2 Surly Karate Monkey's uit 2011; in 2024 weer eentje SS&SS

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Gène
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 518
Lid geworden op: wo 15 november 2006, 15:38
Mijn mountainbike: 29" en beeldschoon

Als je eens van frame wilt wisselen, kan ik je de Cotic Escalade aanraden. Geometrie zit tussen race en relax in en de balhoofdbuis is een stuk langer. Dat frame is ook voorbereid op singlespeed.

Wat betreft de shifter, is de Gevenalle geen optie? Oldskool duim shifter bovenop de rem. Schijnt super snel te schakelen, doordat de slag in een keer kan maken.
Alpentour 2010, 2012
Sella Ronda Hero 2012, 2013
Sudety MTB Challenge 2012
Transalp 2010, 2011
Trans Germany 2011
Grand Raid Cristalp 2012
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4074
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Die Escapade had ik op mijn wishlist (of Straggler) maar omdat ik mijn oude Marin intussen ook weer heb opgeknapt met een racegroep wordt het wat veel ge-dropbar.
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 5#p1993048" onclick="window.open(this.href);return false;

De Marin is wat meer road, de KM op deze manier wat meer off-road gericht.

Inderdaad kan singlespeed erg goed zo......die barend shifter zit trouwens zodanig dat ik sowieso niet al te veel schakel :wink:
Volgens mij klimt het trouwens wel lekker met zo'n dropbar mtb (?) binnenkort maar eens in Nijmegen uitproberen als het weer wat droger is.

Edit: net die Gevenalle shifters bekeken, lijkt erg handig. Kunnen zelfs gecombineerd worden met mijn bestaande barend shifters.
Je kunt met dit soort shifters inderdaad veel versnellingen tegelijk schakelen, werkt eigenlijk erg handig zo'n old-school systeem.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4074
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Paar extra dagen vrij, dus veel klussen en fietsen:

Het wordt steeds gekker met mijn Monkey:
Vandaag mijn Reba er maar weer eens in gezet.
Met tubeless racekings rijdt het op de weg redelijk goed, mits je er rond 2.5 bar druk in hebt.....en dan stuiter je toch behoorlijk star op een mtb route. Met de Reba wordt ie ineens behoorlijk "pluche" en dat rijdt eigenlijk wel erg lekker. Rondje Vrachelen-Kadettenkamp gedaan met wat omweggetjes over bospaden en dit hobbelt toch wel erg soepel over alles heen en kan hard door de bocht. Het rijdt "anders" met zo'n smaller stuur en wat diepere zit, je laat de fiets wat meer zichzelf sturen met je gewicht lijkt het. Halverwege de voorband net onder de 2bar laten zakken voor wat meer grip in het rulle zand. Het valt me op dat je met 2.2 racekings (gewone vouwversie) eigenlijk zat grip hebt droog en het rolt echt merkbaar lichter.
Wel FUN ! Dat rijden met zo'n Dropbar Monkey :-D

NB: Nu nog met 42t (weg) voorblad.......maar daar gaat snel weer een 36t op. Met 42-34 kom ik zelfs in mijn vlakke buurtje niet alle zandklimmetjes omhoog :-{

Afbeelding
Laatst gewijzigd door MonkeyRider op wo 22 april 2015, 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Deze aap is meer een kameleon :wink:

Nice :-q
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4074
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Knakker29 schreef:Deze aap is meer een kameleon :wink:

Nice :-q
Hij blijft toch echt gewoon zwart, hoor :wink:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Geen kameleon maar meer last van een identiteitscrisis dus? ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4074
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

kermit schreef:Geen kameleon maar meer last van een identiteitscrisis dus? ;-)
Shit.....zegt misschien wel iets over zijn baasje :-{
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4074
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Afgelopen Vrijdag maar eens Nijmegen uitgeprobeerd op de Dropbar Monkey. Voor de zekerheid de raceking voor vervangen door xking en met 36t voorblad (plus 11-34 achter). Nu had ik een opkomend griepje, dus echt lekker klimmen deed ik niet......maar toch.

Ik was er al een tijdje niet geweest en het is en blijft toch een supergebied! De baggerzooi van afgelopen winter was grotendeels weg en vooral buiten de route kun je nu mooie technische stukjes vinden.
Eerst een tijdje rond het "traumapad" vanaf het vliegveld (stukjes rode route en off-route) gefietst en later maar eens de hele groene route rond gereden (was ik al een eeuw niet meer geweest)

Afbeelding

ff pauze op een ruig stukkie "oude verbindingsroute" voor de insiders :wink:

Doel was om eens te kijken wat ik met mijn KM in dropbar layout met wat snellere banden allemaal aan kon.
Conclusies:
Met Reba (en die had ik hard nodig :-{ ) kom je vrijwel overal op en af ........maar des te technischer het wordt hard down......des te zwaarder krijg je het (en dat was ook te verwachten met smalle diepere zit). Je hebt met de race remhendeld net wat minder controle en barend shifters zijn niet ideaal als het aankomt op onverwacht (terug) schakelen.
Het klimt overigens wel erg lekker! Ik had niet zoveel fut....maar onderin de drops klim je zittend stevig door en staand voorin je stuur houd je veel controle.
Op de wat makkelijker stukken (vandaar die groene route) komt de dropbarKM goed tot zijn recht. Waarschijnlijk door de wat racy zit en het feit dat je voornamelijk met je gewicht stuurt (?) lijkt het wel of je overal door de bochten vliegt.

