2 Surly Karate Monkey's uit 2011; in 2024 weer eentje SS&SS

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Ja met een dergelijke banden setup hoef je je in ieder geval niet het apelazerus te trappen... :winkie:
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Wiel-Maat schreef: do 11 februari 2021, 11:14 Ja met een dergelijke banden setup hoef je je in ieder geval niet het apelazerus te trappen... :winkie:
:D
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ook na 13 jaar zijn ze er nog ; twee old-school 2011 Karate Monkey frame-sets !
Wat begon als een woonwerkfiets projectje werd met de aanschaf van een tweede frameset de herontdekking van het mtb-en voor mij (toen als mid 50 er ) .
Opgevolgd door Inbred 100mm, Salsa Spearfish FS, Ragley Big Wig 120mm, Fatbike, Jamis Dragonslayer 27.5 plus, Krampus 29plus, nieuwe Karate Monkey 120mm, Kona Honzo en als laatste een Focus Thron FS E-mtb bleven deze beide old-school Karate Monkey's eigenlijk altijd wel in gebruik.

Meestal star, soms met 100mm voorvork, in allerlei uitvoeringen met fat-front voorwiel, 29 plus voorwiel, als dropbar "gravel"bike en tegenwoordig staat er een opgebouwd met inbouwsetje als E-mtb hardtail met 100mm vork. Totaal niet meer "modern" met pre-boost wielsets, 1 1/8 rechte voorbuis, 72gr balhoofd en zitbuis en er zitten zelfs nog V-brake nokken op naast postmount schijfremmen.

Ondanks die old-school geo (of misschien dankzij?) is het nog steeds een heerlijk fietsje op mijn thuisrondje Dorst-Vrachelen. Typisch vlak, bochtig rondje waar ik met zo'n oude KM goed uit de voeten kan.

Intussen 13jr ouder (ruim 65plus) staat er veel "E" thuis en rijdt ik niet veel "echte" mtb-routes meer. De Focus Thron2 is eruit en meestal zit ik op de weg of "gravel" bike (laatste ook al "E" tegenwoordig in de vorm van Specialized Creo) .
De oude Karate Monkey met Tongsheng inbouwkit voldoet goed als E-mtb voor af en toe een mtb-route in Nederland.

Mijn tweede KM stond echter al een paar jaar opgebouwd als stads-boodschappenfiets met wat oud spul en grote fietstas erop. Eigenlijk zonde, dus afgelopen weekend heb ik het oude plan uitgevoerd er weer eens een fatsoenlijke "analoge" mtb van te maken .....en om het contrast met alle extra "E" geweld lekker groot te maken is het gelijk weer een singlespeed geworden.


Vertrouwde opbouw, met alleen een recent gekochte Surly Sunrise Bar als grote verandering; 82cm breed, 8.5cm rize en extra backsweep geven een totaal andere, maar ook heel erg comfortabele zit op de KM. Daarbij lijkt het alsof daarmee de controle icm de 72gr stuurhoek ineens een stuk beter is geworden en de OTB kans een stuk minder. Zo'n oude KM is daarmee voor mij nog meer een gooi&smijt fietsje geworden op een bochtige route.
Verder alles oud&vertrouwd voor mij: voorwiel met 40mm inwendige velg icm 29x 2.4" Maxxis Rekon (wordt nog 29x2.6" ) , achterwiel met 25mm velg en Rekon Race 29x2.35"
Avid BB7 met 200mm voor en 180mm achter. Erg oude ( 30jr?) polished Shimano JIS crankset met RVS Surly 34t voorblad icm 17t Surly singlespeed krans (19t ligt ernaast) en KMC RVS singlespeed ketting.

Vanmorgen na paar jaar weer eens een singlespeed rondje gedaan om het te proberen.......en dat lukt nog! Sterker nog: het ging stukken beter dan verwacht ! Waar met 1x11 zonder ondersteuning bij mij de lol er snel af is, blijft het singlespeed gewoon erg leuk en lekker rijden. Of het "singlespeed magie" is of gewoon tussen de oren zit weet ik niet, maar net zoals ik al jaren geleden opmerkte: je bent helemaal niet zo langsaam en blijft gewoon lekker doorrijden op dit soort rondjes zonder versnellingen.
NB: ik moet daarbij nog steeds denken aan wat "Jelle" van "Singlespeed" (nu Just Pedal) me adviseerde bij aanschaf van een Karate Monkey 13jr geleden: " pak een Medium ( ik zit tussen M en L in) en zet er helemaal geen versnellingen op als je Dorst gaat rijden. Meeste lol heb je daar singlespeed!" Misschien wel het beste bike-advies en aankoop ever ?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Helemaal goed.

Star staal en SingleSpeed, in een kek kleurtje ook nog :bier:
En ik vind de skinwalls ook erg mooi in het geheel passen

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Maar de hamvraag blijft natuurlijk, gaat dat wel goed op de drop des doods in Dorst...?
Met zo'n balhoofdhoek en nul veerweg :o
:wink:

Was deze eerst zwart? Je had toch een zwarte KM? En een grijze?
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1380
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Crossfiets voor volwassenen :-q
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Drop in Dorst ging in het verleden eigenlijk altijd wel goed star, zelfs op de gravelbike :winkie: ....maar ik ben er nog niet geweest dit jaar. Ik pak meestal Vrachelen-Kadettenkamp, maar ga binnenkort het hele drieluik weer eens doen.

Deze was grijs inderdaad, maar is ooit met Motip spuitbus paars gespoten icm nieuwe stickerset. Is niet helemaal top blijven zitten, maar op afstandje doet het kleurtje het nog goed.

De zwarte doet nu dienst als E-MTB "cruiser" :winkie:
Afbeelding
basdemeijer
All rounder
All rounder
Berichten: 66
Lid geworden op: ma 13 juni 2016, 12:23
Mijn mountainbike: heeft geen zijwieltjes
Contacteer:

Singlespeed is altijd goed, Surly ook. Prachtig fietsje zo.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Old monkeys never die!
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

Kan me helmaal vinden in je keuze. Na al het technisch, nieuwste en snelste (?) materiaal de afgelopen jaren nuook al een tijdje een Surly SSSS crossfietsje. En dat bevalt prima.

Als het weer wat mooier is kom ikweer een keer jouw kant op voor een rondje samen.
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Gezellig :-q
Gebruikersavatar
wamske
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 294
Lid geworden op: za 5 januari 2013, 11:04
Mijn mountainbike: Cotic FlareMax '18, Kona Unit '21, Trek Singletrack 930 '93

Idd, weer een gaaf ding. Eigenlijk de enige juiste opbouw voor een KM?
Ik heb ook een Sunrise op mijn SSSS en herken wat je aangeeft en daardoor is het een crossfiets voor grote jongens 8)
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

wamske schreef: wo 27 maart 2024, 08:34 Idd, weer een gaaf ding. Eigenlijk de enige juiste opbouw voor een KM?
Ik heb ook een Sunrise op mijn SSSS en herken wat je aangeeft en daardoor is het een crossfiets voor grote jongens 8)
Wel een rake typering :-q .....zo voelt het wel met zo'n stuur inderdaad.

Of singlespeed de "enig juiste" opbouw is weet ik niet? Ik zou de singlespeed niet graag missen, maar ik heb het tweede frame als tegenpool totaal anders opgebouwd....en dat rijdt eigenlijk ook wel heel lekker.

Vandaag heb ik weer eens een rondje LDD gedaan met de zwarte KM als E-Monkey. Misschien niet de mooiste opbouw, maar met Tongsheng TSDZ2 B 48V motor, 650WH accu, 1x11 SLX en 100mm RS Recon (verkrijgbaar met 1 1/8 stuurbuis) is dit toch ook een heel lekker en wendbaar fietsje als er wat meer klimwerk in de route zit. Meer comfort maar ook gewicht natuurlijk ( rond 8kg extra ivm motor, batterij en vork) en je voelt wat meer flex en het stuurt minder scherp, maar je komt er overal mee rond.

Ik heb het zelden zo nat gezien op en naast de route, maar ik vind die paar stukken bagger en sluippaadjes er omheen eigenlijk wel een heel leuke aanvulling. Verder blijft het een mooi gebied natuurlijk. Alles zat wel ouderwets onder de bagger, dus fiets en berijder is met de tuinslang schoongespoten thuis.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie