nog niet voor een onverwoestbare staal en onderdelen mix.

Vanmiddag plotseling vrij; dus gelijk maar een rondje gedaan. Doodstil en kurkdroog op de route Vrachelen-Kadettenkamp (en wat omliggende paden).

Afbeelding

Afbeelding


Heerlijk gereden.....het is en blijft toch een superlekker speels fietsje!
cozmic
All rounder
All rounder
Berichten: 133
Lid geworden op: ma 13 april 2009, 08:55
Mijn mountainbike: Trek stache 7 29+

Heerlijk gereden.....het is en blijft toch een superlekker speels fietsje![/quote]

En het ziet er ook nog eens retestrak uit!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16706
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik vroeg me al af of de KM's nog gebruikt werden met zoveel andere fietsen in de stal ;-)

Vooral die grijze vind ik wel wat hebben, eigenlijk is grijs een vrij saaie kleur maar toch is het een leuke fiets om te zien.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

eigenlijk is zo'n medium KM voor lokale mtb rondjes nog steeds mijn eerste keus. Star, singlespeed, 100mm vork erin, het rijdt allemaal erg goed. Voor wat minder geplaveide banen, wintertoertochten en zand pak ik meestal de Krampus.........Surly is toch vaak de "winner" als ik een fiets pak in Nederland.
Dat grijze frame begint intussen wel wat "sleets" te raken en zou eigenlijk een keer een optische opknapbeurt moeten hebben........maar als bagger/gooi&smijt singlespeed is het eigenlijk ook wel best zo.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ook de wat sleets geworden grijze KM is nog steeds in gebruik. Mijn onverwoestbare singlespeed met oud 5arm STX-RC JIS crankstel met 34t Surly stainless steel voorblad, KMC ss ketting en 17/19 t stalen kransjes achter. Avid bb7 remmen op deore v-brake grepen doen het eigenlijk ook altijd.

Recent heb ik hem eens omgebouwd tot fat-front met Salsa Enabler, Dually-Hope fat voorwiel en Surly Knard 3.8" . Achter een standaard 29er achterwiel met OnOne Smorgasbord 2.25" (valt als 2.4) . Heerlijke fiets, erg speels en comfortabel op mijn zanderige thuisrondje.................Singlespeed, what else :bier:

Afbeelding


Afbeelding
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Mijn Monkey stal is nog steeds in gebruik. De grijze als singlespeed en de zwarte als do-it-all knutsel bike.
Voor de singlespeed heb ik intussen een eigen 40mm breed voorwiel besteld, waar een 29x3.0 Surly Dirt Wizzard in past voor de winter. Omdat ik er een 15mm voornaaf in heb, kon ik de verleiding niet weerstaan de Dirt Wizzard ook eens in de oude Reba te passen. Ik had dat al eens geprobeert met 30mm velgen op de Krampus, maar dat kon me kwa rijgedrag niet bekoren. De Dirt Wizzard past ook op 40mm velg net, maar hij liep bij max torsie op de vork iets aan op de zijnoppen. Met een beetje vijlwerk aan de brug in de uiterste hoeken is dat nu verholpen :oops: . Natuurlijk is er nu wat materaal van de brug af, maar erg structureel lijkt het niet. We zullen zien, er is intussen op diverse fora al heel wat af gedremeld aan vorken :wink:

Intussen is er dus wel een soort "semi plus" KM ontstaan met voorvering en dat rijdt wel opvallend lekker en speels. De KM is met zijn medium frame een stuk kleiner en korter als de large Krampus en dat scheelt blijkbaar nogal.

Afbeelding


Afbeelding

Voor dus de Dirt Wizzard op 40mm velg, achter het van mijn Ragley geleende achterwiel met Xking 2.4 op 30mm velg. Opvallend hoe smal een Blunt 35 ineens lijkt als je er een 40inw/45 uitw velg voorop hebt liggen.
De 90mm pen is intussen vervangen door 70mm.
De combinatie van voorband op 0.7 bar en 100mm Reba is enorm soepel en comfortabel, loopt opvallend licht en geeft idioot veel grip (mega overkill op drieluik Dorst....maar rul zand was in ieder geval geen enkel probleem).

Net genoeg ruimte in de Reba nu.


Afbeelding
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Nog steeds twee K Monkey's in de stal en het werd eens tijd voor een opknapbeurt voor de "Battleship Grey" versie. 5 jaar gebruik als baggerfiets voor veldtoertochten en als singlespeed waren er aan af te zien. Geinspireerd door de nieuwste singlespeed 27.5/29er Karate Monkey http://surlybikes.com/bikes/karate_monkey_ss" onclick="window.open(this.href);return false;
(en door het feit dat Motip zo'n mooi kleurtje metallic "violet" in zijn spuitbussen heeft) heb ik de knoop maar eens doorgehakt en er een dhz projectje van gemaakt.
Frame en vork gestript, ontvet, ontstickerd en met schuurlap fijn opgeschuurd. Vervolgens Motip's aanwijzingen gevolgd en een laag witte primer, 3 lagen mettalic violet en een laag acryl blanke lak als laatste. Nieuw Surly decalkitje er weer op geplakt en verder singlespeed opgebouwd. Beetje "classic" en polished no-nonsense spul waaronder een 20jr oud Shimano JIS crankstel en Ritchey zadel, moderner zijn het Sixpack stuur, Avid BB7 remmen en Surly's rvs blad en kransjes.
Wielset is een beetje rare combi met ouderwets smal (19mm inw) achterwiel en 40mm inw voorwiel. Normaal rij ik in de winter een 3.0 Knard voor, maar een lichtere Xking 2.4 voor rijdt met 1.2 bar ook lekker comfortabel.

Tijd voor plaatjes:

Afbeelding

Afbeelding

Voorlopig blijft ie singlespeed, maar 1x9 spul ligt klaar voor het geval ik er een veldtoertocht mee wil gaan rijden.
Gebruikersavatar
Herman de Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 526
Lid geworden op: di 4 augustus 2015, 12:30
Mijn mountainbike: staal

Geslaagde metamorfose, ziet er strak uit zo!
'BUILT not Bought '
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik wilde bijna exact hetzelfde typen....maar mooie kleur!
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

De ketting ziet er minder strak uit dan het nieuwe kleurtje :winkie:
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2009
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Ik maak me wel zorgen dat ik al een jaar geen nieuwe fiets voorbij heb zien komen?

Ziet er goed uit!!
Plaats reactie