Voor Nijmegen "ingewikkeld" en andere ruige mtb gebieden neem ik liever mijn Ragley LTHT mee.....maar voor XC en on-off road routes rijdt het toch wel verdomd lekker.

NB: ik ben nog steeds aan het peinzen of ik er "Gevenalle" shifters op zal zetten :~
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4074
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Hoe lekker ik mijn Dropbar Monkey ook vind rijden.....die barend shifters zijn verre van ideaal op een mtb-route waarbij je veel moet schakelen. Zit je in een klimmetje in de verkeerde versnelling dan kun je eigenlijk niet meer corrigeren (omdat je je hand moet verplaatsen naar die shifter) en idem als je tijdens een tricky stukje down nog even wilt schakelen voor de volgende klim.

Vandaag een setje Gevenalle remgreep/shifters gemonteerd (voorheen Retroshift).
Het zijn in feite Tektro v-brake compatable race-remgrepen gemodificeerd voor Shimano downtube (of barend) shifters. Ik heb er 9sp DuraAce barendshifters op gemonteerd, zodat alles werkt met 9sp XT voor en achter derailleurs. Op deze manier kun je dus v-brakes of mechanische disk-brakes (ik gebruik Avid bb7 mtb remmen) en mtb derries gebruiken icm racestuur.

ff een kort proefritje gedaan en het schakelt superhandig, met je handen aan het stuur. Het voordeel is ook nog eens dat je in een keer volledig je cassette kan op of afschakelen, bv voor een "plotselinge" stijle klim.
Wel behoorlijk duur....maar ze lijken behoorlijk modder en "hufter" proof.......en een echt alternatief waarmee je mtb-remmen kunt gebruiken is er niet.

Info http://gevenalle.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2016
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Cool! Dit staat nog op mijn lijstje om ook eens te proberen met de karate monkey, maar voorlopig valt het comfort met 2.1 bandjes en zonder voorvering me wat tegen.

Maar zie ik goed dat die shifters 200 dollar kosten, das best een dure grap.. Hoewel nog steeds flink minder dan een hydrolische oplossing van Shimano..
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4074
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Je komt inderdaad rond 200€ uit. Ik had Avid bb7 mtb remmen liggen, maar je zou ook 9sp Sora shifters kunnen nemen met Avid bb7 road remmen......maar dan zit je ook aan vergelijkbaar bedrag.
Met 10sp kun je (vlgs mij) niet meer mtb en race mixen.

Zo'n KM is inderdaad hard als je diepzittend met dropbar mtb-routes wilt doen (op minder ruig terrein vind ik het wel meevallen), vandaar dat ik toch mijn Reba er maar weer heb opgezet en dat rijdt op bv Dorst-Vrachelen echt comfortabel.
Ik twijfel nog steeds of het op bv een Straggler met 42mm banden comfortabeler zal zijn ?? Het frame waarschijnlijk wel....maar dan heb je weer smallere banden.
Gène
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 518
Lid geworden op: wo 15 november 2006, 15:38
Mijn mountainbike: 29" en beeldschoon

Ik las dat je een shimano 9speed derailleur i.c.m. 10 speed race shifters kan combineren. Dit wordt wel eens gedaan op die hippe adventure bikepack gravelracers. Je hebt dan geen clutch derailleur, want die waren er niet in 9 speed varianten (correct me if I'm wrong).

Ik rij zelf met een Apex/X.7/BB7road 1x10 (42/11-32) mix rond, wat me prima bevalt. De gevenalle shifters zou ik graag eens willen proberen, maar Sram heeft geen passende duimshifter.

Hoe bevalt de shifter stuur combinatie? Beperkt dit niet in hand posities, of momenten dat je je handen snel moet verplaatsen om goed te remmen?
Alpentour 2010, 2012
Sella Ronda Hero 2012, 2013
Sudety MTB Challenge 2012
Transalp 2010, 2011
Trans Germany 2011
Grand Raid Cristalp 2012
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4074
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik heb ernog vrijwel niks mee gereden, dus hoe ze in de praktijk bevallen moet ik nog uitzoeken. Vanuit de drops kun je er niet lekker bij (ik heb 9sp Campa op mn toerracer en dat gaat goed vanuit drops) , maar klimmend met je handen rond de "horens" lijkt het ideaal.
Ik heb ff 42 voor en 11-34 achter gereden en dan kwam ik op de KM (2.4" dikke banden) wel te kort op moeilijke klimmetjes (Nijmegen off-route). Met 36 voor ging het goed. Er komt nu 42-26 op, zodat ik wat meer bereik heb.
Morgen lokaal rondje om het eens uit te proberen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4074
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

ff een update van de Gevenalle shifters: schakelt super vanuit de "horns" voor!
Erg handig is dat je tig versnellingen ineens kunt schakelen en ook je voorblad gooi je 'ouderwets" snel om en stel je exact op de juiste plek. Ik heb er nu 42-26 voor opliggen icm 11-34 achter en dat is een fijne combi met veel spreiding.
Ze zijn minder geschikt vanuit de drops (blijkbaar de typische mtb dropbar handpositie) maar die gebruik ik alleen tegen de wind, langere (klim)stukken en/of ter afwisseling.

Toch wel lekker: zo'n dropbar met wisselende zit en handposities .....en korte bochtjes tussen de bomen :-D
....en ik heb merkbaar minder last van mijn rug op hobbelparcoursen; waarschijnlijk omdat ik meer en prettiger op mijn handen steun en minder klappen opvang met mijn rug (?!)

Het zijn trouwens exact identieke rem grepen als de Tektro (met Gevenalle aanpassing en gravering)......dus wel veel geld voor wat cnc freeswerk piefjes en een goed idee :wink:
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4074
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Doordat ik met mijn oude Marin in nieuw "gravelracer" jasje momenteel alle woonwerk fiets http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 5#p1993048" onclick="window.open(this.href);return false;, stond mijn grijze Karate Monkey in "stadsfiets" uitvoering er maar verlaten bij.
Geinspireerd door de Krampus singlespeed verhalen, heb ik het grijze frame met wat bestaande onderdelen maar eens omgebouwd tot singlespeed semi-29plus winter/modder bike.
M-frameset met canecreeck balhoofd, dat al weer enige jaren mee gaat.
Noname zadelpen, oude 80mm stuurpen en gravity gap rizer geven een goede zitpositie
Oud Deore crankstel met 32t stalen ss blad, bash van afgeslepen 42t blad omdat ik geen korte bladboutjes of passende ringetjes had liggen (houdt de broek ook nog lekker vetvrij :wink: )
16t surly tandwieltje, tugnut en KMC rvs ss ketting (ik heb er een 18t naast liggen voor het zwaardere werk)
Oude vertrouwde Avid bb7 mechanische schijfremmen (goed genoeg en lekker makkelijk monteren)
Noname achterwiel met oud type xt naaf en 19mm inw velg (beetje zwaar, maar het blijft maar heel)
Dually-Hope voorwiel geleend van de Krampus
2.4" OnOne Chunky Monkey endurance achterband (62mm nopbreedte en oneindige tractie)
Surly Knard 3" voorband die vlg week wordt vervangen door een Surly Dirt Wizard 3"
en er gaan de vlg keer weer klikpedalen op (toch net iets lekkerder singlespeed in klimmetjes)

Afbeelding

Kortom ERG nononsense (sorrie stijl-politie :-{ ) en VEEL tractie (en rolweerstand :-{ )
Einde middag voor het eerst uitgelaten op droog Vrachelen-Kadettenkamp (Dorst lukte niet meer ivm tijd) om eens ff te proberen..............en de smile :D :D bleef maar op mijn gezicht staan :D :D .

Afbeelding

Op zo'n singlespeed is rolweerstand blijkbaar niet zo'n voelbaar probleem (ik kan toch niet zo hard op rechte stukken) maar die belachelijke tractie van deze set-up maakt dat ik elke bocht maar harder ging, de boel platter legde en mijn remmen vrijwel niet meer aanraakte. Rulzand klimmetje check.....baggergaten bij put-van-Caron check.....kombochtjes check.......en met 0.8 bar voor en 1.6 bar achter super comfortabel.
Waarschijnlijk had ik dat wouw-effect met mijn Krampus singlespeed ook wel gehad....maar mijn KM is een maat kleiner en daardoor voor mijn gevoel en stuk speelser. Mijn Krampus hou ik dus lekker geared voor de langere afstanden (daarvoor had ik hem ook gekocht) en de grijze KM blijft voorlopig mijn singlespeed :D ..............maar ik had toch al een singlespeed Stooge :~ http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... .......die" onclick="window.open(this.href);return false; gaat dus binnenkort in het verkooptopic, ik ben en blijf een Karate Monkey fan :bier:
Laatst gewijzigd door MonkeyRider op zo 11 oktober 2015, 08:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie